Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Några månader? Knappast. Tänk på att det snart är sportlov och folk ska till fjällen och på solresor. Bokningarna verkar gå som smör i solsken. Sedan är det ju samma visa igen vid påsklovet.
Ja, folk är inte kloka, dom som åker på solresor tex...
 
Detta tycker jag känns så otroligt konstigt med samtliga av dom här politikerna som det kommit fram har åkt utomlands (nu på senaste tid) dom måste ju ha fattat att det skulle komma ut? Nu har det ju dessutom hänt flera gånger så det är inte direkt ett mysterium längre, åker du utomlands så kommer det skrivas om det och folk kommer vara förbannade.
Ja, det är nästan konstigast av allt. Hur kan de liksom inte FATTA kommer sticka i ögonen och att de kommer att kölhalas?!
Det är ju sådant självmål att man blir matt.
 
Detta tycker jag känns så otroligt konstigt med samtliga av dom här politikerna som det kommit fram har åkt utomlands (nu på senaste tid) dom måste ju ha fattat att det skulle komma ut? Nu har det ju dessutom hänt flera gånger så det är inte direkt ett mysterium längre, åker du utomlands så kommer det skrivas om det och folk kommer vara förbannade.
Vad är det som jag missat?
Dan Eliasson + vilka då = "samtliga av dom här politikerna som det kommit fram har åkt utomlands (nu på senaste tid)"?
 
Vad är det som jag missat?
Dan Eliasson + vilka då = "samtliga av dom här politikerna som det kommit fram har åkt utomlands (nu på senaste tid)"?
Nja det är ju fler som inte lyckats föregå med gott exempel - Löven som gick på gallerian, Morgan Johansson som var ute och handlade på mellandagsrean, Magdalena Andersson som var i Sälen. Incidenter som kanske inte varit så upprörande, om de inte hände så nära varandra i tid och i tid med att man gick ut med striktare restriktioner. (sedan har ju fler politiker i hela spektrat lyckats misslyckas under pandemin).

Att Eliasson var ute och reste och gav ett så arrogant försvar, spär på de negativa känslorna.

I de känslorna finns ju också en känsla av att ha blivit lurad - många har ju varit väldigt noga och avstått väldigt mycket för att minska smittspridningen (människor har ju inte kunnat vara med sina anhöriga när de dött! Men det är ju mindre nödvändigt än att Eliasson får träffa sin vuxna dotter IRL). När de som är ansvariga för att bestämma säkerhetsreglerna inte följer dem, så blir ju känslan lätt att de kanske inte var så viktiga i alla fall. Och om man verkligen tror att covid-19 är farligt och belastar sjukvården, blir man lätt arg när människor i ansvariga positioner sätter farliga exempel. Inte minst när de dessutom pga dessa positioner går före i sjukhusköer etc. Lite osolidariskt att inte vara försiktig då.
 
Nja det är ju fler som inte lyckats föregå med gott exempel - Löven som gick på gallerian, Morgan Johansson som var ute och handlade på mellandagsrean, Magdalena Andersson som var i Sälen. Incidenter som kanske inte varit så upprörande, om de inte hände så nära varandra i tid och i tid med att man gick ut med striktare restriktioner. (sedan har ju fler politiker i hela spektrat lyckats misslyckas under pandemin).

Att Eliasson var ute och reste och gav ett så arrogant försvar, spär på de negativa känslorna.

I de känslorna finns ju också en känsla av att ha blivit lurad - många har ju varit väldigt noga och avstått väldigt mycket för att minska smittspridningen (människor har ju inte kunnat vara med sina anhöriga när de dött! Men det är ju mindre nödvändigt än att Eliasson får träffa sin vuxna dotter IRL). När de som är ansvariga för att bestämma säkerhetsreglerna inte följer dem, så blir ju känslan lätt att de kanske inte var så viktiga i alla fall. Och om man verkligen tror att covid-19 är farligt och belastar sjukvården, blir man lätt arg när människor i ansvariga positioner sätter farliga exempel. Inte minst när de dessutom pga dessa positioner går före i sjukhusköer etc. Lite osolidariskt att inte vara försiktig då.
Känns bra att det är okej igen att börja vistas i samhället. Ska nog boka in mig på spa till nästa helg👍




Obs ironi.
 
Känns bra att det är okej igen att börja vistas i samhället. Ska nog boka in mig på spa till nästa helg👍




Obs ironi.
Ett spa-besök uppvägs ju lätt av att du i flera trådar på Buke uppmanat folk att vara försiktiga. Du har ju redan dragit ditt strå till stacken och förtjänar faktiskt ett nödvändigt spa-besök.

Tänk bara på alla spa-besök du avstått sedan i mars (tillägg)
 
Men herregud hur tänker han?! Jag hade blivit upprörd om jag hörde om en "vanlig" person som gjorde sådär, men när det dessutom gäller en person med hans roll! Jag förstår att det känns viktigt att fira med familjen, men det är ju som bekant otroligt många vanliga dödliga som har avstått från det i år - speciellt i fall där delar av familjen bor utomlands. Det hade åtminstone varit lite bättre om hans dotter hade flugit hem till Sverige och firat med dem där... Jag hoppas verkligen att det finns några riktigt bra anledningar som han inte vill gå ut med och som vi därmed inte får veta, men han kan väl knappast ha trott att han skulle komma undan med detta.
Det är så exceptionellt korkat att det inte finns ord för det! Enda godtagbara anledningen är om hans dotter är allvarligt sjuk, annars kan jag inte se någon.

Det är verkligen ett hån mot alla som avstått från att resa inom landet till sina närstående över helgerna.
 
Nja det är ju fler som inte lyckats föregå med gott exempel - Löven som gick på gallerian, Morgan Johansson som var ute och handlade på mellandagsrean, Magdalena Andersson som var i Sälen. Incidenter som kanske inte varit så upprörande, om de inte hände så nära varandra i tid och i tid med att man gick ut med striktare restriktioner. (sedan har ju fler politiker i hela spektrat lyckats misslyckas under pandemin).
Ok. Jo, jag känner till Stefan Löfven, Morgan Johansson och Magdalena Anderssons äventyr.

Men på nåt vis tycker jag det är en gradskillnad mellan att gå ut i ett tomt köpcentrum ett stenkast från ens arbetsplats till att flyga till Las Palmas.
Så stor gradskillnad att gå ut i ett tomt köpcentrum inte riktigt matchar att klumpas ihop med har åkt utomlands.

Men jag är samtidigt gammal, och inser att språkbruket håller på att glida ifrån mig.
 
Ok. Jo, jag känner till Stefan Löfven, Morgan Johansson och Magdalena Anderssons äventyr.

Men på nåt vis tycker jag det är en gradskillnad mellan att gå ut i ett tomt köpcentrum ett stenkast från ens arbetsplats till att flyga till Las Palmas.
Så stor gradskillnad att gå ut i ett tomt köpcentrum inte riktigt matchar att klumpas ihop med har åkt utomlands.

Men jag är samtidigt gammal, och inser att språkbruket håller på att glida ifrån mig.
Sen är det ju en Moderat som åkt på skolresa för att fira jul. Har dom inte fattat nått alls. Ge hela bunten sparken. En spansk politiker skulle ju aldrig komma på tanken ens att åka till Sverige bara för att fira jul med familjen
 
Vilken total fadäs. Vilket stolpskott till karl!

Det är ju Dan Eliasson vi talar om - samma person som (under minst sagt spänd stämning och pressade arbetsförhållanden) i samband med polisens hårt kritiserade omorganisation för några år sedan skickade en sommarhälsning till myndigheten med:

"Så sakta börjar fler och fler komma tillbaka efter semestern. Det känns mycket bra. Själv är jag något kilo lättare, utsövd och har mängder av energi. Det är vad jag tar med mig från min sommarledighet. Visst har jag gjort några dagar då och då under min semester, men också haft stunder av total ledighet. " samt

"Som vanligt har det pratats om för lite bemanning under sommaren. Vissa har till och med hävdat att denna sommar varit besvärligare än vanligt med bemanningen, men trots det har vi lyckats dra runt verksamheten även denna sommar. Bra jobbat och stort ansvarstagande som vanligt!

Och när en av poliserna som lyckades dra runt verksamheten i mitten på juli månad ifrågasatte arbetsvillkor och lönerna på Twitter fick svaret "Grillen lockar mer än detta. Tack och hej!" så, ja. Man kan ana den inställning som gör att det igen verkar "nödvändigt" att just han får resa, och just han får umgås med släkten - så får den stora massan stå för "det stora ansvarstagandet". Men man blir förbannad när man tänker på hur många kompetenta människor det ändå finns, och att någon med denna inställning ska få hållas år ut och år in på den nivån han är/varit.
 
Men herregud hur tänker han?! Jag hade blivit upprörd om jag hörde om en "vanlig" person som gjorde sådär, men när det dessutom gäller en person med hans roll! Jag förstår att det känns viktigt att fira med familjen, men det är ju som bekant otroligt många vanliga dödliga som har avstått från det i år - speciellt i fall där delar av familjen bor utomlands. Det hade åtminstone varit lite bättre om hans dotter hade flugit hem till Sverige och firat med dem där... Jag hoppas verkligen att det finns några riktigt bra anledningar som han inte vill gå ut med och som vi därmed inte får veta, men han kan väl knappast ha trott att han skulle komma undan med detta.
Jo han kommer undan med detta. Statsministern kan ju inte sparka honom när han själv har brutit mot fohm. Det skulle se konstigt ut
 
Ok. Jo, jag känner till Stefan Löfven, Morgan Johansson och Magdalena Anderssons äventyr.

Men på nåt vis tycker jag det är en gradskillnad mellan att gå ut i ett tomt köpcentrum ett stenkast från ens arbetsplats till att flyga till Las Palmas.
Så stor gradskillnad att gå ut i ett tomt köpcentrum inte riktigt matchar att klumpas ihop med har åkt utomlands.

Men jag är samtidigt gammal, och inser att språkbruket håller på att glida ifrån mig.
Jag håller med dig, tycker också det är stor skillnad. Både i agerande och i attityd från personerna.

Vem har inte gjort ett kort ärende i en tom butik någon gång under året? Det finns säkert flera som inte har det, men många har faktiskt passat på när det ändå inte har varit någon där. För att stödja lokala butiker eller restauranger osv.

Jag hörde pressträffen. Han pratade om att inte träffa folk utanför sin bubbla i jul, han pratade om att man inte ska ha mellandagsrea, han pratade om att butiker ska se till att ha maxgräns för personer annars kommer de att tvingas stänga. Inte någonstans hörde jag honom säga att "Du får inte lov att gå i en enda affär som är tom på folk".

Jesus sa något om att kasta första stenen. Om man är utan skuld. Man kanske ska minnas sista stycket där- om man är utan skuld.
 
Det var nåt sånt jag frågade om.
Finns det fler?
Det finns nog ett gäng som rykt från sina poster pga mindre vettiga beteenden även om det inte just varit utlandsresor.

Huvudansvarig för studierna på Imperial College avgick väl efter att ha visat dig rest kors och tvärs för att träffa ngn älskare. Ett gäng ministrar och EU-parlamentariker från Irland avgick efter att ha träffats på en stor social middag dagen efter att de röstat igenom samlingsförbud för mer än bara några stycken (minns inte exakta antalet).

Det lär finnas fler...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 457
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp