Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig haft vinterkräksjukan oavsett hur sjuka andra varit men hade troligen Covid-19 i december, dock en mild variant. Ska ta PCR-test och kolla om jag har antikroppar.

Så, de behöver inte vara kopplade till varandra men kan vara det. Men, givetvis är det väl som med alla andra sjukdomar att några har inbyggt skydd, som vid pesten. Några jobbade med pestsmittade hela tiden men blev aldrig sjuka.
Nä man vet ju tydligen vad för gen som gör att en del drabbas inte vinterkräksjukan, medan inte covid. Om det finns något sånt.
 
Jag skulle vilja veta vad hon säger efter det blir klippt.... innan jag köper att det är en helomvändning. Om man klipper folk mitt i en mening kan man ju säger vad som helst som man egentligen inte säger och inte menar.

Jag säger inte att det behöver vara så här, bara att jag inte får högt blodtryck av ilska och kallar det helomvändning innan jag vet hur resten talet låter.
 
Oj, den där videon skulle jag aldrig nånsin lägga någon vikt vid! :wtf: Det är ju hur solklart som helst att de klipper mitt i en mening, uttalandet kan ju ha precis vilken innebörd som helst, precis som @Enya är inne på! Hon kan fortsätta med "... av alla smurfar i röda kläder men endast på tisdagar" för allt vi vet.

Jag tycker det är skrämmande att det finns folk som sprider sådant där skräp som någon slags propaganda, faktiskt. Har vi verkligen inte kommit längre än så? Att klippa av folks meningar känns som ett väldigt gammalt, och lågt, trick.
 
Jag skulle vilja veta vad hon säger efter det blir klippt.... innan jag köper att det är en helomvändning. Om man klipper folk mitt i en mening kan man ju säger vad som helst som man egentligen inte säger och inte menar.

Jag säger inte att det behöver vara så här, bara att jag inte får högt blodtryck av ilska och kallar det helomvändning innan jag vet hur resten talet låter.

Här länk till SVT där hela klippet visas.

Oavsett vad kan man ju onekligen säga att större delen av svaret är ganska brutalt bortklippt i tweeten.
 
Ok, nu har jag hört hela uttalandet och klippningen av meningen var inte riktigt lika illa som jag först trodde, men fortfarande väldigt ful. Lena Hallengren säger efter klippningen "... och det ska behandlas som den skyddsutrustning det är" och fortsätter med att säga att det kan finnas särskilt behov inom vården, inom yrken och sammanhang där det kan vara svårt att hålla avstånd, och i kollektivtrafiken. Att det kan vara ett alternativ för vissa regioner att rekommendera munskydd i vissa sammanhang "när man inte kommer längre med trängselåtgärder och anser att det här kan fylla en funktion".

Nu hänger jag inte med till 110% i vad som sägs i Sverige från dag till dag, men av den uppfattning jag haft låter inte det här som någon helomvändning eller ljugande?
 
Nåja nu var inte poängen just den meningen eller klippet utan hur man i allmänhet vänt angående munskydden.
Fast någon slags ansvar får man faktiskt ta för vilken sorts källor man förlitar sig på och vilken sorts information man sprider.

Håller du fortfarande med om att hon ljuger och att det är en helomvändning när du hör resten av meningen (eller läser den i mitt inlägg)? På vilket sätt, i så fall? Jag har som sagt inte hängt med fullt ut i vad som sagts och inte i Sverige, så jag är uppriktigt nyfiken.
 
Man är inte alls klar med vaccinationerna av de grupper du påstår. De pågår för fullt. Det är fortfarande bara vissa grupper av vårdpersonal som vaccineras, vi ”vanliga” vårdpersonal som inte träffar covidpatienter är inte ens nära vaccin än.
Och vaccination pågår för fullt på vårdcentralerna. Att det bara skulle vara två vårdcentraler som kan/får vaccinera är helt felaktigt.
Kanske varierar beroende på kommun?

I min kommun påstår lokaltidningen att samtliga SÄBO och äldreboende har vaccinerats, och att vårdpersonal (äldreboenden, säbo och hemtjänst) vaccineras nu, parallellt med dem med hemtjänst...

För "massvaccinationen" av personer 18-60 år, så ska inte vårdcentralerna användas enligt uppgifter på många håll. Utan det ska ske på på vaccineringscenter.
 
Ok, nu har jag hört hela uttalandet och klippningen av meningen var inte riktigt lika illa som jag först trodde, men fortfarande väldigt ful. Lena Hallengren säger efter klippningen "... och det ska behandlas som den skyddsutrustning det är" och fortsätter med att säga att det kan finnas särskilt behov inom vården, inom yrken och sammanhang där det kan vara svårt att hålla avstånd, och i kollektivtrafiken. Att det kan vara ett alternativ för vissa regioner att rekommendera munskydd i vissa sammanhang "när man inte kommer längre med trängselåtgärder och anser att det här kan fylla en funktion".

Nu hänger jag inte med till 110% i vad som sägs i Sverige från dag till dag, men av den uppfattning jag haft låter inte det här som någon helomvändning eller ljugande?
Inte när jag läser det jag fetade i citatet ovan. Jag tycker ändå att man försökt tala om att det viktigaste är avståndet, och att munskydd är något som man kan ta till vid de tillfällen som man faktiskt inte kan undvika det. Så att munskyddet inte blir en ursäkt till att trängas ändå.
Om folk har hört det är en annan fråga 😅
 
Inte när jag läser det jag fetade i citatet ovan. Jag tycker ändå att man försökt tala om att det viktigaste är avståndet, och att munskydd är något som man kan ta till vid de tillfällen som man faktiskt inte kan undvika det. Så att munskyddet inte blir en ursäkt till att trängas ändå.
Om folk har hört det är en annan fråga 😅
Folk vill klaga på FoHM och regeringen, och ignorerar därmed allt annat än det som bekräftar deras världsbild.
 
Folk vill klaga på FoHM och regeringen, och ignorerar därmed allt annat än det som bekräftar deras världsbild.
Det kan också bero på att varje kris en regering och myndighet i Sverige råkar på slutar på samma vis... finns det någon kris som faktiskt har bemötts på ett bra sätt?

Det känns som att man alltid ska peka ansvaret åt någon annan, ingen tar rodret. Det finns aldrig en ordentlig krisplan utan allt ska utredas innan tills åtgärderna kommer för lite och för sent. Och sen när det kommer åtgärder för lite och för sent, då är det någon annans fel.
 
Det kan också bero på att varje kris en regering och myndighet i Sverige råkar på slutar på samma vis... finns det någon kris som faktiskt har bemötts på ett bra sätt?

Det känns som att man alltid ska peka ansvaret åt någon annan, ingen tar rodret. Det finns aldrig en ordentlig krisplan utan allt ska utredas innan tills åtgärderna kommer för lite och för sent. Och sen när det kommer åtgärder för lite och för sent, då är det någon annans fel.
Finns det någon kris, i hela världen menar jag, som har bemötts på ett bra sätt? Jag menar, är det ens möjligt? Det finns ju alltid kritik eller sätt att förbättra saker på.
 
Det kan också bero på att varje kris en regering och myndighet i Sverige råkar på slutar på samma vis... finns det någon kris som faktiskt har bemötts på ett bra sätt?

Det känns som att man alltid ska peka ansvaret åt någon annan, ingen tar rodret. Det finns aldrig en ordentlig krisplan utan allt ska utredas innan tills åtgärderna kommer för lite och för sent. Och sen när det kommer åtgärder för lite och för sent, då är det någon annans fel.
Jisses, det låter som om svenskarna behöver regeringen som någon extra mamma och pappa som pekar med hela handen. Vore det inte bättre om svenskarna faktiskt tar sitt ansvar istället? Istället för att klaga på regeringen, som ju faktiskt HAR berättat för dem hur de ska bete sig, menar jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 406
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp