Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske varierar beroende på kommun?

I min kommun påstår lokaltidningen att samtliga SÄBO och äldreboende har vaccinerats, och att vårdpersonal (äldreboenden, säbo och hemtjänst) vaccineras nu, parallellt med dem med hemtjänst...

För "massvaccinationen" av personer 18-60 år, så ska inte vårdcentralerna användas enligt uppgifter på många håll. Utan det ska ske på på vaccineringscenter.
Jag tror ju inte att vårdcentralerna kommer sluta vaccinera helt plötsligt. Däremot kan man ju tänka sig att de är upptagna med andra grupper om massvaccinationen kommer igång parallellt. I all info står det dessutom vaccineringscenter och vårdcentral. Men vi får väl vänta och se. Det är väldigt många kvar att vaccinera innan den gruppen kommer påbörjas.
 
Jag tror ju inte att vårdcentralerna kommer sluta vaccinera helt plötsligt. Däremot kan man ju tänka sig att de är upptagna med andra grupper om massvaccinationen kommer igång parallellt. I all info står det dessutom vaccineringscenter och vårdcentral. Men vi får väl vänta och se. Det är väldigt många kvar att vaccinera innan den gruppen kommer påbörjas.
Varför skulle de inte sluta när den detaljerade informationen anger definierat antal vaccinationsställen, med adress, och diverse vårdcentraler inte är listade i den informationen? Jag tycker det är uppenbart att vårdcentraler kommer spela en ytterst perifer roll i den kommande vaccinationskampanjen.
Varför enbart läsa den ospecificerade informationen när det finns exakt information om man tar sig ett steg längre ner i informationskedjan och utifrån den påstå att de som läst den detaljerade informationen har fel?
 
Varför skulle de inte sluta när den detaljerade informationen anger definierat antal vaccinationsställen, med adress, och diverse vårdcentraler inte är listade i den informationen? Jag tycker det är uppenbart att vårdcentraler kommer spela en ytterst perifer roll i den kommande vaccinationskampanjen.
Varför enbart läsa den ospecificerade informationen när det finns exakt information om man tar sig ett steg längre ner i informationskedjan och utifrån den påstå att de som läst den detaljerade informationen har fel?
Vart hittar du den informationen?
Jag har svårt att se att det här ens är bestämt än. Det ligger ju troligen flera månader fram i tiden och det bör vara ett antal olika faktorer som avgör hur det blir i slutändan. Varför skulle de skriva vårdcentral i infon om det redan är bestämt att det inte ska vara så?

Det jag sett hittills utifrån tråden är att man läst info och dragit lite väl långa slutsatser av vad som nämns eller inte nämns i dokument som troligen kommer uppdateras löpande.
 
Vart hittar du den informationen?
Jag har svårt att se att det här ens är bestämt än. Det ligger ju troligen flera månader fram i tiden och det bör vara ett antal olika faktorer som avgör hur det blir i slutändan. Varför skulle de skriva vårdcentral i infon om det redan är bestämt att det inte ska vara så?

Det jag sett hittills utifrån tråden är att man läst info och dragit lite väl långa slutsatser av vad som nämns eller inte nämns i dokument som troligen kommer uppdateras löpande.
Där jag bor så är det enligt regionen bestämt och det finns information om exakt adress till ställen där vaccination kommer ske. Visst kommer det vaccineras på vårdcentraler, närmare bestämt 4 stycken, så ur den aspekten är vårdcentral korrekt men det kommer ju långt ifrån att vara alla vårdcentraler.
Och återigen. I min kommun så planerar folk för att ta ledigt från jobbet för att kunna köra sina föräldrar till grannkommun där vaccination kommer ske eftersom de inte vill att kollektivtrafik ska utnyttjas. Vissa äldre, med körkort ,som isolerat sig i 1 år är livrädda att någon vän ska fråga om de får åka med så att de antingen måste ta risken eller verka ogina.
 
Där jag bor så är det enligt regionen bestämt och det finns information om exakt adress till ställen där vaccination kommer ske. Visst kommer det vaccineras på vårdcentraler, närmare bestämt 4 stycken, så ur den aspekten är vårdcentral korrekt men det kommer ju långt ifrån att vara alla vårdcentraler.
Och återigen. I min kommun så planerar folk för att ta ledigt från jobbet för att kunna köra sina föräldrar till grannkommun där vaccination kommer ske eftersom de inte vill att kollektivtrafik ska utnyttjas. Vissa äldre, med körkort ,som isolerat sig i 1 år är livrädda att någon vän ska fråga om de får åka med så att de antingen måste ta risken eller verka ogina.
Så är det inte i min region. Och det jag ifrågasatte handlade om min region.

Det här har jag kopierat från senaste versionen av Region Östergötlands vaccinationsplan. Obs fetmarkerad text.
Primärvården har ansvaret att vaccinera personal inom äldreomsorg, hälso- och sjukvård och övrig omsorgspersonal som arbetar nära personer på SÄBO och hemtjänst. Primärvården har också ansvaret att erbjuda vaccination till vuxna som bor tillsammans med personer som har hemtjänst och hemsjukvård samt övriga riskgrupper och personer 65 år och äldre. Primärvården har efter att de prioriterade grupperna vaccinerats, ett uppdrag att vaccinera även personer inom Fas fyra, som kan ha svårt att ta sig till vaccinationscentraler. Övrig personal inom hälso- och sjukvård kommer att erbjudas vaccination på särskilda vaccinationsmottagningar på sjukhus samt vid vaccinationscentralerna eller inom den verksamhet där de är verksamma.
Samtliga grupper, inklusive åldersgruppen från 18 års ålder till 65 år kommer vartefter vaccinleveranser börjar komma i större volymer, erbjudas vaccinering på vaccinationscentraler. Dessa kommer etableras i på de fem största orterna i länet. Målet är även att komplettera dessa med enheter för mobil vaccination eller annan lösning för att förstärka vaccination i yttre kommuner.
 
Det kan också bero på att varje kris en regering och myndighet i Sverige råkar på slutar på samma vis... finns det någon kris som faktiskt har bemötts på ett bra sätt?

Det känns som att man alltid ska peka ansvaret åt någon annan, ingen tar rodret. Det finns aldrig en ordentlig krisplan utan allt ska utredas innan tills åtgärderna kommer för lite och för sent. Och sen när det kommer åtgärder för lite och för sent, då är det någon annans fel.
Jag skulle tro att de flesta kriser hade kunnat göras på ett bättre sätt, när man har facit i hand. Och framförallt verkar många tro att de hade kunnat hantera saken mycket bättre, hemifrån tv-soffan.
Ponera att regeringen försökt stänga Sveriges gränser i januari förra året, då hade det antagligen varit nyval utlyst innan det här ens hade klassats som pandemi.
 
Folk vill klaga på FoHM och regeringen, och ignorerar därmed allt annat än det som bekräftar deras världsbild.
Den kritik man kan framföra tycker jag är att vi inte hade vid krisens början något beredskapslager. Detta kan man ju dock inte skylla endast regeringen för, utan, enligt mig, är samtliga partier i riksdagen ansvariga för detta. Tror det var på 90-talet som beredskapslagret togs bort, vet inte vilket parti som beslutade det, men inget parti har ju återinfört det. Populistiskt är det nog en tråkig kostnad tyvärr...
 
Den kritik man kan framföra tycker jag är att vi inte hade vid krisens början något beredskapslager. Detta kan man ju dock inte skylla endast regeringen för, utan, enligt mig, är samtliga partier i riksdagen ansvariga för detta. Tror det var på 90-talet som beredskapslagret togs bort, vet inte vilket parti som beslutade det, men inget parti har ju återinfört det. Populistiskt är det nog en tråkig kostnad tyvärr...
Vad skulle vi haft för beredskapslager tänker du? Provtagningsmaterial för ett virus som inte fanns innan?
 
Nej men det hade suttit fint om vi haft beredskapslager av aningsskydd, förkläden osv osv.

Saknades det inte skyddsutrustning i början av pandemin? Ansiktsmasker och dylikt var väl en bristvara, om jag inte minns helt fel.
Ja absolut. Men om man ska ha beredskapslager för varje typ av kris blir det väldigt mycket. Pandemimaterial, krigsmaterial, mat osv osv.
 
Ja absolut. Men om man ska ha beredskapslager för varje typ av kris blir det väldigt mycket. Pandemimaterial, krigsmaterial, mat osv osv.
Vi klarade ju av att ha det i flera decennier innan man bestämde sig för att det var för dyrt. Det är ju helt klart ett val man gör ifall man anser att beredskapslager är viktigt eller inte. För mig är det hål i huvudet att inte ha beredskapslager, och ja det tyckte jag redan när man tog bort dem, eftersom kriser slår så mycket hårdare om man står utan grundläggande grejer som handskar.
 
Vi klarade ju av att ha det i flera decennier innan man bestämde sig för att det var för dyrt. Det är ju helt klart ett val man gör ifall man anser att beredskapslager är viktigt eller inte. För mig är det hål i huvudet att inte ha beredskapslager, och ja det tyckte jag redan när man tog bort dem, eftersom kriser slår så mycket hårdare om man står utan grundläggande grejer som handskar.
Jag skulle hellre se att man lade de pengarna på att säkerställa att vi har en tillräcklig bemanning i sjukvården. Det känns viktigare.
 
Vad skulle vi haft för beredskapslager tänker du? Provtagningsmaterial för ett virus som inte fanns innan?

Det var ju ett mediapådrag om att man hade tagit bort respiratorer ur beredskapslagren för länge sedan. Jag misstänker att mediapådraget hade blivit ännu högre om man börjat använda dessa reliker...

Jag tänker att vi också hade kunnat haft bättre beredskap i likhet med många länder i världen. Några få, med större kvardröjande krismedvetenhet hade det lite lättare där när skyddsmaterialen blev eftertraktade.
 
Det var ju ett mediapådrag om att man hade tagit bort respiratorer ur beredskapslagren för länge sedan. Jag misstänker att mediapådraget hade blivit ännu högre om man börjat använda dessa reliker...

Jag tänker att vi också hade kunnat haft bättre beredskap i likhet med många länder i världen. Några få, med större kvardröjande krismedvetenhet hade det lite lättare där när skyddsmaterialen blev eftertraktade.
Just respiratorer är väl kanske inte det jag skulle se som förstahandsalternativ för ett beredskapslager. Det känns verkligen som pengar i sjön men som sagt, handskar, andningsskydd osv osv bör vi nog hålla ett lager av
 
Ja men det måste ju kosta multum att hålla beredskapslagren uppdaterade? Massor med material som behöver bytas ut regelbundet? Och vilken miljöbelastning!
Man måste ju inte slänga utrustningen. Ett sådant lager ska givetvis roteras och materielet ut till verksamheter som förbrukar dem. Miljöbelastningen bör därmed inte bli särskilt stor. Tänker man använda lager som en grav så blir det genast ohållbart på flera punkter
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 406
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp