Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man måste ju inte slänga utrustningen. Ett sådant lager ska givetvis roteras och materielet ut till verksamheter som förbrukar dem. Miljöbelastningen bör därmed inte bli särskilt stor. Tänker man använda lager som en grav så blir det genast ohållbart på flera punkter
Ja, det kanske går att lösa. Kostnaden måste fortfarande vara enorm och de pengarna skulle jag hellre se gick till annat.
 
Ja, det kanske går att lösa. Kostnaden måste fortfarande vara enorm och de pengarna skulle jag hellre se gick till annat.
Jag tycker nog att kostnaden är gigantisk i döda på äldreboenden som kanske inte behövt dö om personalen haft rätt typ av andningsskydd i våras. Dessa dödsfall leder nu till att vi sabbar ekonomi, utbildning för massor av barn samt psykiskt mående.
Den notan lär bli betydligt högre än lagerkostnaden för basal skyddsutrustning
 
Jag tycker nog att kostnaden är gigantisk i döda på äldreboenden som kanske inte behövt dö om personalen haft rätt typ av andningsskydd i våras. Dessa dödsfall leder nu till att vi sabbar ekonomi, utbildning för massor av barn samt psykiskt mående.
Den notan lär bli betydligt högre än lagerkostnaden för basal skyddsutrustning
Finns det något stöd för påståendet att avsaknaden av korrekta skydd orsakat dessa dödsfall?
 
Ja men det måste ju kosta multum att hålla beredskapslagren uppdaterade? Massor med material som behöver bytas ut regelbundet? Och vilken miljöbelastning!

Ja, det kostar men jag tycker att vi glidit alltför långt på skalan just-in-time och den dagen alla vill ha samma sak (som i pandemistarten) kommer det inte vara lösbart och skadan blir stor. Men beredskapslager av gammaldags karaktär i massiva former utan rotation verkar inte alls optimalt.
 
Vad skulle vi haft för beredskapslager tänker du? Provtagningsmaterial för ett virus som inte fanns innan?
Som @Shaggy och @sjoberga är inne på tänker jag beredskapslager som kan roteras ut till den ordinära sjukvården innan den blir gammal. På så sätt bör det inte bli någon, i vart fall endast liten mängd material som slängs. Beredskapslager måste ju hållas uppdaterat, det som fanns på 90-talet skulle knappast vara aktuellt idag. Så vad som bör finnas i beredskapslager bör bero både på utvecklingen och på vad som kan roteras ut till sjukvården. Att lagra material som inte kan gå till sjukvården (innan det blir gammalt) låter för mig som något man bör överväga att antingen inte ha i beredskapslager eller endast ha i begränsad omfattning.

Jag tycker det kom, både i våras och senare, tydliga rapporter att skyddsmaterial saknades både i sjukvården men framförallt i äldreomsorgen. Skyddsmaterial används ju för att både skydda patienten/brukaren, personalen samt andra patienter/brukare. Jag tror nog att vi hade haft färre som dog i äldreomsorgen om det inte varit brist på skyddsmaterial.

Kostnaden för beredskapslager är såklart stor. Av den anledningen måste lagret - vad som finns och vad som kan behövas - noga utvärderas regelbundet. Bland annat Finland har ju dock haft och har beredskapslager så om dom kan bör ju vi också kunna.
 
Ja, det kanske går att lösa. Kostnaden måste fortfarande vara enorm och de pengarna skulle jag hellre se gick till annat.
Det är klart att det går att lösa, vi har haft lager förut på olika sätt. Jag förstår inte det "moderna" tänket med att allt vi behöver kommer när vi behöver det, och så handlar det om saker Sverige inte producerar själv också till viss del.

Man sparar ju av sin lön så att man har en buffert ifall man behöver den hjälpen.
Många föredrar att ha lite extra mat hemma, framför allt när man bor på landet och inte granne med närmaste affär.
Om man behöver mediciner hämtar man väl inte ut exakt när tabletterna i burken är slut utan gör väl det lite innan så att man inte står helt utan ifall det dröjer lite.

Så varför i all sin dar kan vi som land inte ha bättre lager på tex skyddsprodukter, mediciner och liknande? Det ska givetvis cirkuleras så det inte blir gammalt, men att stå där med bar röv som det gjordes i våras och som det görs när mediciner inte kan produceras av någon anledning, det är i mina ögon bara tramsigt.
 
Hmm ja, undrar vad syftet är med att man bara får vara en person just när restaurangen inte har egen ingång?
Men bra att det ska vara krav på avstånd mellan personer även inom sällskap! Om ett gäng vänner går ut och äter tillsammans så är det ju viktigt att även de håller avstånd till varandra.

Fast det blir ju lite fånigt om jag och min man ska behöva hålla 1 m avstånd just på restaurangen när vi inte gör det överallt annars. Vi är ju verkligen i samma bubbla.
 
Fast det blir ju lite fånigt om jag och min man ska behöva hålla 1 m avstånd just på restaurangen när vi inte gör det överallt annars. Vi är ju verkligen i samma bubbla.
Det är ju inte så lätt för restaurangen att veta vilka sällskap som bor tillsammans och inte. Jag tänker att det kanske får vara lite fånigt om det gör att folk som umgås men inte bor tillsammans blir bättre på att hålla avstånd.
 
Det är ju inte så lätt för restaurangen att veta vilka sällskap som bor tillsammans och inte. Jag tänker att det kanske får vara lite fånigt om det gör att folk som umgås men inte bor tillsammans blir bättre på att hålla avstånd.

Ja, men vad ska personalen göra? Springa runt med måttstock och leka polis?
 
Ja, det kostar men jag tycker att vi glidit alltför långt på skalan just-in-time och den dagen alla vill ha samma sak (som i pandemistarten) kommer det inte vara lösbart och skadan blir stor. Men beredskapslager av gammaldags karaktär i massiva former utan rotation verkar inte alls optimalt.

Och det är ju fortfarande påverkan så här ett år senare, även om inte på samma sätt som i våras när hela världen akut skulle köpa in extra material och mycket praktiskt taget tog slut, och knappt gick att få tag på. Det råder såvitt jag förstår ingen stor brist allmänt inom vården nu, men sådant som råvarubrist, långa ledtider och kraftigt höjda priser påverkar marknaden fortfarande.
 
Ja, men vad ska personalen göra? Springa runt med måttstock och leka polis?
Varför är du så anti?
Självklart får en restaurangägare göra vad som krävs. Hade jag haft en restaurang hade jag till en början satt borden med gott om avstånd till varandra så att det följer råden, för att minska risken att jag måste stänga helt. Hade det kommit in folk som inte velat följa det hade de fått beställa hem mat eller äta nån annanstans. Det är liksom inte en självklarhet att äta ute när det är en pandemi.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 374
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp