Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varit och hämtat min nya häst idag. Första gången jag lämnade hemmet i annat ärende än vårdbesök sen i oktober. Jag och dottern var så hemska att vi åt på restaurang längs vägen. Det var vi två och ytterligare EN person i matsalen... (före lunchtid, passade oss perfekt)
 
Ja, det kanske går att lösa. Kostnaden måste fortfarande vara enorm och de pengarna skulle jag hellre se gick till annat.
Känner du ingen vårdanställd som blev covid-smittad på sin arbetsplats och dog eller blev så allvarligt sjuk att det är tveksamt om denne kommer att kunna jobba igen, just på grund av bristen på skyddsutrustning? Det är anledningen till att jag tyckte din förra kommentar om att hellre låta pengarna gå till utökad bemanning var så smaklös.
 
Jag tycker ungefär hälften av reglerna vi har här är störtlöjliga, men följer dem ändå. 🤷‍♀️
Samma här. Det är liksom inte upp till mig, jag har knappast någon talan i sammanhanget och verkligen ingenting blir bättre av att jag skiter i att följa de regler som inte passar mig. Att inte fler fattar det såhär nästan ett år senare får mig att tappa hoppet för mänskligheten lite... :(
 
Samma här. Det är liksom inte upp till mig, jag har knappast någon talan i sammanhanget och verkligen ingenting blir bättre av att jag skiter i att följa de regler som inte passar mig. Att inte fler fattar det såhär nästan ett år senare får mig att tappa hoppet för mänskligheten lite... :(
Precis så resonerar jag också, ingenting blir bättre av att jag känner mig orättvist behandlad och minsann inte tänker följa reglerna. Gör förmodligen varken bu eller bä för smittan i stort, men att spela dum och inte förstå eller propsa på 'personliga rättigheter' äter ju bara onödiga resurser i nuläget.
Är registrerad för örstning nu, så jag kan via mitt eventuela missnöje på så vis i framtiden istället.
 
Som jag tolkar det syftar det ju på t.ex. i gallerior och liknande? Och att man väl inte vill ha in sällskap alls på sådana ställen. Kan man inte gå runt i butiker, hänga och fika kanske intresset för att dra runt i gäng och nöjesshoppa i gallerior minskar något.
Jag märkte verkligen av tonårsgängen igår. Både större och mindre grupper i alla sorters butiker. Om man kunde påverka detta så vore det briljant men jag tvivlar lite, det är tonåringar detta gäller 😅
 
Samma här. Det är liksom inte upp till mig, jag har knappast någon talan i sammanhanget och verkligen ingenting blir bättre av att jag skiter i att följa de regler som inte passar mig. Att inte fler fattar det såhär nästan ett år senare får mig att tappa hoppet för mänskligheten lite... :(

Jag håller med! Tyvärr finns det alldeles för många idioter.

Men jag tror fortfarande att logiska regler är det bästa om man vill att så många som möjligt ska följa dem.
 
Jag som har flera autoimmun sjukdommar, hogt blodtryck, och tar chemotherapy medicine ar mycket tacksam for alla de restrictions vi har haft (och har) har i Oregon och att de allra flesta Oregonians foljer restrictionerna oavsett vad de tycker om dem.

Jag mar fortfarande bra och har i dag fatt min andra spruta ... och pa Mondag (Tisdag om de ar stangda Mondagar) kommer jag att boka tid for att klippa mig och for en massage 10 dagar efter andra vaccinationen. Efter det ska Maken och jag ata ute for forsta gangen sedan Augusti ... nar vi at *errrr* "ute" :p pa riktigt sist.
 
Känner du ingen vårdanställd som blev covid-smittad på sin arbetsplats och dog eller blev så allvarligt sjuk att det är tveksamt om denne kommer att kunna jobba igen, just på grund av bristen på skyddsutrustning? Det är anledningen till att jag tyckte din förra kommentar om att hellre låta pengarna gå till utökad bemanning var så smaklös.
Nej jag har nog haft tur. Vi har tex inte haft smitta överhuvudtaget på min enhet. Varken bland personal eller patienter.

Jag tycker såklart att alla ska ha tillgång till korrekt skyddsutrustning. Men jag tycker också att vårdpersonal ska slippa jobba ihjäl sig på grund av underbemanning..
 
En sak jag hörde i veckan men tillhörande argument: "jag tror inte på handsprit". :meh: argumentet var "man förstör immunförsvaret på händerna" eller något liknande.
Visserligen förstör man ju huden och en uppsjö bakterier som naturligt finns på huden, särskilt med överdrivet användande av handsprit, men med det sagt, så är det ju absolut så att handsprit hjälper mot just det här viruset.
 
En sak jag hörde i veckan men tillhörande argument: "jag tror inte på handsprit". :meh: argumentet var "man förstör immunförsvaret på händerna" eller något liknande.
Det bästa är ju att det trots allt hjälper lika bra med tvål och vatten mot detta viruset. Framhäver man det så slipper man den tröttsamma diskussionen med konstiga argument...
 
En sak jag hörde i veckan men tillhörande argument: "jag tror inte på handsprit". :meh: argumentet var "man förstör immunförsvaret på händerna" eller något liknande.
Människor.... Dessa märkliga människor!

Man får tro på vad man vill, men jag tänker att man får ändå göra vad man kan för att följa råd och regler. I slutändan handlar det trots allt om respekt mot andra människor.

När jag sitter där på tåget och ser person efter person gå på utan munskydd så blir jag faktiskt arg. Här sitter jag med munskydd, jag som faktiskt avskyr att använda det, har det inte för min egen skull utan för andras och så kan andra inte hjälpa till att dra ner på smittspridningen utan bara gör att den fortsätter vara på en hög nivå eller till och med ökar. Det gör mig arg. Arg för att det inte tar slut någon gång, arg för att andra inte bryr sig, arg för att några kämpar med att följa regler och andra struntar i vilket eller väljer vilka regler man känner för att följa. Arg på hela situationen helt enkelt.
 
Nej jag har nog haft tur. Vi har tex inte haft smitta överhuvudtaget på min enhet. Varken bland personal eller patienter.

Jag tycker såklart att alla ska ha tillgång till korrekt skyddsutrustning. Men jag tycker också att vårdpersonal ska slippa jobba ihjäl sig på grund av underbemanning..
Det behöver inte stå i motsats till varandra. Att ha ett lager av skyddsutrustning och att inte vara underbemannade. Å andra sidan, spara in på vårdpersonal har man väl alltid gjort oavsett lagerstatus på skyddsutrustning?

By the way, jobba ihjäl sig kan man ju göra utan korrekt skyddsutrustning.
 
Det lär ju iallafall inte förbättrat situationen. Smittan har ju tagit sig in på boendena och det skedde även efter att det blev besöksförbud. Jag är fullständigt övertygad om att det varit färre smittade och döda inom den gruppen om personalen fått tillgång till den utrustning de behövt. Mig veterligen används godkända anisktsmasker på åtminstone vissa ställen.
Att dra slutsatsen att ansiktsmasker som uppfyller kraven för filtrering av virus hade förbättrat situationen är inte direkt långsökt. Däremot ser jag det som oerhört långsökt att påstå det motsatta

Jg tror att en ännu större effekt hade varit om personalen hade haft råd att vara sjuka.
 
Det behöver inte stå i motsats till varandra. Att ha ett lager av skyddsutrustning och att inte vara underbemannade. Å andra sidan, spara in på vårdpersonal har man väl alltid gjort oavsett lagerstatus på skyddsutrustning?

By the way, jobba ihjäl sig kan man ju göra utan korrekt skyddsutrustning.
Det är ju en ekonomisk fråga. Beredskapslager kostar pengar, att behålla personal i sjukvården kostar också pengar. Om man kan skrapa fram pengar till båda så är väl det bra.

Med ”jobba ihjäl” syftade jag såklart på att de är underbemannade och får jobba extra hela tiden samtidigt som de blivit av med semester osv. Det var ju brist på tex sjuksköterskor redan innan pandemin.
 
Det är ju en ekonomisk fråga. Beredskapslager kostar pengar, att behålla personal i sjukvården kostar också pengar. Om man kan skrapa fram pengar till båda så är väl det bra.

Med ”jobba ihjäl” syftade jag såklart på att de är underbemannade och får jobba extra hela tiden samtidigt som de blivit av med semester osv. Det var ju brist på tex sjuksköterskor redan innan pandemin.
Och det var brist på sjuksköterskor under tiden vi inte hade beredskapslager så jag ser inte hur dessa överhuvudtaget har med varandra att göra. Absolut att de båda kostar pengar, men jag har svårt att se varför man ska ta pengar från just vårdbudgeten för att finansiera beredskapslagret och inte från något annat håll.
 
Och det var brist på sjuksköterskor under tiden vi inte hade beredskapslager så jag ser inte hur dessa överhuvudtaget har med varandra att göra. Absolut att de båda kostar pengar, men jag har svårt att se varför man ska ta pengar från just vårdbudgeten för att finansiera beredskapslagret och inte från något annat håll.
Nej jag vet inte heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 396
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp