Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå nya reglerna för restauranger, caféer etc..
Kan någon förklara varför caféer utan alkoholtillstånd ska stänga 20:30 och får öppna igen kl05. Men en restaurang som serverar öl till maten och stänger 20:30 får plötsligt inte längre servera frukost, utan måste hålla stängt till kl11?

It makes no sense??
 
Apropå nya reglerna för restauranger, caféer etc..
Kan någon förklara varför caféer utan alkoholtillstånd ska stänga 20:30 och får öppna igen kl05. Men en restaurang som serverar öl till maten och stänger 20:30 får plötsligt inte längre servera frukost, utan måste hålla stängt till kl11?

It makes no sense??

Ytterligare en av de ologiska reglerna som bara kommer göra folk irriterade...
 
Apropå nya reglerna för restauranger, caféer etc..
Kan någon förklara varför caféer utan alkoholtillstånd ska stänga 20:30 och får öppna igen kl05. Men en restaurang som serverar öl till maten och stänger 20:30 får plötsligt inte längre servera frukost, utan måste hålla stängt till kl11?

It makes no sense??
Men gör det inte det? Tänker att man vill undvika att fulla människor övergår till att hänga på ställen som inte serverar alkohol, samtidigt som man vill undvika att ställen som serverar alkohol inte bara har en "lucka" med stängt som folk väntar ut för att få börja om samma utekväll på? Om de fått öppna 05 hade det kanske inte varit helt orimligt?
 
Apropå nya reglerna för restauranger, caféer etc..
Kan någon förklara varför caféer utan alkoholtillstånd ska stänga 20:30 och får öppna igen kl05. Men en restaurang som serverar öl till maten och stänger 20:30 får plötsligt inte längre servera frukost, utan måste hålla stängt till kl11?

It makes no sense??
Det var ett förlag. Samtliga serveringsställen kommer få öppna igen 05.
 
Men gör det inte det? Tänker att man vill undvika att fulla människor övergår till att hänga på ställen som inte serverar alkohol, samtidigt som man vill undvika att ställen som serverar alkohol inte bara har en "lucka" med stängt som folk väntar ut för att få börja om samma utekväll på? Om de fått öppna 05 hade det kanske inte varit helt orimligt?

Fast jag tror inte så många skulle hålla igång sin utekväll från 20:30 till 05 🤔
Sen är det väl inte så många (inga?) ställen som har haft serveringstillstånd av alkohol mellan 05 och 11 på morgonen ändå?

(Men nu ska de visst få öppna 05 verkar det som, så det är ju bra!)
 
Ja, då kör vi igen...

””Tredje vågen här” – Socialstyrelsen ställer om​

Antalet patienter som vårdas med hjälp av intensivvård på grund av covid-19 ökar ytterligare. Socialstyrelsen ser allvarligt på situationen och höjer beredskapen. Region Gävleborg är nu inne i en tredje pandemivåg och den brittiska varianten av coronavirus sprids allt snabbare.

De senaste två dagarna har antalet patienter som vårdas med hjälp av intensivvård (iva) på grund av covid-19 ökat kraftigt. Totalt vårdas nu 240 patienter på dessa avdelningar runtom i landet, att jämföra med 197 patienter för tio dagar sedan. Även antalet patienter på vanliga vårdavdelningar har gått upp.”
Www.sds.se
 
Ja, då kör vi igen...

””Tredje vågen här” – Socialstyrelsen ställer om​

Antalet patienter som vårdas med hjälp av intensivvård på grund av covid-19 ökar ytterligare. Socialstyrelsen ser allvarligt på situationen och höjer beredskapen. Region Gävleborg är nu inne i en tredje pandemivåg och den brittiska varianten av coronavirus sprids allt snabbare.

De senaste två dagarna har antalet patienter som vårdas med hjälp av intensivvård (iva) på grund av covid-19 ökat kraftigt. Totalt vårdas nu 240 patienter på dessa avdelningar runtom i landet, att jämföra med 197 patienter för tio dagar sedan. Även antalet patienter på vanliga vårdavdelningar har gått upp.”
Www.sds.se
Man hinner knappt andas förrän viruset tar nya starka tag igen..... :(
 
https://www.svtplay.se/video/302911...tenskapens-varld-sasong-34-coronakampens-pris

Måste tipsa!

Vetenskapens värld: Coronakampens pris. Under ett år har pandemin bemötts med nedstängningar och restriktioner i världen och i Sverige. Gränser har stängts, många länder har infört utegångsförbud, företag har plötsligt stått helt utan kunder och skolor har stängts. Många har insjuknat och dött av coronaviruset - men hur mycket har restriktioner och nedstängningar skadat oss? Vilket pris har själva kampen mot viruset haft?
 
Var inte dagens nya restriktioner ett steg för att förhindra en tredje våg? Verkar som att det var lite för sent... igen.. 🤷🏻‍♀️
 
Man hinner knappt andas förrän viruset tar nya starka tag igen..... :(

Jag tycker i o f s inte det var oväntat. Vi har haft tre veckor av utspridda sportlov där många umgåtts som Covid inte fanns. Krogarna är knökfulla fram till de stänger ner. De få som rapporteras använda munskydd på kollektivtrafiken är under fem senast idag (kollega som åkte tåg).

Och tydligen är många, många, många vaccinationsdoser på avvägar (sist jag hörde något var det 300 000+ doser som kommit in i Sverige men nu är borta. Svårt att samordna vaccinationer i så fall.
 
Har inte alla skärpta rekommendationer de senaste två månaderna varit för att förhindra en tredje våg - runt om i världen ?
Och hur fungerar skärpta rekommendationer tycker du? Att ha få fungerar inte, att ha skärpta fungerar inte. Då har jag hellre få och låter det gå åt pipsvängen istället
 
Jag tycker i o f s inte det var oväntat. Vi har haft tre veckor av utspridda sportlov där många umgåtts som Covid inte fanns. Krogarna är knökfulla fram till de stänger ner. De få som rapporteras använda munskydd på kollektivtrafiken är under fem senast idag (kollega som åkte tåg).

Och tydligen är många, många, många vaccinationsdoser på avvägar (sist jag hörde något var det 300 000+ doser som kommit in i Sverige men nu är borta. Svårt att samordna vaccinationer i så fall.
Var har krogarna varit knökfulla? Har inte hört om det på nyheterna nänligen.
Har inte heller sett det själv. När jag har gått förbi restauranger/krogar i Stockholm har det varit begränsat med folk.
 
Och tydligen är många, många, många vaccinationsdoser på avvägar (sist jag hörde något var det 300 000+ doser som kommit in i Sverige men nu är borta. Svårt att samordna vaccinationer i så fall.

Varifrån har du fått den informationen? Har du någon länk? Uppriktig fråga alltså, jag har inte sett eller hört något om detta (bara om problemen med leveranser in i landet och att enstaka stölder förekommit på sina håll).
 
Jag tycker i o f s inte det var oväntat. Vi har haft tre veckor av utspridda sportlov där många umgåtts som Covid inte fanns. Krogarna är knökfulla fram till de stänger ner. De få som rapporteras använda munskydd på kollektivtrafiken är under fem senast idag (kollega som åkte tåg).

Och tydligen är många, många, många vaccinationsdoser på avvägar (sist jag hörde något var det 300 000+ doser som kommit in i Sverige men nu är borta. Svårt att samordna vaccinationer i så fall.
Var har du hört det där om vaccinet?

Vilka krogar är knökfulla?
 
Jag läste nu i en notis på Aftonbladet att man i Storbritannien sett att både Pfizers och Astra Zenecas vacciner förhindrat inläggning på sjukhus hos 80-plussare. Och att båda vaccinera ger bra skydd mot att bli smittad redan efter första sprutan (bättre efter andra, men fortfarande bra).

Positivt!!
 
Jag läste nu i en notis på Aftonbladet att man i Storbritannien sett att både Pfizers och Astra Zenecas vacciner förhindrat inläggning på sjukhus hos 80-plussare. Och att båda vaccinera ger bra skydd mot att bli smittad redan efter första sprutan (bättre efter andra, men fortfarande bra).

Positivt!!

Det ar vad de sager har ocksa. Mycket positivt!
 
Fast jag tror inte så många skulle hålla igång sin utekväll från 20:30 till 05 🤔
Sen är det väl inte så många (inga?) ställen som har haft serveringstillstånd av alkohol mellan 05 och 11 på morgonen ändå?

(Men nu ska de visst få öppna 05 verkar det som, så det är ju bra!)

Nej, man ska inte kunna få serveringstillstånd innan 11-tiden (med reservation för att det kan vara någon kommun som tummar på reglerna). När jag höll utbildningar i alkohollagen var det kl 10 som gällde, men principen är att man inte ska "dricka före lunch".
 
Nej, man ska inte kunna få serveringstillstånd innan 11-tiden (med reservation för att det kan vara någon kommun som tummar på reglerna). När jag höll utbildningar i alkohollagen var det kl 10 som gällde, men principen är att man inte ska "dricka före lunch".

Och min favoritbar som just bestamt att oppna och servera Sondags frukost (den har varit stangd sedan October nar det borjade regna) och jag langtar efter en Bloody Mary igen :) Hoppas de har kommit igang pa Sondag ... 10 dagar efter andra sprutan (sa jag har full verkan) och en Bloody Mary for att fira vore inte illa! :p
Finns det ens nagon som dricker Bloody Mary efter frukost?:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 475
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp