Bukefalos 28 år!

Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, hade jag träffat vänner 1-3 ggr/vecka hade jag varit helt slut mentalt och rätt stressad. Hade aldrig funkat i längden. Kortare perioder kan det funka och vara roligt men sen längtar jag bara hem till min bok, TV och dator.

Tur att vi är olika, jag får kraft av att träffa vänner och göra saker tillsammans med dem. Gå på krogen eller kolla på spelningar.
 
Tur att vi är olika, jag får kraft av att träffa vänner och göra saker tillsammans med dem. Gå på krogen eller kolla på spelningar.

Jag träffar ju också vänner och det är jätteroligt. Jag älskar att gå på konserter!! Ger så mycket energi! Har 4 inplanerade i år som jag är orolig ska ställas in helt. Två har jag som tur är hunnit gåpå innan det här slog till. Skjutas upp är ok men jag vill inte missa dem helt!!

Men i vardagen behövs det inte riktigt. Då behöver jag få vara ensam med mina tankar en del. Få tänka varje tanke klart och låta dem vandra iväg fullständigt.
 
Oj, hade jag träffat vänner 1-3 ggr/vecka hade jag varit helt slut mentalt och rätt stressad. Hade aldrig funkat i längden. Kortare perioder kan det funka och vara roligt men sen längtar jag bara hem till min bok, TV och dator.
Jag är likadan, jobbar med mycket människor hela dagarna så efter jobbet måste jag vila.
En karantän skulle ge mig energi! Bara hänga m familjen eller ensam!

En helkväll ute utan alkohol får mig att känba mig bakis dagen efter, så jag gillar mest kortare sociala sammankomster.
Skulle mest sakna jobbet och härliga arbetskamrater och min närmsta släkt, men ddt finns ju mobiler :)
 
Jag träffar ju också vänner och det är jätteroligt. Jag älskar att gå på konserter!! Ger så mycket energi! Har 4 inplanerade i år som jag är orolig ska ställas in helt. Två har jag som tur är hunnit gåpå innan det här slog till. Skjutas upp är ok men jag vill inte missa dem helt!!

Men i vardagen behövs det inte riktigt. Då behöver jag få vara ensam med mina tankar en del. Få tänka varje tanke klart och låta dem vandra iväg fullständigt.

Som sagt, tur att man får vara olika. Jag börjar redan må dåligt av den här isoleringen med alla inställda evenemang och även om man kan träffas hemma hos varandra är det inte samma sak som det jag är van vid.
 
Nu läser jag att det är en allvarlig smittspridning i Järvaområdet. Jag bor på ena sidan av det och jobbar på andra sidan, detta är det som hittills gjort mig mest illa till mods.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...Hp8yokQiPpQFdmf94fxUgut_qnvV-wek0Q_HsW_7ILOBk
Jag bor i kanten på ett utsatt område söder om Stockholm och de få gånger vi varit i/förbi centrum sedan både min och min partners jobb förespråkat jobb hemifrån så har vi sett folk som visuellt sett är sjuka och det var fler än vad som var rimligt att räkna på. Jag tror att det kommer slå hårt mot många med lite sämre resurser. Väldigt tråkigt och jobbigt att se faktiskt.
 
Som sagt, tur att man får vara olika. Jag börjar redan må dåligt av den här isoleringen med alla inställda evenemang och även om man kan träffas hemma hos varandra är det inte samma sak som det jag är van vid.

Jag tycker att det är intressant att det kan vara så väldigt olika från person till person. Jag känner också folk som är väldigt extroverta och mår dåligt av att inte få tillräcklig social kontakt. Det måste vara jobbigt i dessa tider.
 
Jag har inga problem att vara själv när jag själv väljer det. Nu däremot så lider jag redan över att inte få åka till skolan och så. Och då är jag ändå en väldigt introvert person.

Jag känner precis likadant, alla bara "det är väl skönt för dig som har så långt att pendla att kunna jobba hemifrån mer". Men nej, nu VILL jag fika och snacka och skratta och utbyta djupa tankar med mina kloka, roliga, trevliga kollegor ju!!! Trots att jag också är utpräglat introvert som person och gärna jobbar helt ostörd i perioder, när JAG vill och behöver det.

Har börjat maila mina kollegor på min tidigare arbetsplats och föreslå "e-fika" med dem, men det är inte samma sak. :(
 
Jag börjar faktisk tro mer och mer på den svenska metoden. Eller så har jag bara accepterat att viruset är här för att stanna i minst ett år och jag förmodligen själv kommer bli smittad. Känner mig i dagsläget inte så orolig utan vill mest att allt ska återgå till det normala ute i samhället snart
Ett år? Varför tror du ett år? De säger att det värsta ska ha blåst över att inom 12 veckor, men har man otur att det har lagt sig efter sommaren.
 
Ett år? Varför tror du ett år? De säger att det värsta ska ha blåst över att inom 12 veckor, men har man otur att det har lagt sig efter sommaren.
På mitt jobb säger de nu att vi förväntas nå kulmen om några veckor och att det sedan troligen lugnar sig under sommaren. I höst tror de att det kommer en by våg som kan bli ännu värre än nu.
Jobbar inom vården och det är utifrån ovan prognos som man just nu planerar för inom min region.
 
Jag känner precis likadant, alla bara "det är väl skönt för dig som har så långt att pendla att kunna jobba hemifrån mer". Men nej, nu VILL jag fika och snacka och skratta och utbyta djupa tankar med mina kloka, roliga, trevliga kollegor ju!!! Trots att jag också är utpräglat introvert som person och gärna jobbar helt ostörd i perioder, när JAG vill och behöver det.

Har börjat maila mina kollegor på min tidigare arbetsplats och föreslå "e-fika" med dem, men det är inte samma sak. :(
Ni får zooma/skypa! Jag kände igår att det var jättestor skillnad att prata med en kursare på zoom, och då pratar vi ändå mycket på messenger sen innan.
 
Ett år? Varför tror du ett år? De säger att det värsta ska ha blåst över att inom 12 veckor, men har man otur att det har lagt sig efter sommaren.

”Lagt sig”/slutat kulminera” - ja. Utöver det så nej. Så länge folk inte har immunitet och/eller inget vaccin finns så kommer folk bli sjuka . Däremot kommer ju insjuknandet gällande volymer tunnas ut och det är ju just utifrån det direktiven och restriktionerna går ut och finns - det är själva kärnan av det hela att motverka massmitta. Inte att folk inte blir smittade/sjuka.
 
Jag känner mig lite trög som inte kan tolka alla dubbla budskap. Är inte tanken att cirka 60 % ska bli sjuka, ej riskgruppen, i en takt där sjukvården hinner med? Det rimmar ju samtidigt illa med all diskussion om kraftfull frivillig isolering. Jag tänker att myndigheter och experter måste ha räknat fram att ett gäng människor borde träffas med jämna mellanrum för att hålla ett jämt flöde. Och sedan får man gå in och stoppa smittvägar med jämna mellanrum genom olika förbud. Jag tänker att det blir fasligt utdraget om inte vi unga och friska tar tjuren vid hornen och blir sjuka. Eller har vi lagt om planen?
 
Ni får zooma/skypa! Jag kände igår att det var jättestor skillnad att prata med en kursare på zoom, och då pratar vi ändå mycket på messenger sen innan.

Jo, vi skypeade en stund i eftermiddags och har planerat att göra det i fortsättningen också. Absolut bättre än inget, men ändå inte den där hela lunchpausen med tvära kast i diskussionerna från covid-19 via nya tjänstetillsättningar till lagändringar till det senaste avsnittet av Gift vid första ögonkastet. :)Eller att man bara sticker in näsan och säger något kul eller ber om en second opinion i något svårt ärende.
 
Jag känner mig lite trög som inte kan tolka alla dubbla budskap. Är inte tanken att cirka 60 % ska bli sjuka, ej riskgruppen, i en takt där sjukvården hinner med? Det rimmar ju samtidigt illa med all diskussion om kraftfull frivillig isolering. Jag tänker att myndigheter och experter måste ha räknat fram att ett gäng människor borde träffas med jämna mellanrum för att hålla ett jämt flöde. Och sedan får man gå in och stoppa smittvägar med jämna mellanrum genom olika förbud. Jag tänker att det blir fasligt utdraget om inte vi unga och friska tar tjuren vid hornen och blir sjuka. Eller har vi lagt om planen?

Du missförstår sammanhanget- det är inte dubbla budskap. JA - det behövs att en majoritet blir sjuka och utifrån det utvecklar antikroppar /immunitet. NEJ att alla för snabbt blir sjuka samtidigt utifrån det. Det är hela poängen med smittskyddsdirektiven - och i kombo då med att samhället inte bara sjukvården ska kunna hantera det.
Så JA - det kommer ta tid .

Du kan enligt samma princip heller inte tänka i banorna att ”alla vi unga ser till att ta tjuren vid hornen/bli smittade” För alla dessa kommer smitta andra. Så du missförstår kontextet lite.
 
Pratade med en vän som är läkare på SöS och sitter i en grupp som är ansvarig för att fördela läkare och omfördela resurser vid behov. Enligt hen är allt under kontroll och resurserna finns även vid ett katastrofscenario. Om något har situationen förbättrats eftersom akuten inte längre är, tja akut, och många med mindre allvarliga skador/sjukdomar inte åker till akuten direkt utan stannar hemma och blir bättre av sig själva eller bokar tid hos sin VC.

Däremot bekräftar hen problemet med att 70+ håller på att bli tokiga av att sitta i karantän, de har även en del pensionerade läkare som brukar komma in och jobba extra och inte anser att de behöver stanna hemma.
 
Jag känner mig lite trög som inte kan tolka alla dubbla budskap. Är inte tanken att cirka 60 % ska bli sjuka, ej riskgruppen, i en takt där sjukvården hinner med? Det rimmar ju samtidigt illa med all diskussion om kraftfull frivillig isolering. Jag tänker att myndigheter och experter måste ha räknat fram att ett gäng människor borde träffas med jämna mellanrum för att hålla ett jämt flöde. Och sedan får man gå in och stoppa smittvägar med jämna mellanrum genom olika förbud. Jag tänker att det blir fasligt utdraget om inte vi unga och friska tar tjuren vid hornen och blir sjuka. Eller har vi lagt om planen?
Men folk blir ju sjuka för fulla muggar, för vi har ingen total isolering.
MED de frivilliga restriktioner som vi har idag så håller vi ner belastningen på sjukvården. Så länge immuniteten är jättelåg så behövs mycket försiktighet för att det inte ska gå för fort. Eftersom spridningen är exponentiell kan man inte bara stoppa den när man nått taket för vad samhället för stunden kan hantera, då är det redan för sent (som i Italien). Därför måste man vara försiktig i förskott s.a.s.
När man nått en balans i mängden nysmittade och ser att det inte stiger okontrollerbart, och när det inte längre sinns områden som inte täckts av allmän samhällsspridning, så kan man allt eftersom minska restriktionerna. Att tillräckligt många har blivit immuna kommer i slutändan att lösa sig av sig själv, eftersom nya personer hela tiden smittas så länge epidemin pågår.
 
Jag känner mig lite trög som inte kan tolka alla dubbla budskap. Är inte tanken att cirka 60 % ska bli sjuka, ej riskgruppen, i en takt där sjukvården hinner med? Det rimmar ju samtidigt illa med all diskussion om kraftfull frivillig isolering. Jag tänker att myndigheter och experter måste ha räknat fram att ett gäng människor borde träffas med jämna mellanrum för att hålla ett jämt flöde. Och sedan får man gå in och stoppa smittvägar med jämna mellanrum genom olika förbud. Jag tänker att det blir fasligt utdraget om inte vi unga och friska tar tjuren vid hornen och blir sjuka. Eller har vi lagt om planen?
Som det är nu är förmodligen mer än tillräckligt med personer smittade för att sjukdomen ska hålla farten ett tag och sen så är isoleringen sällan fullständig. Man tror att sjukdomen ska klinga av fram till sommaren helt naturligt och sen ta fart i en andra våg till hösten. Ju fler som har haft sjukdomen dess färre är det som kan få den sen och även om vi inte nått 60% så är kommer 10% immuna bromsa upp effekterna en aning. Jag tror inte att det är något mål i sig att få folk smittade, det lär knappast behövas. Det är långt svårare att stoppa smittan helt.

Det finns också visst hopp om bättre mediciner och vaccin så småningom.
 
Pratade med en vän som är läkare på SöS och sitter i en grupp som är ansvarig för att fördela läkare och omfördela resurser vid behov. Enligt hen är allt under kontroll och resurserna finns även vid ett katastrofscenario. Om något har situationen förbättrats eftersom akuten inte längre är, tja akut, och många med mindre allvarliga skador/sjukdomar inte åker till akuten direkt utan stannar hemma och blir bättre av sig själva eller bokar tid hos sin VC.

Stämmer bra, det är precis det FHM även konstaterat då utbrott inte hittills exploderat som det ”worst case scenario” man förutspått utifrån kurvor från de andra länderna som ligger före oss i tid. Varje sådan tid nyttjas ju till att förbereda och stärka upp sjukvården .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
19 20 21
Svar
413
· Visningar
25 595
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 581
Hemmet Förra tråden passerade 2000 inlägg så nu är det dags att byta tråd. Hoppas det för med sig större lycka i budgivningarna för @Voeux, mig...
47 48 49
Svar
969
· Visningar
107 133
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 665
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp