CSN-lån - hur mycket?

Jag pluggade YH i två år och har ca 110,000kr kvar att betala. Har en månadskostnad på drygt 600kr så ingen svindlande kostnad direkt. Lätt värt det eftersom jag aldrig hade kommit dit jag är idag utan den utbildningen. Jobbar inte inom det jag utbildat mig till idag men tack vare Min första tjänst efter utbildningen så hittade och fick chansen till det som är mer min grej.
Dessutom träffade jag min allra, allra bösta vän på utbildningen och bara det gjorde utbildningen värt det.
 
Jag hade 102.000 kr i skuld när jag började jobba 2011. Hade då läst på heltid med fullt lån i 2 år, samt hade en period på Komvux som låg kvar sedan innan, minns dock inte hur länge jag gick på Komvux med lån för det är så längesen och jag läste en period där med aktivitetsersättning från FK.

Helt klart värt. Jag dubblade min lön efter mina studier, jämfört med vad jag hade inom tidigare yrket. Jag har nu 86.000 kvar i skuld hos CSN, har funderat på att betala av det nån gng men blivit avrådd eftersom det är så förmånligt lån...
 
Ah, uppfattade det som att du inte betalade alls.
Det tror jag inte är möjligt att undvika. Möjligen om jag flyttar utomlands, och byter medborgarskap. (Jag minns historier om den grekiska regeringen när jag var barn, det var nog den första demokratiska regeringen efter juntan (?). Någon eller flera ministrar hade tidigare varit flyktingar i Sverige, och pluggat här och lånat CSN här, och när de sedan återvände till Grekland struntade de i att betala).

En jätteskuld hos Kronofogden pga studiemedel, känns inte så attraktivt. (Och som sagt, jag tycker att det är värt det, trots att jag inte är särskilt högavlönad.)
 
Det tror jag inte är möjligt att undvika. Möjligen om jag flyttar utomlands, och byter medborgarskap. (Jag minns historier om den grekiska regeringen när jag var barn, det var nog den första demokratiska regeringen efter juntan (?). Någon eller flera ministrar hade tidigare varit flyktingar i Sverige, och pluggat här och lånat CSN här, och när de sedan återvände till Grekland struntade de i att betala).

En jätteskuld hos Kronofogden pga studiemedel, känns inte så attraktivt. (Och som sagt, jag tycker att det är värt det, trots att jag inte är särskilt högavlönad.)
Då jag vet av egen erfarenhet så nej inge till kfm
Är årskostnaden typ 16000 blir skulden 45 när den når kfm
 
Då jag vet av egen erfarenhet så nej inge till kfm
Är årskostnaden typ 16000 blir skulden 45 när den når kfm
Jag har haft den privilegierade situationen att jag har kunnat undvika det, vilket jag är tacksam för. Jag fattar att det verkligen är vidrigt att hamna hos kfm.
 
Jag har väl fem och ett halvt års lån, eller något sådant. Jag betalar en gång per år och glömmer det däremellan. :D För mig är min utbildning helt jävla ovärderlig och precis som @Lillgrådis är jag glad att jag satsade på goda betyg istället för att försöka jobba samtidigt.

(Förresten, @Lillgrådis: Numer tjänar ju en notarie 27 600 kr första året och 29 800 kr andra året. Även inräknat inflationen så känns det som att det lyft lite. :D )
 
Efter slutförd utbildning hade jag 147000 i skuld. Då hade jag jobbat på fabrik alla somrar under studietiden så behövde inte ta fullt lån. Jag har en bra lön så för mig har det lönat sig ekonomiskt men oavsett det så var det helt självklart för mig att studera och ta lån.
 
Ja, jag betalar enligt reglerna. Som vilka räkningar som helst. Mina lån är den sort där man betalar en viss procent av sin bruttoinkomst, och så är det någon sorts ränta på lånen som ligger på liknande procentsats. Därför krymper lånen mycket sakta.

Jag ser det met som akademikerskatt, än ett lån att betala, faktiskt.

Sen har jag lånat mycket för jag läste även in motsv gymnasiet som vuxen och mycket universitetsstudier på det.
Min mamma hade de gamla lånen för sina studier i konstvetenskap, men eftersom hon var aktiv konstnär under de första 20 åren eller så, så behövde hon inte betala tillbaka på sitt lån. Eventuellt kvarvarande skulder vid pensionen skulle skrivas av. Efter det utbildade hon sig till lärare och efter ytterligare några år ändrade CSN hennes avbetalningsplan. ALLT skulle betalas tillbaka innan pensionen. Är dina villkor annorlunda? Behöver du inte betala allt?
 
Jag har ca 80 000 efter YH-utbildning i 44 veckor. Betalar 594 kr/månad. Har dålig koll på ränta osv så vet inte hur länge jag ska betala, men borde väl inte vara aslänge? :down::)

Det var det absolut värt det! Fick ett helt nytt yrke som jag trivs SÅ bra med! :love:
 
Min mamma hade de gamla lånen för sina studier i konstvetenskap, men eftersom hon var aktiv konstnär under de första 20 åren eller så, så behövde hon inte betala tillbaka på sitt lån. Eventuellt kvarvarande skulder vid pensionen skulle skrivas av. Efter det utbildade hon sig till lärare och efter ytterligare några år ändrade CSN hennes avbetalningsplan. ALLT skulle betalas tillbaka innan pensionen. Är dina villkor annorlunda? Behöver du inte betala allt?
Vad jag förstår så ska det räcka att jag betalar enligt CSN:s räkningar fram till pension. Och den takten kommer lånen inte att vara betalade då. De minskar rätt marginellt genom mina betalningar, faktiskt.

Om det sedan veckan före pension visar sig att allt ska betalas, så blir det svettigt. Det gör det. Men inget hittills har tytt på det. (Och nu vågar jag ju inte kolla!)
 
Vad jag förstår så ska det räcka att jag betalar enligt CSN:s räkningar fram till pension. Och den takten kommer lånen inte att vara betalade då. De minskar rätt marginellt genom mina betalningar, faktiskt.

Om det sedan veckan före pension visar sig att allt ska betalas, så blir det svettigt. Det gör det. Men inget hittills har tytt på det. (Och nu vågar jag ju inte kolla!)

Om du har "vanliga" lån ska det inte ha förändrats utan att du begärt det. Det @Milosari beskriver tolkar jag som ett av specialfallen, vissa utbildningar har sluppit delar av återbetalningen om de arbetat med det de utbildats för.

Jag skrev om mina lån förra året. Hade från början över 300', och i två system, vilket ledde till månadsbelopp på 2400:-. Nu kommer det ta ett par år längre tid, men med runt tusenlappen att betala i månaden räknar jag med att kunna spara med en bättre avkastning än de möjliga extrakronorna i ränta på lånet.

Även jag ser CSN som en fantastisk möjlighet att få utbilda sig. Det är få länder som man kan göra det, och jag är övertygad om att det gynnar både individer och samhälle att inte selektera på ekonomiska förutsättningar. För egen del är utbildning möjligheten att få göra något jag trivs med och växer av, och det finns många kurser kvar jag vill läsa när tid finns. (Förbrukade alla CSN-veckor till min "riktiga" utbildning, så nu får jag spara för att kunna ta tjänstledigt i framtiden.)
 
Senast ändrad:
Om du har "vanliga" lån ska det inte ha förändrats utan att du begärt det. Det @Milosari beskriver tolkar jag som ett av specialfallen, vissa utbildningar har sluppit delar av återbetalningen om de arbetat med det de utbildats för.

Jag skrev om mina lån förra året. Hade från början över 300', och i två system, vilket ledde till månadsbelopp på 2400:-. Nu kommer det ta ett par år längre tid, men med runt tusenlappen att betala i månaden räknar jag med att kunna spara med en bättre avkastning än de möjliga extrakronorna i ränta på lånet.

Även jag ser CSN som en fantastisk möjlighet att få utbilda sig. Det är få länder som man kan göra det, och jag är övertygad om att det gynnar både individer och samhälle att inte selektera på ekonomiska förutsättningar. För egen del är utbildning möjligheten att få göra något jag trivs med och växer av, och det finns många kurser kvar jag vill läsa när tid finns. (Förbrukade alla CSN-veckor till min "riktiga" utbildning, så nu får jag spara för att kunna ta tjänstledigt i framtiden.)
Jag har också lån i två system, båda äldre än dagens. Jag har också lagt ihop lånen i det ena systemet, för att få en månadskostnad, inte två. I samband med det avskrevs också en del av det jag hade lånat på gymnasienivå, men det gjorde ganska marginell skillnad.

Men jag har lånat extremt mycket. Både för att läsa in gymnasiet i efterhand, för lite konstjox på folkhögskolor och sedan har jag lånat samtliga universitetsterminer. Typ full pott på båda nivåerna. Många är mindre struliga än jag när det gäller skolgång och utbildning, och det blir billigare.
 
Jag var tvungen att gå till gamla årsbesked för att komma ihåg. Tror min skuld var drygt 280 000 kr från början. Jag har läst 5,5 år men det har någon period då jag enbart tog bidrag.
Jag tänker inte så mkt på det. Betalar e-fakturan varje månad bara. Har betalat i några år men är väl fortfarande skyldig jättemycket.
CSN är ju ett bra lån. Jag tycker inte det belastar min ekonomi så mkt utan är bara glad att vi har den här möjligheten.

Samma här. Har tagit nästan allt bidrag o lån. Tog inte ens ut min civ ing som jag slet med i en massa år för länge (ångrar inte det heller). Har nu knappt 208 kkr kvar. Betalar 899 kr/månad på autogiro. CSN ser jag som ett fantastiskt privilegium i Sverige, ingen ångest alls över det. Och då är jag rädd för lån annars!
 
Jag har drygt 50 000 kr kvar på mitt lån, examen för mer än 20 år sedan men fullt lån och 4, 5 års studier. Sedan en ganska långsam löneutveckling de första åren. Första notarieåret tjänade jag svindlande 14300 kr i månaden, andra upp en tusenlapp. :laugh: Så CSN-lånet sjönk ju inte direkt där i början.

Numera har jag lyckligtvis en väldigt mycket bättre lön än under notarietjänsten så de senaste åren har jag betalat mycket på lånen. Och inom två år pytsar jag in den sista insättningen. Ok, jag har levt med lånet många år men är superglad för möjligheten att alls låna - jag hör till dem som inte haft släktingar som kunnat finansiera den typen av studier.

Och jag är också nöjd att jag valde att gå all in på studierna med en så betygsfixerad utbildning, i stället för att försöka jobba parallellt och riskera att komma efter med kurserna. Jag visste att jag ville få notarietjänst (ja inte för den enorma ingångslönen då... utan för möjligheterna efter) och det var stressande nog att leva med betygshetsen som det var. Så ett jobb ovanpå hade splittrat i alla fall mig för mycket för att riskera det.
Oj, var notarielönen 14300 kr för 20 år sedan? Känns otroligt lågt 🙈. Nu valde jag att inte sitta ting när jag blev klar 2012 men tror att ingångslönen idag är 27600 kr för första året.
 
Efter tio års studier (men då är fyra på scholarship) så har jag flera lån.

3 år för kandidaten i UK (255,000 SEK- jag har inte betalat mer än 1500 SEK på det lånet för jag har antingen pluggat eller varit arbetslös sedan dess).

1 år på master i UK (158,000 SEK, avbetalt)

1.5 år på masters nivå i Sverige (120,000 SEK tror jag, det är runt 68,000 SEK kvar men jag har inte betalat på över ett år nu).

Totalt runt: 553,000 SEK (varav runt 323,000 kvar).

Känner mig rätt tacksam över att jag hade ett anslag för de sista fyra åren av utbildningen för värdet av det uppgår till över en miljon SEK har jag beräknat. Högt rankat universitet också vilket (tyvärr, det finns ju bättre sätt att mäta om en kandidat är tillräckligt bra) betyder mycket när jag söker jobb. Utan de föregående utbildningarna hade jag inte kunnat få det, och utan alla utbildningarna hade jag inte kunnat få jobbet jag förhoppningsvis ska börja med. Det går inte att få de positionerna jag söker och att komma in i det fält jag vill jobba med utan utbildning till min nivå så även om det känns som att jag har och har haft mycket i lån så var det värt det :) Med en ökning av 15,000 i månaden hade jag inte tvekat.

Känner mig dock rätt stolt av att lyckats betala av över 200,000 SEK fast jag fortfarande pluggade med låg inkomst :banana:
 
Nu i efterhand liknar det mer skatt än bidrag, faktiskt. Alltså, den där procentsatsen jag betalar, tänker jag på som akademikerskatt. En avgift som räcker genom hela mitt yrkesverksamma liv, och som samtidigt är det som möjliggör min yrkesverksamhet och på många sätt min identitet och självbild. Jag har svårt att se mig själv utan att ha universitetsstudier bakom mig.

Vilket fint sätt att se på det :)
 
Fick gå in och kolla nu bara för att :D80 000 lite drygt hade jag, trodde det var mer faktiskt. Läste två år + några kurser innan dess.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 071
Senast: Brie
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 018
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag pluggar på heltid och den här terminen har jag även jobbat ca 80% så jag har inte tagit något csn. Det funkar dock inte så till...
Svar
5
· Visningar
782
Senast: Piek
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 793
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp