CSN och återbetalning

kolblakkur

Trådstartare
Delvis en spinoff på ett dagboksinlägg här inne, men mest jag som går runt och funderar. Är antagen till ett kandidatprogram men kan plocka ut en högskoleexamen efter två år och ändå få ett okej jobb med den. Är därför i valet och kvalet om jag ska läsa mina tre år och ta en kandidatexamen eller nöja mig med två år och ta steget in på en ny schysst arbetsmarknad. Det som hindrar mig mest är CSN. Det blir så himlans mycket i lån! Jag har dessutom tilläggslån, så det blir mer än "vanligt". Är lite fundersam på om det blir lite väl mastigt att betala tillbaka, därför undrar jag: hur mycket har ni i lån och hur mycket betalar ni tillbaka?

Min skuld ligger på strax över 200'. Jag betalar 723 kronor per månad.

Följer. Hur mycket kommer det att skilja i jobb du kan få och lön?
Omöjligt att säga faktiskt. En kandidatexamen i mitt område är ovanligt. Samtidigt så är det väldigt brett, kan säkert söka jobb inom offentlig förvaltning som administratör, samordnare osv. Men det kan jag visserligen med högskoleexamen också...

Skuld på 117'. Betalar lite över 1900 kr var tredje månad.

Jag hade tagit en kandidat eftersom det trots allt handlar om 1 år extra studier.

Räkna på vad 1 år extra i lån hamnar på och vilket/ vilka yrken har i ingångslön/ efter att man har jobbat ett par år. :)

Min skuld låg på 70 000 eller något förra året, tror jag betalade runt 10 000 för hela året.

Kan uppdatera när jag får en ny räkning nästa år?

Jag hade tagit en kandidat eftersom det trots allt handlar om 1 år extra studier.

Räkna på vad 1 år extra i lån hamnar på och vilket/ vilka yrken har i ingångslön/ efter att man har jobbat ett par år. :)
Det känns omöjligt att räkna på det faktiskt. Eftersom det är så få med kandidatexamen inom detta område. Har kollat lite på AMS hemsida och försökt se vad jag kan söka för jobb med kandidatexamen, men har ingen aning om vad lönerna ligger på. Hade rent krasst kunnat söka jobb som avdelningschef t.ex., men chansen att få det är nog inte stora. Eller? Jag har noll koll faktiskt. Som sagt, inte många som tar kandidatexamen inom min inriktning. Vet inte hur chanserna till jobb är med kandidatexamen, tänker att det finns kanske en risk att de tycker att man är "överutbildad" om man söker tjänster man lika gärna kan få med två års högskolestudier.

Det känns omöjligt att räkna på det faktiskt. Eftersom det är så få med kandidatexamen inom detta område. Har kollat lite på AMS hemsida och försökt se vad jag kan söka för jobb med kandidatexamen, men har ingen aning om vad lönerna ligger på. Hade rent krasst kunnat söka jobb som avdelningschef t.ex., men chansen att få det är nog inte stora. Eller? Jag har noll koll faktiskt. Som sagt, inte många som tar kandidatexamen inom min inriktning. Vet inte hur chanserna till jobb är med kandidatexamen, tänker att det finns kanske en risk att de tycker att man är "överutbildad" om man söker tjänster man lika gärna kan få med två års högskolestudier.
Du har ju mer att löneförhandla med om du har en kandidatexamen :)

@kolblakkur Tror nog att rent praktiskt har du lättare att få fler olika jobb med en kandidat. Men, om det finns en utbildning så borde den så småningom leda till jobb? Du kan ju inte vara den första som går 3 år?
Vad är det som gör att du inte tror att du kan bli avdelningschef? Är det inom vården tänker jag att med en kandidat och dessutom erfarenhet borde du ligga bra till?

KL om jag får fråga en relaterad fråga

Jag skulder både från CSN och engelska motsvarigheten, men i England behöver jag inte betala om jag fortfarande är student eller inte tjänar över en viss gräns (gränsen är justerad beroende på land du bor i). Så planen för nästa år då jag tar doktoranden är att skicka in bevis på att jag är student typ veckan innan jag lämnar in så jag har ett års frist på brittiska CSN (vet inte när jag lyckas få jobb, det kan ta ett tag).

CSN vet jag faktist inte vad jag kan göra med? Det kanske går att få ner återbetalningsbeloppet? (jag är nöjd just nu, när jag har lön även om den är låg då jag hellre blir av med lånen snabbt men känns jobbigt att betala ett belopp som jag antagligen kan leva på i två månader :(). Det känns som att beloppet de gett mig är rätt högt men det kanske är för att jag inte bor i Sverige?

CSN vet jag faktist inte vad jag kan göra med? Det kanske går att få ner återbetalningsbeloppet? (jag är nöjd just nu, när jag har lön även om den är låg då jag hellre blir av med lånen snabbt men känns jobbigt att betala ett belopp som jag antagligen kan leva på i två månader :(). Det känns som att beloppet de gett mig är rätt högt men det kanske är för att jag inte bor i Sverige?

Jag tror inte att det har med var du bor att göra, snarare hur stor skuld du har. Man kan ansöka om att få betala mindre om man t ex har en sämre inkomst.

Tror mitt ligger kring 280' (5,5 års studier, betalt av några år). Betalar knappt 1000kr/mån. Jag kan inte påstå att det är så betungande.

KL om jag får fråga en relaterad fråga

Jag skulder både från CSN och engelska motsvarigheten, men i England behöver jag inte betala om jag fortfarande är student eller inte tjänar över en viss gräns (gränsen är justerad beroende på land du bor i). Så planen för nästa år då jag tar doktoranden är att skicka in bevis på att jag är student typ veckan innan jag lämnar in så jag har ett års frist på brittiska CSN (vet inte när jag lyckas få jobb, det kan ta ett tag).

Man kan ansöka om att sänka betalningen vid låg (eller ingen) inkomst. Då betalar man 5% av årsinkomsten. (Tvivlar på att det är nån skillnad för att du bor utomlands men vet inte).

Jag tror inte att det har med var du bor att göra, snarare hur stor skuld du har. Man kan ansöka om att få betala mindre om man t ex har en sämre inkomst.

Jag får ringa och prata med dem i Januari då :up: Det känns som att min skuld är rätt liten men jag har bara betalt vad de sa till mig varje år så den har ju sjunkit väldigt snabbt. Den är ju nästan hälften av vad den var när jag började betala för fyra eller fem år sedan :o (jag vill helst bli av med lånen snabbt eftersom det är krångligt att hålla rätt på dem när man bor i andra länder så försöker inte komma undan från att betala - får jag jobb så betalar jag nog av så mycket jag kan väldigt snabbt istället).

Jag pluggade i sex år och har nu betalat tillbaka på lånet i drygt sex år, har runt 260 000 kr kvar att betala tillbaka och betalar en tusenlapp i månaden.

Man kan ansöka om att sänka betalningen vid låg (eller ingen) inkomst. Då betalar man 5% av årsinkomsten. (Tvivlar på att det är nån skillnad för att du bor utomlands men vet inte).

Menar du 5% av inkomsten året innan? För jag har ingen inkomst från den 15:e Januari utan får leva på sparpengar till jag får jobb (och med tanke på min utbildning kan det ta ett tag om jag har otur, själva doktoranden blir inte ens tilldelad på flera månader :o).

5% av förra årets inkomst blir nämligen nästan detsamma som förra årets betalning.

Menar du 5% av inkomsten året innan? För jag har ingen inkomst från den 15:e Januari utan får leva på sparpengar till jag får jobb (och med tanke på min utbildning kan det ta ett tag om jag har otur, själva doktoranden blir inte ens tilldelad på flera månader :o).

5% av förra årets inkomst blir nämligen nästan detsamma som förra årets betalning.

Har för mig att det är 5% av vad du beräknas tjäna det aktuella året. Se om du kan hitta mer här https://www.csn.se/betala-tillbaka/...tid.html#expand:svid10_1ba9ecae15f9080d21d314

(Om du sen tjänar mer än du angivit får du ju betala det i efterhand med nån extra inbetalning).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag fick ett återkrav från CSN om att betala in 67 000kr (inom en månad!). Detta för att jag för två år sedan sålde min bostadsrätt och... 2
Svar
37
· Visningar
6 186
Senast: Masse
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 433
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 236
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 621
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka