Curla eller driva på?

Sv: Curla eller driva på?

Jag tycker det jag skrev går att applicera i alla situationer? Jag brukar inte göra någon större skillnad på om det gäller skolarbete, fritid eller social kompetens.
 
Sv: Curla eller driva på?

Eh, nej det gör det inte. Det är en sak att barn ofta är elaka mot varandra i skolan men då handlar det om någon dag som X är dum mot Y och B är dum mot G och nästa dag är de bästa vänner istället medan G bråkar med X...

Att ständigt få höra att man ser annorlunda ut är en helt annan sak. Har du tagit upp det med skolan?

Jag håller med. Vi hade en adopterad tjej i årskursen under mig när jag gick i tvåan (hon var alltså lika gammal som din dotter är nu). En gång hände det att en kille i min klass retade henne för hennes utseende, och jag minns att skolan gjorde en stor sak av det, och gjorde extremt tydligt för alla att så gör man absolut inte, och alldeles särskilt tydligt för den killen. Så vitt jag vet gjorde varken han eller någon annan om det.

Så det är inget man ska behöva acceptera eller leva med om man ser annorlunda ut.
 
Sv: Curla eller driva på?

Alltså, jag stöttar och uppmuntrar. Men jag säjer absolut inte att hon har gjort ett bra skolresultat när det inte är bra. För det genomskådar ju barnet. De vet mycket väl var de ligger till prestationsmässigt. Men för det så får jag ju ändå stötta henne och uppmuntra. Om man inte har förmågan så hjälper det ju inte att få mer kritik? Men det är inte i skolan som hon har varit osäker, hon tycker om att gå i skolan men hon har svårt att prestera än så länge. Vi kämpar på med att hon ska läsa ur en bok dagligen för att få bättre tyska.

Jag läste någonstans att man ska berömma prestationen, inte resultatet. Tycker det låter jättevettigt! Alltså ge beröm för att barnet verkligen ansträngt sig med läxorna eller med att rita en teckning och inte fokusera på ifall provresultatet blev det bästa eller teckningen fin.

Då lär man ju sig att har man bara gjort sitt bästa så är det ok!
 
Sv: Curla eller driva på?

Eh, nej det gör det inte. Det är en sak att barn ofta är elaka mot varandra i skolan men då handlar det om någon dag som X är dum mot Y och B är dum mot G och nästa dag är de bästa vänner istället medan G bråkar med X...

Att ständigt få höra att man ser annorlunda ut är en helt annan sak. Har du tagit upp det med skolan?

Nej, det har jag inte. Hon råkar ju inte ut för det dagligen. Men ibland kommer hon hem och är ledsen för att någon har sagt att hon har platt näsa. Men jag jobbar på att stärka hennes självkänsla så att hon ska klara av det på egen hand.
 
Sv: Curla eller driva på?

Varför ska hon klara av att bli retad i skolan på egen hand?
Det är hon för liten för.
Skolan ska sätta stopp och det skulle den ha gjort för längesedan :mad:
 
Sv: Curla eller driva på?

Varför ska hon klara av att bli retad i skolan på egen hand?
Det är hon för liten för.
Skolan ska sätta stopp och det skulle den ha gjort för längesedan :mad:

i en ideal värd visst. Däremot tror jag inte tyska skolan fungerar riktigt så.
Det jag har sett av den har varit hård och studenterna där kunde betydligt mera än vi svenska och klimatet var betydligt tuffare.
Vinn eller försvinn gäller även i tidig ålder:(
 
Sv: Curla eller driva på?

i en ideal värd visst. Däremot tror jag inte tyska skolan fungerar riktigt så.
Det jag har sett av den har varit hård och studenterna där kunde betydligt mera än vi svenska och klimatet var betydligt tuffare.
Vinn eller försvinn gäller även i tidig ålder:(

Jo det gör den! Pluggandet är hårdare och Haupt- och Realindelningen tidig (precis som i Frankrike) så de kan en massa akademiskt ja och skiljer på folks kunskaper men mobbing för sitt utseende ska man inte behöva stå ut med.

Sjalen - med tysk släkt varav en först alltså vuxit upp i systemet och därefter blivit lärare själv...
 
Sv: Curla eller driva på?

Hon är inte mobbad. Då hade jag givetvis rört upp en massa för att få stopp på det hela. Och det har inte hänt så många gånger, men klart att hon egentligen inte ska behöva "tåla" det. Men så länge som det bara har hänt kanske 4-5 gånger (vet ju inte säkert) på 1,5 år så tycker jag att jag kan avvakta. Hon har kanske inte berättat om alla tillfällena som det har hänt.
 
Sv: Curla eller driva på?

Kommer in lite sent men har för egen del tacklat upp och nedgångar i intresse på ett lite annorlunda sätt. Jag har tryckt på att man avslutar det man påbörjat. Alltså om det är jobbigt att gå på träning helt plötsligt, utan att man kan få en rimlig förklaring i att något hänt så har jag predikat om att man avslutar det man påbörjat, alltså man kan välja något annat när terminen är slut, om det inte är något extremt som inträffat. Det är en viktig sak för MIG, att man inte bara slutar med något mitt i, som jag gärna vill att mina barn ska ha med sig resten av livet.

Det kan också vara en ingång till att få reda på var skon klämmer, om det nu är gradering eller uppvisning eller någon cup som barnet fasar för. Då kan man ju också kolla av om barnet fattat rätt eller om det är någon missuppfattning. Jag har också ibland fått känslan av att barnet indirekt, med nejsägandet FRÅGAR om det är viktigt att fortsätta med aktiviteten.
 
Sv: Curla eller driva på?

Jag har inte läst hela tråden, förlåt, men känner igen det där med att vilja sluta aktiviteter när det känns lite jobbigt.
Har din dotter ett genuint intresse för en viss sport eller aktivitet, tror jag man som förälder måste vara liiite bestämd och inte låta barnet ta den lättaste utvägen och sluta. Jag tror hon kommer att ångra det beslutet när hon blir äldre.
De flesta barn idag påbörjar diverse aktiviteter, musikinstrument inte minst, och slutar efter en termin. Många barn har verklig talang och faktiskt också intresse, men vill hellre vara med kompisar efter skolan och vill slippa träna efter skoltid. Det känns jobbigt helt enkelt och är så lätt att bara sluta. Ofta den ena aktiviteten efter den andra. På musikskolan är detta ett reellt "problem".
Självklart ska aktiviteten vara rolig och lustfylld och utan stora krav och prestationsångest. Men jag tror faktiskt man som förälder får vara lite bestämd och puffa på. Man får vara listig och smart och uppmuntrande, och vara där och stötta. Och självklart ska barn inte ha FÖR många aktiviteter efter skolan, det är ett annat "problem" med dagens barn, dom har ingen tid till att göra ingenting. Men det är inte fallet med din dotter tror jag?
Min egen dotter är 9 och extremt musikalisk. Hon ville emellertid lägga av med allt vad spelande och sjungande hette när det under en tid kändes lite jobbigt, lite motstånd. Det hade varit så lätt att bara sluta med alltihopa. Men jag puffade på, hon bärjade under vilda protester att spela fiol för en sträng fiollärare av "den konservativa" sorten - och idag älskar hon det! Jag är SÅ glad att jag inte lät henne lägga av. Som vuxen kommer hon att ha den enorma gåvan att kunna spela ett instrument, och det är ovärderligt!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 205
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 218
  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 399
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp