Cushing och dräktig

Graceful

Trådstartare
Mitt älskade sto är 20 år och dräktig beräknad till 1/3-2013.
Hon har haft fång men detta har inte visat sig på 2 år så efter veterinär koll i våras så blev hon betäckt.Hon har haft 3 föl förut och alltid mått bra.Är en super mamma.
Nu har hon haft lidrigt fång som kommer och går,röntgad och ingen sänkning eller rotation.
Men hon har alla symtmen på cushing.Bulor ovan ögon,fettdepåer lite här och där.Otroligt tjock päls,vilket hon i och för sig alltid haft men nu blir den krullig och hon blir svettig.Så nu är hon klippt.Veterinären kommer på måndag och tar prover.
Men min stora skräck är ,vad gör man om hon har cushing och är dräktig.
Tål fölet medecinen.
Får sån enorm panik.Vill inte mista min fina ponny.
Hon äter just nu 4 år gammalt hö av god kvalitet som får ligga i blöt,1/5 kg lusern och en butta.Vad kan man mera göra.
Snälla hjälp mig.
 
Sv: Cushing och dräktig

Att ge 4 år gammalt hö ser jag itne ritkgit vitsen med. Jag får tro dig om att det är fräsht men jag förstår inte riktigt hur det ska ha gått till med allt regnande som varit de senaste 2 åren. Försök istället få tag i ett nytt hö med analys där du har låg sockerhalt. Det enda som händer med hö när det ligger (om det inte blir biologisk aktivitet i det) är att vitaminhalterna sjunker.
Jag har ett dräktigt sto som har IR (av det du nämner är det bara den krulliga pälsen som inet stämmer för IR). Hon äter ensilage vilket gör att sockernivåerna i fodret är ganska låga då mycket socker går åt vid mjölksyrningen på det får hon lucernhack utan melass (altså inte kraffts) och potatisprotein altl för attt hålla socker och stärkelsenivåerna så låga som möjligt.. Nu kanske jag inte skulle våga mig på att ge just ensilage i ditt fall iom att det blir ett litet foderbyte då du byter bal och det kan räcka för att utlösa fång på en redan känslig häst. Jag vet dock folk som har fånghästar som fodrar just med ensilage.
Får hästen på något sätt i sig något färskt gräs? Det är livsfarligt för dem nu när nattfrosten kommer.
 
Sv: Cushing och dräktig

Va väl kanske inte det svaret jag väntade mig.Men men
Har provat med halm men det äter hon inte och för att vårat hö/hösilage har sånt enormt närnigvärde så det vore helt livsfarligt.Det ligger i övre kanten på alla områden fick analysen uppläst i moblien så det blev lite mycke att hålla koll på.Ska få analysen på papper till det höt + våra andra hästars hösilage i kväll men bonden rekomenderade inte sina balar åt detta sto just nu.Det gamla höt är kollat och ska ha lågt proteinvärde.
Väntar på analyser från några bönder för att se om deras hö/hösilage kan vara något.Tyvärr så verkar alla ha fått kanon skördar i år.
 
Sv: Cushing och dräktig

Höt hon får nu är fint luktar fortfaradne gott och har legat inne på regnfri höskulle.
Inge gräs, hon står inne då våra hagar är på tok för fulla med gräs och lera..Hon går endast ut en timma om dagen och då med munkorg som jag täppt till hålet i botten med.Dock så har hon hela sommaren gått i stor hage med lite gräs i.Har alltid ätit hösilage och inte haft några bekymmer.Jag har bokat hösilage från samma vall för hela vintern..måste bara få analysen på det innan jag vågar börja ge av det.
 
Sv: Cushing och dräktig

Visst är det socker som är problemet även om det är cushing?
Även en fånghäst beöver näring ännu mer om den är dräktig. Det är mängden socker i grovfodret som är intressant att hålla kollpå. Att blöta ett foder behöver inte betyda att du kommer ner tillräckligt långt i sockerhalt för att hästen ska tåla det.
Halm är bara bukfylla och något du kan ge för att täcka upp tuggbehovet när övriga behov är tillgodosedda. Att använda det som enda grovfoder ger bara en häst med kraftig proteinbrist om man inte kompleteringfodrar med rejält med proteinfoder.
 
Sv: Cushing och dräktig

Har alltid ätit hösilage och inte haft några bekymmer.Jag har bokat hösilage från samma vall för hela vintern..måste bara få analysen på det innan jag vågar börja ge av det.
Gör en sockeranalys då. Kostar lite extra (inte så mycket om du gör det på rätt ställe).
 
Sv: Cushing och dräktig

Detta är tyvärr helt nytt för mig..mitt älskade sto har alltid ätit hösilage, krafft groov125 och lusern när hon varit dräktig

Men nu behöver jag HJÄLP med vad man ger en cushing häst som är dräktig och vill gärna veta hur medecinen mot sjukdomen kan åverka fölet.

Enligt min veterinär så skulle jag ge henne halm och lusern för att slippa socker..Men hon äter inte halmen jag har provat..

Kom gärna med förslag på hur jag ska göra..

Får inte klara besked fören efter provtagning i nästa vecka men jag misstänker så att det är chushin hon fått.
 
Sv: Cushing och dräktig

Vi försöker ge hjälp men vet inte ritkgit vilken hjälp du behöver :laugh:.
Min har ju itne cushing utan IR och jag vet ju inte om det är samma saker man ska akta sig för men är det socker som är det "enda" problemet så ska du få ett tips. Om man slår en vall och torkar en del till hö, en del till hösilage och en del till ensilage så kommer sockerhalten i ensilaget vara lägst. Det har jag tagit fasta på vid beställingen av mitt grovfoder. Nu har du ju tyvärr ett fånganfall att ta hänsyn till också men jag vet att någon här på buke bytte från hö till något ganska blött och först då lyckades häva anfallet. Nu är det ju tyvärr så djävligt så man kan inte generellt säga att ett ensilage har lägre sockerhalt än hö utan det är ju från parti till parti.
 
Sv: Cushing och dräktig

En häst med cushing och IR ska ha ett hö med tillräcklig näring i, allt beroende på hästens behov, en svårfödd häst har ju större näringsbehov generellt och behöver ett hö med högre Mj än vad en lättfödd häst behöver men energi ska alla hästar ha.
Den ska dessutom ha tillräckligt med protein och en äldre häst behöver oftast mer protein än vad en yngre häst behöver. En häst som är dräktig behöver ju verkligen alla näringsämnen och det är förkastligt att ge ett fyra år gammalt hö där alla vitaminer har minskat dramatiskt. Du vet ju inte heller om det hö´t har bra analysvärden i energi, protein eller socker för din häst heller. Du vet ju bara att det är gammalt. Jag tror inte heller att det hö´t hade fått bra värde på en kvalitetsanalys även om det luktar gott.

Du ska ha ett hö med minst kvot 6 mellan protein och energi annars måste du komplettera med något proteinrikt som lucern utan socker, sojaprotein eller potatisprotein. Du ska inte ge något som innehåller havre, råg eller andra sädesslag eftersom de innehåller för mycket stärkelse och kan orsaka fång. Ditt hö ska också ha ett sockerinnehåll som är lägre än 10%.
Jag hade inte gett en känslig häst ensilage eftersom det blir som att byta foder vid varje bal och det i sig kan ge fång.
För att hjälpa din häst med att optimera matsmältningen och hjälpa mage och tarm att må så bra som möjligt så kan du ge din häst yea-sacc. Det finns samma hos svenska foder som är billigare men jag vet inte vad det heter där men du kan säkert ringa dit och höra med dem.

Vad för test ska veterinären göra på måndag? Låt dem inte med ge din häst kortison för att mäta halten efter ett dygn med blodprov för risken är enorm att hon får ett stort fånganfall då. Det är kroppens egna kortison, kortisol som gör att hästar med cushing får fång så lätt.
Jag vet tyvärr inte om en dräktig häst kan äta prascend eller pergolid vilket är det man ger vid cushing men du kan googla på namnen så kanske du får fram något.
Läs gärna i de olika fångtrådarna så kan du lära dig massor.

Lycka till med din häst!
 
Senast ändrad:
Sv: Cushing och dräktig

Tack.
Hon ska komma och ta ett blodprov för att se hur högt hon ligger i blodvärde.hon ville inte ge kortison.Men jag fick inte ge mat efter kl 18 på kvällen innan..någon som har en susing om detta prov så berätta gärna.
Självlart så vet jag ju inte närning värdet på dettta gammla hö i dagsläget.
Men att välja mellan det jag har så fick det bli detta..Hon stod på 3 kg lusern tills för 4 dagar sedan då hon åter blev tassig i fötterna Hovskagaren va ut och fixade så är nu bättre och ska åter börja få mera DanGrönt Lusernpellets som jag har givit.
Har läst massa trådar om fång - men inte om dräktiga med cushing..därför måste jag ju fråga er alla som vet om råd.För mig är det typ en dödsdom att få cushing.
Medecinen mot cushing hur funkar det för fostret.Har försökt hitta svar men inte lyckats.
 
Sv: Cushing och dräktig

Svaret på din fråga är att man inte vet hur Prascend påverkar fostret, det har inte fastställts. Men det finns såvitt jag har hittat inga rapporter om att det skulle orsaka skada på fostret, och det har användts till dräktiga ston utan problem. Däremot kan det påverka mjölkproduktionen.

Om det vore min häst så skulle jag koncentrera mig på att göra det som kan rädda stoet i första hand. Dvs om hon har cushing (vilket det på din beskrivning låter som) så hade jag gett henne medicinen hon behöver för att må bra.

Så får du se om du ev vågar vänja av henne i den sista delen av dräktigheten eller om du heller tar risken att du kanske får flaska fölet.

Håller i övrigt med Tinywiny, en häst med cushing är en sjuk häst, och därför är den i stort behov av lättupptagliga näringsämnen. Det är främst sockerhalten du måste analysera och ha koll på, inte protein/energi.
 
Senast ändrad:
Sv: Cushing och dräktig

Jag kan inget om sjukdomen i sig alls men min hästs mamma fick Cushings, fång och blev blind på ena ögat samtidigt. Hon var då dräktig och skulle föla 6-7 månader senare tror jag det var.
Ägarna ville rädda stoet, eller iallafall behandla henne och hon fick då smärtstillande, i ganska stora mängder. När det blev kallare ute blev det värre, men till slut på vårkanten mådde hon bättre och hon kunde gå ut i egen hage med boots. De räknade inte med att fölet skulle klara sig.

Men för ett par månader sen fölade hon ett litet stoföl, mamman hade inte så mycket mjölk så det blev flaskmatning varannan timme under längre period. Tyvärr avled mamman för ett tag sedan, hon fick mycket ont igen och fölet fostras nu av ett annat sto.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 982
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 994
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 198
Senast: FiVi
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp