Cykel, gravel?

Bukefalos 30 år!

Jag funderar på att köpa en ny cykel. Jag har en 3-växlad Monark som jag köpte när jag bodde i Uppsala. Toppen där, det finns inga backar. Inte lika bra där jag bor nu. Den funkar bra för att cykla till grannbyn, men jag är sugen på fler cykelutflykter och även cykla vintertid till grannbyn och skulle behöva rejälare däck (vinterdäcken till min har dubbar men ser annars ut ungefär som sommardäcken).

Funderar därför på en gravel. Men jag kan ingenting om cyklar. Hur mycket pengar behöver man lägga för att få nåt som är okej?

Jag köpte nyligen ny cykelhjälm. Sneglade på cykeln som stod bredvid mig. 169 000:- :eek: det är inte min prisklass 😅 (det var dock en mtb tror jag). Jag trodde en riktigt dyr cykel kostade kanske 50 000. Tydligen inte.

Vad ska man tänka på, vad är viktigt och vilken prisklass är ok?

(Jag känner till cykelforumet men jag känner mig mer hemma här och buke kan väl allt?)
Gravel är ju urcoolt, men jag har fått känslan av att de alltid är dyrare än alla andra cyklar. Så om man inte vill betala extra mycket kanske en vanlig typ Nishiki PRO SLD (jag har en helt underbar) eller ngt är lite mindre stålar. Om man inte såklart cyklar mycket grusväg eller ngt?

Men Nishiki har en massa Gravel också, som inte kostar över 20 000 :D (nu såg jag rent av en som inte kostade mer än PRO (som kostar runt 11 000 (i realiteten 14 000 att betala, aldrig haft en dyrare än så och alltid varit glad och nöjd.) brukar det tillkomma, bra lås, lampor, stänkskärmar kanske? Pakethållare. Köpt i mindre cykelaffär (lätt att cykla till) som monterade på allt det och sedan ger service och ställer in växlarna efter en månad och ser över cykeln efter ett halvår igen.)

(Nishiki är svensktillverkade i Göteborg...)

https://nishiki.se/gravel/gravel
https://nishiki.se/hybrid

Jättetrist att ha en cykel som är så dyr att man inte vågar ställa den på stan på dagen när man cyklat in för att handla liksom :)

(btw, lås alltid fast cykeln i ramen och någonting svårt att såga)

Senast ändrad:
The sky is the limit vad gäller cykelpriser 😅 men några 169 000 behöver du inte lägga ut för att få en vettig gravel. 10000 - 20000 kr kanske? Då får du något som inte är det billigaste segmentet men inte heller en jättedyr premiumcykel. Jag gav 17000 kr för min för några år sen, men det var mycket för att jag ville ha ett specifikt märke.

Det absolut viktigaste i min värld är att få vettig storlek på din cykel, så att den matchar dina kroppsproportioner. Jag tycker det är fullkomlig misär att köra långt på en lite för stor cykel. Provcykla tycker jag därför är nästan nödvändigt om man inte köper från bra sajter (*) där man kan skicka in kroppslängd, benlängd etc. Min kollega som är petite tror jag hittade en gravel på XXL, av deras egna märke White. Scott gör också trevliga cyklar och finns hos återförsäljare på många ställen. Ropar även på @Nordthor som jag vet råkat köpa cykel alldeles nyss :angel1:

En kan nörda ner sig i komponenter, hjul och bromsar hur mycket man vill, men jag tycker ett första steg är att bestämma ungefär hur stor peng en har lust att lägga på cykel. Kolla sen runt på olika ställen, både på nätet och butik vad det finns för utbud i den prisklassen. Utifrån det brukar jag sen jämföra vikt på cyklarna och låter chatgpt kolla närmare på deras specifikationer.

(*) Canyon säljer cyklar via nätet, och de har riktigt bra webtjänst för att mäta sig och sen hitta rätt storlek. Du får mycket cykel för pengarna där.

Återkommer senare, att prata cyklar är jättekul men mina barn vill nog ha middag....
Jag noterade att damcykel i exakt samma storlek numera ofta är kortare än herrcykeln (jag visste inte det när jag köpte förra cykeln så jag har varit förbannad i tio år över att den kändes kort jämfört med min förra Crescent i samma storlek). Så jag testade herrcykeln också och den passade mig väldigt mycket bättre. Men det är bara att luta den lite när man har klänning och ska kliva på.

+ @Nordthor
Jag tittade på cyklar strax under 20 000 (som på rea kanske går att hitta ännu lite billigare), det känns ok för mig men visste inte om det bara var skräp. Har inte testat nån och det gäller att hitta en butik där jag får bra hjälp för jag tror inte jag kan avgöra vad som känns bra förrän efter ganska många mil. Jag är ju ingen erfaren cyklist och van vid en klassisk damcykel. Funderar på att hyra en gravel en dag för att ha liiite bättre uppfattning.

Vad blev det för nån för dig, @Nordthor ?
Du måste nog en bit under 10 000 för att det ska vara dåligt.

Beroende på märke såklart, att det är ett stabilt märke.

Jag noterade att damcykel i exakt samma storlek numera ofta är kortare än herrcykeln (jag visste inte det när jag köpte förra cykeln så jag har varit förbannad i tio år över att den kändes kort jämfört med min förra Crescent i samma storlek). Så jag testade herrcykeln också och den passade mig väldigt mycket bättre. Men det är bara att luta den lite när man har klänning och ska kliva på.
Är det skillnad på dam och herr? 🤔 De jag tittat på står bara storlek, inte om det är dam eller herr?

Ja, det micklas en hel del fram och tillbaka med ramproportioner så provkörning hjälper verkligen en att välja rätt. Jag har lite kortare ben och längre överkropp än "snittkvinnomåttet" verkar tycka att jag ska ha, så herrmodeller passar ofta mig bättre. Men då behöver det finnas tillräckligt liten ramstorlek bland herrcyklarna eftersom jag är exakt av kvinnomedellängd.

Är det skillnad på dam och herr? 🤔 De jag tittat på står bara storlek, inte om det är dam eller herr?
Det kan skilja men finn inte alltid dam eller herr, en djungel är det 😅 Dammodeller förutsätter ofta att cyklisten har lite längre ben men lite smalare axlar så att ramproportioner och styrets bredd ska passa. Står det inget brukar det vara anpassat till standardmannen. Det är därför jag tycker det är så viktigt att provcykla eftersom vi alla har lite olika storlekar och proportioner :)

Gravel är ju urcoolt, men jag har fått känslan av att de alltid är dyrare än alla andra cyklar. Så om man inte vill betala extra mycket kanske en vanlig typ Nishiki PRO SLD (jag har en helt underbar) eller ngt är lite mindre stålar. Om man inte såklart cyklar mycket grusväg eller ngt?

Men Nishiki har en massa Gravel också, som inte kostar över 20 000 :D (nu såg jag rent av en som inte kostade mer än PRO (som kostar runt 11 000 (i realiteten 14 000 att betala, aldrig haft en dyrare än så och alltid varit glad och nöjd.) brukar det tillkomma, bra lås, lampor, stänkskärmar kanske? Pakethållare. Köpt i mindre cykelaffär (lätt att cykla till) som monterade på allt det och sedan ger service och ställer in växlarna efter en månad och ser över cykeln efter ett halvår igen.)

(Nishiki är svensktillverkade i Göteborg...)

https://nishiki.se/gravel/gravel
https://nishiki.se/hybrid

Jättetrist att ha en cykel som är så dyr att man inte vågar ställa den på stan på dagen när man cyklat in för att handla liksom :)

(btw, lås alltid fast cykeln i ramen och någonting svårt att såga)
Lås har jag flera godkända, blev av med en cykel i Uppsala och efter jag köpt ny började jag låsa fast ramen i något fast, samt både fram- och bakdäck i ramen 😅. Hemma står cykeln i mitt förråd så behöver bara lås till en cykel åt gången.

Även lampor har jag flera uppsättningar av. Brukar man köpa pakethållare till en gravel?

Det kan skilja men finn inte alltid dam eller herr, en djungel är det 😅 Dammodeller förutsätter ofta att cyklisten har lite längre ben men lite smalare axlar så att ramproportioner och styrets bredd ska passa. Står det inget brukar det vara anpassat till standardmannen. Det är därför jag tycker det är så viktigt att provcykla eftersom vi alla har lite olika storlekar och proportioner :)
Aha, jag är byggd som en tax och har breda axlar 😅

Lås har jag flera godkända, blev av med en cykel i Uppsala och efter jag köpt ny började jag låsa fast ramen i något fast, samt både fram- och bakdäck i ramen 😅. Hemma står cykeln i mitt förråd så behöver bara lås till en cykel åt gången.

Även lampor har jag flera uppsättningar av. Brukar man köpa pakethållare till en gravel?
Om du tycker det känns praktiskt att ha en pakethållare så sätt på det :) Jag har träffat på gravelcyklister som har pakethållare för att kunna fästa stora cykelväskor på när de är på cykelsemester. Själv har jag det inte, brukar ha rygga och ramväska om jag är ute på längre äventyr.

En gravelcykel är alltså ett svengelskt namn på en sån lika svengelsk akronym som min MTB-cykel från Crescent från 1994 med lite bredare och tåligare däck som gör den bra på grusväg? Varför heter det inte grusvägscykel?

Finns det några andra avgörande egenskaper som gör att ett helt nytt cykeltypsnamn är rimligt?

Men man lär sig minsann nya saker på bukefalos, hade aldrig hört talas om grav-elcyklar förut.

Hur är det med trampor, kan man alltid byta till såna som man sätter fast skorna i? Och om man har såna, går de att använda som vanliga också? 🙈 Vet inte vad det heter.

Har cyklat med riktiga skor en gång och då tyckte jag att det var en helt annan känsla. Vid samma tillfälle hade jag bockstyre och gillade det, men det var väldigt längesen. Det var nog en landsvägscykel, vägde ingenting! Bockstyre kanske är dumt på vintern dock?

Hur är det med trampor, kan man alltid byta till såna som man sätter fast skorna i? Och om man har såna, går de att använda som vanliga också? 🙈 Vet inte vad det heter.

Har cyklat med riktiga skor en gång och då tyckte jag att det var en helt annan känsla. Vid samma tillfälle hade jag bockstyre och gillade det, men det var väldigt längesen. Det var nog en landsvägscykel, vägde ingenting! Bockstyre kanske är dumt på vintern dock?
Ja du kan byta trampor till såna där du sitter fast. Beroende på hur de ser ut blir det mer eller mindre jobbigt att köra med vanliga skor. T ex kan du skaffa ett par där ena sidan är "vanlig" platt pedal och på andra sidan finns fäste för att klicka fast skon. T ex de här: https://www.stadium.se/sport/cykel/cykeltillbehor/143489001/shimano.pedal-pd-m324-spd.silver-vandbar Jag har liknande på graveln eftersom jag gärna sitter fast och därmed låter baksida lår hjälpa till ute på träning. Men jag vill också kunna köra i vanliga skor, t ex vinterkängor eftersom jag är för snål för att köpa vintercykelskor.

Bockstyre på vintern är lite av tycke och smak. Ja, är det snö och is känns det tryggare med ett rakt styre tycker jag. Men det beror ju också på i vilken form du tänker vintercykla. Om du t ex skiftar över till att åka mer skidor som konditionssport på vintern och mest transportcyklar med graveln då kanske ett bockstyre är ok? Men vill du kunna köra mycket, fort och tryggt så kanske ett rakt är bäst. Jag har bockstyre på min, och tar det försiktigt när det är vinter. Vill jag cykelträna då så plockar jag ut MTB:n istället

Ingen aning. Jag skulle självklart göra det iom att jag inte skulle köpa en cykel som jag inte kan transportera grejs på iom att jag cyklar till saker inte runt och jag vill ha med ting, typ en tröja eller shoppingen från stan, eller polarens lånade böcker. Men det är garanterat mycket coolare att inte ha det.

De man sätter fast skorna på heter clipless (saknar tåclipsen med rem man hade förr i tiden), det har gjorts ett antal test, även vetenskapliga och det man trodde tidigare att fastspända skor var effektivare har visat sig vara fel, vanliga plattformspedaler är precis lika effektiva. På väg kommer clipless egentliga fördel först vid tävling och då i spurten när man försöker ta ut absolut max effekt.

Jag tycker själv att vanliga plattformspedaler är överlägsna vid längre distanser, jag kan variera fotposition och ha vanliga fotriktiga skor.

En gravelcykel är alltså ett svengelskt namn på en sån lika svengelsk akronym som min MTB-cykel från Crescent från 1994 med lite bredare och tåligare däck som gör den bra på grusväg? Varför heter det inte grusvägscykel?

Finns det några andra avgörande egenskaper som gör att ett helt nytt cykeltypsnamn är rimligt?

Men man lär sig minsann nya saker på bukefalos, hade aldrig hört talas om grav-elcyklar förut.
Njaej, tror snarare att det är en landsvägsracer med rejäla däck.

Bockstyre på vintern är lite av tycke och smak. Ja, är det snö och is känns det tryggare med ett rakt styre tycker jag. Men det beror ju också på i vilken form du tänker vintercykla. Om du t ex skiftar över till att åka mer skidor som konditionssport på vintern och mest transportcyklar med graveln då kanske ett bockstyre är ok? Men vill du kunna köra mycket, fort och tryggt så kanske ett rakt är bäst. Jag har bockstyre på min, och tar det försiktigt när det är vinter. Vill jag cykelträna då så plockar jag ut MTB:n istället
Ja, vintern blir nog bara transportcykling. Brist på cykelbanor, turisttrafik och snövallar som gör vägen smalare känns inte som en bra kombination. Måste testa cyklar men då låter det ju som att bockstyre är ok.

Liknande trådar

• Cykelväska till pakethållare
  • När livet inte blir som man har tänkt sig…
  • Springer till cykel.
  • Hund och cykel

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka