cykelhjälm för olika huvudformer

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 222

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska köpa mitt livs första cykelhjälm...
(det fanns inte cykelhjälmar när jag var tillräckligt ung för att förflytta mig överallt på cykel. Och efter cykelhjälmarnas intåg har mitt cyklande varit extremt begränsat...)
Frågan är, hur hittar man cykelhjälm som passar ens form på huvudet? (jag har inte ens börjat prova än...)
När jag köper ridhjälm söker jag efter en som passar min ovala huvudform. Hur lätt eller svårt är det att hitta en cykelhjälm som passar mig? Tips om modeller?
Min ena son håller på att bli galen på att han inte hittar en hjälm som passar hans runda huvud, de han har provat trycker på huvudets sidor. VIlka modeller bör han prova?
1785709810829.webp

Jag har runt huvud och har en Tec Umbra med MIPS som jag tycker passar bra. Det var den enda hos min cykelhandlare som inte var avlång, så ur mitt perspektiv borde det vara lättare att hitta hjälm till ett avlångt huvud. :p

Jag har nog ett huvud åt det rundare hållet och jag testade ett helt gäng hjälmar innan jag landade i modellen på bilden ovan. Skitful men sitter där den ska.
Jag provade flera med MIPS för det skulle vara så bra. Alla gick att dra av bakåt och hamnade som en strypsnara runt halsen O_o
Kan tillägga att jag har storlek 55, Small vilket också var lite knepigt att hitta i vuxenhjälmar.

Jag ska köpa mitt livs första cykelhjälm...
(det fanns inte cykelhjälmar när jag var tillräckligt ung för att förflytta mig överallt på cykel. Och efter cykelhjälmarnas intåg har mitt cyklande varit extremt begränsat...)
Frågan är, hur hittar man cykelhjälm som passar ens form på huvudet? (jag har inte ens börjat prova än...)
När jag köper ridhjälm söker jag efter en som passar min ovala huvudform. Hur lätt eller svårt är det att hitta en cykelhjälm som passar mig? Tips om modeller?
Min ena son håller på att bli galen på att han inte hittar en hjälm som passar hans runda huvud, de han har provat trycker på huvudets sidor. VIlka modeller bör han prova?
Visa bifogad fil 189035
Jag åkte till en stor sportbutik med cykelsortiment och tog hjälp att prova ut en. För mig var MIPS ett krav och att den går tillräckligt långt bak över bakhuvudet/ned mot nacken. Kollade även upp så den inte fått dåligt betyg i säkerhetstester/bäst i test.

Runt huvud: poc, sweet protection
Ovalt: specialized (enda som inte trycker i pannan på mig)

Tips om man har ovalt är specialized align som är billig och topprankad både av folksam och Virginia Tech Helmet Rating. Jag hade provat massor av hjälmar, många för närmare 2000:-. Så hittade jag denna för 700:- 😄

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka