Bukefalos 28 år!

Cykla med häst?

sthu

Trådstartare
Är jag helt galen som funderar på att cykla med hästen, som man kan cykla med en hund?

Hästen ifråga är en mycket lugn och säker herre, ponny med korta ben. Tror han skulle uppskatta det mer än vanlig promenad, det blir ju lite nytt för honom.
 
Sv: Cykla med häst?

ja det tror jag att du kan bara man tar det lungt i början. jag cyklade med min, och han va ett fullblod.
 
Sv: Cykla med häst?

Jag provade det i somras, dock på grusväg (misstag :crazy:). Hästen försökte springa med snällt, men kom om mig och råkade välta mig och hojjen. Hon hade helt enkelt längre steg än cykeln och jag köpte just där.

Men bara man har rätt underlag och får allt att funka, så kan det säkert vara en kul grej ;)
 
Sv: Cykla med häst?

Jag skulle inte cykla med en häst.
Cyklar inte ens med en hund om det inte finns en sån där grej på pakethållaren som man sätter fast kopplet i (kommer inte på vad det kallas)
 
Sv: Cykla med häst?

Går säkert alldeles utmärkt. De vi cyklat med tycker minst sagt att det är kul. Ett tips - träna in röstkomandon, inte minst taktmässiga och stopp så minskar risken för att de ska gå om eller störa cykeln (låter ju konstigt att störa cykeln - hoppas du förstår hur jag menar).
 
Sv: Cykla med häst?

kl
Ja, träna in röstkommandon, det kan vara guld värt. En cykel med fotbroms är att föredra också, gör att man kan hålla stadigare i styret om det behövs.
 
Sv: Cykla med häst?

Är jag helt galen som funderar på att cykla med hästen, som man kan cykla med en hund?

Hästen ifråga är en mycket lugn och säker herre, ponny med korta ben. Tror han skulle uppskatta det mer än vanlig promenad, det blir ju lite nytt för honom.

Jag cyklar med min islandshäst och det funkar alldeles utmärkt, han tycker det är jätte kul.
 
Sv: Cykla med häst?

Jag cyklade med förra hästen. Inga problem alls. Förutom när jag skulle vända i skogen och gjorde en "veterinär vändning" (vända med hästen innåt) det var inte så bra sväng radie så jag hamnade i skogen på rygg med cykeln bredvid. Hästen tittade på mig och puttade till mig med mulen ung som.. Men hallå!! Vad gör DU där nere..:) Ibland kunde man hålla sig i mankammen och tolka i ökad trav ;) Men det skulle aldrig gå med hästarna jag har nu..
 
Sv: Cykla med häst?

Det går om du har en stabil häst. Jag har provat och det är en intressant träningsmetod. Hästen bör också ha en rejäl skritt så den kan hänga med i alla gångarter. Dock pratade jag med en polis som skulle ha klassat detta som vårdslöshet i trafik i och med att han påpekade att man inte har full kontroll över hästen utan även behöver hålla koll på cykeln. Det är värt att tänka på om man skulle gå i närheten av trafikerade vägar.
 
Sv: Cykla med häst?

Bläddrade just i en "gammal" ridsport special och fick syn på en bild där uppfödaren höll ett sto i ena handen samtidigt som hon cyklade medan två-tre ungston sprang lösa bakom... Detta på en grusväg. Så uppenbarligen går det. sen ska man nog välja häst med omsorg. ;)
Med min ena häst skulle det nog fungera fingemang, men med den andra ska vi nog inte prova än...
 
Sv: Cykla med häst?

Är jag helt galen som funderar på att cykla med hästen, som man kan cykla med en hund?

Hästen ifråga är en mycket lugn och säker herre, ponny med korta ben. Tror han skulle uppskatta det mer än vanlig promenad, det blir ju lite nytt för honom.

Det skadar ju inte att prova;) Men jag skulle aldrig våga... Är för rädd att falla av cykeln:crazy:
 
Sv: Cykla med häst?

Vi cyklar till o från sommarbetet med hästarna (ca: 1 km)! Inga problem! Dom skrittar eller travar bredvid och tycker det är jättekul. Mycke mer lyhörda än när vi går med dom..

Är du osäker så använd hjälm och bra skydd första gångerna! :)
 
Sv: Cykla med häst?

Halvt kl


Ingen som funderat på vad som kan hända om hästen blir rädd? :crazy: Även den lugnaste och lydigaste häst kan ju bli skrämd...
 
Sv: Cykla med häst?

Halvt kl


Ingen som funderat på vad som kan hända om hästen blir rädd? :crazy: Även den lugnaste och lydigaste häst kan ju bli skrämd...

Men det kan den ju även bli när du rider den/går med den/ går in i boxen osv...
 
Sv: Cykla med häst?

ungefär detsamma som om man leder den? du får armen ryckt ur led, du skrapar av huden mot marken, hästen sparkar dig i huvet och trampar dig på låret och drar till första bästa gräsplätt/hem/in i nån annans hage..

Skulle jag cykla eller jogga med häst skulle jag nog köpa ett flexikoppel med band (brett band istället för lina som rullas in) och ersätta hundhaken med en rejälare hake för hästen, då finns det lite spelrum.. och givetvis har man med ett vanligt grimskaft runt midjan att byta till när det kommer möte, trafikerade vägar etc..
 
Sv: Cykla med häst?

Jag brukar cykla med min islandshäst å det funkar kanon å han tycker det är kul :) Lite annorlunda träning å så får man sj motion oxå på samma gång å det skadar ju inte :) Men det är som dom andra säger träna röstkommando å ha ridhjälm :) Lycka till :)
 
Sv: Cykla med häst?

Har aldrig funderat på detta faktiskt.
Men riktigt smart!
Både skönt för hästen och en själv att få en annorlunda work out :)
 
Sv: Cykla med häst?

Hej!

Jag brukade cykla med min förra häst, när det inte gick att lämnacykeln vid hagen pga stöldrisken. Hon var en extremt väluppfostrad och pålitlig madam, annars hade jag ALDRIG cyklat med henne. Så mycket kan ju gå fel, jag kan tappa balansen, hästen kan sticka, jag kan cykla in i hästen och den slår.. Med lite fantasi är det lätt att förstå varför man INTE ska, men sen måste man ju testa också;-)

/ Lavinia, som fick lära sig på skolan att bara man VET att man gör fel så är det ok att göra det:-)
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 362
Senast: hundtant
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 404
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 544
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 030
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp