Bukefalos 28 år!

Cykla med häst?

Sv: Cykla med häst?

Använd magkänslan!
& börja på säker väg iaf!

Cyklar med min arabherre, och han är otroligt LUGN när vi cyklar (mot vissa andra tillfällen då han gärna spelar Allan ;) )
Har även suttit bakom mannen på crossen & haft hästen på släp... :angel:

Eliine: tycker man ska tänka på VART man gör det, hade aldrig gjort det på trafikerade vägar. Både för trafikanternas & hästens skull, ifall något händer.
Men hemma på våran egna lugna väg, WHY NOT... Hästkraken blev skrämd i hagen, tvärvände och missade att jag kom där... Det var som ett godståg som rammade mig...;) När jag cyklar SER han mig iaf :p
 
Sv: Cykla med häst?

Tack för alla svar allihop!

Ljudkommandon finns redan (åtminstonde för att stanna, haha!) och funkar i så gott som alla situationer. Han är van vid cykeln, vi har haft cyklande sällskap många gånger.
Det enda problemet jag kan se är att jag cyklar ganska fort (kom upp i 20 km/h på plan mark enligt GPS, och det är mitt normaltempo..) och ponny är ganska långsam. Men å andra sidan har jag "cyklat in" en feg hund så det ska nog gå att lösa det med. Häst får trava och jag får cykla långsamt.
Hehe, som om jag inte får nog med cykelmotion som det är :D Cyklar drygt en mil om dagen, mellan skola hem och stall.
 
Sv: Cykla med häst?

Ja det tror jag inte är några problem! Jag cyklade med min, och han var väl kanske inte den lugnaste häst man kunde hitta men det funkade kalas! Har tom cyklat med två (modig på dne tiden, nu leder jag inte ens två från marken;)) Men det funkade bra!
 
Sv: Cykla med häst?

Funkar kalas - om man har en häst som fixar det. Förra var som ett godståg på vägarna och gick att cykla med överallt, nuvarande tar gärna ett skutt åt sidan ibland o jag vill inte gärna att han trasslar in sig i ekrarna... så än så länge har jag bara "rullat" lite lätt med cykeln bredvid honom...
 
Sv: Cykla med häst?

Jag tycker det är ett utmärkt alternativ när man vill trava längre sträckor. Jag har en väg där jag kör honom på grus (med lite trafik eftersom jag inte är van vid vagn/körning) för travpassen och en annan runda med asfalt (och därmed mer trafik) där jag cyklar o han springer i kanten. Min häst kan även galoppera bredvid. Möter vi någon bil gör han kvickt halt och jag hoppar av cykeln, eller så skrittar vi förbi om vi möter gående. De brukar se lika förvånade ut som när jag har honom helt lös, hästar kan ju inte stå still om man inte håller i dem :eek: ;)

Det kräver dock att man har en rätt röststyrd pålle för att det inte ska bli farligt, man måste kunna stanna den och får den att avbryta bus omedelbums samt att den respekterar min plats bra och inte knör/kommer för nära, spec inte om man behöver ta i repet.

Jag har grimma o ett 3 meters grimskaft.
 
Senast ändrad:
Sv: Cykla med häst?

Jag har en ganska rolig story om man är lite skadeglad om att just cykla med häst.

Jag jobbade i tyskland o där skodde banans hovslagare alla hästar, man ringde beställde tid sen kom en lärling på cykel o hämtade hästen i stallet..

Jag hade en mycket stor o mycket feg 3-års hingst o när lärlingen kom så sa jag att han inte kunde cykla med honom...
Vi stod säkert 5 min o han hävdade bestämt att det skulle inte vara nå problem.
Till slut gav jag upp o sa att han fick göra som han ville, men tappade han hästen skulle jag o agaren bli riktigt arga..

Han kom 5 m sen drog hästen... cykeln förlora de med ett brak efter 15 m och det lugnande inte precis hästen..
Så det sista jag såg var lärlingen på mage, släpandes efter hästen på asfalt..
Tog ett bra tag innan han fick stopp, men han tappade honom inte... :angel:
 
Sv: Cykla med häst?

hahaha! skamm den som släpper taget ;);)

*kl*

jag har cyklat med hästen några gånger. hänt då jag har glömt cykeln vid bussplatsen. Då har jag ridit den km på grimma och långt NH- grimskaft och sen cyklat hem med häst bredvid.

Nu känner jag min häst väl och på grusvägen provade vi på både trav och galopp. Men skulle nog ALDRIG göra de med en häst jag inte känner till 100%

En kompis till mig brukar cykla med sin häst och unghästen till och från mellan hagen och stallet ;)
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 365
Senast: hundtant
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 406
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 544
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 039
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp