Sv: Cyklar i trafiken
Det kanske är bäst att jag förklarar ganska enkelt

.
Jag går mycket och långt i stan, jag kör mycket och långt i och mellan städer, dagligen.
Jag bodde praktiskt taget på en cykel fram till för några år sedan.
Skillnaden är oändlig. Som bilist behöver man oftast inte lägga två strån i kors, inte tänka en sekund. Vägen går rakt fram dit jag ska, närmsta och bästa vägen, alltid. Ibland är det en liten enkelriktad labyrint men även det leder knappast till större tankemöda. Vägbygge? jodå skyltat bästa vägen förbi. Lätt och ledigt.
Att gå är nästan likadant, bortsett från att man måste tänka på att inte bli överkörd och att bygge på trottoar inte lika beredvilligt visar bästa vägen förbi.
Att cykla ger tio val var hundrade meter. Cykelbanan är slut, är detta en cykelbana, hur korsar jag vägen, vart är det meningen att jag ska vara i denna korsning. Detta är en cykelöverfart men bilisterna bryr sig inte. Den anvisade vägen tar tio minuter längre tid än den kortaste och tåget väntar.
Ingen tror att en cyklist kan ha bråttom, de kan gott åka omvägar hela tiden, de kan gott ha fyra trafikljus att passera i en korsning istället för ett. Bilisterna har bråttom, de får bästa, enklaste, snabbaste, kortaste och mest välmärkta vägen. Oavsett om antalet människor som cyklar (och betalar skatt) samma sträcka är fler. Kommunen räknar iskallt med att man kan plocka upp sin cykel på axeln och klättra upp och ned i ett dike.
Det är rätt att det ska vara enkelt för bilister, de är farliga och stora. Men om en halv miljard cyklister tvingas ta en mer komplicerad väg förbi just din korsning, ring kommunen och klaga på att kommunen inte byggt en säker korsning.