D-ringsbett?!?!

Sv: D-ringsbett?!?!

Det ena fick du svar på. Det märks väl om hästen trivs eller ej på bettet. Börjar den gapa, går emot eller bara verkar allmänt knäpp just när den rids på en viss typ av bett så vet man att den ogillar bettet. Min börjar greja med bettet som om hon "vill lägga rätt det" om hon inte gillar det.

Ett rakt, svagt böjt gillar många hästar. Ju mer tungfrihet desto "grymmare" blir bettet om man får säga så. Det blir ju att bettet vinklar sig vid förhållning och tungfriheten går upp i gommen.

*kl*
Vad är det som gör att man upplever hävstångseffekten på hästen med D-ringsbett?

Alltså jag får effekten att den ger efter i nacken och beter sig som om jag red med ett hävstångsbett... Är det i nacken D-rings påverkar?

Nu kommer en av mina ritningar igen :p

Detta är inget jag vet, utan vad JAG TROR. Om någon annan har ett korrekt svar får de gärna rätta mig.

Nåja, here we go.

Foto0004_small_D.jpg

När man tar i tyglarna (blå pil) vill bettet vrida sig i munnen som den röda pilen visar. Detta resulterar i att sidostycket trycks över mot den rätare sidan av D-ringen (grön pil) (man kan se att ringen har som två rundade hörn) vilket ger en effekt av att det blir ett nedåttryck i sidostyckena och därmed över nacken.

Om D-ringsbettet har helt rundade ringar som ett D borde det inte bli något tryck i nacken.

*kl*
Vad är det som gör att man upplever hävstångseffekten på hästen med D-ringsbett?

Alltså jag får effekten att den ger efter i nacken och beter sig som om jag red med ett hävstångsbett... Är det i nacken D-rings påverkar?

Som påpeked tidigar det finns igen hävstångseffekt med ett D-ring bet.
Hävstång innabar tryck på län och under käkben.

Tack för bilden:
Tryck upp på näcken bli obytidlig, testa med att sätta ett finger under huvudlag upp på näcken och dra i tyglar.

Man kan ha korta skänklar på bettet, men fördelen är ju att man kan använda hävstången när det verkligen behövs, inte när hästen "går som den ska" sas.

Hur tänkte du nu? Ett bett med korta skänklar blir skarpare. Ett med långa skänklar blir du starkare. Men du kommer aldrig ifrån att ett med korta skänklar blir svårare att rida på om du har en känslig häst då det blir mycket skarpare och svårare att finlira på.

Senast ändrad:

Hur tänkte du nu? Ett bett med korta skänklar blir skarpare. Ett med långa skänklar blir du starkare. Men du kommer aldrig ifrån att ett med korta skänklar blir svårare att rida på om du har en känslig häst då det blir mycket skarpare och svårare att finlira på.

Det är inte lätt att rida rätt på skarpa bett, nej, men nått annat har jag aldrig påstått. Vart vill du komma?

Bör väl tillägga att jag menar svårare att rida på och finlira på för en ryttare med ovan hand som inte har millimeterkontroll på handen i alla situationer. På långa skänklar har du mer marginal att göra fel/ta för mycket utan att hästen känner av det lika mycket som om du ridit på ett med korta skänklar. Då blir det mindre förlåtande på en orolig hand som rör sig mycket.

Fast pelhamet har ju fördelar om man kan rida på dubbla tyglar, dvs man använder hävstången när det behövs.

fast det är ganska stark hävstång och kräver att man kan hantera två tyglar på ett bra sätt..

Man kan ha korta skänklar på bettet, men fördelen är ju att man kan använda hävstången när det verkligen behövs, inte när hästen "går som den ska" sas.

Detta kommenterade jag. :) Men du har rätt, det blir inte lika stark hävstång, men desto skarpare! Vanligt fel av oruttade ryttare som ska betsla upp och tar en kortare stång för att de tror att det är snällare/lättare att rida på. Men det blir tvärt om!! Bra mycket svårare att få till finliret på om de har ostadig hand och inte 100% kroppskontroll vilket de oftast inte har om de är just oruttade.

Senast ändrad:

Hästen måste få gapa för att komma undan om ryttaren drar för hårt. Sen så är nosgrimmor med lägre nosrem oftast i vägen för kinnkedjan.

Sa inte att det absolut är såhär det fungerar. Sandrafors undrade hur det kommer sig att hon upplever att hästen ger efter i nacken som om den fått tryck där varpå jag presenterade en hemmasnickrad teori. Jag tror inte det är slumpen som gjort att man valt att tillverka D-ringsbett som är kantiga istället för helt runda i ringen som ett D, sen om det har att göra med bettets inverkan eller något annat låter jag vara osagt.

Åt vilket håll bettet far beror på vilken position hästen håller huvudet i, i en hög avknäppt form "drar" du bettet rakt mot dig i princip medan det dras uppåt om hästen har låg form alt om hästen går med näsan i vädret eller hals och huvud utsträckt framåt.

Absolut, jag håller med dig. Men jag vidhåller min teori om att D-bettet inte ger något extra nacktryck. Jag tror att bettet är en lite subtilare version av ett fullcheek då bettringarna är raka mot hästen, så att säga. Tyvärr har jag varken något D-bett eller någon häst att testa min teori på, någon annan kanske känner för lite lekmanna stall-experiment? :D

tack för bilden :) ja det är så jag funderat på att det borde funka, men ändå inte så pass mkt att de ger effekten som det ger...

Hmm, är det ingen annan än jag som får effekten att hästen ger efter i nacken på D-rings jämfört med vanliga runda ?

Började köra min häst (travhäst) på D-ringsbettet då det funkade bra i ridningen men då sprang hon och krökte konstant på nacken och samlade upp sig och började gå i såå fin ridhäst form. Vilket inte var hur jag ville att hon skulle gå i travträningen. Hon går ju att samla upp och köra "på tygeln" även på mitt vanliga bett om jag vill det, men kan även få henne att springa med rak hals och utan eftergift på bettet som jag vill ha i körningen. Men med D-rings så ville hon mkt hellre knäppa av i nacken och sänka huvudet.

Kanske skulle prova igen för detta var efter några dagars ridning där vi jobbat mkt med att sänka huvudet, ge eftergift och samla sig lite i traven. KAN ju vara så att det var ridträningen och inte bettet som gav den här effekten är inte säker. Har inte kört henne på det igen.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 197
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka