Bukefalos 28 år!

Dagen D...

Sv: Dagen D...

Nu blandar du ihop saker och ting, bonden kan inte begära tillstånd om nedgrävning av hästkropp det måste ägaren själv göra.

Sedan ställer jag mig lite frågande till om det verkligen är ett tillåtet sätt att avliva på. Att skjuta hästen.

Jag har sett personer som sköter destruktion av hästar avliva hästar genom skjutning när de kommit för att hämta kroppen så den avlivningsmetoden tror jag nog är helt OK. De tar dock snuskigt bra betalt för sin tjänst.

Sen trodde jag att det var uppenbart att det var lite ironi i mitt inlägg. Självklart tror jag inte att bonden skulle ansöka om tillstånd. Men han skulle lösa ett problem på ett billigt och smidigt sätt som absolut inte skulle drabba någon annan negativt. Och eftersom han gräver ner kroppen på sin egen mark lär han göra det på ett lämpligt ställe då han knappast vill förorena sin egen brunn. Tänk på att även älgar och annat vilt dör ute i naturen.
 
Sv: Dagen D...

Man får väl förutsätta att bonden har alla tillstånd. Annars skulle han väl aldrig åta sig jobbet ;)

Varför skulle bönder springa omkring o söka tillstånd för att få gräva ner hästar till höger o vänster? Det är väl ändå hästägarens sak..

Sen är det nog inte vilken bonde som helst som varken har maskiner att gräva så pass med, eller för den delen har mark som kan undvaras så länge som det behövs efter att ha grävt.. åtminstone inte för en struntsumma..
 
Sv: Dagen D...

Vi har ringt ut nån form av trotjänaravlivning (lantbrukstjänst kunde inte komma förrän dagen efter o det var väldigt akut), de kom på två timmar, avlivade o tog med kroppen, det som komplicerade saken var att det var ett ställe där det var svårt att komma åt med vinschen.
Kontant betalning (5000 vilket man inte har i bakfickan, men har man möjlighet att vara förberedd kan man ju fixa pengar innan).
 
Sv: Dagen D...

Sen är det nog inte vilken bonde som helst som varken har maskiner att gräva så pass med, eller för den delen har mark som kan undvaras så länge som det behövs efter att ha grävt.. åtminstone inte för en struntsumma..


De flesta bönder har ju en del skog där det ofta finns lämpliga platser. Jag menade inte att de skulle gräva i åkern, utan kanske i en sydsluttning där inte tjälen är så besvärande i dagsläget. De flesta bönder jag känner skulle gärna gjort det jobbet för 500 - 1000 kr. utan kvitto. Det säkraste är ju att fråga en lite äldre bonde, frågar man en yngre som storsatsat på 100-tals djur och dyra maskinparker kan man nog få ett nejsvar, men en småbonde i 50 - 60-årsåldern som också är jägare tackar nog inte nej till lite extrapengar. Att kalla det en struntsumma tycker jag är lite förolämpande mot alla som kämpar på med små marginaler.
 
Sv: Dagen D...

Jag tycker det är starkt gjort av dig att ta bort henne nu om hon inte klarar en till lång rehabilitering.

Men hur dålig är försäkringen?
Om du knappt kan lägga handen på hästens rygg har den ju ONT. Kan du inte ringa ut distriktsveterinären imorgon och kanske få hästen utdömd? Eller en annan veterinär som känner din hästs historik. De kan ju avliva med med spruta om du vill det.

Har du gett hästen något smärtstillande? Det låter som att hästen har ont med tanke på vad du skriver här.
 
Sv: Dagen D...

Jag har bara gott att säga om dom, har anlitat dom två gånger. Lika bra varje gång. Han som gör det är helt suverän, tog hand om mig också. Tyvärr har glömt hans namn. :o

S.
 
Sv: Dagen D...

Jag tycker det är starkt gjort av dig att ta bort henne nu om hon inte klarar en till lång rehabilitering.

Men hur dålig är försäkringen?
Om du knappt kan lägga handen på hästens rygg har den ju ONT. Kan du inte ringa ut distriktsveterinären imorgon och kanske få hästen utdömd? Eller en annan veterinär som känner din hästs historik. De kan ju avliva med med spruta om du vill det.

Har du gett hästen något smärtstillande? Det låter som att hästen har ont med tanke på vad du skriver här.

Tack. Jag försöker bara tänka hur hennes perspektiv. Hästen är trots allt snart 18år, och av sina 9 år hos mig har hon nog bara stått 3-4 år med skador, om inte ännu mer.

Jag har bråkat tillräckligt med det f-bolaget. Just här där jag bor är det om om veterinärer som kan komma ut, så jag ska ringa dom imorgon å hoppas på att dom har tid om det dröjer med avlivning för hästen.
 
Sv: Dagen D...

Håller med om att det är en förolämpning, att nästintill förutsätta att någon ska göra sig så mycket jobb för en okänd människa för nästan inga pengar. Det är väl skillnad om man känner folk.

Antar att det beror på var man bor, men här äger inte "de flesta bönder" skog som de kan gräva ner hästar i.
 
Sv: Dagen D...

Vi fick ta ut nödslakten till stallet förra söndagen. Det vart ett värdigt akut slut å ett långt liv. Fråga inte ngn annan, bara du vet hur din häst mår. De kommer ut ser till att hästen slipper lida och tar med sig kroppen. En fråga jag ställer mig? Varför ska man ha en grav till sin häst, den kan ju ändå aldrig återuppstå så det är i min mening bara att släppa taget. Den underbara tid han har haft ihop har flytt. Det är tyvärr så med alla möten i livet. Vi möts en stund å en dag kan det vara den sista. Ta hjälp av proffesionella så kan du vara lugn och trygg.Känner med dig.Styrkekram.
 
Sv: Dagen D...

Min förra häst tyckte inte heller om att åka transport så honom tog jag bort på gården. Jag anlitade Lantbrukstjänst och det hela - ta bort hästen och forsla bort kroppen - kostade 4500, och då var det i S Norrland där dom tar lite extra för transporten vill jag minnas.

Om du ska bulta, ska du tänka på att det blir en hel del blod - om du inte orkar ta reda på det själv ska du ha en kompis med som kan göra det åt dig. Vi valde s k avskild plats vid stallplan och min kompis hällde på spån och tog reda på det hela.
Samt, dom ska ha kontantbetalt på plats så det måste du ta ut innan.

Killen som gjorde det var otroligt gullig, sa min kompis som höll i hästen (jag orkade inte). Hon sa att hästen stod och tuggade på ett äpple och sen var den borta, den uppfattade ingenting.

Veterinären kan komma o spruta förstås men då får du boka 2 saker, avlivning och sen bortforsling.

Lycka till med det hela trista. :(

*skickar tröstkram*

/T
 
Sv: Dagen D...

Gud vad tråkigt. :(

Vi avlivade på klinik, var väldigt lungt och metodiskt. Kostade runt 10 000kr + bortförsel av kroppen. Vi fick inte ut några försäkrningspengar.

:cry:

Oj jösses :O På ATG-klinig betalade jag 10.000 för en komplett hältutredning, avlivning och bortforsling av kroppen. I detta ingick 2 dygns vistelse på klinik bla.
 
Sv: Dagen D...

KL

Tråkigt att dagen har kommit men starkt av dig att se till hästens bästa före din vilja att ha hästen kvar!

Lantbrukstjänst kostar 5000 kr om de både ska avliva och hämta, tittade på deras prislista nyligen. Det är priset inklusive moms. Nu under den kalla årstiden så åker de två gånger i veckan så det kan ju bli några dagars väntetid. Vill du ha avlivning utfört av dem så boka det samtidigt som du bokar hämtningen, annars kan det bli så att de inte hinner när de kommer ut och det vore ju otroligt jobbigt och kostsamt. De avlivar genom bult och det är enligt mig ett väldigt säkert och snabbt sätt för hästen. Det går otroligt fort och ingen risk att hästen blir "groggy" och mår dåligt som det kan finnas en risk för om man anlitar veterinär som sprutar hästen. Är du inte med själv måste någon annan vara med och hålla hästen när den bultas. Som någon skrev tidigare så blir det rätt mycket blod och det kan även komma på grimman, bara så att du vet om det. Om du inte själv är med och håller så kan det vara tufft att få tillbaka en grimma med blod på, då talar jag av egen erfarenhet....

Nu skriver du ju att hästen inte gillar att åka transport men annars vill jag bara tipsa om att Nordens Ark tar emot hästar för slakt som sedan blir mat till djuren. Det är viss väntetid till dem men inte mer än några veckor så det beror ju på hur hästen mår om man kan vänta eller inte. Vissa tycker att det är helt fel att lämna hästen till djurpark, andra såsom jag mår bra av att veta att min förlust kan vara till nytta för andra.

Stor kram till dig och din häst!
 
Sv: Dagen D...

Fråga en bonde i närheten. Ett skott med älgstudsaren på nära håll lär nog vara ett av de minst plågsamma avlivningsmetoderna. Sedan så gräver han ner kroppen på något lämpligt ställe. Jag är helt övertygad om att du för 500 - 1000 kronor kan hitta en bonde som gör det.

Sen tycker jag verkligen att du ska tänka om och ge hästen ytterligare en chans. Får hästen välja föredrar han nog ett visst lidande under rehabiliteringen än svlivning.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...anavlivning.4.37cbf7b711fa9dda7a18000230.html
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf
Det finns massor av lagstiftning om avlivning av djur så det är inte bara att be första bästa vapeninnehavare att komma och skjuta.
 
Sv: Dagen D...

För oss (utkanten av göteborg) kostar det ca 4-5000 kr att avliva med bult och få kroppen hämtad. Så det ska inte behöva vara så dyrt som 10 000.

Beklagar vad som hänt!

när medryttarhästen avlivades så kostade det 3000kr (2004)... så när min kompis skulle ta bort sin häst nu å sa 10 000 så sa jag precis som du, neeeej det kostar INTE så mkt... men, jo :crazy:
 
Sv: Dagen D...

Oj jösses :O På ATG-klinig betalade jag 10.000 för en komplett hältutredning, avlivning och bortforsling av kroppen. I detta ingick 2 dygns vistelse på klinik bla.

Jo det var rätt dyrt men det var det värt. Hästen stog på banan där atg-kliniken låg så det kändes som det rätta beslutet. Jag var inte med men allt gick tydligen väldigt bra till och vet var väldigt förstående och lät de ta den tid det tog.
 
Sv: Dagen D...

Oj jösses :O På ATG-klinig betalade jag 10.000 för en komplett hältutredning, avlivning och bortforsling av kroppen. I detta ingick 2 dygns vistelse på klinik bla.

men du kanske hade hästen försäkrad så det andra gick på försäkringen men att du fick stå för avlivningen själv?
 
Sv: Dagen D...

http://www.jordbruksverket.se/amnes...anavlivning.4.37cbf7b711fa9dda7a18000230.html
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf
Det finns massor av lagstiftning om avlivning av djur så det är inte bara att be första bästa vapeninnehavare att komma och skjuta.


Enligt den första länken du gav framgår det ju tydligt att en jägare som innehar vapenlicens för jaktvapen har rätt att avliva djur.

----- Utdrag från första länken (jordbruksverket)
För privatpersoner och för andra typer av företag än de ovan nämnda finns inga formella utbildningskrav. Däremot finns krav på att den som genomför avlivningen skall kunna hantera djur på ett bra sätt och behärska den aktuella avlivningsmetoden. Dessutom kan det finnas andra krav som inte regleras i djurskyddsföreskrifterna, till exempel krav på vapenlicens. För att licenspliktiga vapen ska få användas vid hemslakt och nödslakt måste det vara angivet på vapenlicensen att ändamålet är antingen jakt eller avlivning av djur.
-----
 
Sv: Dagen D...

Håller med om att det är en förolämpning, att nästintill förutsätta att någon ska göra sig så mycket jobb för en okänd människa för nästan inga pengar. Det är väl skillnad om man känner folk.

Antar att det beror på var man bor, men här äger inte "de flesta bönder" skog som de kan gräva ner hästar i.

Nu lever väl vi i lite olika världar. Men om någon erbjuder mig säg 1000:- i handen för några timmars jobb tycker jag att det är en bra extrainkomst, men du verkar tycka att det bara handlar om lite växelpengar.

Sen beror det nog som du säger var man bor. De flesta ställen i Sverige ser inte ut som Tomelilla då det vanliga i Sverige är att det finns betydligt mer skogsmark än åkermark.
 
Sv: Dagen D...

Nu lever väl vi i lite olika världar. Men om någon erbjuder mig säg 1000:- i handen för några timmars jobb tycker jag att det är en bra extrainkomst, men du verkar tycka att det bara handlar om lite växelpengar.

Sen beror det nog som du säger var man bor. De flesta ställen i Sverige ser inte ut som Tomelilla då det vanliga i Sverige är att det finns betydligt mer skogsmark än åkermark.

för det första så finns det LAGAR om att folk inte får gräva ner kadaver hur som helst.... även bönderna anlitar lantbrukstjänst..... dom flesta bönder innehar en bultpistol (eller delar med grannbönder) för akuta händelser på den egna besättningen, jag vet ingen som hämtar stutsaren.....

bara för att man har vapenlicens och vapen innebär det inte att vederbörande tycker att det är helt ok att skjuta tamdjur, dom jägare/vapenhandlare/vapentekniker i min närhet skulle ALDRIG ta på sig att skjuta en häst (eller ko) med gevär... möjligen en katt och ev någon väns hund.....

det handlar knappast om pengar.... dessutom kostar maskinerna som krävs för att begrava en häst (tillståndet för en sådan åtgärd är inte heller gratis) en rejäl slant.....ARBETSTIMMAR på både arbetskraft och maskinen....

lantbrukstjänst (här) är helt ok prismässigt och väldigt bra med både djuret och människan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 434
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 991
Senast: Solstig
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp