Bukefalos 28 år!

Dagen D...

Sv: Dagen D...

Jag tycker t o m att det är oseriöst faktiskt.

Ja, det håller jag med om.

Fram tills förra året var jag övertygad om att man var tvungen att visa upp hästens pass innan avlivning. Men när en häst i vårt stall skulle avlivas, frågade hästens ägare just om detta i samband med att hon beställde avlivningen från Svensk Lantbrukstjänst och fick till svar att passet inte behöver visas upp alls. Man får ju hoppas att denna brist på kontroll inte missbrukas på något sätt.
 
Sv: Dagen D...

Fast egentligen är det inte så konstigt att man inte ber om pass vid avlivning som inte innebär livsmedelsproduktion. Enda anledningen att passen infördes var för att inte 'förorenat' kött skulle bli livsmedel. Hade syftet med passet varit att EU ville ha kontroll över våra husdjur hade de ju infört hund- och kattpass med. För att inte tala om alla hamstrar och tamråttor som också skulle ha pass. Det lär väl komma i takt med att EU lägger sig i mer och mer, men man får vara glad så länge man slipper det.
 
Sv: Dagen D...

Ägarhandling kan jag tycka är mycket underligt att man inte måste presentera. Särskilt eftersom vår kadavertransport hävdade att de var tvungna att kolla just att det var rätt häst, ägare och dessutom makulera hästens id-handlingar
 
Sv: Dagen D...

Ägarhandling kan jag tycka är mycket underligt att man inte måste presentera. Särskilt eftersom vår kadavertransport hävdade att de var tvungna att kolla just att det var rätt häst, ägare och dessutom makulera hästens id-handlingar

Jag antar att ifall vi pratar om lagstiftning så ska det gälla samma regler för avlivning av olika sorters husdjur. Hur många är det som har ägarhandlingar för sina bonnkatter. Hur ska man kunna få en bonnkatt avlivad av veterinär då? Rimligtvis gäller samma regler alla typer av husdjur eller varför ska just hästar särbehandlas. Som jag skrev tidigare så handlar hästpasset bara om att skydda köttkonsumenter från föroreningar i livsmedel.
 
Sv: Dagen D...

En bondkatt har väl inget ekonomiskt värde? Svensk skadeståndslag bygger på liden ekonomisk skada. Mindre risk för avlivade att ta bort djur utan ekonomiskt värde.

Och mindre kostnader att hålla, klinter risk att t ex fodervärd avlivar.

Hade vi haft annan ägarhandling än pass hade det ju varit fråga om det. Jag tjatar inte om pass, jag vill att de kollar de handlingar som finns.
 
Sv: Dagen D...

En bondkatt har väl inget ekonomiskt värde? Svensk skadeståndslag bygger på liden ekonomisk skada. Mindre risk för avlivade att ta bort djur utan ekonomiskt värde.

Och mindre kostnader att hålla, klinter risk att t ex fodervärd avlivar.

Hade vi haft annan ägarhandling än pass hade det ju varit fråga om det. Jag tjatar inte om pass, jag vill att de kollar de handlingar som finns.


Samtidigt löper nog just katter störst risk för olovlig avlivning med tanke på alla som irriterar sig på grannkatter som skiter i sandlådor och dylikt. Antalet fall med fodervärdar som olovligen avlivar hästar är nog försumbart med antalet olovligt avlivade katter.


Sen blir det ju lite konstigt om man ska väga in ekonomiskt värde på husdjuren ifall avlivaren ska begära ägarbevis eller ej. Det finns en del ormarter som ofta är betydligt dyrare än genomsnittshästen att köpa. Samtidigt finns det väl många hästar som i princip är värdelösa ekonomiskt sett. (Ex. 27 år gammal haltande travare med en massa gamla mediciner i kroppen) Så att börja blanda in djurets värde känns inte som någon bra ide.
 
Sv: Dagen D...

Jag svarar utifrån det du skriver. Och jag tycker absolut att den som avlivar ett djur ska kontrollera ID, i alla fall så långt det går, på hästen, hunden eller katten. ID-märker man sin katt och hund är ju detta inget problem i så fall.

Och jag tycker det är väldigt basic att den som avlivar en häst ser till att veta vem som avlivar och vad/vilken häst de avlivar. Tycker inte du det är en grundläggande säkerhet? Eller du ser hellre att man avlivar - inga frågor?
 
Sv: Dagen D...

Jag tog bort min ponny i måndags med hjälp av lantbrukstjänst. Det kostade 4000+ moms. Eftersom ponnyn var utdömd pga kraftigt fånganfall ( dömdes ut pga djurskydd) och var försäkrad så lade han som avlivade in hennes id/reg nr på kvittot så det inte skulle bli några problem med försäkringsbolaget. Han kollade även att tecken på hästen stämde så det inte var fel pålle.
Han var väldigt proffsig och erbjöd sej att hålla henne när han såg hur jobbigt jag tyckte det va, jag stod dock sidan om.
Min ponny hade fruktansvärt ont och svarade inte på behandling, så det va det enda rätta.

Så de kollar pass och lägger in reg nr om man ber dem. De kollar dock inte chipmärkning.

Beklagar sorgen TS..

/ LL
 
Senast ändrad:
Sv: Dagen D...

Och jag tycker det är väldigt basic att den som avlivar en häst ser till att veta vem som avlivar och vad/vilken häst de avlivar. Tycker inte du det är en grundläggande säkerhet? Eller du ser hellre att man avlivar - inga frågor?

Självklart vill jag inte att någon olovligen avlivar andras djur. Däremot tror jag inte det har någon effekt att kräva att avlivaren måste se pass eller liknande. Det är ytterst få illegala avlivare som använder sig av en tjänst som kostar pengar för att begå sitt brott. Sen är det ju ett ovanligt korkat sätt att begå brottet på då det lär finnas vittnen som kan peka ut den skyldige. Visst du har hittat något fall, men den personen hade nog sett till att hästen dött på något annat sätt ifall det inte funkat med lantbrukstjänst eller vilka som användes.

Sen blir det ju en ganska meningslös lag ifall det räcker att säga att man inte har något pass/ägarbevis och då får avliva ändå. För att ha någon effekt måste alltså konsekvensen av ditt förslag bli att det inte går att avliva husdjur som man inte har papper på. Förutom massor av t.ex. hundar och katter finns det även många hästar där ägarna inte har pass/ägarbevis. Gäller framförallt gamla hästar eller resulat av 'garageavel' för eget bruk.
 
Sv: Dagen D...

Enligt de uppgifter jag har fått är det inte mitt förslag, det är regel idag. De måste kontrollera passet mot de uppgifter de har, så de vet att det hästnamnet de har på pappret är hästen som ligger på marken. Och kollar man då ägaruppgifterna mot snubben som står där, då är det ju rätt långt kommet - tycker jag.

Har bara en gång behövt anlita kadavertjänst utan att ha personligen ha känt den som kommer (vi åker till slakteri och där får man ju alltid visa pass och ID), och det är alltså denna gång som det blivit kontrollerat, och det har också angetts att de måste kontrollera detta.
 
Sv: Dagen D...

Enligt de uppgifter jag har fått är det inte mitt förslag, det är regel idag. De måste kontrollera passet mot de uppgifter de har, så de vet att det hästnamnet de har på pappret är hästen som ligger på marken.

Det betyder väl då att lantbrukstjänst är lagbrytare och borde polisanmälas då de tydligen enligt uppgifter i tråden inte bryr sig om pass. Om det nu finns en lag hur gör man då med fölungar som inte registrerats? Jag tvivlar på att det finns en tvingande lag, möjligen är det så att vissa organisationer självmant infört dessa regler. Om det är lag så är det väldigt konstigt att t.ex. lantbrukstjänst inte verkar känna till lagen. Sen kan ju olika avelsföreningar tycka att det är bra att avlivaren tar med sig passet till dem så att de kan uppdatera sina register, men det har ju inget med någon lagstiftning att göra.
 
Sv: Dagen D...

Du kan börja andas igen, det är väl ingen som hetsar upp sig?

Jag har bara meddelat vad jag har fått veta, och jag hyllar det. Jag tycker det är svinbra att det ska kollas ID på den som tar bort och också hästen. Och självklart tycker jag också det är att ID-handligen makuleras på plats. Det tjänar alla på.

Lagar är inte samma som regler, det kan mycket väl vara så att det finns regler för de som utför avlivningstjänster. Jag vet inte, jag är inte i den branschen.
 
Sv: Dagen D...

Hade ute svensklantbrukstjänst idag för att ta bort en häst och måste säga att Chaffören som brukar köra här runt GBG är så underbar. Han är lugn, berättar vad som skall hända och det får ta den tid det tar då han inte är stressad. Jag grät som ett barn och han visade medkänsla och förstod hur jobbigt detta var.
De kör runt här på mån och tors och jag betalade 5000 inkl moms.

:cry:
 
Sv: Dagen D...

lantbrukstjänst kräver inget pass, har de aldrig gjort så länge jag har använt mig av dom.
Men jag kan med tycka det är märkligt!

Till TS
Lantbrukstjänst här nere tar 4600 inklusive moms. De avblodade dessutom min i containern vilket var himla skönt för min del.

Då jag tyvärr är på gång att låta en av mina älskade hästar få somna in, har jag jättestor ångest kring just avlivningen.

Undrar hur det fungerar med avblodning i containern? På nätet läser jag att man ska avbloda inom 60 sekunder från det att man "bultat" - på den korta tiden hinner man väl inte få hästen i containern - eller är tiden inte "hugget i sten"?

Helst skulle jag vilja ge ett sista farväl då min häst ligger till marken, men verkar ju inte hinna göra det innan avblodningen.. :cry:
 
Sv: Dagen D...

Hade ute svensklantbrukstjänst idag för att ta bort en häst och måste säga att Chaffören som brukar köra här runt GBG är så underbar. Han är lugn, berättar vad som skall hända och det får ta den tid det tar då han inte är stressad. Jag grät som ett barn och han visade medkänsla och förstod hur jobbigt detta var.
De kör runt här på mån och tors och jag betalade 5000 inkl moms.

:cry:

Beklagar verkligen... men ändå skönt att höra att det finns folk som verkligen är lämpade med det de jobbar med - i synnerhet när det gäller djur och avlivning.

Jag bor i Vänersborg och är nyfiken på vem (mer exakt) du anlitade? Om du inte vill skriva det här, kanske du kan pm:a mig? Ska ringa runt imorgon och höra mig för. Har aldrig avlivat en häst tidigare och det känns otroligt tungt :cry:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dagen D...

Helst skulle jag vilja ge ett sista farväl då min häst ligger till marken, men verkar ju inte hinna göra det innan avblodningen.. :cry:

tala om för slaktaren innan hästen bultas hur du vill ha det, jag har aldrig varit med om att dom inte är så behjälpliga dom kan vara och jodå, du hinner ta ett sista förväl. så "huggen i sten" är inte tiden, en minut kan vara lååång.... här har latbrukstjänst en kran som dom lyfter på kroppen med. jag har oftast valt att gå undan innan dom lyfter då jag upplever det lite jobbigt.

skickar dig en styrkekram
 
Sv: Dagen D...

Har pratat med Svensk Lantbrukstjänst nyss, det var riktigt jobbigt att ringa dit alltså.

Men hon är inte bättre, idag var hon dessutom halt. Rejält halt när man bara lyfte benet..

Här skulle dom ha 5000.- för avlivning och hämtning. Och det skulle ta 3-4 dagar.



:cry:

Ja, det är jobbigt. Jag tjöt i telefon när jag pratade med dom. Dom är van, faktiskt.

Det är otroligt tungt med allt det praktiska men det kommer att lätta efteråt, jag lovar. Och du gör rätt gentemot din pålle.

*Styrkekram*
 
Sv: Dagen D...

KL

Jag har bara behövt ta bort en häst här på "min" gård, och det var en inackordering så jag hade inte riktigt samma sorg inför beslutet.
Vi tog ut lantbrukstjänst för att hämta kroppen (hon var tvungen att nödslaktas på plats, pga en olycka) och allt gick lätt och bra.
Även om man kan tycka att det är lite tvivelaktigt att de inte vill se pass, så är det ändå tur att det finns något alternativ för alla dessa passlösa hästar i sverige.

Ts, vill du inte vänta med avlivningen till de kommer, och har utrymme, så kan du alltid ta ut vet. eller någon som kan nödslakta omedelbart, och lägga kroppen lite avskilt till den ska hämtas. Såhär vintertid är det ingen fara att kroppen ligger några dagar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 162
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp