Bukefalos 28 år!

Dagen D...

Sv: Dagen D...

KL

Tråkigt att dagen har kommit men starkt av dig att se till hästens bästa före din vilja att ha hästen kvar!

Lantbrukstjänst kostar 5000 kr om de både ska avliva och hämta, tittade på deras prislista nyligen. Det är priset inklusive moms. Nu under den kalla årstiden så åker de två gånger i veckan så det kan ju bli några dagars väntetid. Vill du ha avlivning utfört av dem så boka det samtidigt som du bokar hämtningen, annars kan det bli så att de inte hinner när de kommer ut och det vore ju otroligt jobbigt och kostsamt. De avlivar genom bult och det är enligt mig ett väldigt säkert och snabbt sätt för hästen. Det går otroligt fort och ingen risk att hästen blir "groggy" och mår dåligt som det kan finnas en risk för om man anlitar veterinär som sprutar hästen. Är du inte med själv måste någon annan vara med och hålla hästen när den bultas. Som någon skrev tidigare så blir det rätt mycket blod och det kan även komma på grimman, bara så att du vet om det. Om du inte själv är med och håller så kan det vara tufft att få tillbaka en grimma med blod på, då talar jag av egen erfarenhet....

Nu skriver du ju att hästen inte gillar att åka transport men annars vill jag bara tipsa om att Nordens Ark tar emot hästar för slakt som sedan blir mat till djuren. Det är viss väntetid till dem men inte mer än några veckor så det beror ju på hur hästen mår om man kan vänta eller inte. Vissa tycker att det är helt fel att lämna hästen till djurpark, andra såsom jag mår bra av att veta att min förlust kan vara till nytta för andra.

Stor kram till dig och din häst!


Tack så mycket för bra info :) jag har inte bestämt mig om det blir jag+ min sambo som är med henne till slutet eller bara min sambo. D et återstår att se.

Tanken är inte helt fel egentligen med Nordens Ark, men det känns ju lite vemodigt att ens älskade älskling ska bli mat, men samtidigt som det är för en bra sak.


Nått annat jag kom å tänka på, hon har pass men det har försvunnit, kostar ett par tusen att fixa fram ett nytt, vilket känns onödigt om hon ska avlivas.
Kräver de som tar bort att få se passet?
 
Sv: Dagen D...

Vet inte om du ringt, såg tråden, hinner inte läsa först men kan säga att du kan vända dig till sv. lantbrukstjänst. Jag använde av mig dem när jag skulle avliva min foderhäst och tyckte att de var bra och lugna.

Bult är bäst tycker jag, billigast också. 4200 kr kostar det enligt deras hemsidaför en häst på över 250 kg.
Ring och hör med dem.
 
Sv: Dagen D...

Jag tog bort min häst med hjälp av Lantbrukstjänst.
Det kostade 4600 (bultning och bortforsling) och jag bor i Östergötland.

Mannen som utförde det hela var väldigt saklig och lugn och ingav ett stort förtroende. Det blir mycket blod och det kan vara svårt att täcka det helt om det är snö. Såhär i efterhand känner jag dock ingen förankring till blodet som dyker fram i töväder. Det är liksom inte hon och jag känner att minnena från den mörka morgonen är väldigt suddiga - som att det var en dröm liksom.
Jag var inte med vid själva bultningen utan sa hej då innan. Jag tror det är viktigt att man har någon som kan stötta en ifall att man blir jätteledsen. Man vet aldrig hur man reagerar.

Jag behövde inte visa passet alls faktiskt så det kan vara som så att det inte finns krav på det när det gäller Lantbrukstjänst.
 
Sv: Dagen D...

passet behövs inte om hästen inte ska bli mat (pass krävs på slakteriet)
 
Sv: Dagen D...

Jo, det krävs. Det ska ju kontrolleras att det är rätt häst och rätt ägare, och den som avlivar ska makulera passet (vi hade i november en incident hemma, vi har tidigare gått via slakteriet).

Personligen tycker jag det är jätteviktigt att passet verkligen makuleras så snart hästen är borta (samtidigt som hästen tas bort), det flyter omkring pass på marknaden utan tillhörande häst, vilket man som hästköpare ska vara medveten om. Alltså noggrann kontroll av id vid t ex veterinärbesiktning.
 
Sv: Dagen D...

Jo, det krävs. Det ska ju kontrolleras att det är rätt häst och rätt ägare, och den som avlivar ska makulera passet

När jag avlivade min häst i slutet av december krävde
entreprenören inte att se passet. Jag hade med mig det men han frågade aldrig.

Makuleringen skedde i det här fallet av svehast och det enda jag gjorde var att skicka in passet till föreningen och skriva att hästen var avlivad och att det skulle makuleras - de krävde inte någon sorts bekräftelse från den som avlivade.
 
Sv: Dagen D...

Känns inte bra. Jag tyckte att det var oerhört skönt att passet och identiteter (min och hästens) kontrollerades noga och att handlingar makulerades i den ordning som ska ske. Det är ju en trygghet för mig som hästägaren (mindre roligt om någon annan kommer och tar bort en häst som är min, t ex en fodervärd eller liknande).

Att skicka in passet eller de handlingar som resepektive förbund kräver är ju en helt annan ska, det kan man ju bara strunta i om man tycker att passet funkar bra till en skumimporterad tysk häst som man hämtat mitt i natten vid sidan av autobahn.
 
Sv: Dagen D...

Jag håller absolut med dig.
Jag var helt förstörd så jag reflekterade inte alls över det på plats.
 
Sv: Dagen D...

lantbrukstjänst kräver inget pass, har de aldrig gjort så länge jag har använt mig av dom.
Men jag kan med tycka det är märkligt!

Till TS
Lantbrukstjänst här nere tar 4600 inklusive moms. De avblodade dessutom min i containern vilket var himla skönt för min del.
 
Sv: Dagen D...

Samma här, dom kräver inte att se passet. Jag har varit med och avlivat 4 äldre hästar de sista årena och ingen har visat passet. I Östergötland..
 
Sv: Dagen D...

Anlitade själv Lantbrukstjänst när ja tog bort min häst nu i nov och ja frågade om dom ville se passet men då sa han nej det gör vi inte, men då skulle ju nästan vem som helst bara kunna ta en häst o bara avliva rakt av :crazy:

Men han va jätte bra och lugn och trevlig och kommer defenetift att anlita honom igen. :grin: Kosta 4600:- inkls bult och hämtning och jag bodde på Tjörn ( västra götaland ) dom hämtar mån - torsd sa han till mig då dom vill få med sig så mkt hästar som möjligt dom dagar....
 
Sv: Dagen D...

Anlitade själv Lantbrukstjänst när ja tog bort min häst nu i nov och ja frågade om dom ville se passet men då sa han nej det gör vi inte, men då skulle ju nästan vem som helst bara kunna ta en häst o bara avliva rakt av :crazy:

Fast ifall någon vill 'mörda' en häst de inte äger lär de ju inte anlita lantbrukstjänst och betala en massa pengar så det scenariet tror jag inte man behöver oroa sig för.
 
Sv: Dagen D...

Ursäkta, men det var inte länge sedan jag såg precis den nyheten, jag tror t o m att det låg på löpet på Buke. Någon hade tagit bort sin foderhäst, men inte meddelat ägaren att hästen ens var dålig.

Så jo, det kan visst hända. Den gången var det på tapeten huruvida avlivningstjänsten var ansvariga eftersom de inte kontrollerat ägarförhållandet på hästen.

Det kan ju vara en väldigt stor vinst att ta bort en foderhäst genetemot att ha den kvar en längre tid. Avlivningen går ju ofta på mindre än vad det kostar att hålla hästen två månader med inackordering och foder.
 
Sv: Dagen D...

Ursäkta, men det var inte länge sedan jag såg precis den nyheten, jag tror t o m att det låg på löpet på Buke. Någon hade tagit bort sin foderhäst, men inte meddelat ägaren att hästen ens var dålig.

Fast passet ska ju finnas där hästen finns, alltså i detta fall hos fodervärden så passet borde ju ha kunnat visas utan problem ifall det hade varit aktuellt så det hade ju knappast räddat den hästen. Nästa steg är väl då att ägaren måste vara på plats för att kunna legitimera sig vilket antagligen är omöjligt i många fall då ägaren kanske bor 100 mil från fodervärden.

Det kan ju vara en väldigt stor vinst att ta bort en foderhäst genetemot att ha den kvar en längre tid. Avlivningen går ju ofta på mindre än vad det kostar att hålla hästen två månader med inackordering och foder.

Visst, men tänker fodervärden så, så lär den ju fixa en billigare avlivning.
 
Sv: Dagen D...

Har pratat med Svensk Lantbrukstjänst nyss, det var riktigt jobbigt att ringa dit alltså.

Men hon är inte bättre, idag var hon dessutom halt. Rejält halt när man bara lyfte benet..

Här skulle dom ha 5000.- för avlivning och hämtning. Och det skulle ta 3-4 dagar.



:cry:
 
Sv: Dagen D...

Jo, det krävs. Det ska ju kontrolleras att det är rätt häst och rätt ägare, och den som avlivar ska makulera passet (vi hade i november en incident hemma, vi har tidigare gått via slakteriet).

Personligen tycker jag det är jätteviktigt att passet verkligen makuleras så snart hästen är borta (samtidigt som hästen tas bort), det flyter omkring pass på marknaden utan tillhörande häst, vilket man som hästköpare ska vara medveten om. Alltså noggrann kontroll av id vid t ex veterinärbesiktning.

jag har aldrig behövt vissa passet vare sig för veterinären (känner iofs både oss och hästarna) eller lantbrukstjänst, har fått svaret att det inte behövs.... därimot har slakteriet krävt det för att kontrollera ev karens..
 
Sv: Dagen D...

jobbigt beslut.... jag känner för dig :(

massor av styrkekramar
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 130
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp