Dagens rasistiska kommentar

Sv: Dagens rasistiska kommentar

Från SD:s infosida om jämställdhet:
SD skrev:
Familjen med sin omhändertagande, kulturförmedlande och fostrande roll är samhällets viktigaste och mest grundläggande gemenskap. [...]Vi är också av den uppfattningen att de manliga och kvinnliga egenskaperna i många fall kompletterar varandra och av bland annat den orsaken anser vi att alla barn bör ha rätt till både en mor och en far i sitt liv.
Familjen är viktigast och barn bör växa upp i en heterokärnfamilj. Heterokärnfamilj är överlägset eftersom män och kvinnor kompletterar varandra med sina genetiska skillnader. Tolkar jag verkligen uppåt väggarna?


Intressant artikel, tack! Dock har studien begränsningar vad gäller jämförbarhet, vilket författarna påpekar:
Our measurement of battering victimization did not use standard items or a standard recall period; therefore, comparability with national data sets is limited. Despite sampling improvements, prevalence estimates of battering among MSM may still be underreported.
(Ur stycket "Limitations", står mer om jämförelser med andra studier, i synnerhet rörande heterokvinnor, på sidan 4 i dokumentet.)

Nej jag vill se den där "väldigt goda" forskningen som du känner till!
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Begränsningen du citerar är alltså att våldet i nära relationer mellan homosexuella män kan vara underrapporterat i studien. Det är ju ingen begränsning för mitt påstående utan tvärtom, eller?

Sen är en studie som skriver om eventuella mätfel snarare tecken på god forskning än något annat. Ingen studie är perfekt och då är det bra att lista eventuella problem med den. Det var ett tag sedan jag satte mig in i ämnet men det finns en hel del studier. Problemet är dels att de flesta av dessa buntar ihop lesbiska och bögar och dels att de saknar jämförelser med heteroförhållanden. Men det finns åtminstone en bra metastudie vet jag som ger en klar bild över att det jag säger stämmer och några som delar upp mellan lesbiska och bögar och gör jämförelser med heteroförhållanden. Jag ska försöka leta upp dessa om det behövs men är lite upptagen just nu. Sen kan man också se den generella trenden att våld mellan män i nära relationer brukar ligga högre än våld mellan män och kvinnor i nära relationer i olika undersökningar. Även om dessa undersökningar är direkt jämförbara så ger det ändå en indikation när gay män brukar toppa statistiken.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens rasistiska kommentar

vilket år

idag är det nog värre

är du norsk eller norska, det har ju en viss betydelse...

2010 senest. Jeg er kvinne (vi bøyer ikke adjektiv etter kjønn på norsk), og hvis du vet noe jeg ikke vet om dagens Syria så må du jo gjerne fortelle det. Den risiko mine syriske kvinnelige venner løper ved å gå ut på gaten i dag, har overhodet ingenting med klærne deres å gjøre.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

2010 senest. Jeg er kvinne (vi bøyer ikke adjektiv etter kjønn på norsk), og hvis du vet noe jeg ikke vet om dagens Syria så må du jo gjerne fortelle det. Den risiko mine syriske kvinnelige venner løper ved å gå ut på gaten i dag, har overhodet ingenting med klærne deres å gjøre.

from 2011 avråds svesnkar att resa dit pga det osäkra läget.
Ungås själv med syrier, och att det var säkert att både resa till och i syrien för skandinavier före 2011 instämmer de i. Men nu är risken att råka illa mkt stor.

Speciellt om du är västerlänning.
Konflikten har även skärpt de reöigiösa otsättningarna.
Delvis beroende på USA;S ovolja att hjälpa motståndsrörelsen med vapen så drivs de in i armarna på fundamentalister. Lite på samma vis som den republikanska regeringen i spanien derevs in i armarna på Stalin under spanska inbördeskriget.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Nej det var inte den viktigaste felkällan utan en av slutsatserna av studien. Begränsningarna i jämförelser handlade om materialet och mätmetoderna. Dessa ska givetvis alltid diskuteras men i den här studien var författarna ganska tydliga med att det inte gick att dra några klara slutsatser ur jämförelser med andra studier (pga skillnader i material och metod).

Du var ju så säker på att det fanns "väldigt god forskning" som visar att män i samkönade relationer utsätts för mer våld i nära relationer än kvinnor i särkönade relationer. Ämnet intresserar mig och ditt påstående avviker från min uppfattning om forskningsläget. Så då vill jag givetvis få ta del av den här intressanta forskningen som du känner till! (Jag har själv försökt hitta forskning som stödjer det du säger men inte lyckats.)

Den uppfattningen jag har fått av kunskapen kring våld i nära relationer är att vissa studier indikerar att våld förekommer lika mycket i samkönade relationer (i synnerhet i relationer mellan män) som i särkönade, andra indikerar att det är lika förekommande i båda fallen. Flera studier pekar dock på att det våld som män utövar är mycket grövre än det som kvinnorna utövar.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

from 2011 avråds svesnkar att resa dit pga det osäkra läget.
Ungås själv med syrier, och att det var säkert att både resa till och i syrien för skandinavier före 2011 instämmer de i. Men nu är risken att råka illa mkt stor.

Speciellt om du är västerlänning.
Konflikten har även skärpt de reöigiösa otsättningarna.
Delvis beroende på USA;S ovolja att hjälpa motståndsrörelsen med vapen så drivs de in i armarna på fundamentalister. Lite på samma vis som den republikanska regeringen i spanien derevs in i armarna på Stalin under spanska inbördeskriget.

Fint for deg at du har syriske venner. Men jeg tror kanskje du trekker litt vel store veksler på din egen kunnskap her.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Fint for deg at du har syriske venner. Men jeg tror kanskje du trekker litt vel store veksler på din egen kunnskap her.

njae jag ärvällite gammaldags, kollar vad den svenska diplomatin säger om ettresmål och litar på det.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

njae jag ärvällite gammaldags, kollar vad den svenska diplomatin säger om ettresmål och litar på det.

Men du har jo ikke svart meg på hva som skjer dersom en kvinne (vestlig sådan) går ut på gatene i Damaskus kledd i jeans og t-skjorte. Hva sier den svenske diplomatien om det?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Vad är "utan någon som helst kunskap" förutom dina egna fördomar? Det är snarare vanliga feministiska analyser som bygger på dålig kunskap. Man hör t.ex hela tiden om saker som "dödsorsak: kvinna" och att kvinnor blir slagna av män p.g.a vi har ett patriarkat som underordnar kvinnor män. Men att kvinnor oftare råkar ut för våld i nära relationer beror på att deras partner oftare är en man, inte att de är kvinnor. En man vars partner också är en man löper större risk att bli slagen än en kvinna i ett heterosexuellt förhållande. Detta finns det väldigt god forskning på och är bara ett exempel på kunskap som många feminister väljer bort för att den inte passar deras världsbild.

Om jag har fel och kvinnor faktiskt blir slagna p.g.a sociala konstruktioner om underordnar kvinnor förklara för mig varför män i samma situationer (d.v.s lever med en man) oftare blir slagna och dödade. Och varför våld mot män ses som mindre allvarligt. Och varför kvinnor får mer empati av båda könen i utsatta situationer i samtliga undersökningar som finns på ämnet. Detta är bara ett exempel av många där den feministiska analysen helt enkelt inte stöds av forskningen.

OM detta stämmer, vilket jag tror när du har uppvisat godtagbar källa (obs EJ avpixlat obs) så undrar jag lite över vilken lösning du ser på problematiken.

1. Att män slutar våldta, misshandla och mörda
2. Eller att kvinnor börjar leva i samkönade relationer i större utsträckning?

Är män tvungna att slåss för att de är män menar du? Feminismen (nu talar jag givetvis inte för alla feminister men vågar nog påstå för de flesta) vill inte förändra kvinnor - utan MÄNNEN. De måste sluta våldta och slåss. Det fungerar inte.

Våld mot män ses inte som mindre allvarligt. Varje enskilt fall, tex. då en kvinna misshandlar sin man, ska ses som lika allvarligt. MEN för att åstadkomma förändringar i samhället i stort kan man inte blunda för strukturer.

Män som GRUPP är överordnade kvinnor som GRUPP. Sedan har vi massvis med andra faktorer att ta hänsyn till - klass, etnicitet, utbildning osvosvosv

Här har du statistiska bevis för att vi lever i ett patriarkat: http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0201_2012A01_BR_X10BR1201.pdf

Så.

Oavsett grundskola gymnasium eller universitet - du skulle inte bli godkänd för teorierna du baserar din argumentation på är inte vetenskapliga, de är inte accepterade. Det är substanslöst bullshit. Jag beklagar.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Nej det var inte den viktigaste felkällan utan en av slutsatserna av studien. Begränsningarna i jämförelser handlade om materialet och mätmetoderna. Dessa ska givetvis alltid diskuteras men i den här studien var författarna ganska tydliga med att det inte gick att dra några klara slutsatser ur jämförelser med andra studier (pga skillnader i material och metod).

Nej jag skrev inte att det var den viktigaste felkällan heller utan tyckte mest det var märkligt att du citerade just den biten som snarare var till min favör. Hur tydliga de var med att det inte gick att dra några klara slutsatser är förstås diskutabelt, det står att det inte var det inte var en perfekt jämförelse. Det kan ju ställas i relation till att skillnaderna var väldigt signifikanta vilket ger en bred felmarginal.

Du var ju så säker på att det fanns "väldigt god forskning" som visar att män i samkönade relationer utsätts för mer våld i nära relationer än kvinnor i särkönade relationer. Ämnet intresserar mig och ditt påstående avviker från min uppfattning om forskningsläget. Så då vill jag givetvis få ta del av den här intressanta forskningen som du känner till! (Jag har själv försökt hitta forskning som stödjer det du säger men inte lyckats.)

Jo men som jag redan har skrivit så finns det andra studier som jag får ta att leta upp jag har inte haft tiden och/eller lusten idag bara. Det får bli när jag har tid/lust (antagligen imorgon). Under tiden känns kommentarer som "du som var så säker" onödiga.

Jag kommer ihåg slutsatser jag har läst från vissa rapporter, men jag hittar dem inte heller nu efter endast ett ytligt sökande. Problemet är (precis som jag skrev tidigare) att de flesta undersökningar buntar ihop homosexuella kvinnor och män i en post "same-sex couples" vilket gör att det är svårare att hitta de som inte gör det när man söker efter de undersökningarna jag letar efter.

Den uppfattningen jag har fått av kunskapen kring våld i nära relationer är att vissa studier indikerar att våld förekommer lika mycket i samkönade relationer (i synnerhet i relationer mellan män) som i särkönade, andra indikerar att det är lika förekommande i båda fallen. Flera studier pekar dock på att det våld som män utövar är mycket grövre än det som kvinnorna utövar.

Den fetade meningen blir ju väldigt konstig då den är rakt motsägande till det du skrev där uppe "Jag har själv försökt hitta forskning som stödjer det du säger men inte lyckats". Det jag säger är ju precis det den fetade meningen säger som du säger det finns studier som antyder stämmer.

Min syn är alltså också att våld är lika vanligt i samkönade relationer som i särkönade. När man då slår samman både homokvinnor och homomän och jämför med särkönade relationer. Delar man upp samkönade i homokvinnor och homomän så är våldet lite vanligare i man/man förhållanden precis som du skrev "i synnerhet i relationer mellan män". Och då också självklart vanligare än i särkönade förhållanden. Vidare forskning på detta kommer, jag lovar. Så ha lite tålamod så länge. För jag vet ju att forskningen finns.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

kl

Jag fortsatter skamlost, utan att ha last alla sidor, pa tradens ursprungliga amne - dagens rasistiska kommentar:

Detta var nog forsta gangen jag hort en sa oppet rasistisk kommentar i mitt vardagsliv. Det var pa jobbet, jag forklarade for min chef att eftersom jag skadat mig kunde jag inte jobba lika hart som vanligt, jag visade upp min arm som hade ett gigantiskt blamarke, varpa min chef sager/halvt skriker foljande...

"You hurt yourself here at work? That's not what I've heard, they are telling me you live with a nigger boyfriend who beats the shit out of you. Listen to me (har hojde han dramatiskt pekfingret mot mig) if you are white you don't take that kind of shit from black people! You don't have a boyfriend? So you just fuck niggers then?"

Jag visste sedan en tid tillbaka att min chef var ett sexistiskt svin sa att han aven var rasist borde val inte ha kommit som en chock egentligen men jag blev verkligen helt stalld och kunde knappt fa fram ett ord till svar.

Herregud.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Jag förstår att du inte fick fram ett ord. Så fruktansvärt av ngn att säga ngt sådant. Är det dessutom en med maktställning är det riktigt illa... Om han inte har touretts syndrom och sedan ber om ursäkt skulle jag försöka ta mig därifrån så fort som möjligt!
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Då får vi se om du får lust i morgon :).Eller tid. Eller om du löser korsord?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Nej jag skrev inte att det var den viktigaste felkällan heller utan tyckte mest det var märkligt att du citerade just den biten som snarare var till min favör. Hur tydliga de var med att det inte gick att dra några klara slutsatser är förstås diskutabelt, det står att det inte var det inte var en perfekt jämförelse. Det kan ju ställas i relation till att skillnaderna var väldigt signifikanta vilket ger en bred felmarginal.
Men snälla, läste du det jag citerade ordentligt? Vi tar det igen:
Our measurement of battering victimization did not use standard items or a standard recall period; therefore, comparability with national data sets is limited. Despite sampling improvements, prevalence estimates of battering among MSM may still be underreported.
Det första fetade betyder att möjligheterna att jämföra med annan data är begränsade. Det andra fetade betyder att författarna uppskattar att förekomsten av våld i samkönade relationer mellan män är underrapporterad.

I sammanfattningen av studien skriver författarna
Conclusions. Rates of battering victimization among urban MSM are substantially higher than among heterosexual men and possibly heterosexual women.
De skriver possibly eftersom de själva inte tittade på heterokvinnor (studien rörde enbart slagna män) och, som sagt, deras data är svår att jämföra med annan data.

För att vara extra tydlig så citerar jag från s. 4 i dokumentet:
To examine how the burden of partner violence among our sample of MSM compares with that among a representative sample of heterosexual females, we located 2 studies conducted during the past decade. Precise comparisons are not feasible because different items from the Conflict Tactics scale were used, as well as different recall periods. The 2 national studies of heterosexual women defined partner violence as “severe” (i.e., being hit, kicked, bitten, choked, beaten up, threatened with a knife or gun, or injured by a knife or gun) or “total” (i.e., all previous items plus being shoved, pushed, grabbed, slapped, spanked, or having something thrown at them). Neither of these definitions was an exact comparison to our battering outcomes. Whereas these studies measured partner abuse during the past year, our study indexed partner abuse during the past 5 years. Furthermore, important demographic factors (e.g., age, education, socioeconomic status) could not be controlled.

Ser du vad de menar? 1) De tittade inte på heterokvinnor alls, 2) det fanns bara två studier om kvinnor att jämföra med, 3) dessa studier skiljer sig i utförande på flera sätt från Greenwoods et al. studie.

Jo men som jag redan har skrivit så finns det andra studier som jag får ta att leta upp jag har inte haft tiden och/eller lusten idag bara. Det får bli när jag har tid/lust (antagligen imorgon). Under tiden känns kommentarer som "du som var så säker" onödiga.
Ja jag ser gärna att du skrapar ihop nog med tid och lust. När du gör starka påståenden om forskningsresultat så är det ju rimligt att du kan visa någon sådan forskning också.


Jag kommer ihåg slutsatser jag har läst från vissa rapporter, men jag hittar dem inte heller nu efter endast ett ytligt sökande. Problemet är (precis som jag skrev tidigare) att de flesta undersökningar buntar ihop homosexuella kvinnor och män i en post "same-sex couples" vilket gör att det är svårare att hitta de som inte gör det när man söker efter de undersökningarna jag letar efter.



Den fetade meningen blir ju väldigt konstig då den är rakt motsägande till det du skrev där uppe "Jag har själv försökt hitta forskning som stödjer det du säger men inte lyckats". Det jag säger är ju precis det den fetade meningen säger som du säger det finns studier som antyder stämmer.

Min syn är alltså också att våld är lika vanligt i samkönade relationer som i särkönade. När man då slår samman både homokvinnor och homomän och jämför med särkönade relationer. Delar man upp samkönade i homokvinnor och homomän så är våldet lite vanligare i man/man förhållanden precis som du skrev "i synnerhet i relationer mellan män". Och då också självklart vanligare än i särkönade förhållanden. Vidare forskning på detta kommer, jag lovar. Så ha lite tålamod så länge. För jag vet ju att forskningen finns.
Det är, än så länge, bara ditt antagande. Att vissa studier indikerar att våld förekommer i lika stor utsträckning i sam- som i särkönade relationer stödjer inte ditt påstående ett dugg. För att påminna dig: du påstod att män i samkönade relationer oftare blir slagna än kvinnor i särkönade relationer och att det finns väldigt god forskning som visar det.

Förekomsten (kvantiteten) av våld i nära relationer är svår att forska på och det är bara under de senaste åren (senaste decenniet?) som det över huvud taget har forskats på våld i samkönade relationer. Därför är jag nyfiken på den här väldigt goda forskningen som du skriver om.




För övrigt så vill jag fortfarande veta hur du kan få SD:s ståndpunkt om den heterosexuella kärnfamiljen till att de sätter individen i centrum. Vi tar även den igen tycker jag, från SD:s infosida om jämställdhet:
SD skrev:
Familjen med sin omhändertagande, kulturförmedlande och fostrande roll är samhällets viktigaste och mest grundläggande gemenskap. [...]Vi är också av den uppfattningen att de manliga och kvinnliga egenskaperna i många fall kompletterar varandra och av bland annat den orsaken anser vi att alla barn bör ha rätt till både en mor och en far i sitt liv.
Hur tolkar du ovanstående?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

För att ytterligare förtydliga resultaten i studien av Greenwood et al. slänger jag in ett citat till (återigen från s. 4 i dokumentet):
Our estimates are substantially higher than those reported for heterosexual men and higher than or comparable to those reported for heterosexual women
Det är alltså deras slutsats.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Men du har jo ikke svart meg på hva som skjer dersom en kvinne (vestlig sådan) går ut på gatene i Damaskus kledd i jeans og t-skjorte. Hva sier den svenske diplomatien om det?

idag riskerar hon bla kidnappning pga av att hon signalerar att hon är från väst = lösensumma
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Om jag har fel och kvinnor faktiskt blir slagna p.g.a sociala konstruktioner om underordnar kvinnor förklara för mig varför män i samma situationer (d.v.s lever med en man) oftare blir slagna och dödade. Och varför våld mot män ses som mindre allvarligt. Och varför kvinnor får mer empati av båda könen i utsatta situationer i samtliga undersökningar som finns på ämnet. Detta är bara ett exempel av många där den feministiska analysen helt enkelt inte stöds av forskningen.
Fast det är väl självklart att det handlar om siffror, trodde jag att alla förstod.

Andelen homosexuella män som lever i våld i sin relation är betydligt färre än kvinnor som lever under samma förhållanden. Det bygger på att det finns fler heterosexuella förhållanden än homosexuella förhållanden. Så man fokuserar på det problemet där det är som störst - kvinnor som upplever våld i sin relation.

Det är tyvärr ett samhällsproblem och tar vi tag i kvinnornas roll så bygger vi även upp känslan hos de män som är utsatta. Det ena ger det andra. Ju mer vi tar tag i mäns våld mot kvinnor, ju mer tar vi också indirekt tag i mäns våld mot män i nära relationer. Och samhällsproblemet är att kvinnor är en grupp människor som faktiskt inte har samma rättigheter som män. Kvinnor har lägre löner, kvinnors tid är inte lika mycket värd som mäns, kvinnor ger upp mer av sin fritid när de skaffar familj än vad papporna i samma familj gör etc. Kvinnor tas inte på samma allvar i sjukvården som män gör etc, etc, etc, etc.

Så tar vi tar i problemen samhället har vad gäller kvinnor, så tar vi indirekt också tag i de problemen som andra människor också upplever. Ju mer jämlikt och jämställt ett samhälle är, ju enklare blir det för alla parter att få hjälp, få självkänsla att orka flytta, osv.

Så man satsar på det där man kan göra störst nytta. När vi kommit så långt att kvinnors utsatthet minskar så kommer det också vara så att andra människors utsatthet också har minskat på default.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Puttar upp denna tråden, skulle ju återkomma. ;)

Okej om vi säger att våldet är högre eller jämförbart då istället för bara högre så återstår ju fortfarande grundfrågan jag ställde: Om kvinnor blir slagna av män för att de är just kvinnor, varför är det inte ovanligare att män blir slagna av sin partner om partnerna också är man?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Puttar upp denna tråden, skulle ju återkomma. ;)

Okej om vi säger att våldet är högre eller jämförbart då istället för bara högre så återstår ju fortfarande grundfrågan jag ställde: Om kvinnor blir slagna av män för att de är just kvinnor, varför är det inte ovanligare att män blir slagna av sin partner om partnerna också är man?
därför att våld i förhållanden inte har att göra med om det är en man eller kvinna som får stryk. det har att göra med att en av parterna är svagare fysiskt och/eller psykiskt och den starkare väljer att utnyttja det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
363
Senast: Pilot
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 110
Senast: __sofia__
·
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 598
Senast: Snowball
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 156
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp