Dagens rasistiska kommentar

Sv: Dagens rasistiska kommentar

Ja visst, varför behöver en ung grabb pengar?
För att kunna leva livet. Och vad är en essentiel del i att leva livet.

Jo för de allra flesta unga män innebär det damer.
Och ett faktum är ju att dessa damer dras till fina bilar, snygga kläder gott om pengar. eller hur:D


I see. Förstår din kvinnosyn exakt. Inget nytt under solen.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

I see. Förstår din kvinnosyn exakt. Inget nytt under solen.

det har ingenting med min kvinnosyn att göra.
fråga polisen eller varför inte de som är krimminella vad som driver systemet.

det är inte för inte som många poliser pekar på prostitution som ett av naven ,

där finns ju både tillgängliga kvinnor och pengar.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Då är jag tillbaka .

Har du tittat på filmen?

Varför väljer du att inte kommentera utdragen i valmanifestet? Är inte andra frågor än invandringspolitiska viktiga för dig? T ex att de lovar massor med förbättringar överallt men inte har en budget som tillåter alla löften?

Jag har läst valmanifestet ja. Känner inte att jag behöver stå till svars för allt som står där för jag håller inte med om allt. Det är inte bara invandringspolitiken som viktig för mig utan en rad andra frågor också.



Antar att detta gäller anmälda våldtäkter.

Sen funderar jag på om Jimmie och grabbarna anser att invandrare skulle vara överrepresenterade i brottstatistiken för att de är "ickesvenskar" eller för att de är överrepresenterade i de lägsta samhällsskikten?

Kultur påverkar brottsbenägenheten, den slutsatsen är säkerställd. Förutom en massa forskning på ämnet så är det lättast att se genom att bara kolla på olika samhällen som har helt olika brottslighet trots en liknande socioekonomisk status.

Självklart beror invandrares överrepresentation i Sverige både på kultur och socioekonomiska faktorer. Strax över 70% av invandrares generella överrepresentation finns kvar efter man standardiserat för socioekonomiska faktorer.

Sexualbrott är vanligtvis de brott som påverkas minst av socioekonomiska faktorer (det saknas ekonomiska incitament för att begå dem) och det är också när det kommer till våldtäkt som invandrare är som mest överrepresenterade vilket naturligtvis är problematiskt.

Så det handlar mycket om kultur, vilken kvinnosyn som är rådande i ens kultur, synen på våld, heder och berättigande o.s.v. Och det brukar vara lätt och okontroversiellt och erkänna - när det inte handlar om invandrare. Vi hör ofta från feministiskt håll och i den allmänna debatten att våldtäkter handlar mycket om mäns kvinnosyn, maktstrukturer, känsla av berättigande o.s.v, alltså att våldtäkter har en kulturell orsak. Men när man glider in på invandrarkulturer så erkänns det inte att dessa strukturer kan yttra sig lite olika prominent trots att det är helt uppenbart.

Jag kan inte förstå vad det INTE har med saken att göra? Att vara man och socialbidragstagare är allvarligare riskfaktorer än att vara invandrare. Antar att man hade fått ganska höga siffror på utanförskap också.

Det är inte relevant för ditt påstående var att "det naturligtvis är en lögn" att invandrare är överrepresenterade när jag kommer till våldtäkt. Orsaken kan vi förvisso diskutera men den är inte relevant i frågan om Jimmie ljög eller inte.

BRÅ skriver på hur många ställen som helst att det finns massor med orsaker som förklarar de höga siffrorna. Plus då att de misstänker att invandrare blir än mer negativt särbehandlade i det svenska rättsväsendet.

Man kan liksom inte säga att "invandrare begår de här brotten x gånger oftare än eniska svenskar" utan att man börjar titta på andra orsaker som också orsakar brottslighet. Annars så förlorar hela statisktiken sin mening och blir bara tomma siffror. Detta får man lära sig redan i gymnasiet så jag förutsätter att du vet om det och bara glömt bort det.

Jag tycker det är synd att du inte tittade på filmen som är några få minuter lång, utan valde at leta upp BRÅs statistik och hugga en liten siffra i mängden.

Jag ska kolla på filmen nu då, har inte orkat ta mig tiden. Visst finns det faktorer som kan påverka men alla experter är överens om att invandrare är överrepresenterade i våldtäktsstatistiken (oavsett orsak), så är det bara. Du kommer med rätt substanslös kritik som om jag bara har plockat en siffra. Jag har läst samtliga undersökningar som finns i Sverige på ämnet invandrare och brott. Det finns undersökningar som räknar antalet dömda istället för misstänkt vilket ger en fingervisning på hur stora vissa faktorer som inte mäts i BRÅ kan vara. T.ex då om invandrare blir oskyldigt misstänka i större utsträckning är inrikes födda.

Jag har f.ö läst tillräckligt med statistik på universitetsnivå och är tillräckligt insatt i denna specifika frågan för att inte behöva en uppläxning av dig, tro mig. Du blandar dessutom ihop frågan om invandrares överrepresentation och dess orsak, självklart går det säga att "invandrare begår de här brotten x gånger oftare än eniska svenskar" om man har goda belägg för det. Orsaken till detta är en annan fråga som inte är relevant för påståendet.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Aha, så män begår brott för att ha råd med bilar och kläder och därigenom få brudar?
GUD vad jag är tacksam för de män jag känner som inte är sådana offer för sina lustar.

Ärligt talat.

Är du så naiv att du inte inser vad det är som får unga killar att gå med i gängen?

De kommer från torftiga förhållanden och möter ngn som har allt de drömmer om.

Har du inget alternativ förutan arbetslöshet o tristess så är det krimminella alternativet med brudar, bilar, snygga kläder o pengar lockande.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Om det är TBC de vill kolla så kan de ju skriva "TBC-kontroll". Alternativt så kan de erbjuda en hälsokontroll vid inresa, är man sjuk så tackar man nog ja.

Enkel lösning.
Alla som söker asyl eller uppehållstillstånd måste för att papperen ska gå vidare hälsoundersökas.

TBC kan infektera och smitta utan att bäraren känner sig sjuk.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Just TBC tycker jag är lite läskigt. Jag var på ett språkmöte för ett tag sedan och vi har självklart skyldighet att ta emot nyanlända flyktingar. Men det finns inget krav på vaccination. Min systerson är vaccinerad för att hans farmor är en riskgrupp, men jag som lärare har inte det skyddet. Efter detta funderar jag faktiskt på att vaccinera både mig och mina barn eftersom det kan ingå i mitt uppdrag. Det kan när som helst komma ovaccinerade barn till deras förskola/skola från riskområden.

Vi hade diskussioner om det ren. Hur sjutton ska man som nyanländ flykting, kanske uppvuxen på ett flyktingläger i Kenya, veta att man ska vända sig till BVC, att det är bra att vaccinera sig osv. För mig helt otrampad mark med många frågor.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Jag har sett foton från vardagslivet i Afghanistan på 70-talet. Kvinnorna studerade på universitet och bar vanliga kläder, knappt ens slöja.

Det var när talibanerna kom som burkan kom, enkelt uttryckt.

Bilderna var dock från Kabul, hur det såg ut på landsbygden har jag inte sett exempel på.

Är det så på riktigt? Du skojar inte med mig? Det låter helt sjukt om det är så.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Är du så naiv att du inte inser vad det är som får unga killar att gå med i gängen?

De kommer från torftiga förhållanden och möter ngn som har allt de drömmer om.

Har du inget alternativ förutan arbetslöshet o tristess så är det krimminella alternativet med brudar, bilar, snygga kläder o pengar lockande.

Ja, jag kanske är naiv, men jag känner massor av män som inte är kriminella, våldsamma grottmongon. Vi kan liksom hur vi än gör inte vända ALLT till att vara på grund av kvinnor. Eget ansvar hej, lite grann.

Det du gör är att göra kvinnor (och "rusdryck") skyldiga till mäns överrepresentation gällande brott. Och det du gör är att måla upp män som viljelösa offer som gör vad som helst för att få ligga, typ.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Just TBC tycker jag är lite läskigt. Jag var på ett språkmöte för ett tag sedan och vi har självklart skyldighet att ta emot nyanlända flyktingar. Men det finns inget krav på vaccination. Min systerson är vaccinerad för att hans farmor är en riskgrupp, men jag som lärare har inte det skyddet. Efter detta funderar jag faktiskt på att vaccinera både mig och mina barn eftersom det kan ingå i mitt uppdrag. Det kan när som helst komma ovaccinerade barn till deras förskola/skola från riskområden.

Vi hade diskussioner om det ren. Hur sjutton ska man som nyanländ flykting, kanske uppvuxen på ett flyktingläger i Kenya, veta att man ska vända sig till BVC, att det är bra att vaccinera sig osv. För mig helt otrampad mark med många frågor.

just därför borde det ingå i processen. sjukdom eller ej ska inte ha ngt med beslutet att göra, varken possitivt eller negativt.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Jag tycker det är synd att du inte tittade på filmen som är några få minuter lång, utan valde at leta upp BRÅs statistik och hugga en liten siffra i mängden.

Nu har jag tittat på filmen och kan bara säga att kvinnan på Hardtalk kommer med en massa förvirrande och direkt felaktiga uttalanden som följd av att inte vara insatt i ämnet. Hon slår lite åt alla håll precis som du gör men jag ska gå igenom det steg för steg:

Bakgrunden till programledarens information kommer från att Klara Selin från BRÅ kritiserade Sverigedemokraternas egna våldtäktsundersökning. I den undersökningen räknade Sverigedemokraterna på de som blivit dömda för endast våldtäkt under 1 års tid. Detta gav 114 fall av totalt 253 totalt dömda för olika grader av våldtäkt och andra brott.

Detta innebar enligt Klara Selin att SD hade handplockat ett antal fall för att passa deras syften men det är helt enkelt inte sant. Samtliga 253 dömda för våldtäkt fanns också redovisade i rapporten och räknade man på alla dessa så blev invandrares överrepresentation ännu större. Anledningen till att Klara Selin kritiserade rapporten verkar då snarare vara för att hon inte gillar SD (hon är med i flera grupper på Facebook som är emot SD) eller så har hon helt enkelt inte läst rapporten.

Till filmen då:

Jimmie Åkesson påstår först att invandrare begår fler brott. Detta är sant och stöds av BRÅ.

Kvinnan påstår att det inte är sant och att BRÅ tillbakavisar det. Här blandar hon ihop SD-motståndaren Klara Selins kritik mot SD:s våldtäktsundersökning med BRÅ:s egna rapport.

Sedan påstår kvinnan att Jimmie har fått underlaget till SD:s våldtäktsundersökning från BRÅ själv vilka inte heller stämmer eftersom de kommer direkt från domstolarna.


Så för att sammanfatta:
Kritiken grundas på att Jimmie har handplockat en del fall för att blåsa upp invandrares överrepresentation. Det stämmer helt enkelt inte eftersom samtliga fall fanns redovisade och överpresentationen blev större när man räknade på det sättet som SD-motståndaren Klara Selin från BRÅ tyckte man borde ha gjort. Det är alltså hon som själv förvanskar eller helt enkelt inte läst rapporten. Sen misstolkar Hardtalk-kvinnan hennes kritik i programmet.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Ja, jag kanske är naiv, men jag känner massor av män som inte är kriminella, våldsamma grottmongon. Vi kan liksom hur vi än gör inte vända ALLT till att vara på grund av kvinnor. Eget ansvar hej, lite grann.

Det du gör är att göra kvinnor (och "rusdryck") skyldiga till mäns överrepresentation gällande brott. Och det du gör är att måla upp män som viljelösa offer som gör vad som helst för att få ligga, typ.

Anting vill du inte förstå vad jag skriver eller så..
Jag skriver om incitamentet för krimminalitet, inte hur de flesta fungerar.

Incitamentet är Pengar, makt och det goda livet.

Och för en heterosexuell krimminel ung man så är kvinnor en viktig del.

Och, det går ju inte komma ifrån att unga män med maktatribut, dvs moderna dyra kläder, bilar och pengar drar till sig unga tjejjer som flugor.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

S
Jimmie Åkesson påstår först att invandrare begår fler brott. Detta är sant och stöds av BRÅ.

Om man man skulle stryka alla invandrare från statistiken vet man då vilka som istället skulle toppa statistiken? Eller kan man göra ett antagande om vilka det skulle vara?

Jag undrar för jag får inte det här att gå ihop, Jag har rest MYCKET och länge och även varit bofast i flera av det länder/kulturer som dessa överrepresenterade män kommer ifrån och har aldrig känt mig så trygg som i dessa länder. Inga varningar om att gå ute ensam på kvällar etc..

Vad händer när gränsen till sverige passeras?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Om man man skulle stryka alla invandrare från statistiken vet man då vilka som istället skulle toppa statistiken? Eller kan man göra ett antagande om vilka det skulle vara?

Vad spelar det för roll? Insinuerar du att vi inte bör bry oss om invandrarbrottslighet p.g.a mäns överrepresentation? Vi bör självklart jobba med båda men sen finns det vissa väsentliga skillnader också såsom att invandring är valfritt vilket inte män är, könsskillnader i brottslighet har en genetisk komponent o.s.v.

Jag undrar för jag får inte det här att gå ihop, Jag har rest MYCKET och länge och även varit bofast i flera av det länder/kulturer som dessa överrepresenterade män kommer ifrån och har aldrig känt mig så trygg som i dessa länder. Inga varningar om att gå ute ensam på kvällar etc..

Vad händer när gränsen till sverige passeras?

Det är objektivt fel att du skulle vara tryggare i dessa länder så det händer inte så mycket när gränsen till Sverige passeras utan det är du som missbedömer tryggheten.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Om man man skulle stryka alla invandrare från statistiken vet man då vilka som istället skulle toppa statistiken? Eller kan man göra ett antagande om vilka det skulle vara?

Jag undrar för jag får inte det här att gå ihop, Jag har rest MYCKET och länge och även varit bofast i flera av det länder/kulturer som dessa överrepresenterade män kommer ifrån och har aldrig känt mig så trygg som i dessa länder. Inga varningar om att gå ute ensam på kvällar etc..

Vad händer när gränsen till sverige passeras?

Mellanöstern är idag ett område sominte kan betraktas som säkert.
Risken att råka ut för krimminalitet i ngn form är större där(undantaget Israel) än i Sverige. Framförallt grov krimminalitet så som kidnappningar o utpressning grasserar. Statsapparaten är svag och det finns ett flertal politiska o religiösa grupper som kämpar om kontrollen, Det gäller Irak, Syrien bla.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

[...] könsskillnader i brottslighet har en genetisk komponent o.s.v.[...]
Så vita svenskfödda män våldtar pga att de är genetiskt predisponerade att göra det, medan icke-vita utlandsfödda män våldtar pga sin kultur?

Hur ser du skillnad på genetiska och kulturella orsaker? Berätta, berätta!
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Nej det är inte vad jag har skrivit. Läs igen.

Det första jag har skrivit är att finns en genetisk komponent för könens olika brottsbenägenhet. Det råder stor samstämmighet kring detta hos forskare. Det utesluter självklart inte kulturell påverkan vilket du pådyvlar när du skriver att "så vita svenskfödda män våldtar pga att de är genetiskt predisponerade att göra det".

Det andra är att det inte finns en genetisk komponent för kulturers olika brottslighet och där tror jag du håller med mig.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Var går gränsen för genetisk och kulturell orsak? När en vit svenskfödd man begår en våldtäkt - är det då pga gener eller kultur?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Det går aldrig sätta en gräns på en handling i form av genetisk eller kulturell, båda faktorerna inverkar alltid. Däremot kan man slå fast att skillnaden mellan handlingar inom två populationer med samma genetik är kulturell.

Exempel:
Vi antar att båda populationerna är lika stora.
Män inom population nr ett begår 10 000 våldtäkter. Dessa har både en kulturell och genetisk orsak.
Män inom population nr två begår 15 000 våldtäkter. Dessa har både en kulturell och genetisk orsak.
Skillnaden mellan population nr ett och population nr två är 5 000 våldtäkter. Att population nr två begår fler våldtäkter saknar genetisk orsak.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Förutsatt att det är "samma genetik" i båda populationerna ja. Om genetik-teorin ska utforskas ordentligt, varför sluta där? Har alla män samma genetiska predisposition för att våldta? Eller finns det skillnader i hormonhalter etc? (Jag rör mig själv i en extrem ytterkant av forskarvärlden så du kan ju berätta vad kriminologerna har för samstämmiga uppfattningar om kön, gener och brott.)

Och den viktigaste frågan som uppstår: varför ska vi över huvud taget ska bry oss om invandrande kvinnor? Det räcker väl att begränsa mäns invandring?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Förutsatt att det är "samma genetik" i båda populationerna ja. Om genetik-teorin ska utforskas ordentligt, varför sluta där? Har alla män samma genetiska predisposition för att våldta? Eller finns det skillnader i hormonhalter etc?

Nej alla män har inte samma genetiska predisposition och ja det finns skillnader i hormonhalter etc. Fast detta gäller på individnivå, och vi pratar om grupper.

(Jag rör mig själv i en extrem ytterkant av forskarvärlden så du kan ju berätta vad kriminologerna har för samstämmiga uppfattningar om kön, gener och brott.)

Kriminologer sysslar mer med att ta reda på "vad som är" inte "varför det är". Det är naturvetare och sociologer som sysslar med "varför det är". Den brett samstämmiga uppfattningen är ju att könen har olika genetiska predisposition till våld, exakt hur den ser ut råder inte lika stor samstämmighet om.

Och den viktigaste frågan som uppstår: varför ska vi över huvud taget ska bry oss om invandrande kvinnor? Det räcker väl att begränsa mäns invandring?

Detta är en politisk fråga och inte en vetenskaplig, jag gillar inte att blanda ihop dem men låt gå. Ideologiskt är jag för att alla människor ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett vilken grupp man tillhör.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
374
Senast: Pilot
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 140
Senast: __sofia__
·
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 624
Senast: Snowball
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 260
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp