Dagens rasistiska kommentar

Sv: Dagens rasistiska kommentar

Kriminologer är väldigt intresserade av att förebygga brott. Då räcker det inte med att bara beskriva vad som sker (finns det någon forskare som bara sysslar med det?).

Detta är en politisk fråga och inte en vetenskaplig, jag gillar inte att blanda ihop dem men låt gå. Ideologiskt är jag för att alla människor ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett vilken grupp man tillhör.
Hoppsan, du tycker alltså inte att vetenskap ska påverka politik?

Hoppsan igen, HUR kan det då komma sig att du röstar på SD!? :eek:
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Visst ryms det biologiska förklaringar inom kriminologin men vad jag vet så bedriver man väldigt lite biologisk forskning inom fältet utan man stödjer sig mycket på slutsatser av naturvetare och sociologer. Det förekommer säkert biologisk forskning inom kriminologin också men att fråga vad just kriminologer har för åsikter om kön, gener och brottslighet tycker jag blev lite för snävt. Kanske formulerade mig dåligt angående forskning och politik. Jag menade att vetenskapliga slutsatser inte bör påverkas av politik. Politik bör givetvis påverkas av vetenskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Jag upprepar den, minst sagt, mest intressanta frågan: HUR får du ihop
Blue skrev:
Ideologiskt är jag för att alla människor ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett vilken grupp man tillhör.
med att rösta på SD!?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Du skrev ju tidigare att det finns en stor samstämmighet bland forskare vad gäller uppfattning om kön och genetisk påverkan på brottslighet. Men det gäller då inte kriminologer, dvs de som forskar om brottslighet?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Mycket enkelt eftersom SD är det partiet som bäst verkar för det.

Ponera ett yrke som är exempelvis mansdominerat och även har flest män som söker sig till yrket. Utgå från att alla sökande (kvinnor som män) har exakt samma meriter. Inte så troligt med detta är för att illustrera olika syn med ett teoretiskt exempel.

Jämställdhet enligt S,V,MP,M,C,KD och FP:
Man bör i det läget jobba för att få in fler kvinnor, därför prioriterar man de sökande som är kvinnor för att få en jämnare könsbalans inom yrket.
Resultat: Diskriminering - Individerna får olika möjligheter inte beroende på vem man är som individ utan vilken grupp man tillhör.

Jämställdhet enligt SD:
Könet spelar ingen roll. Om 30% av de sökande är kvinnor och 70% män med samma meriter bör man anställda 30% kvinnor och 70% män.
Resultat: Alla får lika möjligheter som individer.

Det är en syn som är genomgående för Sverigedemokraterna. Individens lika möjligheter och rättigheter först. De andra har ett synsätt grupplikhet ställs över individens möjligheter och man använder sig av diskriminering för att uppnå grupplikheter.


Trani skrev:
Du skrev ju tidigare att det finns en stor samstämmighet bland forskare vad gäller uppfattning om kön och genetisk påverkan på brottslighet. Men det gäller då inte kriminologer, dvs de som forskar om brottslighet?

Jo det gäller även kriminologer. Men det är onödigt att begränsa sig till just kriminologer.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Hur kan det komma sig att hedersrelaterat våld och arrangerade äktenskap har ökat i Sverige de senaste 20 åren?
Vad är det för traditioner som ligger till grund för såna brott?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

*KL*
Dagens blev;
"Äsch, det var ju bara zigenare"
Sagt om en olycka med dödlig utgång.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Så du går gärna 10 meter bakom din man/sambo?
Fritt land så det bestämmer du själv. I det här landet.

Haha, det jag reagerade på var givetvis att vi i det här landet tydligen skulle ha en uppförandekod som innebär respekt för båda könen. Ironin i det liksom.

Kl
Svenska kvinnor är I FÖRHÅLLANDe tilll utländska kvinnor INTE mer utsatta. Däremot i förhållande till män. Jag orkar inte ens ge mig in i den här diskussionen för det är så fruktansvärt tröttsamt att diskutera med inskränkta rasister (hänger ni på flashback också?)utan någon som helst kunskap, bara massa löst tyckande och åsikter baserade på enskilda händelser som man av någon outgrundlig anledning tror att man kan dra generella slutsatser av.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Kriminologer är väldigt intresserade av att förebygga brott. Då räcker det inte med att bara beskriva vad som sker (finns det någon forskare som bara sysslar med det?).


Hoppsan, du tycker alltså inte att vetenskap ska påverka politik?

Hoppsan igen, HUR kan det då komma sig att du röstar på SD!? :eek:

:bow::rofl:
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

SD vill att människor ska ha olika möjligheter och rättigheter beroende på var man är född.

SD ställer inte heller individen i centrum utan kärnfamiljen. Dvs man och kvinna ska organisera sig i kompletterande par. De anser att barn inte ska få växa upp med ett samkönat par eller polyamorösa föräldrar. Den heterosexuella kärnfamiljen ställs över individen.

HUR kan du då rösta på SD!?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Vad är "utan någon som helst kunskap" förutom dina egna fördomar? Det är snarare vanliga feministiska analyser som bygger på dålig kunskap. Man hör t.ex hela tiden om saker som "dödsorsak: kvinna" och att kvinnor blir slagna av män p.g.a vi har ett patriarkat som underordnar kvinnor män. Men att kvinnor oftare råkar ut för våld i nära relationer beror på att deras partner oftare är en man, inte att de är kvinnor. En man vars partner också är en man löper större risk att bli slagen än en kvinna i ett heterosexuellt förhållande. Detta finns det väldigt god forskning på och är bara ett exempel på kunskap som många feminister väljer bort för att den inte passar deras världsbild.

Om jag har fel och kvinnor faktiskt blir slagna p.g.a sociala konstruktioner om underordnar kvinnor förklara för mig varför män i samma situationer (d.v.s lever med en man) oftare blir slagna och dödade. Och varför våld mot män ses som mindre allvarligt. Och varför kvinnor får mer empati av båda könen i utsatta situationer i samtliga undersökningar som finns på ämnet. Detta är bara ett exempel av många där den feministiska analysen helt enkelt inte stöds av forskningen.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

En man vars partner också är en man löper större risk att bli slagen än en kvinna i ett heterosexuellt förhållande. Detta finns det väldigt god forskning på och är bara ett exempel på kunskap som många feminister väljer bort för att den inte passar deras världsbild.

Källa? tio
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Totalt ja. Men jag vill se forskning som pekar på att män är mest utsatta för våld i nära relationer. Som det står i din länk så finns det viss forskning som visar på att män är lika utsatta som kvinnor, så jag undrar vad det är för forskning som Blue syftar på.
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

SD vill att människor ska ha olika möjligheter och rättigheter beroende på var man är född.

SD ställer inte heller individen i centrum utan kärnfamiljen. Dvs man och kvinna ska organisera sig i kompletterande par. De anser att barn inte ska få växa upp med ett samkönat par eller polyamorösa föräldrar. Den heterosexuella kärnfamiljen ställs över individen.

HUR kan du då rösta på SD!?

För det första så vänder jag mig mot den beskrivningen, det är sant först efter deras politik gått igenom din tolkningsprocess. Sen finns det ganska mycket jag inte håller med SD om precis som med alla andra partier. Ibland måste man inom vissa frågor välja mellan pest eller kolera. Min tro är dock att SD bäst skulle verka för individens frihet och rätt.


Major Scientific Study Examines Domestic Violence Among Gay Men:
Victimization for homosexual men (22%) was also substantially higher than for heterosexual women (11.6%).
http://ajph.aphapublications.org/doi/pdf/10.2105/AJPH.92.12.1964
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Säger jag du till en gammal man i Österrike så förolämpar jag honom, klär en kvinna sig i svensk t-tröja och jeans och går ut på gatan i damaskus så... alltså ta seden dit du kommer...

Ja, hva skjer da, egentlig? Jeg opplevde aldri noe ubehagelig i løpet av mine 1,5 år i Damaskus, og da gikk jeg i jeans og t-skjorte vår og høst (om sommeren er det litt varmt å gå i jeans der, og om vinteren blir det veldig kaldt). Nå hadde jeg aldri noen svensk t-skjorte siden jeg er norsk, kan det ha hatt noe å si?
 
Sv: Dagens rasistiska kommentar

Ja, hva skjer da, egentlig? Jeg opplevde aldri noe ubehagelig i løpet av mine 1,5 år i Damaskus, og da gikk jeg i jeans og t-skjorte vår og høst (om sommeren er det litt varmt å gå i jeans der, og om vinteren blir det veldig kaldt). Nå hadde jeg aldri noen svensk t-skjorte siden jeg er norsk, kan det ha hatt noe å si?

vilket år

idag är det nog värre

är du norsk eller norska, det har ju en viss betydelse...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
363
Senast: Pilot
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 111
Senast: __sofia__
·
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 598
Senast: Snowball
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 164
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp