Dagens WTF-moment

Jag besiktar alltid mina fordon så sent som möjligt, så i år besiktade jag bilen sista januari, besiktade om i slutet på februari och har min nästa besiktning i mars 2024.
Jag med varför skall jag skänka bort pengar till bilprovningen... jag brukar få föreslagen tid (bara att de började med det var ju idioti) typ efter 10 månader....
 
Men what?? Här i Norge är det 24 månader mellan varje gång för EU besiktning, varför har ni 14 månader i Sverige??

Bra att veta i fall jag ska flytta, måste kolla upp om det även gäller för min norskreggade bil isf....
 
Pecorinoosten tillverkas i Italien, möjligt traditionen finns även i andra länder men den är mest känd.
Googlade pecorino och hittade en wikipediasida om osten/ostarna (finns olika pecorino tydligen), där står inget om maskar så det måste vara en vanlig ost som en del gör sådär med.
 
Jag med varför skall jag skänka bort pengar till bilprovningen... jag brukar få föreslagen tid (bara att de började med det var ju idioti) typ efter 10 månader....

Ja, det är så störande! Varför i hela friden skulle jag ta nån av de tiderna? Suck liksom… Nu ska jag tack och lov inte besikta nåt förrän nästa år.
 
I Turkiet eller om det är Grekland(?) finns ju en ost som (obs! Äckelvarning)
de låter maskar leva i och sen äter folk osten som alltså gått igenom maskarnas magar = maskbajs

Tor den är olaglig men en del gör den för hemmabruk.
Jag såg en serie där de besökte de byar runt om i världen där invånarna lever längst. I ett av avsnitten var de i någon liten by i Italien och där var iaf den typen av ost med. Så vem vet, den kanske är en av ingredienserna för ett långt liv 😄
 
Upplevde just ett WTF ögonblick medan jag läste igenom den här tråden. Satt på toa och kände plötsligt något lite kliande på benen, gissa min förvåning när jag ser ett myggbett?!?
Alltså, jag har knappt tagit några steg utanför lägenheten idag!? Bara för att köra slänga en kartong och handla i ett inomhus köpcentrum. Hur 17 hann en envis mygga klättra sig innanför mina slimmade mjukisbyxor? I april???
 
Upplevde just ett WTF ögonblick medan jag läste igenom den här tråden. Satt på toa och kände plötsligt något lite kliande på benen, gissa min förvåning när jag ser ett myggbett?!?
Alltså, jag har knappt tagit några steg utanför lägenheten idag!? Bara för att köra slänga en kartong och handla i ett inomhus köpcentrum. Hur 17 hann en envis mygga klättra sig innanför mina slimmade mjukisbyxor? I april???
Tunnelbanemygga?
 
Upplevde just ett WTF ögonblick medan jag läste igenom den här tråden. Satt på toa och kände plötsligt något lite kliande på benen, gissa min förvåning när jag ser ett myggbett?!?
Alltså, jag har knappt tagit några steg utanför lägenheten idag!? Bara för att köra slänga en kartong och handla i ett inomhus köpcentrum. Hur 17 hann en envis mygga klättra sig innanför mina slimmade mjukisbyxor? I april???
Jag såg en mygga i bilen i vintras så en del övervintrar nog i folks hem också 🤮
 
Att det inte finns någon vetenskaplig definition på själ.
Alltså finns den inte, eller?

Det beror ju på vad man definierar den som. Det finns många olika filosofiska och religiösa tankar om vad själen eller självet är.

Personligen likställer jag det med medvetande (consciousness) - och inkluderar på vetenskapligt vis (färsk forskning detta) alla djur (vi har nervsystem) såväl som svampar och växter.

Ordet själ är kristet och otroligt illa definierat även i bibeln 😅.
 
Det beror ju på vad man definierar den som. Det finns många olika filosofiska och religiösa tankar om vad själen eller självet är.

Personligen likställer jag det med medvetande (consciousness) - och inkluderar på vetenskapligt vis (färsk forskning detta) alla djur (vi har nervsystem) såväl som svampar och växter.

Ordet själ är kristet och otroligt illa definierat även i bibeln 😅.
Håller med dig själen är ju något som uppfunnits via religionen och många som tror på att själen finns både religiösa och folk som tror på spöken i allmänhet.

Men absolut kanske finns det fler dimensioner, i framtiden kanske vi kan hoppa mellan parallella universum :)
 
Håller med dig själen är ju något som uppfunnits via religionen och många som tror på att själen finns både religiösa och folk som tror på spöken i allmänhet.

Men absolut kanske finns det fler dimensioner, i framtiden kanske vi kan hoppa mellan parallella universum :)

Ja forskningen tyder ju på att det finns fler dimensioner 😅.

På ett personligt filosofiskt och upplevelsebaserat plan så tror jag att vi redan agerar en del i andra dimensioner än den som är låst i materia och linjär tid. Det är också en definitionsfråga av vad dimension är...

Men för mig, när vi medvetna lallar runt i drömmarnas värld så är vi i ett "någonstans" som inte är bundet till linjär tid eller materia. Vi har en upplevelse såsom om vi gick runt någonstans på jorden, men den platsen finns inte på jorden utan är genererad av vår hjärna av minnen och kreativitet.

Samma sak med det stadiet man kan återvända till i meditationen gång på gång, när man inte känner kroppen längre och det babblande egot tystnat men man definitivt känner något väldigt intensivt....

Finns ett bra ord på engelska, altered states.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 201
V
Hästmänniskan Hey! Sorry for the english post but I just started learning the language.. Saying hi and ordering fries pretty much wraps up my current...
Svar
7
· Visningar
1 427
Senast: SQT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp