Bukefalos 28 år!

Dags att balansera om igen?

gurkisch

Trådstartare
Dilemma:

Jag tränar ett kallblod som ännu inte är riktigt klar för att kunna kvala och har tagit hjälp av en släkting när det gäller snabbjobben. Denna släkting har hållit på med trav i 40 år och ägt och tränat hästar till att bli goda tävlingsindivider.

Denne släkting tyckte för några veckor sedan att jag skulle ändra på skoningen på min häst och eftersom jag litar på hans kunnande så diskuterade vi olika alternativ.
Han tyckte att hästen behövde mer grepp bak och att han skall vara så lätt som möjligt runt om för att det ska bli så naturligt som möjligt.
Anledningen till ändring är hästens tendens till att vilja galoppera dessutom rätt omotiverat.

Hästen är hälsokollad.

Gamla skoningen:
Ridskor bak för tyngdens skull och halvrunda tvärtåade fram.

Nya skoningen:
Tvärtåade travskor fram och lättmetall med tågrepp bak.

Vid senaste jobbet galopperade han extra mycket, tanken var då smärta nånstans men fanns inget när han kollades. Även munnen kollades ua.

Hästen går varierad träning vilket innefattar långa uteritter, faktiskt även hoppning (gymnastikserier), backträning, dressyr och banjobb. Han galopperar mindre uppsuttet.
Är för övrigt utbildad ridinstruktör.

Jag förstår inte detta riktigt?
KAN det vara så att han just nu håller på att bli snabbare korta bitar men inte orka hålla ihop sig så därför "försvarar" han sig med galopp?
Ska jag sätta på boots bak vid nästa jobb för att se om han blev för lätt trots allt bak? Kan det ha betydlese att han nu inte går på halvrunda fram? Jag tog av dem efter två skoningar då jag uppfattat det som att de kan få problem med kotorna vid långvarig sådan skoning, dumt att dra på sig sånt i onödan.

Jag har inte diskuterat detta med släktingen men han var naturligtvis lite konfunderad och jag misstänker att hjärncellerna jobbar för fullt även där, dock tror jag att det rätt bra att få läsa andras åsikter och funderingar. Ni som haft detta bekymmer tidigare, hur löste ni det? Balansera om eller ha lite is i magen eftersom hästen är fräsch?
 
Sv: Dags att balansera om igen?

våran travare galloperade då skodde vi om henne dock helt tvärt imot din skoning.. Tunga järn fram och lätta falsade bak för att få bra grepp.. Hade även vikter fram på 150g styck ett tag och vi märkte ju mer vikt fram dess bättre steg och fart vart de och ingen gallop..
Är du säker på att hästen ska tyngas bak och inte tvärtom?
 
Sv: Dags att balansera om igen?

Vilken balans man har beroro ju på varför hästen galopperar. Slår den ihop för den inte hinner undan föredrar jag lättare fram och tyngre bak. Är hästen ostabil och rullar över så har jag dom hellre tyngre fram. osv...

Eller så kan den behöva mer träning för att ORKA hålla ihop aktionen i trav.

Ibland kan dom vara ofräscha, även om just den vet. inte hittar felet. Har själv varit med om det.
 
Senast ändrad:
Sv: Dags att balansera om igen?

Gamla skoningen var som beskrivet ridskor bak för tyngdens skull och halvrunda tvärtåade fram, mot numera tvärtåade travskor fram och lättmetall med tågrepp bak. Han travar lika på nya skoningen men med lättare tendens till galopp.
DOCK så fanns det inte en tillstymmelse till galoppsteg igår när jag red honom på banan, alltså galopperar han hellre för vagn.
Konstigt va?

Han har ett inplanerat snabbjobb i veckan och bootsen är nedpackade i väskan att ta till om det behövs för att kolla av om han behöver vara tyngre bak igen.
 
Sv: Dags att balansera om igen?

I vanligt joggtempo kan han knacka ihop något men slutar så fort han får länga sig lite, därför hade jag halvrunda tvärtåade fram + ridskor bak tidigare för att han skulle hinna med i aktionen.

Kod:
Eller så kan den behöva mer träning för att ORKA hålla ihop aktionen i trav.
Jag tror snarare att han vid senaste jobbet så gick han väldigt snabbt (för att vara han) och av den anledningen fixade han inte att hålla ihop sig, tränad tillräckligt är han.

Kod:
Ibland kan dom vara ofräscha, även om just den vet. inte hittar felet. Har själv varit med om det.
När jag skrev att han är hälsokollad skulle jag kanske speciferat mig lite tydligare, för om inte vet. eller ET hittar något + nyskodd så antar jag att han är fräsch.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter att vovven fick "låsningar" i ryggen/bakdelen i början av September så åkte vi in till veterinären då,där röntgen visade spondylos...
Svar
3
· Visningar
3 018
Senast: Milosari
·
V
Trav Har en femåring som startar fem gånger med varierat resultat. Har gått med tunga ridskor fram, vanliga falsade bak eller travskor fram...
Svar
9
· Visningar
2 084
Senast: ViggoVilding
·
W
Utrustning Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön. När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Whiplashr
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp