Dags att göra något åt spetsarna nu?

the_connemara

Trådstartare
När inget kan skyllas på trötthet, underlag eller oerfarenhet hos varken häst eller ryttare, är det inte dags att börja fundera över hindertyperna vi använder då?




RIP Major Tom :cry:
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Någon som var på plats och såg vad som skedde?
Jättetråkigt.
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Jag var inte på plats.
Jag är osäker på vilken effekt diskussionerna här på nätet har på vår gren. Men jag är ju ganska mycket på nätet så jag tror såklart att vi måste diskutera även här. Här kan åtminstone någon säga emot, vilket sällan kan ske IRL.

Jag har pratat med åskådare, hästägare mfl.

Ur detta vill jag inte dra någon slutsats här på nätet. Vi måste även tänka på att använda "netikett".

Jag tror inte vi kan bygga bort allt, då kan vi hålla på med banhoppning.

Utbildning, erfarenhetsutbyte, diskussioner IRL måste vi bli bättre på. Och inte glömma analysera vad som sker, även när det går bra men kunde gått åt skogen.

Ibland är det ryttarmisstag, ibland hästmisstag, ibland ren olycka, ibland går det bra och ibland en otäck olycka. En sak vet vi, vi drabbas alla förr eller senare, en del värre än andra.

I detta fallet skedde olyckan mitt framför en mängd kompetenta personer.

Mina tankar går till Johan och Evelina. :cry:
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Vi satt på hindret efter de gick omkull på. Och spetsarna är ifrågasatta redan innan vad jag vet. Vad tycker bukefolket om spetsar? Det finns ju mååånga mycket kunniga här inne.

mammaBerg: Det var inte händelsen som sådan som avsåg med mitt ursprungsinlägg, ber om ursäkt om det uppfattades så. Jag hade önskat ha en diskussion om spetsarna.
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Jag hänger inte med riktigt, var det på en spets olyckan hände? Vad exakt hände och hur skulle orsaken kunna härledas till att hindertypen var just en spets? Händer det generellt mer olyckor på spetsar än andra hindertyper?
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Den slog enligt vad som stått på nätet i ena frambenet i upphoppet (på en spets) och bröt benet.
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Ja det var en spets olyckan skedde på och vad jag förstått är det redan diskussioner om bla spetsarna som hindertyp. Kanske att de är svårridna för ryttarna/svårbedömda för hästarna och inbjuder till mer olyckor än vad de testar i lydnad, jag vet faktiskt inte riktigt? Och jag är inte och kommer aldrig vara på den nivån heller, därav min fråga här.

Men jag har inte så mycket kontakter i fälttävlanssvärlden (no shit sherlock ;)) så jag är nyfiken på vad ni här inne tycker och tänker just ang spetsar som hindertyp?
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Min uppfattning är att om det sker olyckor, utbrytningar m.m. så är oftast spetsar inblandade.
Iaf. på de tävlingar jag varit på ställer dem till problem, men kanske mest i lägre klasser.

Det är ett dilemma, vad skall vara svårt, enkelt, (o)farligt, säkert, inbjudande ?!?!?!

Ett otäckt ex. är Katrin N's avfallning i den öppna spetsen på VM sist :cry:
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Jag trodde (vad jag har fått det ifrån vet jag dock inte :o) att man inte hade/får ha öppna spetsar (i Sverige kanske? Mitt minne sviker)?

Kan inte mer smalhinder vara ett alternativ till att testa lydnaden i stil med så som spetsar gör? Bara en tanke, jag är som sagt inte alls inne i svängen på den nivån.
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Min uppfattning är att om det sker olyckor, utbrytningar m.m. så är oftast spetsar inblandade.
Iaf. på de tävlingar jag varit på ställer dem till problem, men kanske mest i lägre klasser.

Det är ett dilemma, vad skall vara svårt, enkelt, (o)farligt, säkert, inbjudande ?!?!?!

Ett otäckt ex. är Katrin N's avfallning i den öppna spetsen på VM sist :cry:

Jag såg det där fallet på någon sportkanal och det var denna spetsen tror jag, inte Katrin som rider men fallet var väl nått liknande. Det är väl ingen öppen spets?

http://www.youtube.com/watch?v=NiEbgMSgzlU&feature=related
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Internationellt finns, enligt vad jag hört av insatta, en önskan att vi ska bygga mer öppna hinder (bland annat spetsar).
Enligt tillgänglig statistik som jag läst finns inget belägg för att spetsar skulle vara speciellt farliga.
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Det var inte en öppen spets som Katrin gick omkull på på VM, det var ett 90 graders hörn på en stenmur. Så den var helt täckt, några hästar bankade på den.

Edit: Japp, det är den spetsen på filmklippet, och ja, det var flera hästar som gjorde som den på filmen. Pandora hoppade ju mer till höger, rakt in i stenmuren. Hon hoppade inte spetsen öht.
 
Senast ändrad:
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Vi satt på hindret efter de gick omkull på. Och spetsarna är ifrågasatta redan innan vad jag vet. Vad tycker bukefolket om spetsar? Det finns ju mååånga mycket kunniga här inne.

mammaBerg: Det var inte händelsen som sådan som avsåg med mitt ursprungsinlägg, ber om ursäkt om det uppfattades så. Jag hade önskat ha en diskussion om spetsarna.

Spetsar i sig är ju en hindertyp som kräver lite mer av ekipaget. Utomlands vanligt med öppna spetsar redan tidigt i klasserna. Att det händer mer vid spetsar beror väl på att de kräver rätt anridning. En vinglig häst kan enkelt hamna fel.
Det som jag personligen inte gillar är stora spetsar utan avrundad kant. i gärds finns i år en ny spets, en öppen.

Olyckan som hände hade väl inte m spetsen att göra. Hade väl varit samma sak med en låda?
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Kan det inte ha o göra med hur spetsen är byggd? Alltså en "lös spets" typ en låda mitt på ett fält är väl ganska enkelt för hästen att bedöma, eller om det bara är som en mindre infångare på den breda sidan av spetsen, medan det hindret där Katrin och andra hade problem under WEG är uppbyggt på ett helt annat sätt och alltså mer förvirrande för hästarna.
Har jag fel?
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Internationellt finns, enligt vad jag hört av insatta, en önskan att vi ska bygga mer öppna hinder (bland annat spetsar).
Enligt tillgänglig statistik som jag läst finns inget belägg för att spetsar skulle vara speciellt farliga.

Varför mer öppna hinder/spetsar?
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Spetsar i sig är ju en hindertyp som kräver lite mer av ekipaget. Utomlands vanligt med öppna spetsar redan tidigt i klasserna. Att det händer mer vid spetsar beror väl på att de kräver rätt anridning. En vinglig häst kan enkelt hamna fel. Det som jag personligen inte gillar är stora spetsar utan avrundad kant. i gärds finns i år en ny spets, en öppen.

Olyckan som hände hade väl inte m spetsen att göra. Hade väl varit samma sak med en låda?

Det är nog lite åt det fetmarkerade jag funderar. Är det rätt att ha hinder som hästen lätt kan hamna fel på och därmed skada sig? För det är väl lättare för hästen att lösa en missbedömning på typ en vanlig oxer än en spets om den kommer fel, eller är jag helt ute och seglar nu?

Hur menar du med stora spetsar utan avrundad kant? Jag är som sagt inte så hemma men väldigt nyfiken :idea:
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Det är nog lite åt det fetmarkerade jag funderar. Är det rätt att ha hinder som hästen lätt kan hamna fel på och därmed skada sig? För det är väl lättare för hästen att lösa en missbedömning på typ en vanlig oxer än en spets om den kommer fel, eller är jag helt ute och seglar nu?

Hur menar du med stora spetsar utan avrundad kant? Jag är som sagt inte så hemma men väldigt nyfiken :idea:

Fast spetsar som är med i lägre klasser är snälla så du kan komma fel. I enstj ska det inte vara vingligt då rider du fel klass.
Om det varit en låda ist för en spets hade ju samma sak hänt... Tror som sagt inte vi kan bygga bort den typen av problem.

En vanlig oxer ser jag ingen större skillnad på än en spets... Mer än att hästen kan enklare springa åt sidan på en spets. För några år sedan var öppna oxrar det farligaste... Sa några...

Avrundad kant framtill dvs inte en skarpkant. Tycker jag är snällare..
 
Sv: Dags att göra något åt spetsarna nu?

Nu är jag ju total N00b på det här, men jag förstår ditt resonemang i det hela, och man måste se till så man själv och hästen är redo för utmaningen. Och skulle man ta bort "det farligaste" så kommer ju något annat bli "det farligaste" istället, tillslut kommer vi itne ha några hinder alls att hoppa:p haha!
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 146
Senast: Blyger
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
447
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 904
Senast: sjoberga
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp