Dags att köpa nästa häst?

Bukefalos 30 år!

Maräng

Trådstartare
Då min nuvarande häst gått i pension och ska gå i hagen och njuta av sina sista år utan arbete så funderar jag på om det är dags att köpa ny häst nu eller om jag ska vänta tills jag är utan häst.

Ni som har erfarenhet av detta - hur resonerade ni och hur gjorde ni? Hur blev det?
  • Ekonomi: Hur ska jag räkna för att avgöra om jag har råd med två? Dubblera allt?
  • Tid: Utgår från att jag ska räkna att allt tar dubbelt så lång tid med två?
  • Ork: Jag närmar mig 50, kommer jag att orka att ha två hästar?
  • Anknytning: Är det svårt att knyta an till en ny häst när man redan har en "hjärtehäst"?

Gammal bukare men nytt nick då jag vill vara anonym.

Strax över 50 är jag och har två hästar. En äldre, men inte pensionerad och en på nio. Jag har dem hemma och på lösdrift så det är inte mycket mer tidsåtgång på själva skötseln, mockning och bära hö och så, men klart det tar lite längre tid. Det är däremot mycket mer att hålla igång dem med ridning och motion. Om jag skulle vara uppstallad skulle jag absolut inte vilja ha två hästar, även om en inte skulle ridas. Jag tänker att den ändå ska promeneras, linas och pysslas med. Om den inte rids behöver den antagligen mycket mer pyssel, gos, kanske betning för hand mm för att må bra. Jag har en medryttare som rider nioåringen två dagar i veckan, och det är en lättnad för det dåliga samvetet.
En häst tar inte automatiskt mindre tid för att den inte ska ridas.

Jag säger ja på både kostnader och tid. ;) Såklart tar vissa saker inte dubbelt så lång tid och den tid du tidigare lagt på att rida en häst kommer inte dubblas iom att den gamla går i hagen bara.

Ork är svårt att svara på, då alla har olika mycket ork och såklart olika stöttning. Jag har haft fyra hästar som singel på hyrd gård, noll stöttning öht. Det funkade, men egentligen hade nog två varit lagom (två reds, två var hagprydnader).

Anknytning är svårt, men hittar man en häst man gillar så är det oftast bara en fråga om tid. Ge det tid, mycket tid. För min del är det lättare om gamla hästen är kvar, än om man måste ta bort den. Jag har haft tre hjärtehästar samtidigt utan problem. Kärleken ryms alltid. :heart

Tipsar även om den här tråden som för en tynande tillvaro just nu.

https://www.bukefalos.se/threads/vi-som-letar-hast-iii.1535425/

Sen är det faktiskt helt okej att köpa en häst, känna sig för ett tag och sen inse att nä, det funkade inte med två. Så länge du inte blir kär i en svår projekthäst så brukar det gå ganska enkelt att sälja igen. :)

Allting beror på skulle jag säga. Hur noga du är med saker, vilken typ av häst du köper osv.
Som min gamle ponny är dyrare med tanke på mediciner och mat medans den yngsta är billigast.
Sen beror det på hur stallsituationem ser ut. Jag har haft mina tre på väldigt olika ställen. På ett ställe mockade jag deras hage varje dag och stallet i sig var lite dumt organiserat/ byggt vilket gjorde att det tog tid. Ex var gödselstacken en bit ifrån, höet låg i en loge som var stängd osv. Nu har jag gödselstacken precis utanför dörren, höet på loggdelen som stallet gränsar till dvs 1m bakom sista boxen. Så stallet nu tar ca 20min att fixa jämfört med förr då det tog 40min (jämför med att bara mocka boxar, fixa mat, hö och vatten).

De faktiska kostnaderna beror på hästen. Behöver den ha skor, mer mat, mer strö (min gamle gör av med mer strö). Men om du har siktet inställt på en vissa typ av häst du känner till så skulle jag räkna på ungefär samma kostnader som kanske känner till.

Ang anknytning, det går att hitta en hjärtehäst till. Jag vet flera som gjort det. Men det viktigaste är att inte ta första bästa 😊

Då min nuvarande häst gått i pension och ska gå i hagen och njuta av sina sista år utan arbete så funderar jag på om det är dags att köpa ny häst nu eller om jag ska vänta tills jag är utan häst.

Ni som har erfarenhet av detta - hur resonerade ni och hur gjorde ni? Hur blev det?
  • Ekonomi: Hur ska jag räkna för att avgöra om jag har råd med två? Dubblera allt?
  • Anknytning: Är det svårt att knyta an till en ny häst när man redan har en "hjärtehäst"?

Jag har en ridhäst på 14 år och en sällskapsponny som är 21. Jag funderade ett tag på att köpa en tredje men har beslutat mig för att avstå. Jag har dem hemma och bägge två hålls igång varje dag. Det är två väldigt friska individer och jag tror att mitt nuvarande sätt att hantera och träna dem bidrar till stor del vilket gör att att jag inte vill ha mindre tid över så att jag inte kan fortsätta ha dem som jag har idag.

Jag säger ja på både kostnader och tid. ;) Såklart tar vissa saker inte dubbelt så lång tid och den tid du tidigare lagt på att rida en häst kommer inte dubblas iom att den gamla går i hagen bara.

Ork är svårt att svara på, då alla har olika mycket ork och såklart olika stöttning. Jag har haft fyra hästar som singel på hyrd gård, noll stöttning öht. Det funkade, men egentligen hade nog två varit lagom (två reds, två var hagprydnader).

Anknytning är svårt, men hittar man en häst man gillar så är det oftast bara en fråga om tid. Ge det tid, mycket tid. För min del är det lättare om gamla hästen är kvar, än om man måste ta bort den. Jag har haft tre hjärtehästar samtidigt utan problem. Kärleken ryms alltid. :heart

Tipsar även om den här tråden som för en tynande tillvaro just nu.

https://www.bukefalos.se/threads/vi-som-letar-hast-iii.1535425/
Tack, ska kolla in den tråden.

Dubbelt så lång tid blir det ju inte heller om din nuvarande bara ska vara sällskap och inte aktiveras.
Den ska få omvårdnad och 'markservice' men rid/aktiveringstid försvinner i stort sett.

Kostanden blir ungefär det dubbla, en häst som bara står kostar samma i grunden som den som är igång.
Om man räknar bort träning/tävling och annat då.
Det man kanske kan spara på är om det går att ha sällskapshästen barfota tex.

Har hjärtehästar men har inte svårt att ta någon annan till mitt hjärta. De kan även vara hjärtan i olika former ❤️

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Arbetsintervju

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur