Bukefalos 28 år!

Dålig päls

Shaggy

Trådstartare
Vad är det för fel när hästen inte sätter en riktig vinterpäls?
Förra året hade min häst en vinterpäls med ca 3 cm långa strån i. Pälsen var dessutom tät och fin så vid riktigt kallt väder, när alla håren stod rätt ut för att hålla värmen, såg hon ut som en nallebjörn :love:. Hon fick då en uträknad foderstat med en protein energikvot på 8,9 :crazy:.
I år har hon knappt satt någon päls alls. De andra tre hästarna i stallet ser ut som nallebjörnar allesammans, Novans päls ser ut som ett skämt. Pälsen är mellan 1,5 och 2 cm och tunn. Den ligger i "stripor" och blir inte slät ens om man borstar den noggrannt. Den är extremt mjuk och fjunig och skulle inte duga ens som sommarpäls enligt mig. Hon ser helt enkelt riktigt misskött ut när man tittar på hennes päls :cry:.
Hon får en uträknad foderstat i år också med en protein energikvot på 8,4. Mineralerna är också i balans liksom de var förra året.
Kanman göra mågot åt detta nu eller är det för sent? Jag vill ju ha min varma, fina nallebjörn i år med.
 
Sv: Dålig päls

Felet är nog varmt väder. Det lär komma.

Läste visst inte klart. Men ingen av mina hästar har börjat sätta en tjock vinterpäls ännu. De har börjat fälla sommarpälsen så smått mest.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dålig päls

om hon är stripig och dryg i pälsen så testa att ge extra bvitamin (man kan inte ge förmycket, det dom inte behöver kissar som ut) ev olja el linfrö! det funkade utmärkt på våran, ett halvblod på 18 år.
 
Sv: Dålig päls

Pälsen talar om hur en häst mår, sa vår veterinär. En blank häst med fin päls mår bra. Så är pälsen inte som den ska då är nåt inte heller bra.

Kanske behöver hästen vitaminer, eller har nåt virus..
 
Sv: Dålig päls

Linfröolja är kanon! Använde det förra vintern till en som inte ville sätta päls alls o gick o frös ... i år sätter han fin normal hästpäls... ;)

Men kan ju säga dig att av mina är det bara en som är nallebjörn och hon är konvalecent, så det hör lite till att hon pälsar på sig, dom som rids är inte ett dugg fluffiga än.
 
Sv: Dålig päls

Hon får B-vitamin och har fått så i ca två månader.
Hur menar du med dryg? Hon är inte äcklig i pälsen eller så den är bara dålig.
 
Sv: Dålig päls

Precis så har jag också lärt mig. Frågan är bara vad som är fel. Hon är pigg och frammåt och verkar må bra förutom pälsen då :confused:. Vad för vitaminer ska man ge hon får b-vitamin, är det E eller finns det något annat lämpligt? A-vitaminer får hon endel via morötter D-vitaminer borde hon skapa tillräckligt i huden då hon går otäckad i största möjliga mån.
Hoppas att det bara är det varma vädret som är felet men jag har börjat tvivla nu.
 
Sv: Dålig päls

En del hästar får ju inte päls på samma sätt som andra. Men om din fått det förut skulle jag nog med undra. Min blev som en grizzly redan i september och är helklippt nu och min andra har världens plyschpäls.
Kanske rådfråga en veterinär?
 
Sv: Dålig päls

Bra ide att kontakta vetmen jag väntar nog en vecka till innan jag gör det. Det har ju blivit lite kallare nu så det kanske händer något (Hopppas).
Är det någon mer som har ideer på vad som kan vara fel så tar jag tacksamt emot dom.
 
Sv: Dålig päls

Det är nog vädret som har spökat till det, blir olika reaktion på olika hästar. Själv har jag i stallet 6 st för närvarande och av dem har endast 3 börjat sätta riktig vinterpäls medans 3 fortfarande småfäller sommarpäls och inte alls är lurviga.
 
Sv: Dålig päls

Shaggy skrev:
Vad är det för fel när hästen inte sätter en riktig vinterpäls?
Förra året hade min häst en vinterpäls med ca 3 cm långa strån i. Pälsen var dessutom tät och fin så vid riktigt kallt väder, när alla håren stod rätt ut för att hålla värmen, såg hon ut som en nallebjörn :love:. Hon fick då en uträknad foderstat med en protein energikvot på 8,9 :crazy:.
I år har hon knappt satt någon päls alls. De andra tre hästarna i stallet ser ut som nallebjörnar allesammans, Novans päls ser ut som ett skämt. Pälsen är mellan 1,5 och 2 cm och tunn. Den ligger i "stripor" och blir inte slät ens om man borstar den noggrannt. Den är extremt mjuk och fjunig och skulle inte duga ens som sommarpäls enligt mig. Hon ser helt enkelt riktigt misskött ut när man tittar på hennes päls :cry:.
Hon får en uträknad foderstat i år också med en protein energikvot på 8,4. Mineralerna är också i balans liksom de var förra året.
Kanman göra mågot åt detta nu eller är det för sent? Jag vill ju ha min varma, fina nallebjörn i år med.


exakt såhär såg våran shettis ut förra året, jag gav extra b-vitamin och matolja. Efter några veckor blev hon jätte fin igen!! :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Alltså. Det är varmaste hösten i mannaminne. Jag och mina hästar är bosatta i Västnanland och det har inte varit många frostnätter här...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: imba
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 282
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 879
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp