Dåliga rönnbärsträd?

_Maria_

Trådstartare
Hej!

Jag har 3 st rönnbärsträd i trädgården. Det är tre stycken på rad med forsytia(stavning?) häckar emellan. Alla tre har ganska mycket mossa eller lavar som växer på sig..i färgen är det ljust grått och ibland kommer det som små lite mer gröna tussar på vissa ställen. Är det dåligt för träden?

Dom ser ändå ut att må hyffsat bra förutom det i mitten. Där är barken som uppfläkt på stammen på väldigt många ställen..antar att det inte är så bra för trädet..vad kan man göra åt det? Grenverket på det trädet ser ganska hängigt ut. Alla grenar hänger mer eller mindre utåt och det verkar inte som att det trädet orkar hålla upp grenarna på samma sätt som dom andra.

Tacksam för svar:bow:
 
Sv: Dåliga rönnbärsträd?

Om barken är uppfläkt är det med största sannolikhet angripet av någon parasit/svamp och du kan kan inte göra någonting åt det. Det krävs inte mycket för att parasiter ska lyckas ta sig in i trädet och sedan blir det bara sjukare och sjukare. Så det bästa du kan göra är att ta ned det.

Hur gamla är träden? Att det växer mossa och lavar på dem är inte något gott tecken för det mesta, men det beror på lite vad det är. Antagligen är de också angripna. Du kan inte slänga in lite bilder?
 
Sv: Dåliga rönnbärsträd?

Jag vet inte riktigt hur gamla dom är..Huset är byggt på 50-talet..men jag tror inte dom har stått här så länge. Jag ska absolut ta några bilder och lägga in.
 
Sv: Dåliga rönnbärsträd?

Rönnbärsträd?
Du menar helt vanliga rönnar alltså?

Rönn är inget långlivat träd. De blir inte så förfärligt gamla. Om huset byggdes för 60 år sedan och om träden planterades då så är de nog snarast i livets slutskede?

Jag skulle satsa på att ta ner dem om de inte ser fräscha ut och plantera nya helt enkelt. Eller välja andra sorts träd?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hur vet man om ett träd är sjukt? En kompis till mig misstänker att ett träd på vår tomt är sjukt och jag håller nog med. Det är...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: monster1
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 775
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 105
Senast: sandrafors
·
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
4 983
Senast: Malacki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp