Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har tyvärr sett med egna ögon . Två gånger. Vill inte beskriva närmare då jag inte vill hänga ut någon.Vad är det för erfarenhet som du lutar dig mot? Mina wachtelhundar som har stor erfarenhet av jakt avlivar ett rådjur med ett bett i nacken och ett kraftigt knyck så nacken går av. De har väldigt stor respekt för rådjur, speciellt de med horn för de kan skada en hund allvarligt. Det finns hundar som blir så rädda av ett sådant möte att de slutar jaga.
Förlåt för att jag tog upp jakt spåret igen men jag kunde inte låta bli när någon skriver helt felaktiga saker.
Håller med. Och jag har haft en och en halv (blandras med kees)Keeshond säger jag. Enkla och trevliga, trevlig storlek och ingen bökig pälsvård (borsta ibland och vid fällning).
Ok, om flera hundar kommer fram till ett rådjur så kan det nog bli en ovanligt stressad situation. Men generellt så försvarar rådjur sig som de flesta djur. Jag utgår från att alla hundar kan jaga så därför ska man ha koll på sin hund. Det är liksom inte ok att släppa hunden i skogen och ”testa”. De flesta har nog inte bevittnat en sådan situation som du beskriver så de fattar inte vilket djurplågeri som de är ansvariga för. Fruktansvärt hemskt och helt idiotiskt.Jag har tyvärr sett med egna ögon . Två gånger. Vill inte beskriva närmare då jag inte vill hänga ut någon.
Jag tycker det är helt fascinerande hur alla rasvalstrådar alltid slutar med att någon föreslår pudelIgen - en nerklippt storpudel? Hade jag gärna haft!
Min första hund var en dalmatiner. Kom till mig som åttamånaders omplacering. Jag kunde ingenting om hundar och gjorde säkert allting fel. Men det blev en jättefin sällskapshund av honom lite vaktig men inte på något jobbigt sätt. Bra socialt inga direkta rädslor. Hade honom lös och han hade ingen jakt iJag letar efter ny hund då jag tyvärr är hundlös och efter många år med vinthundar (greyhound och saluki) börjar jag nu kolla utanför vinthundsgruppen. Jag tycker verkligen väldigt mycket om vinthundarnas temperament men har just nu inte möjlighet att ha vinthund pga begränsade möjligheter till ytor att springa ordentligt och regelbundet på.
Har dock dålig koll på hundar som inte är vinthundar, vet att jag vill ha en större hund med så lite jakt som möjligt.
Bor med barn (övre tonår och sladdis på tio år) och katt på landsbygden. Katten är hundvan och har fungerat fint med vintisarna. Hunden kan vara med på mitt arbete. Söker familjehund som klarar att ligga på kontor, ibland ensam. Aktivering främst med olika typer av nosarbete och trickträning utöver promenader. Vara med familjen på det som händer och vardagslydnad förstås.
Hellre reserverad än översvallande, gärna korthårig (inte lika viktigt). Mindre jakt än vinthundar (borde inte vara så svårt...)
Har kollat lite på dalmatiner som på pappret verkar passa bra, men jag har ingen koll på dem irl så att säga. Vad är viktigt att tänka på kring dem?
Har också viss svaghet för collie men är orolig över mentaliteten. Hur är colliesarna nu för tiden - och hur mycket jobb är det med pälsen?
RR har jag också spanat lite på men är orolig för jakten... Vad finns att säga om dem?
Håller med. Och jag har haft en och en halv (blandras med kees)
Men är man tveksam till päls måste jag säga att det blir en del päls i hemmet även utanför fällperioderna.
Under de två ggr per år då den riktiga fällperioden var så var mattor uteslutet under några veckor.
Men absolut den enklaste hund jag haft. Tom enklare än Dvärgschnauzrarna.
Jag ska uppriktigt säga att jag visste inte att storpudeln skilde sig från mellanpudeln i det avseendet! Så jag gör avbön och backar! Tack för informationen!Jag tycker det är helt fascinerande hur alla rasvalstrådar alltid slutar med att någon föreslår pudelAbsolut inte riktat mot just dig (jag upplever att det är många olika som föreslår pudel), men SÅ fantastiska kan ju inte pudlar vara att de passar precis alla, alltid?
(jag är för övrigt uppvuxen med storpudel - det var så pass mycket jakt i honom att han inte gick att ha lös i skogen eller på tomten hemma, så även om det säkert finns pudlar som inte jagar alls så känns det lite osäkert?)
Pudeln är en allsidig ras men jag håller med dig, den passar långt ifrån alla (bara pälsvården avskräcker ju många även om man håller den nedrakad) och man behöver vara noga med hälsan.Jag tycker det är helt fascinerande hur alla rasvalstrådar alltid slutar med att någon föreslår pudelAbsolut inte riktat mot just dig (jag upplever att det är många olika som föreslår pudel), men SÅ fantastiska kan ju inte pudlar vara att de passar precis alla, alltid?
(jag är för övrigt uppvuxen med storpudel - det var så pass mycket jakt i honom att han inte gick att ha lös i skogen eller på tomten hemma, så även om det säkert finns pudlar som inte jagar alls så känns det lite osäkert?)
Då flikar jag in med eurasier. Typ en katt i hundförpackning, ska inte ha jaktlust, älskar familjen, vill hänga med på allt. Lättsam pälsvård. Inte så skällig.Keeshond säger jag. Enkla och trevliga, trevlig storlek och ingen bökig pälsvård (borsta ibland och vid fällning).
Mmmm…men här pratar vi tofflor av hundhårTyp alla hundar fäller ju ändå![]()
Jag tycker det är helt fascinerande hur alla rasvalstrådar alltid slutar med att någon föreslår pudelAbsolut inte riktat mot just dig (jag upplever att det är många olika som föreslår pudel), men SÅ fantastiska kan ju inte pudlar vara att de passar precis alla, alltid?
4Tror det är för att de inte fäller och finns i tre storlekar. Vill nån ha hund som inte fäller begränsar det urvalet rejält. Finns ju andra men då har de andra negativa saker (brakecyfala, för små, terriers osv) Man kan klippa själv, att lämna in för klipp/trimning är rätt dyrt.
Nja.Typ alla hundar fäller ju ändå![]()