Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Höjden av hyckleri=
-Vi ska ha varg i Sverige, men vi vill inte vara med och bära kostnaderna, det får andra göra.

Jag förutsätter att du inte är skattesmitare. I så fall får du, liksom alla vi andra, solidariskt bära kostnaderna för varg. Och allt annat som skattemedel går till.

Det är mycket liten risk att varg river hästar och kor. Visst finns risken men det finns större risker än så som vi ignorerar varje dag utan problem.

Det är de som har får som har problem.

Så du garanterar alltså att hästägare och kobönder inte behöver rovdjursstaket?
Men om nu en häst råkar bli riven av varg - då vet vi ju alla vad "vargälskarna" kommer att säga ..."Hästägaren får minsann skylla sig själv ..."

Och då ställer jag samma fråga till dig som jag ställde till Solis - och som jag aldrig fick svar på:

Dvs enligt dig så ska hela Sveriges betesmark stängslas med vargsäkert stängsel. Eller? Har du själv vargsäkrat dina hästhagar?

För fritt strövande vargar kan ju dyka upp precis var som helst. Och alla dessa rovdjursstaket ska ju då bekostas av staten.

Ber om ursäkt, jag har missat att du ställt dessa frågor till mig.

Varför skulle HELA Sveriges betesmark stängslas in. Jag tycker att man ska försöka låta bli att överdriva hur som helst, annars blir det som när det påstods att det finns 500 vargar i enbart Värmland. Inte trovärdigt.

Nej, jag har inte rovdjursstaket runt mina hästhagar. Det finns ingen varg i här i samhället utan de håller sig i de stoooora skogar som finns i trakterna (har man tur kan dock få se varg ibland när de passerar förbi), risken är minimal att varg skulle nå våra hagar där de ligger, hästarna är enbart ute dagtid. En varg tog några höns för inte så jättelänge sedan i en grannby, det har dock inte förnanlett någon hysteri hos vare sig häst-, får- eller koägare. Däremot finns en person i trakten som bevisligen har skurit hästar och det ser jag som ett betydligt större hot och har vidtagit de åtgärder jag kan för att skydda mina hästar. Jag kan inte kräva att t.ex. Lisa i Götene ska ansvara för att ingen kröker ett strå på mina hästar. Jag kan inte heller kräva att sadister ska skjutas, vi har inte dödsstraff i Sverige.

Kan tillägga att vi också har en väg förbi som är begränsad till 40 km/h, något som väldigt många skiter i. Men man får inte skjuta fortåkare heller, även om man krasst sett lever under ett potentiellt dödshot varje dag.

Jag försöker inte förringa någons problem med varg. Men jag anser att man har ett ansvar själv att se till att ens djur är skyddade. Och, ja, om jag ansåg att varg vore ett hot mot mina hästar så skulle jag vidta åtgärder i form av ännu bättre staket än vi redan har.

Senast ändrad:

... om jag ansåg att varg vore ett hot mot mina hästar ... /QUOTE]

Men ändå så anklagar du (med flera) alla fårägare för att vara snåla och ignoranta eftersom de inte heller har sett varg som ett hot mot sina djur?? Du anser inte att varg är ett hot mot dina djur, men du anser att alla andra djurägare minsann måste stå sitt kast om något händer?

Och nu handlar ju tråden om varg - varför blanda in övrigt då? Knivskärning och fortåkare - vad har det med saken att göra?

*KL*

Ibland känns det lite som det ser ut så här i vargdebatten:

Du får inte ha en åsikt om du bor i stan, för då berörs du inte av problemet.
Du får inte ha en åsikt om du bor där det inte finns varg, för då berörs du inte av problemet.
Du får inte ha en åsikt även om du bor där det har varg om du inte är jägare eller har djur, för då berörs du inte av problemet.
Och bor du i vargområde och inte har några problem trots att du är jägare eller har djur så räknas inte din åsikt heller för du berörs tydligen inte av problemet!

Jag är innerligt trött på folk som är jaktmotståndare och negativa till minsta avskjutning eftersom de eldar på föraktet och fördomarna mot de som är positiva till förekomsten av varg. Dock är jag ännu mer trött på den högljudda lilla klick som försöker göra sig till förespråkare för alla som bor på landsbygden och i vargområden och förlöjligar de som har någon annan åsikt än att det är omöjligt att samexistera med vargen.

Men om nu en häst råkar bli riven av varg - då vet vi ju alla vad "vargälskarna" kommer att säga ..."Hästägaren får minsann skylla sig själv ..."

Nej varför skall jag garantera något. Alla får väl göra sina egna riskbedömningar. Har du garantier för allt annat som kan hända en häst?

Och då ställer jag samma fråga till dig som jag ställde till Solis - och som jag aldrig fick svar på:

Dvs enligt dig så ska hela Sveriges betesmark stängslas med vargsäkert stängsel. Eller? Har du själv vargsäkrat dina hästhagar?

För fritt strövande vargar kan ju dyka upp precis var som helst. Och alla dessa rovdjursstaket ska ju då bekostas av staten.
Gården där min häst är har inte vargsäkrat sina hagar just eftersom problemet med varg i skåne ännu inte är så jätteutbrett som i andra landskap. Dessutom bor min häst ett stenkast från ett samhälle så jag tror inte vargen vågar sig dit. Men ja, om vargen är i närheten så kommer jag fundera på hur jag, som inhyrd, kan lösa problemet med staket.

Är man rädd om sina djur och HAR vag i närheten så ser jag det som självklart att man rovdjurssäkrar hagarna. Det är möjligt att bidraget man kan få för att göra det är för lågt, det vet jag inget om alls, men då får man arbeta med det problemet och inte tjafsa om vargen. Det är inte vargen som beslutat att bidragen ska vara för låga.

Man beslutar själv om man vill ta risken att vargen river djuren och vill stänglsa, så om hela Sveriges betesmark behöver stängslas beror ju på varje ägare om de vill stängsla.

Jag ser viltsvinen som ett större problem, vad jag har förstått ryktesvägen så förstör de rätt mycket och är aningens arga och dessutom ibland dödar hundar. Skåne har förbannat många svin (både två- och fyrbenta) och ganska få vargar. Lösspringande hundar som skadar folk och djur är troligen ett betydligt större problem än varg. Jag tror att det är större risk att hästar tar sig igenom sina staket, som många inte ens har ström i (!) och blir påkörda av en bil när de är ute på vägen och springer. Och hur stor risk är det att hästar och kor dör av blixter varje år?

Hur många här säkrar sina staket till hönsgårdarna så räven inte kan ta hönsen? Var är skillnaden, förutom då ekonomisk? Brukar ni ha katter ute när ni bor i städer? Hur många katter stryker med per år pga bilar?

Ja bor man i ett vargtätt område och inte tänker skydda sina hästar mot varg så är det inte vargen som är problemet utan att ägaren inte har vidtagit försiktighetsåtgärder istället.

Har du garantier för allt annat som kan hända en häst?

OK - eftersom nu både du och andra tydligen vill prata om alla risker som kan förekomma, så låt mig då återigen försöka peka på det som jag tycker är ett problem i debatten;

En hästägare får sin häst knivskuren och nyheten kablas ut på Buke. Då skriver alla unisont här att det är fruktansvärt och väldigt synd om hästägaren. Eller hur?

En fårägare får 30 djur rivna (bevisligen) av en varg. Men vad skrivs det då? Att det är synd om fårägaren? Eller?

Förstår du vad jag tycker känns fel i debatten?

Ja bor man i ett vargtätt område och inte tänker skydda sina hästar mot varg så är det inte vargen som är problemet utan att ägaren inte har vidtagit försiktighetsåtgärder istället.

Så det är enbart i vargtäta område man behöver vidta försiktighetsåtgärder? Vad räknar du då Skåne som?

Men ändå så anklagar du (med flera) alla fårägare för att vara snåla och ignoranta eftersom de inte heller har sett varg som ett hot mot sina djur?? Du anser inte att varg är ett hot mot dina djur, men du anser att alla andra djurägare minsann måste stå sitt kast om något händer?

Och nu handlar ju tråden om varg - varför blanda in övrigt då? Knivskärning och fortåkare - vad har det med saken att göra?

Att står och gnälla i tidningen om varg när man har ett bristfälligt staket är ju inte det smartaste man kan göra som djurägare. Har man fattat beslutet att inte ha vargsäkert staket får man stå sitt kast. Jag tycker synd om fårägarna som är drabbade men samtidigt så kan de inte skylla på vargen. Eftersom vi inte har så mycket varg har de liksom jag liksom solis kanske valt att ta den risken framför ett rovdjursstaket.

Jag HAR redan nu funderat på rovdjursstaket och hur jag skulle kunna lösa det för min häst. När jag flyttar längre upp i Sverige hur mycket varg är där? Hur ser staketen ut? Det är saker jag funderar och har funderat på länge, långt innan de senaste påstådda vargattackerna.

Om något händer solis hästar så tror jag nog att hon svär långa ramser och sörjer sina djur, men ändå tycker att hon får stå sitt kast som gjorde ett val med staketen.

Så det är enbart i vargtäta område man behöver vidta försiktighetsåtgärder? Vad räknar du då Skåne som?

Oavsett var du bor får du själv bedöma hur stor risk det är för att dina djur blir tagna av varg. Det är DU som beslutar vilken risk du tar och du som ordnar staket om du vill ha det.

OK - eftersom nu både du och andra tydligen vill prata om alla risker som kan förekomma, så låt mig då återigen försöka peka på det som jag tycker är ett problem i debatten;

En hästägare får sin häst knivskuren och nyheten kablas ut på Buke. Då skriver alla unisont här att det är fruktansvärt och väldigt synd om hästägaren. Eller hur?

En fårägare får 30 djur rivna (bevisligen) av en varg. Men vad skrivs det då? Att det är synd om fårägaren? Eller?

Det är väl klart att det är synd om fårägaren??? Självklart kan man tycka synd om honom/henne även om man tycker att det är fel att han inte haft rovdjursstaket?! Det kan i alla fall jag.

*KL*

Du får inte ha en åsikt om du bor där det inte finns varg, för då berörs du inte av problemet.
Du får inte ha en åsikt även om du bor där det har varg om du inte är jägare eller har djur, för då berörs du inte av problemet.
Och bor du i vargområde och inte har några problem trots att du är jägare eller har djur så räknas inte din åsikt heller för du berörs tydligen inte av problemet!

Jag är innerligt trött på folk som är jaktmotståndare och negativa till minsta avskjutning eftersom de eldar på föraktet och fördomarna mot de som är positiva till förekomsten av varg. Dock är jag ännu mer trött på den högljudda lilla klick som försöker göra sig till förespråkare för alla som bor på landsbygden och i vargområden och förlöjligar de som har någon annan åsikt än att det är omöjligt att samexistera med vargen.

Ja, så som du skrev känner jag också! Ett tillägg, man INTE tycka att man ska rovdjurssäkra sina hagar istället för att gnälla om varg. Det går inte, för då tycker man inte synd om djurägaren som får djur rivna av varg.

Dessutom finns det väl lodjur i skåne, de hör jag aldrig något om? Jag får nog googla på skåne och lodjur, har inte koll på om det finns här! :)

Det är väl klart att det är synd om fårägaren???

Men TACK!

Men jag får inte riktigt ditt resonemang angående stängsling att gå ihop ändå ... Om alla då anser att det finns en risk så måste vi ju stängsla hela Sverige ändå?

Som sagt, Dentaku, i vargdebatten lär det aldrig bli konsensus!

Nej, vi behöver inte stängsla hela Sverige om alla anser det finns en risk. Däremot får varje enskild ägare stänglsa sina marker om de anser att de inte vill ta risken med vargen.

Vem är "vi"? Det ärj u inte JAG som anser att det finns olika risker i olika delar av Sverige och avgör om "vi" ska stängsla? Det är ju varje enskilda djurägare som får fundera på
1. Hur stor är risken att mina djur blir rivna av något rovdjur?
2. Ska jag ha rovdjursstaket?

Hade jag varit fårägare och upplevt att vargen är en stor risk för mina får så nog fanken hade jag rovdjurssäkrat!!. Hade jag inte upplevt att risken är så stor och istället beslutat mig för att inte rovdjusrsstänglsa utan köra på utan så hade ju även det beslutet varit mitt.

Tillägg: Jag anser i dag att vargen är en risk även här i Skåne. Det gör att om jag hade haft får så hade jag valt rovdjursstaket. Det har en gång i tiden varit tal om att ha får eller getter även i min familj här där jag bor (på landet på avstyckad gård), men nu blev det inte så. Jag har haft höns och en del blev faktiskt just rävmat. Jag tyckte det var synd, men jag gapade inte om att räven borde utrotas!!!

Senast ändrad:

Vet du, det är just sådant här som gör att det aldrig någonsin går att diskutera den här känsliga frågan. Jag har en annan åsikt än dig vilket uppenbarligen gör dig så upprörd att du tillskriver mig åsikter och påståenden helt tagna ur din egen fantasi. Jag har aldrig nämnt något om "alla" fårägare, eller att "alla andra djurägare".

För övrigt, varför blanda in kanadagäss?

*KL*

Håller fullständigt med.

Dessutom känns det hela väldigt onyanserat när vargen utpekas som något av det allra största hot som finns i Sverige idag. När det finns så mycket annat som utgör så mycket störra fara och/eller obehag för väldigt många fler. Rädslan för varg får i många fall helt orimliga proportioner. Och ser man inte vargen som ett egentligt problem, i den omfattning som påstås, så utpekas man som "vargälskare", i hånfulla ordalag.

Senast ändrad:

Om något händer solis hästar så tror jag nog att hon svär långa ramser och sörjer sina djur, men ändå tycker att hon får stå sitt kast som gjorde ett val med staketen.

Ja, jag skulle bli helt förkrossad. Men i min värld känns det konstigt att bli så hysteriskt arg på ett djur, som följer sina naturliga instinkter och behov, att man vill skjuta ihjäl alla djur av samma art.

Jag tycker att väldigt många här faktiskt tycker synd om fårägaren. Det gör jag med. Läs inte bara de inlägg som säger att fårägaren får skylla sig själv!

Jag förstår fortfarande inte varför alla betesmarker i Sverige skulle behöva stängslas in med vargstängsel. Återigen så har inte alla får. Det finns större djur och då är risken mycket mindre. Risken blir dock aldrig noll givetvis. Det är som andra avvägningart som man gör hela tiden som bonde. Hur många trådar skall jag sätta? Vad finns på andra sidan? Starkt trafikerad väg? osv osv

Försök sansa debatten lite. Det är en jätteskillnad mellan att ha får på skogsbeten och häst i hagar nära husen dagtid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen varg har skjutits i Sörmland efter att beslut om skyddsjakt togs i november. Nu har tillståndet slutat gälla och det ser inte ut...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 097
Senast: Raderad medlem 147980
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
456
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Brodd och skydd?
  • Stora shoppingtråden III