Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Problemet är att antingen accepterar man principen med närdemokrati eller så gör man det inte.

Du gör det uppenbarligen inte. Jag för min del anser att lagar ska centralstaten stå för, rättsskipning och polisväsende. Men däremot boendemiljö där har kommunen sitt ansvar att anpassa närmiljön efter vad folket i kommen önskar.
Vill folket ha liberala regler gällande standskydd eller jakt på varg så ska kommunen ha rätt att tillgodose detta. Vill staten seda skydda ett område eller stoppa jakten på varg så får de då bli en förhandlingsfråga mot kommunen där kommunen ska sista ordet. Det är demokrati..närdemokrati:D

Nej man kan acceptera närdemokrati utan att gilla din hemsnickrade version av närdemokrati.

Nej problemen här har inget med acceptans av närdemokrati utan vilka frågor som passar för närdemokrati alternativt att du inte förstår att om du skjuter varg i en kommun så påverkar det även landets vargbestånd och därmet inte kan inse att det inte är en kommunal fråga.

Nej problemen här har inget med acceptans av närdemokrati utan vilka frågor som passar för närdemokrati alternativt att du inte förstår att om du skjuter varg i en kommun så påverkar det även landets vargbestånd och därmet inte kan inse att det inte är en kommunal fråga.

samma sak gäller exempelvis slutförvaring och strandskydd, där fungerar det.
men genom att sänka vargfrågan till kommunal nivå så får Stockholm o andra tätorter inte längre möjlighet att genom sitt befolkningsöverskott tvinga på region sina beslut i ex. vargfrågan. kommunen själv tar sitt beslut i frågan i sann demokratisk anda!

Att det fungerar med fredade och bejagade zoner har vi ju redan diskuterat (yellowstone ):D

Nej man kan acceptera närdemokrati utan att gilla din hemsnickrade version av närdemokrati.

så min hemsnickrade version av närdemokrati förkastas?
vad har du för hemsnickrad version av demokrati då?
I min, ingår fria demokratiska val av representanter som sedan i församling tar besluten demokratiskt, hur tänker du dig det då?

Vi har ju redan kommunal vetorätt vad det gäller slutförvaring, större kommunalt inflytande vad det gäller åsidosättandet av strandskyddet etc etc:D:D

vi borde få det när det gäller gruvdrift och vargjakt

Ärligt undrar jag vem som har mest rätt till jorden ...vi ..ur vårat perspektiv , eftersom vi tagit över all mark o håller på att förstöra jordklotet ? ....Räven ...ur rävens perspektiv, Vargen, flodhästen, lejonet , pelikanen ......Djuren tänker ju inte som oss...visst finns det djur som vill ha revir , men det gäller ju bara egna arten...men dóm förstör iallafall inte, och om dom gör det så går det ju ut över dom tillslut ändå.

Jag skäms ibland att vara människa o ta rätten att utrota de som inte "passar in" ...som tur är kommer inte denna planet jorden finnas så mycket längre till...back to basic o hoppas nästa levande varelser tar hand om den på bättre sätt än vad vi har gjort

//Amen

samma sak gäller exempelvis slutförvaring och strandskydd, där fungerar det.
men genom att sänka vargfrågan till kommunal nivå så får Stockholm o andra tätorter inte längre möjlighet att genom sitt befolkningsöverskott tvinga på region sina beslut i ex. vargfrågan. kommunen själv tar sitt beslut i frågan i sann demokratisk anda!

Att det fungerar med fredade och bejagade zoner har vi ju redan diskuterat (yellowstone ):D

Så du menar att minoriteten ska påtvinga majoriteten sitt beslut, dvs åtsidosätta demokratin? Vi har inte en livskraftig vargstam och lokal avskjutning gör den knappast starkare, fast det är väl det du eftersträvar med din önskan om att motarbeta demokratin.

så min hemsnickrade version av närdemokrati förkastas?
vad har du för hemsnickrad version av demokrati då?
I min, ingår fria demokratiska val av representanter som sedan i församling tar besluten demokratiskt, hur tänker du dig det då?

Vi har ju redan kommunal vetorätt vad det gäller slutförvaring, större kommunalt inflytande vad det gäller åsidosättandet av strandskyddet etc etc:D:D

vi borde få det när det gäller gruvdrift och vargjakt

Problemt med din hemsnickade diktatur är vika frågor du vill lägga beslag på riksangelägenheter.

Håller fullkomligt med, även djuren har rätt till liv. Det är illa nog att vi trängt undan dem.

Problemt med din hemsnickade diktatur är vika frågor du vill lägga beslag på riksangelägenheter.

Problemet du har är ju att din argumentering inte håller utan att rikta angreppet mot mig personligen.
Jag för min del hävdar ju bara i all enkelhet att folket regionalt ska få fatta beslut som påverkar dem regionalt.
Ska folk få bestämma om sin närmiljö eller ska de inte få det thats the.....;)
Jakt är ett av dessa beslut som skulle passa utmärkt att besluta regionalt.

Områden som idag får bära tyngsta lasset kan då själva avgöra om statens bidrag är värda de kostnader vargen medför. De kommunen som anser ja väljer väg därefter och de andra tar en annan väg. Kan det bli mer demokratiskt?

Anser sedan staten att man verkligen vill ha en orörd vargstam i det aktuella området, ja då förhandlar man med den aktuella kommunen och erbjuder så mkt att kommunen väljer att ändra sin ståndpunkt. Demokratiskt och affärsmässigt

Ärligt undrar jag vem som har mest rätt till jorden ...vi ..ur vårat perspektiv , eftersom vi tagit över all mark o håller på att förstöra jordklotet ? ....Räven ...ur rävens perspektiv, Vargen, flodhästen, lejonet , pelikanen ......Djuren tänker ju inte som oss...visst finns det djur som vill ha revir , men det gäller ju bara egna arten...men dóm förstör iallafall inte, och om dom gör det så går det ju ut över dom tillslut ändå.

Jag skäms ibland att vara människa o ta rätten att utrota de som inte "passar in" ...som tur är kommer inte denna planet jorden finnas så mycket längre till...back to basic o hoppas nästa levande varelser tar hand om den på bättre sätt än vad vi har gjort

//Amen

Hm..Du skäms ibland för att du lever i ett modernt bekvämt samhälle, använder datorer, energi o kemikalier. Visst, jorden kommer att anpassa sig och de varelser som lever gör det på de vilkor som är aktuella. Sedan om ett visst antal år så går allt upp i rök o eld när vår sol bränt slut på energin.

Djuren lever efter samma lagar som vi. livsrum, föda o möjligheter att föra generna vidare styr dem liksom oss.

Att ex vargen gör som människan, tar för sig när tillfälle ges visar ju statistiken av rivna tamdjur med all tänkbar tydlighet.

Det är alltid fel att i närdemokratins namn försöka påtvinga majoriteten ett beslut som rör hela riket. Jag råkar bara diskutera en specifik fråga och med dig och därför vänder jag mig till dig om just den frågan. Det skulle bli lite konstigt om jag började diskutera boende för ensamma flykting barn och rikta mig till de tilltänkta grannarna som svar på ditt inlägg eller hur?

Senast ändrad:

Att ex vargen gör som människan, tar för sig när tillfälle ges visar ju statistiken av rivna tamdjur med all tänkbar tydlighet.

Får nog påminna dig -igen- om att varg tar inte "för sig" under normala omständigheter, den jagar för att få mat, inget mer har du inte förstått det :meh: trots flertal gånger skrivet att vid varg i hägn/hage så blir det en snedtändning- det handlar inte om att roffa åt sig. Det handlar om en onormal situation.

Och vad jag förstod så var den vargen som nu får skjutas i Skåne extremt rädd för staket och hade inte en enda gång gått igenom-utan slunkit in genom öppningar, och vad jag tycker om att man skiter i att stängsla vissa bitar och sedan gnäller över varg, slött kanske...?

Så du menar att minoriteten ska påtvinga majoriteten sitt beslut, dvs åtsidosätta demokratin? Vi har inte en livskraftig vargstam och lokal avskjutning gör den knappast starkare, fast det är väl det du eftersträvar med din önskan om att motarbeta demokratin.

Minoriteten kan aldrig bestämma över majoriteten i en fungerande närdemokrati. Där räknar man rösterna efter val, slutna val och man röstar fram representanter som sedan skapar den politik väljarna önskar för kommunen/regionen.
Du bör nog läsa på lite mer vad närdemokrati är och hur den fungerar i ett demokratiskt samhälle.:D

Får nog påminna dig -igen- om att varg tar inte "för sig" under normala omständigheter, den jagar för att få mat, inget mer har du inte förstått det :meh: trots flertal gånger skrivet att vid varg i hägn/hage så blir det en snedtändning- det handlar inte om att roffa åt sig. Det handlar om en onormal situation.

Och vad jag förstod så var den vargen som nu får skjutas i Skåne extremt rädd för staket och hade inte en enda gång gått igenom-utan slunkit in genom öppningar, och vad jag tycker om att man skiter i att stängsla vissa bitar och sedan gnäller över varg, slött kanske...?

Ett rovdjur"tar för sig" när tillfälle ges, det kan vara djurungar som inte har vett eller förmågan att hålla sig undan, det kan vara trafikdödat vilt och det kan vara tamdjur, allt ifrån kaniner o höns till kor o hästar. Det är en naturlig opportunism som alla rovdjur inkl människan har i sig:d

Ja lyckligtvis stämmer det för det mesta då riksangelägenheter som vargfrågan beslutas centralt. Men nog kan det gå snett med närdemokratier också, inget politiskt system är utan problem.

:bow::bow:

Skiter man i att stängsla ordentligt tycker jag att man ska knipa igen foderluckan lite grann.

Självklart tycker jag synd om de som får djur rivna, men de har ju ett eget val att göra.

Ja lyckligtvis stämmer det för det mesta då riksangelägenheter som vargfrågan beslutas centralt. Men nog kan det gå snett med närdemokratier också, inget politiskt system är utan problem.

precis, det är ju därför en regional fråga som vargetablering ska lyftas från centralmaktens bord till den regionala maktens istället. de som bor i området är naturligtvis de som ska bestämma. om sedan centralmakten anser att vargetablering i den aktuella kommunen är av riksintresse, så får man erbjuda kommunen ett så smakligt anbud att man nappar. det är demokrati

:bow::bow:

Skiter man i att stängsla ordentligt tycker jag att man ska knipa igen foderluckan lite grann.

Självklart tycker jag synd om de som får djur rivna, men de har ju ett eget val att göra.

ja, man kan ju kombinera vettiga stängsel med "gamla bettan";)

Det är alltid fel att i närdemokratins namn försöka påtvinga majoriteten ett beslut som rör hela riket. Jag råkar bara diskutera en specifik fråga och med dig och därför vänder jag mig till dig om just den frågan. Det skulle bli lite konstigt om jag började diskutera boende för ensamma flykting barn och rikta mig till de tilltänkta grannarna som svar på ditt inlägg eller hur?

vad det gäller ensamkommande flyktingbarn så har väl många kommuner obstruerat om inte tagit emot barn i den omfattning som centralmakten önskat. och frågar man representanter från dessa kommuner så ligger motståndet till del i att ersättningen från staten inte motsvarar de faktiska kostnaderna på sikt. lösningen är lika enkel där som den skulle vara i vargfrågan, när ersättningen motsvarar den faktiska kostnaden så....:D

precis, det är ju därför en regional fråga som vargetablering ska lyftas från centralmaktens bord till den regionala maktens istället. de som bor i området är naturligtvis de som ska bestämma. om sedan centralmakten anser att vargetablering i den aktuella kommunen är av riksintresse, så får man erbjuda kommunen ett så smakligt anbud att man nappar. det är demokrati

Vargetablering, en regional fråga? Men det måste du väl förstå, att det vore helt vrickat? Eftersom de enskilda vargarna inte tillhör någon kommun, de tillhör Sveriges fauna. De vilda djuren ska såklart kunna röra sig fritt för att hitta nya marker, blanda sina gener med andra.

Hur skulle det fungera om varje kommun hade sina egna regler? Ska ena kommunen kunna skjuta den varg som gör en liten utflykt från grannkommunen, som i sin tur värnar om just den vargen? Ska vi kanske stängsla mellan kommunerna istället..?

Känns som upplagt för en massa skjutglada landsbygdsbor som hamnar i krig med varandra...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen varg har skjutits i Sörmland efter att beslut om skyddsjakt togs i november. Nu har tillståndet slutat gälla och det ser inte ut...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 099
Senast: Raderad medlem 147980
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
463
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur