Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Vad har detta med det citerade inlägget att göra? Vi har diskuterat det förr och minåsikt står fast.

Det spelar ingen roll om var besluten tas om att ha varg, önskan att få bort vargen har inget med vilken instans som besluta.Var ett beslut fattas har onekligen en viss påverkan hur väl beslutet sedan förankras på orten som det gäller, Om ett beslut gällande livsmiljö i en kommun i Värmland fattas i kommunhuset eller i riksdagshuset eller i Bryssel påverkar i högsta grad hur folk i "byn" accepterar det

Det är aldrig acceptabelt att någon tar saken i egna händer om man misstycker mot ett beslut, det är inte bara att acceptera som du skriver.

Det skriver ju jag också, men jag är såpass realist att jag inser nackdelarna med den typen av oförankrade beslut. Folk röstar med fötterna dvs man agerar mot fattade beslut. När alkoholskatterna ökade så ökade hembränningen katastrofalt. Sedan blev vi medlemmar i EU och erhöll de mkt liberalare importreglerna. Idag är det bara et fåtal entusiaster som bränner själva. När folk kommer till den insikten att man anser att man centralt förstör deras livsmiljö så kommer allt fler göra ngt åt det. En del ockuperar avverkningsplatser andra tjuvjagar varg.

Så bra vi är eniga nu, om att vargmotståndarna kommer att vara motståndare oavsett vem som tar beslutet och att det inte ska accepteras att folk bryter mot det.

Beslutet att ha varg i Sverige är väl förankrat, att bestämma något annat är att gå emot majoriteten, sedan kommer inget beslut gillas av alla, man kan inte förankra beslut hos alla alltid då blir det inga beslut fattade.

Senast ändrad:

Så bra vi är eniga nu, om att vargmotståndarna kommer att vara motståndare oavsett vem som tar beslutet och att det inte ska accepteras att folk bryter mot det.

Beslutet att ha varg i Sverige är väl förankrat, att bestämma något annat är att gå emot majoriteten, sedan kommer inget beslut gillas av alla, man kan inte förankra beslut hos alla alltid då blir det inga beslut fattade.

Visst de inbitna vargmotståndarna ändrar sig nog inte oavsett var besluten tas.
Sedan är ju frågan om de inbitna ökar eller minskar i antal beroende på var besluten tas.

Där visar det sig ju ofta att folk drivs in i en fast inställning beroende hur beslutsprocessen går till.

Vägverket ex lägger ju ner mycket möda på just samförstånd o förankring vid nya vägbyggen istället för att bara köra över den lokala befolkningen. Och får ofta med sig folket pga det.

Att låta besluten tas så nära dem som påverkas mest av besluten är en riktig demokratisk process, att misskreditera den processen bara för att risken finns att den skulle frambära beslut man inte gillar visar ju den individens fundamentala inställning till demokratiO_o

Har vi inte diskuterat närdemokrati till leda?

Men nog kan ett vägbygge illustrera poängen med centralstyrning väl. Ska vi jämföra med vägbygge som går genom hela landet ochmed anslutning mot Finland, Norge och Ryssland och sedan låter man var kommun besluta om sin lilla bit. 6 kommuner sätter upp väg tullar, 3 vägar bygga alls, 5 bygger kringelikrokar för att minska protesterna, en gillar inte sträckningen utan väljer att bygga från öst till väst istället för från norr till söder.

Hur skulle en sådan väg bli?
Det är förmodligen ungefär så det skulle bli utan central styrning oavsett om man bygger väg eller försöker bygga upp en livskraftig vargstam och ortsbefolkningen på var ort får bestämma.

Har vi inte diskuterat närdemokrati till leda?

Men nog kan ett vägbygge illustrera poängen med centralstyrning väl. Ska vi jämföra med vägbygge som går genom hela landet ochmed anslutning mot Finland, Norge och Ryssland och sedan låter man var kommun besluta om sin lilla bit. 6 kommuner sätter upp väg tullar, 3 vägar bygga alls, 5 bygger kringelikrokar för att minska protesterna, en gillar inte sträckningen utan väljer att bygga från öst till väst istället för från norr till söder.

Hur skulle en sådan väg bli?
Det är förmodligen ungefär så det skulle bli utan central styrning oavsett om man bygger väg eller försöker bygga upp en livskraftig vargstam och ortsbefolkningen på var ort får bestämma.

Vi har väl bråk om vägtullar redan idag? Bron som byggs exempelvis vid Motala..

Och vad det gäller väg så tror jag nog att alla kommuner är intresserade av väg-byggen de tillför ju värde. Ta då ngt negativt istället

Hur många kommuner har deklarerat att de att vill ha slutförvaring av nukleärt material? ett beslut de har rätt att ta och som följs?

Hur många kommunen obstruerar när det gäller flyktingmottagande?

Det sistnämnda är dessutom ett bra exempel på hur staten vältrar över kostnader på kommunerna.

Varg är inte en livsnödvändighet
Vargen är inte utrotningshotad som art
Ett utmärkt val om man ska använda regional/kommunalt veto

Nu får du nog läsa om, inlägget handlade om vad som händer vid decentraliserings av beslut som rör stora delar av landet av landet, vägen vara bara ett sätt att illustrera vad som händer när viljor sliter år olika håll, ingen skulle komma på tanken att bygga en väg genom landet på detta vis liksom de flest inser att man inte kan bygga en vargstam i den andan, det funkar inte.

Vill du diskutera radioaktivt avfall och flyktingmottagning så ta det i en annan tråd, det har inte mycket med vargfrågan att göra.

Senast ändrad:

Nu får du nog läsa om, inlägget handlade om vad som händer vid decentraliserings av beslut som rör stora delar av landet av landet, vägen vara bara ett sätt att illustrera vad som händer när viljor sliter år olika håll, ingen skulle komma på tanken att bygga en väg genom landet på detta vis liksom de flest inser att man inte kan bygga en vargstam i den andan, det funkar inte.

Vill du diskutera radioaktivt avfall och flyktingmottagning så ta det i en annan tråd, det har inte mycket med vargfrågan att göra.

lokalt medinflytande när det gäller människors boendemiljö o livsmiljö är en demokratifråga.
att du inte accepterar det har nog en del med att göra vad det skulle leda till.

vad jag diskuterar är beslutsfattande så nära medborgarna som möjligt, medbestämmande på lokal nivå..hu så skrämmande för en centraldemokrat;)

Beslutet är ju så nära medborgarna som möjligt redan nu, inte vill jag att beslut om min livsmiljö ska beslutas i en helt annan kommun och så vill säkert inte merparten. Beslut ska givetvis tas på lägsta möjliga nivå, men samtidigt ska alla som berörs av det får vara med. Får inte alla vara med om ett gemensamt beslut så blir det som vägbygget jag beskrev.

Beslutet är ju så nära medborgarna som möjligt redan nu, inte vill jag att beslut om min livsmiljö ska beslutas i en helt annan kommun och så vill säkert inte merparten. Beslut ska givetvis tas på lägsta möjliga nivå, men samtidigt ska alla som berörs av det får vara med. Får inte alla vara med om ett gemensamt beslut så blir det som vägbygget jag beskrev.

Nej beslutet är inte så nära medborgarna som möjligt. Vi har delegerat en del av besluten till Europa i o m vi undertecknad vissa avtal. Andra beslut fattas i Stockholm, nu senast var det väl överklagandet av länsstyrelsen i Skånes önskan om skyddsjakt på den får-rivande vargen där nere.

Jag förstår att du berörs av en ev vargjakt, men det är då i stort sett endast emotionellt. Att du därför anser att vargjakten ska beslutas centralt, hur bär det då med slutförvaringen, är det fel att kommunerna har vetorätt, det strider ju mot principen att alla som berörs ska vara med att bestämma?

Och vad det gäller vägen, så skulle ju alla som berörs vara med och bestämma.
de längs den planerade vägen.
Sedan kan man fatta ett beslut om riksintresse, dvs viktigt för nationen.
då kan man om man har motivering som håller gå över en enskild kommun

Vilket man knappast kan hävda att vargens väl o ve är. Den , som ras är inte utrotningshotad eller hur

Nu gäller knappast diskussionen min rättighet utan allas rättighet till att vara med och bestämma om vargens framtid, eller menar du att det bara är invånarna i den lokala kommunen som påverkas om man skjuter av en massa vargar eller för den delen släpper ut ett gäng? Och att man kan räkna med att vargar respekterar kommungränser, eller för den delen landsgränser? Borde inte grannkommunerna där vargarna också har sitt revir få vara med och besluta, och de som blir av med vargar som flyttar eller utökar reviret till kommunen som vill döda allt?

Bevarandet av utrotningshotde arter, både flora och fauna berör mer än Sverige så jag ser inget fel i en gemensam politik på det området, tvärt om. Det är positivt med en gemensam politik till skillnad mot beslut om färg på bussar, antalet övergångsställe, vilka läromedel man ska använda, var skolan ska byggas etc.

Senast ändrad:

Nu gäller knappast diskussionen min rättighet utan allas rättighet till att vara med och bestämma om vargens framtid, eller menar du att det bara är invånarna i den lokala kommunen som påverkas om man skjuter av en massa vargar eller för den delen släpper ut ett gäng? Och att man kan räkna med att vargar respekterar kommungränser, eller för den delen landsgränser? Borde inte grannkommunerna där vargarna också har sitt revir få vara med och besluta, och de som blir av med vargar som flyttar eller utökar reviret till kommunen som vill döda allt?

Bevarandet av utrotningshotde arter, både flora och fauna berör mer än Sverige så jag ser inget fel i en gemensam politik på det området, tvärt om. Det är positivt med en gemensam politik till skillnad mot beslut om färg på bussar, antalet övergångsställe, vilka läromedel man ska använda, var skolan ska byggas etc.

Vargen är så vitt jag vet inte en utrotningshotad art däremot så är arten inte stabil i Sverige än.
Vi kan ju vända på det, Älgen är en idag rödlistad art i Tyskland...ska det påverka vår jakt?

Jag korrigerar, arter i behov av särskilt skydd av någon anledning, såsom i sverige där vargen inte stabil, även enligt dig. Först en stabil stam och sedan licensjakt efter behov för att hålla stammen på lagom nivå med rätt typ av individer.

Jag är som sagt inte emot jakt.

Jag korrigerar, arter i behov av särskilt skydd av någon anledning, såsom i sverige där vargen inte stabil, även enligt dig. Först en stabil stam och sedan licensjakt efter behov för att hålla stammen på lagom nivå med rätt typ av individer.

Jag är som sagt inte emot jakt.
Då har vi ju kommit dithän att vi inser att det är centralorten som vill återintroducera en art.
Och man väljer att besluta detta centralt för lokalt fanns inte det intresset....O_o

Då har vi ju kommit dithän att vi inser att det är centralorten som vill återintroducera en art.
Och man väljer att besluta detta centralt för lokalt fanns inte det intresset....O_o
nimby=not in my back-yard Så var ska då vargen finnas om det finns ett centralt beslut på det? Inte i renbetesland i alla fall, det verkar det finnas ett beslut om. Då återstår resten av landet, inklusive Skåne.

Den slutsatsen har möjligen du kommit till, tala för dig själv.

Du säger ju själv att beslutet ska tas centralt,motiverar det med att vargen berör alla, då ska alla vara med och bestämma alltså som jag skriver:
"Då har vi ju kommit dithän att vi inser att det är centralorten som vill återintroducera en art.
Och man väljer att besluta detta centralt för lokalt fanns inte det intresset...."
:o

nimby=not in my back-yard Så var ska då vargen finnas om det finns ett centralt beslut på det? Inte i renbetesland i alla fall, det verkar det finnas ett beslut om. Då återstår resten av landet, inklusive Skåne.

Och då ska vi ha den vargtäteheten i resten av landet som vi har i värmlnad vilket innebär upp mot 3000 vargar.

Så ska vi hat..men var ska vi tat... hur tusan ska vi finansiera det hela då, med betoningen på vi. för meningen är väl att vi, folket ska betala kostnaden inte enskillda individer;)

Det är ju därför ett lokalt fattat beslut är att föredra.
Där den jagas hårt bildar den inga familjer och efter en tid så har vi etablerade flockar där de är fredade och endast strövargar som går in i "heta zoner"

Beslutet är taget enligt gängse demokratiska vägar, centralorten har inte bestämt ett dyft oavsett vilken ort du syftar på.

Beslutet är taget enligt gängse demokratiska vägar, centralorten har inte bestämt ett dyft oavsett vilken ort du syftar på.

Så du menar på fullaste allvar att besluten inte är tagna i Stockholm (centralorten i Sverige)?
:D:D:D

Jag har inte sagt att besluten är tagna mot demokratiska principer, de tas ju av folkvalda representanter i riksdagen.

Vad jag däremot hävdar är att närdemokrati och beslut i frågan på lokal nivå skulle vara mer demokratiskt. Att beslut fattade så nära medborgarna som möjligt bygger demokrati och därigenom en större acceptans för fattade beslut.

Nej jag hävdar det jag skriver och inte det du påstår jag skriver.

Vi har diskuterat din form av närdemokrati till leda, kan vi inte enas om att vi är oeniga där?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen varg har skjutits i Sörmland efter att beslut om skyddsjakt togs i november. Nu har tillståndet slutat gälla och det ser inte ut...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 097
Senast: Raderad medlem 147980
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
459
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka