Bukefalos 28 år!

Dataintrång?

Jag kan utifrån TS beskrivning tycka att det som stod var relaterat till arbetet och inte privat och att det var befogat att läsa. Spridande av företagshemligheter och förtal av TS är knappast tillåtet enligt företagets regler och borde enligt mig vara tillräckliga skäl för att ha rätt att läsa det som stod.

Ett avgörande från förra året från Europadomstolen: http://www.dagensanalys.se/2016/01/...ivata-meddelanden-du-skickar-under-arbetstid/

Fast det var ju privata meddelanden mellan 2 st anställda på företaget. Det är ju inte att sprida hemligheter! Och varför skulle det vara förtal?

Till TS

Dina anställda har all rätt att tycka illa om dig, och all rätt att avreagera sig om de är frustrerade. Så länge de sköter det mellan kollegor och privat.

Jag förstår att det är jobbigt att de inte tycker om dig. Men så är det att vara chef tyvärr. Du kan inte göra alla nöjda.

Du valde att läsa. Jag har gjort samma val en gång, jag lärde mig av den gången. Hoppas att du gör detsamma! Man mår aldrig bättre av att läsa såntdär. Det är bättre att bara låta det vara. Och ja, det är absolut omoraliskt att läsa. Vad lagen säger om det vet jag inte.
 
Fast det var ju privata meddelanden mellan 2 st anställda på företaget. Det är ju inte att sprida hemligheter! Och varför skulle det vara förtal?
Det beror väl på vilken policy företaget har och jag tror inte det är vanligt att det är tillåtet att diskutera företagshemligheter på facebook. Och hur kan det vara privat om det gäller företagshemligheter? Förtal kan vara att tala illa om sin chef.
 
Det beror väl på vilken policy företaget har och jag tror inte det är vanligt att det är tillåtet att diskutera företagshemligheter på facebook. Och hur kan det vara privat om det gäller företagshemligheter? Förtal kan vara att tala illa om sin chef.

Du är medveten om att det är på privat chatt va? Det är som att de skulle sitta i ett stängt rum och prata med varandra.
Det är inte förtal att ventilera sina åsikter om en gemensam chef.
 
Fast det var ju privata meddelanden mellan 2 st anställda på företaget. Det är ju inte att sprida hemligheter!
Bara för att man är anställd på samma företag betyder det inte att man har eller ska ha tillgång till samma information, det är beroende på vilka arbetsuppgifter man har. Det är många som blivit avskedade för att de läst i andras journaler både på polisen och inom vården.
 
Du är medveten om att det är på privat chatt va? Det är som att de skulle sitta i ett stängt rum och prata med varandra.
Det är inte förtal att ventilera sina åsikter om en gemensam chef.
Absolut rätt. Vad två personer pratar om sinsemellan är inte förtal. Hade de skrivit samma saker öppet på facebook hade det däremot kunnat vara det. Förtal förutsätter en viss spridning.
 
Förtal kan vara att tala illa om sin chef.
Jag skulle vilja se det rättsfallet där någon blivit dömd för förtal för att den, i en chatt med en vän, dissar sin chef.

Tro mig, jag kommer i kontakt med människor som blivit utsatta för gräsligt förtal och som ändå har jättesvårt att lyckas få personen dömd. Särskilt svårt eftersom det (vanligtvis) inte faller under allmänt åtal.
 
Förtal förutsätter en viss spridning.
Men är brottsoffret över 18 och det inte anses finnas ett allmänintresse i att väcka åtal måste man driva det genom enskilt åtal. Och det är inte en walk in the park direkt.

(säger inte emot dig, lägger bara till :))
 
Men är brottsoffret över 18 och det inte anses finnas ett allmänintresse i att väcka åtal måste man driva det genom enskilt åtal. Och det är inte en walk in the park direkt.

(säger inte emot dig, lägger bara till :))
Nej, det är verkligen inte a walk in the park. Ändå verkar förtal vara ett av det brott som många har en väldigt felaktig uppfattning om, de tror att allt möjligt skitsnack är förtal. Vilket det väldigt sällan är.
 
Absolut rätt. Vad två personer pratar om sinsemellan är inte förtal. Hade de skrivit samma saker öppet på facebook hade det däremot kunnat vara det. Förtal förutsätter en viss spridning.
Det stämmer inte, det finns rättsfall som handlar om spridande till bara en person där det ansågs vara förtal.
 
Ändå verkar förtal vara ett av det brott som många har en väldigt felaktig uppfattning om, de tror att allt möjligt skitsnack är förtal. Vilket det väldigt sällan är.
Jag skulle skriva det men orkade inte :D. Men ja, det är precis som du säger. Och detta verkar bidra till en väldig missuppfattning om vad man faktiskt kan polisanmäla.

Bara för att nån är elak och dum i huvudet och säger elaka saker om en betyder det inte att det är olagligt.
 
Jag skulle vilja se det rättsfallet där någon blivit dömd för förtal för att den, i en chatt med en vän, dissar sin chef.

Tro mig, jag kommer i kontakt med människor som blivit utsatta för gräsligt förtal och som ändå har jättesvårt att lyckas få personen dömd. Särskilt svårt eftersom det (vanligtvis) inte faller under allmänt åtal.
Frågan var inte om det skulle gå att döma personen för förtal utan om det var befogat att läsa. Det är en väsentlig skillnad.
 
Frågan var inte om det skulle gå att döma personen för förtal utan om det var befogat att läsa. Det är en väsentlig skillnad.
Jag citerade någon som skrev "förtal kan vara att tala illa om sin chef". Och utifrån vad TS har beskrivit så vägde jag då in med min erfarenhet av förtal och hur lätt eller svårt det är att få en åklagare att ta i det.
 
Jag citerade någon som skrev "förtal kan vara att tala illa om sin chef". Och utifrån vad TS har beskrivit så vägde jag då in med min erfarenhet av förtal och hur lätt eller svårt det är att få en åklagare att ta i det.
Någon? Förtal faller dessutom nästan alltid under enskilt åtal så det är inte så konstigt att en åklagare inte driver målen.
 
@Anders Aha, missade att det var du som skrev det.

Ja, jag vet att det faller under enskilt åtal oftast. Jag har redan skrivit det. Det är lite det som är poängen - du kan tycka att det är förtal men som jag sa: good luck att komma nånvart med det.
 
Utan att vara det minsta insatt i just rättsläget så undrar jag
-gör det någon skillnad att facebook-konversationen låg öppen på en gemensam dator. Dvs en dator som TS hade att hantera.

det är ju liksom inte så att TS gått in i någons personliga arbetsdator. Det var en gemensam dator tillhörig den speciella arbetsplatsen (om jag fattat allt rätt)

För min egen personliga del hade jag nog upprörts om det var så att chefen startade min jobbdator och läste där. VS att en allmän dator på arbetsplatsen står med en konversation öppen. Vad skulle TS gjort - blundat?
 
Frågan är hurdan chefen är?
En chef som man har noll förtroende för är ju knappast en bra ledare.

I det här skedet är det chefens sak att börja en handlingsplan för att förbättra arbetsmiljön. Om det finns en fungerande organisation så kommer chefen att ha uppbackning i det arbetet,och då lär det framkomma var problemet egentligen ligger.

Om det funkar med övriga på avdelningen ser jag det inte som otroligt att det är två ruttna äpplen i korgen.
 
Utan att vara det minsta insatt i just rättsläget så undrar jag
-gör det någon skillnad att facebook-konversationen låg öppen på en gemensam dator. Dvs en dator som TS hade att hantera.

det är ju liksom inte så att TS gått in i någons personliga arbetsdator. Det var en gemensam dator tillhörig den speciella arbetsplatsen (om jag fattat allt rätt)

För min egen personliga del hade jag nog upprörts om det var så att chefen startade min jobbdator och läste där. VS att en allmän dator på arbetsplatsen står med en konversation öppen. Vad skulle TS gjort - blundat?
Kryssat i högra hörnet.
Det är väl vad dom flesta göri en sådan situation.
Jag har gjort det UTAN att läsa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp