Bukefalos 28 år!

Dataintrång?

I det här skedet är det chefens sak att börja en handlingsplan för att förbättra arbetsmiljön. Om det finns en fungerande organisation så kommer chefen att ha uppbackning i det arbetet,och då lär det framkomma var problemet egentligen ligger.

Om det funkar med övriga på avdelningen ser jag det inte som otroligt att det är två ruttna äpplen i korgen.
Säkert finns ruttna äpplen i korgen.
En chef som läser privata samtal när hen får tillfälle, är inte mycket till chef.
Oavsett om äpplena är ruttna
En chef måste ha en jävla integritet och respektera andras.
 
Jag kan utifrån TS beskrivning tycka att det som stod var relaterat till arbetet och inte privat och att det var befogat att läsa. Spridande av företagshemligheter och förtal av TS är knappast tillåtet enligt företagets regler och borde enligt mig vara tillräckliga skäl för att ha rätt att läsa det som stod.

Ett avgörande från förra året från Europadomstolen: http://www.dagensanalys.se/2016/01/...ivata-meddelanden-du-skickar-under-arbetstid/


Ja, fast nej.

"Enligt företagets policy fick inte Yahoo messenger användas för privat kommunikation under arbetstid."
"Företaget i fråga menar att de hade gått in på mannens konto för att undersöka hans kommunikation med kunder och kollegor. När de hittade privat kommunikation pekade detta på ett brott mot företagets policy och mannen avskedades."

Dvs helt avgörande var vad som stod i deras policy.
 
Säkert finns ruttna äpplen i korgen.
En chef som läser privata samtal när hen får tillfälle, är inte mycket till chef.
Oavsett om äpplena är ruttna
En chef måste ha en jävla integritet och respektera andras.

Jag kan tycka att man är för dum för att jobba om man sitter på arbetsplatsens dator och skriver skit om chefen på arbetstid, och sedan GLÖMMER att logga ut. Särskilt om det strider mot regler och företagspolicy.

Men det är min åsikt.
 
Utan att vara det minsta insatt i just rättsläget så undrar jag
-gör det någon skillnad att facebook-konversationen låg öppen på en gemensam dator. Dvs en dator som TS hade att hantera.

det är ju liksom inte så att TS gått in i någons personliga arbetsdator. Det var en gemensam dator tillhörig den speciella arbetsplatsen (om jag fattat allt rätt)

För min egen personliga del hade jag nog upprörts om det var så att chefen startade min jobbdator och läste där. VS att en allmän dator på arbetsplatsen står med en konversation öppen. Vad skulle TS gjort - blundat?
Nu pratar jag inte heller om juridiken - men jag tror att jag hade kunnat göra det där. Jag tar rätt snabbt in textsjok med nyckelord som ögat dras till. Så om jag såg MANDALAKI = IDIOTEN HERSELF så hade jag sett resten också. Garanterat.
 
Jag kan tycka att man är för dum för att jobba om man sitter på arbetsplatsens dator och skriver skit om chefen på arbetstid, och sedan GLÖMMER att logga ut. Särskilt om det strider mot regler och företagspolicy.

Men det är min åsikt.
Totalt korkad.
Ts i denna tråden kan tyvärr inte gör något åt andra människors dumhet.
Ts kan bara ändra ditt eget gräsliga beteende och förhoppningsvis få lite bättre tillit hos de anställda
 
jag tror inte det är vanligt att det är tillåtet att diskutera företagshemligheter på facebook.
Det är faktiskt inte tillåtet på något elektroniskt media där kommunikationen inte kan garanteras sådan kryptering att den förblir krypterad oavsett var den råkar hamna. Vissa företag har helt slutat köra företagshemligheter över nätet och gör som dom alltid gjort tidigare, personlig övverräckning av dokument och filer,,,,,,,,vilket är sunt i dagens osäkra teknikhypade omvärld.
 
De anställda har ju långt innan TS läst FB haft problem med TS. Det är väl fokusfrågan: lösa samarbetsproblemen. Inte vem som läst vad när.
Vi vet inget om hur ts är/har varit som chef innan det inträffade.
Vi kan ju bara gissa...
Att läsa på annans fb sida är säkert inget som strider mot ts ledarskap/personlighet i övrigt.
"Sådan där" brukar hänga ihop med personligheten.
 
Vi vet inget om hur ts är/har varit som chef innan det inträffade.
Vi kan ju bara gissa...
Att läsa på annans fb sida är säkert inget som strider mot ts ledarskap/personlighet i övrigt.
"Sådan där" brukar hänga ihop med personligheten.

Ja, du gissar ju verkligen på. Jag går på vad som skrivs här.

Det finns folk som läser andras vykort också. De borde nog skjutas.

Tycker det säger mest om intelligenskvoten hos de anställda.
 
Ja, du gissar ju verkligen på. Jag går på vad som skrivs här.

Det finns folk som läser andras vykort också. De borde nog skjutas.

Tycker det säger mest om intelligenskvoten hos de anställda.
Så om du har en chef som sitter läser personliga meddelanden mellan anställda, har du då ett högt förtroende för chefen.

(att två av de anställda är korkade, det vet vi, vi behöver inte diskutera detta faktum mer)

Nu pratar vi om vem chefen är i sin ledarroll.
(ingen ska skjutas, det finns det INTE fog för)
 
Som jag ser det, bägge klantade till det.

Medarbetaren som sagt otrevliga saker om sin chef i ett privat meddelande, fick just bekräftat att chefen är precis så gränslös om denna hade trott.

Oavsett om medarbetaren blir avskedad eller ej, så kommer chefen stå med hundhuvudet kvar och skadat förtroende bland de andra medarbetarna.

Det börjar te sig ganska klart vem som äger problemet.

Tillägg:

Det är iofs lätt att vara efterklok, men en chef ska aldrig handla i affekt.
Bäst hade varit att bara berätta för medarbetaren att hen hade glömt att logga ut från facebook, och inget mer.
 
Som jag ser det, bägge klantade till det.

Medarbetaren som sagt otrevliga saker om sin chef i ett privat meddelande, fick just bekräftat att chefen är precis så gränslös om denna hade trott.

Oavsett om medarbetaren blir avskedad eller ej, så kommer chefen stå med hundhuvudet kvar och skadat förtroende bland de andra medarbetarna.

Det börjar te sig ganska klart vem som äger problemet.

Tillägg:

Det är iofs lätt att vara efterklok, men en chef ska aldrig handla i affekt.
Bäst hade varit att bara berätta för medarbetaren att hen hade glömt att logga ut från facebook, och inget mer.
Med tanke på vad som skrevs finns det ett större problem än att chefen läste på fb. De där medarbetarna borde börja jobba istället för att odla sitt skitsnack. Om det stämmer som TS beskriver så verkar åtminstone inte den ena direkt kvala in som Månadens Medarbetare.
 
Med tanke på vad som skrevs finns det ett större problem än att chefen läste på fb. De där medarbetarna borde börja jobba istället för att odla sitt skitsnack. Om det stämmer som TS beskriver så verkar åtminstone inte den ena direkt kvala in som Månadens Medarbetare.
Dåligt ledarskap!!!
Skulle jag kalla det
 
Det är iofs lätt att vara efterklok, men en chef ska aldrig handla i affekt.
Bäst hade varit att bara berätta för medarbetaren att hen hade glömt att logga ut från facebook, och inget mer.

TS ringde ju dock HR och fick höra att hen skulle skriva ut och ta upp det med personen. Så det kan nog inte skyllas (helt) på att TS inte var kall nog.

(Jag hade för övrigt läst utan att tveka om jag skakat igång en dator och sett företagshemligheter i en öppen chatt, skulle jag tro. Personligt groll hade jag nog inte läst vidare i, men ser det andra helt annorlunda.)
 
TS ringde ju dock HR och fick höra att hen skulle skriva ut och ta upp det med personen. Så det kan nog inte skyllas (helt) på att TS inte var kall nog.

(Jag hade för övrigt läst utan att tveka om jag skakat igång en dator och sett företagshemligheter i en öppen chatt, skulle jag tro. Personligt groll hade jag nog inte läst vidare i, men ser det andra helt annorlunda.)
Varför ens börja läsa första meningen?
Det syns tydligt att man är inne på "fel" sida.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp