Bukefalos 28 år!

Dataintrång?

Jag tycker att du ska släppa datorhistorien och istället fundera på hur du ska hantera det gigantiska ledarskapsproblemet du verkar ha. Det är inte förbjudet för anställda att sinsemellan snacka skit om chefen - eller om "negrer" - men det låter som att de här två personerna är väldigt besvärliga överhuvudtaget i arbetsgruppen. Att de dessutom har så hätska samtal om sin chef låter som något du måste hantera. Kan du ta hjälp av din egen chef?

En ände att börja i skulle kanske kunna vara sekretessbrottet. Nu vet jag inte hur reglerad sekretessen är hos er, men regelrätta sekretessbrott bör kunna leda till varning. Och det är en rätt allvarlig åtgärd.
 
Kan du ta hjälp av din chef? Facket?
Något brott kan jag inte se att du begått, de flesta skulle nog läst i ditt läge, sen kan man kanske fundera över hur moraliskt korrekt det är att läsa andras mail, meddelanden etc.
Som tidigare nämnts är det närmast en ledarskapsfråga i botten. Denne anställda verkar göra mycket annat än att jobba på jobbet... Är det ok att snacka skit och beklaga sig istället för att jobba första timmen av passet för alla? Om inte, varför för hen? Kanske inte är så, men av din text får jag intrycket att hon styr och ställer som hon vill...
 
Hej, anonymt nick idag. Jag arbetar som chef på ett företag. Vi tillhör en stor koncern med huvudkontor och HR avdelning i en annan stad. Jag har en god och väldigt problemfri med 20 av 22 anställda. En av de två bråkar om precis allt och jag tycker att jag bemöter hen korrekt genom att vara lugn saklig och pedagogisk. Innerst inne vet jag egentligen inte vad problemet är. Hen är arg på saker i kollektivavtalet och tar ut det personligt på mig. Är sjukskriven extremt mycket för olika saker med sjukintyg varje gång. Följer inte rutiner utan skapar egna. Behöver nån timmes gnäll om sitt privatliv varje pass innan hen börjar jobba. Är osams med sin parter och brutit med mamma och syster plus en dotter. Är i konflikt med exet och grannen och sin förra bästis. Och hundra andra småsaker Häromdagen skulle jag jobba på golvet och börja 07, jag gör det ibland.
Därför gick jag inte till mitt kontor utan till personalrummet där hen hade jobbat natt och skickade hem hen Under förmiddagen ska jag kolla en sak på datorn och tar den närmast i personalrummet.
Skakar på musen och hamnar då på den här personens facebook. En chattruta är öppen och det är en chatten mellan de två som är problematiska som anställda. Jag ser mitt namn i versaler tillsammans med orden idioten herself och börjar därför läsa. Det är mycket grovt mot mig och vår biträdande chef som kallas neger och det är problemet med henne. En neger är en neger står det. Jag är en dåre och idiot. Hemligheter inom företaget dryftas vitt och brett och även andra anställda benämns som muppar. Det är svordomar hat och ondska rasism sekretessbrott och väldigt elakt i en låååång blandning.
Jag blir helt chockad och berättar för HR som säger att jag ska prata med hen. Hon blir direkt vansinnig för att jag snokat i hennes privatliv. Ska anmäla. Jag känner att det är en jobbdator och strider mot både policy och lagen. Hon ringer HR som sedan inte vet vad som gäller utan ber mig lägga locket på. Det känns oerhört jobbigt nu. Ingen vet vem som felet och jag känner mig så ensam.
Ni kunniga har ni några Tankar?

Trist situation, trist med medarbetare som är så missnöjda med dig.
Men deras privata ilska har du ju inte så mycket med att göra egentligen.

Sekretessbrott eller inte beror väl på vilken spridning deras privata chattande har. Om det enbart är de två emellan så är det kanske inte ens säkert att du mer än av misstag sett deras gemensamma ilska mot dig.

Så antagligen ska du inte göra så mycket mer än att vara medveten om att de här två individerna är väldigt missnöjda med dig som chef.
Och eftersom det är du som är chef, är det du som äger problemet att diskutera med två medarbetare om varför de är missnöjda med dig, och om det finns något du kan göra för att påverka situationen.
 
På min förra arbetsplats diskuterade 2 kollegor patienter på Vilda Webben, båda fick varning. Den ena omplacerades till arkivtjänst men gjorde bort sig där också o blev uppsagd.
 
Hej, anonymt nick idag. Jag arbetar som chef på ett företag. Vi tillhör en stor koncern med huvudkontor och HR avdelning i en annan stad. Jag har en god och väldigt problemfri med 20 av 22 anställda. En av de två bråkar om precis allt och jag tycker att jag bemöter hen korrekt genom att vara lugn saklig och pedagogisk. Innerst inne vet jag egentligen inte vad problemet är. Hen är arg på saker i kollektivavtalet och tar ut det personligt på mig. Är sjukskriven extremt mycket för olika saker med sjukintyg varje gång. Följer inte rutiner utan skapar egna. Behöver nån timmes gnäll om sitt privatliv varje pass innan hen börjar jobba. Är osams med sin parter och brutit med mamma och syster plus en dotter. Är i konflikt med exet och grannen och sin förra bästis. Och hundra andra småsaker Häromdagen skulle jag jobba på golvet och börja 07, jag gör det ibland.
Därför gick jag inte till mitt kontor utan till personalrummet där hen hade jobbat natt och skickade hem hen Under förmiddagen ska jag kolla en sak på datorn och tar den närmast i personalrummet.
Skakar på musen och hamnar då på den här personens facebook. En chattruta är öppen och det är en chatten mellan de två som är problematiska som anställda. Jag ser mitt namn i versaler tillsammans med orden idioten herself och börjar därför läsa. Det är mycket grovt mot mig och vår biträdande chef som kallas neger och det är problemet med henne. En neger är en neger står det. Jag är en dåre och idiot. Hemligheter inom företaget dryftas vitt och brett och även andra anställda benämns som muppar. Det är svordomar hat och ondska rasism sekretessbrott och väldigt elakt i en låååång blandning.
Jag blir helt chockad och berättar för HR som säger att jag ska prata med hen. Hon blir direkt vansinnig för att jag snokat i hennes privatliv. Ska anmäla. Jag känner att det är en jobbdator och strider mot både policy och lagen. Hon ringer HR som sedan inte vet vad som gäller utan ber mig lägga locket på. Det känns oerhört jobbigt nu. Ingen vet vem som felet och jag känner mig så ensam.
Ni kunniga har ni några Tankar?

1) Har du skrivit ut eller på annat sätt dokumenterat konversationen?

2) Finns det tidsangivelser där som visar att personen i fråga har gjort detta på sin arbetstid? Eller har personen använt företagets dator på sin fritid? Jag vet inte vad ni har har för riktlinjer, men inget av alternativen är särskilt bra för den anställde, tänker jag.

Jag tycker att du ska vända dig till facket för att diskutera, och sedan påbörja en process för att så småningom köpa ut vederbörande. Bort med det ruttna. Rasism, personangrepp, hot och skitsnack är i allra högsta grad en arbetsmiljöfråga och ska tas på stort allvar.
 
Att läsa någons Facebook som är lämnad öppen är i regel ett lagbrott (dataintrång). Som arbetsgivare finns det undantag då du får läsa dina medarbetares privata meddelanden men detta är under mycket strikta regler. Det måste bland annat finnas en policy kring detta som medarbetaren är informerad om och det får bara ske då det finns sakliga misstankar om misskötsel. Detta verkar inte vara fallet för dig så jag råder dig att utgå från att du har begått ett brott och agera därefter.
 
Att läsa någons Facebook som är lämnad öppen är i regel ett lagbrott (dataintrång).
Huruvida TS i lagens mening olovligen berett sig tillgång till skriftväxlingen ifråga genom att - enligt uppgift - bara röra vid datormusen på en gemensam arbetsdator varpå chattrutan låg uppe på skärmen - tycker jag känns litet osäkert. TS verkar ju rent av saknat möjlighet att förhindra åtkomsten. Har du någon dom på det?
 
Huruvida TS i lagens mening berett sig tillgång till skriftväxlingen ifråga genom att - enligt uppgift -bara röra vid datormusen varpå chattrutan låg uppe på skärmen - tycker jag känns litet osäkert. Har du några domar på det?

Nej men det är så jag har fått lära mig i mitt yrkesliv och när jag googlar verkar det stämma.

Exempel från Dagens Juridik: "Anders Ahlqvist, IT-brottsexpert vid Rikspolisstyrelsen, understryker nu att inte bara Facerape är ett brott utan att det också är kriminellt att utan tillstånd utnyttja att någon har missat att logga ut för att kunna läsa personens Facebook-sida"

Exempel från lawline: "Att olovligen läsa annans privata meddelanden på facebook utgör dataintrång enligt Brottsbalken 4 kap 9 c §. Straffskalan löper från böter upp till fängelse i två år, men för den gärningen borde påföljden som regel stanna vid böter."
 
Nej men det är så jag har fått lära mig i mitt yrkesliv och när jag googlar verkar det stämma. Exempel från Dagens Juridik: "Anders Ahlqvist, IT-brottsexpert vid Rikspolisstyrelsen, understryker nu att inte bara Facerape är ett brott utan att det också är kriminellt att utan tillstånd utnyttja att någon har missat att logga ut för att kunna läsa personens Facebook-sida"
Jo, förvisso. Men jag uppfattar att det ändå krävs uppsåt. Man kan ju tänka sig fall där någon mer eller mindre lurpassar för att passa på - och i andra änden som TS beskriver helt utan uppsåt. Skulle TS fällas för det skulle ju ingen någonsin våga röra vid en dator med skärmsläckare. Men visst, risken finns säkert.
 
Jo, förvisso. Men jag uppfattar att det ändå krävs uppsåt. Man kan ju tänka sig fall där någon mer eller mindre lurpassar för att passa på - och i andra änden som TS beskriver helt utan uppsåt. Skulle TS fällas för det skulle ju ingen någonsin våga röra vid en dator med skärmsläckare. Men visst, risken finns säkert.

Att av misstag se en glimt av en konversation som råkar vara uppe på datorn kan naturligtvis inte vara olagligt. Uppsåt uppstår då man fortsätter läsa efter att ha identifierat det som en privat konversation.
 
Nej men det är så jag har fått lära mig i mitt yrkesliv och när jag googlar verkar det stämma.

Exempel från Dagens Juridik: "Anders Ahlqvist, IT-brottsexpert vid Rikspolisstyrelsen, understryker nu att inte bara Facerape är ett brott utan att det också är kriminellt att utan tillstånd utnyttja att någon har missat att logga ut för att kunna läsa personens Facebook-sida"

Exempel från lawline: "Att olovligen läsa annans privata meddelanden på facebook utgör dataintrång enligt Brottsbalken 4 kap 9 c §. Straffskalan löper från böter upp till fängelse i två år, men för den gärningen borde påföljden som regel stanna vid böter."
Citerar mig själv:
Det är inte dataintrång för fem öre, företagets datorer är arbetsredskap. Punkt!

Hade du däremot hackat dig in på kontot sk. "otillbörlig access" hade det varit en helt annan femma men lämnas ett konto öppet så är det,,,,,,,öppet.
Ska det räknas som allvarligt brott måste det finnas ett syfte att åsamka ägaren av kontot skada av något slag. Det här är fortfarande en tolkningsfråga om det skett ett brott eller inte eftersom vi inte vet företagets policy om datorernas användning eller om det som skrevs få fejjan skett under arbetstid.

Ev. "IT-brott" i det här fallet att läsa nån annans öppna konto på fejjan lär inte rendera ens en tanke på att fullfölja en ev. anmälan utan den kommer asap. att hamna i papperskorgen som "nerlagd, brott kan ej styrkas".
DÄREMOT kan det mycket väl bli en motanmälan om IT-brott mot företagssekretess vilket är "lite" allvarligare och tas definitivt på allvar.
 
Hej, anonymt nick idag. Jag arbetar som chef på ett företag. Vi tillhör en stor koncern med huvudkontor och HR avdelning i en annan stad. Jag har en god och väldigt problemfri med 20 av 22 anställda. En av de två bråkar om precis allt och jag tycker att jag bemöter hen korrekt genom att vara lugn saklig och pedagogisk. Innerst inne vet jag egentligen inte vad problemet är. Hen är arg på saker i kollektivavtalet och tar ut det personligt på mig. Är sjukskriven extremt mycket för olika saker med sjukintyg varje gång. Följer inte rutiner utan skapar egna. Behöver nån timmes gnäll om sitt privatliv varje pass innan hen börjar jobba. Är osams med sin parter och brutit med mamma och syster plus en dotter. Är i konflikt med exet och grannen och sin förra bästis. Och hundra andra småsaker Häromdagen skulle jag jobba på golvet och börja 07, jag gör det ibland.
Därför gick jag inte till mitt kontor utan till personalrummet där hen hade jobbat natt och skickade hem hen Under förmiddagen ska jag kolla en sak på datorn och tar den närmast i personalrummet.
Skakar på musen och hamnar då på den här personens facebook. En chattruta är öppen och det är en chatten mellan de två som är problematiska som anställda. Jag ser mitt namn i versaler tillsammans med orden idioten herself och börjar därför läsa. Det är mycket grovt mot mig och vår biträdande chef som kallas neger och det är problemet med henne. En neger är en neger står det. Jag är en dåre och idiot. Hemligheter inom företaget dryftas vitt och brett och även andra anställda benämns som muppar. Det är svordomar hat och ondska rasism sekretessbrott och väldigt elakt i en låååång blandning.
Jag blir helt chockad och berättar för HR som säger att jag ska prata med hen. Hon blir direkt vansinnig för att jag snokat i hennes privatliv. Ska anmäla. Jag känner att det är en jobbdator och strider mot både policy och lagen. Hon ringer HR som sedan inte vet vad som gäller utan ber mig lägga locket på. Det känns oerhört jobbigt nu. Ingen vet vem som felet och jag känner mig så ensam.
Ni kunniga har ni några Tankar?

Hade jag fått reda på att min chef hade hittat en annan anställds facebook inloggad, blivit nyfiken och läst igenom dennes konversationer hade jag tappat all respekt för den chefen och allvarligt funderat på om det var dags att byta jobb. De flesta normalt funtade människor har ju en spärr som säger att man inte läser andra människors privata brev/korrespondens precis som att man inte smyger utanför någons hus och kikar in genom fönstren. Det går ju att titta in, men man gör det liksom bara inte.
Det är såklart tråkigt att dina anställda skriver hemska saker om dig, men de har faktiskt all rätt att tycka illa om dig i sina privata facebook-meddelanden om de nu vill. Nu glömde din anställda sin facebook inloggad, om hen hade glömt ett öppnat vanligt brev på fikabordet hade du då känt att du hade rätt att läsa det på samma sätt?
 
Hade jag fått reda på att min chef hade hittat en annan anställds facebook inloggad, blivit nyfiken och läst igenom dennes konversationer hade jag tappat all respekt för den chefen och allvarligt funderat på om det var dags att byta jobb. De flesta normalt funtade människor har ju en spärr som säger att man inte läser andra människors privata brev/korrespondens precis som att man inte smyger utanför någons hus och kikar in genom fönstren. Det går ju att titta in, men man gör det liksom bara inte.
Det är såklart tråkigt att dina anställda skriver hemska saker om dig, men de har faktiskt all rätt att tycka illa om dig i sina privata facebook-meddelanden om de nu vill. Nu glömde din anställda sin facebook inloggad, om hen hade glömt ett öppnat vanligt brev på fikabordet hade du då känt att du hade rätt att läsa det på samma sätt?
Fast detta är ditt tyckande. OK, om du tycker att TS betett sig förkastligt, att du skulle säga upp dig etc etc. Det förändrar inte rättsläget alls.
(och andra kan tycka helt annorlunda)

TS frågar inte om tyckande utan om rättsläget.
 
Förtroendet för dig som chef hade varit i botten om du hade läst mina privata meddelanden på fb
Det är totalt gräsligt att börja läsa. Du skitar ner dig när du snokar.
Vad är du för en människa?
(förstår varför du valt anonymt nick)
 
Citerar mig själv: Ska det räknas som allvarligt brott måste det finnas ett syfte att åsamka ägaren av kontot skada av något slag. Det här är fortfarande en tolkningsfråga om det skett ett brott eller inte eftersom vi inte vet företagets policy om datorernas användning eller om det som skrevs få fejjan skett under arbetstid.

Jag ser inte heller det som TS gjorde som ett allvarligt brott. "Allvarligt" är dock ingen juridisk term, brott kan däremot anses vara grova (knappast aktuellt i det här fallet). Att syfta till att åsamka någon skada är inget krav för att ett dataintrång ska räknas som grovt men den rubriceringen blir sannolikt närmare till hands om så är fallet.

Ev. "IT-brott" i det här fallet att läsa nån annans öppna konto på fejjan lär inte rendera ens en tanke på att fullfölja en ev. anmälan utan den kommer asap. att hamna i papperskorgen som "nerlagd, brott kan ej styrkas".
DÄREMOT kan det mycket väl bli en motanmälan om IT-brott mot företagssekretess vilket är "lite" allvarligare och tas definitivt på allvar.

Fast det du skriver verkar mest vara ditt eget tro och tyckande?
 
Jag kan utifrån TS beskrivning tycka att det som stod var relaterat till arbetet och inte privat och att det var befogat att läsa. Spridande av företagshemligheter och förtal av TS är knappast tillåtet enligt företagets regler och borde enligt mig vara tillräckliga skäl för att ha rätt att läsa det som stod.

Ett avgörande från förra året från Europadomstolen: http://www.dagensanalys.se/2016/01/...ivata-meddelanden-du-skickar-under-arbetstid/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp