Bukefalos 28 år!

De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

En 15-åring har avlidit efter en krock med ett träd. I en epa. Knappast att den körde lagligt.
Så jävla onödigt.
Naturligtvis med obligatorisk häktning och 2 års fängelse för trimning. Obligatorisk GPS med direktlänk till polisen i alla EPA-traktorer, samt att föräldrarnas bilar tas i beslag.
 
Nej.
Inget förbud. Men hårdare straff för fordon som inte följer reglemente. Gärna hårdare koll! Ryck föräldrarnas körkort om så behövs.....

För unga i min hembygd är epa i stort sett nödvändig för att kunna träffa kompisar och röra sig på egen hand. Stora vägen in till stan är inte tillåten för cykel och moppe. Föräldrarna behöver skjutsa överallt om ungarna inte har epa.

Jag har hellre barn i en skyddad epa än oskyddade på cykel eller moppe i den tunga trafik som kör på vägarna här.

Dessutom är detta en fluga som kommer att gå över. :)
Förbud att bära keps på allmän plats är ett straff som skulle svida....
 
Det måste väl finnas skriftliga riktlinjer för vad man får göra som sommarjobbare i olika åldrar? Vi brukar ta sommarjobbare till förskolan, och vad jag minns är det rätt tydligt vilka arbetsuppgifter man får utföra beroende på ålder, hur länge man får arbeta, osv.

Det finns det. Hos oss får ingen under 18 år köra någon form av maskin. Då har vi maskiner som inte kräver nån form av körkort. Men jag vet inte om det är en intern regel eller en allmän.
 
Naturligtvis med obligatorisk häktning och 2 års fängelse för trimning. Obligatorisk GPS med direktlänk till polisen i alla EPA-traktorer, samt att föräldrarnas bilar tas i beslag.
gäller det bara epa eller alla fordon?
Är i och för sig inte så många epa som körs av ungdomar här iallafall utan är A-traktor för ungdomar och epa körs av oftast äldre män.
 
gäller det bara epa eller alla fordon?
Är i och för sig inte så många epa som körs av ungdomar här iallafall utan är A-traktor för ungdomar och epa körs av oftast äldre män.
Kan i och för sig gälla alla fordon som är trimmade om man inte ombesiktigat. A-traktorer kallas ofta för EPA i dagligt tal.
 
Kan i och för sig gälla alla fordon som är trimmade om man inte ombesiktigat. A-traktorer kallas ofta för EPA i dagligt tal.
Var ganska många som blåste förbi mig i minst 200 när jag jobbade så jag slutade kl 1 på natten. Chiptrimning av B korts bilar av nyare modeller.
 
Var ganska många som blåste förbi mig i minst 200 när jag jobbade så jag slutade kl 1 på natten. Chiptrimning av B korts bilar av nyare modeller.
Ofta lagligt. Har för mig att jag lätt kunde chippa upp min Aero till att toppa mer än de 250 den var byggd för utan ombesiktning.
 
Det måste väl finnas skriftliga riktlinjer för vad man får göra som sommarjobbare i olika åldrar? Vi brukar ta sommarjobbare till förskolan, och vad jag minns är det rätt tydligt vilka arbetsuppgifter man får utföra beroende på ålder, hur länge man får arbeta, osv.
Det stämmer.
För att få utföra vårdinsatser ska man ha fyllt 18. Detta är åldersgränsen för att få jobba i hemtjänst.

Men eftersom det råder extrem brist på personal så har man runt om i landet låtit yngre med A-traktor utföra uppdrag som handla, städa, köra ut mat, så social tid och promenader. Super!!! Detta gör att vårdutbildad personal räcker bättre till.
De yngre lockas förhoppningsvis till yrket och de har mer tid att lägga på de äldre.
 
Jag ska tillägga att jag inte är emot idén. Det skulle kunna vara jättebra om det sköts på rätt sätt. Men jag har läst om det på flera ställen där jag tycker att kommunerna inte verkar ta tillräckligt ansvar utan lägger för stort ansvar på ungdomarna.
Att tex handla, städa, laga mat är ju sånt som de definitivt kan utföra. Min mormor hade hemtjänst några år. Hon fick matlådor som personal kom och värmde varje dag. Men de hade ont om tid. Så tänk om en ungdom istället hade haft tid att sätta sig ner en kvart tillsammans med den som äter.
Det är precis sådant de yngre (under 18) gör. Finns många kommuner som gör detta för andra året och det har funkat jättebra.
Nästa år ska det införas på min arbetsplats och vi tycker det kommer bli super.
 
Det stämmer.
För att få utföra vårdinsatser ska man ha fyllt 18. Detta är åldersgränsen för att få jobba i hemtjänst.

Men eftersom det råder extrem brist på personal så har man runt om i landet låtit yngre med A-traktor utföra uppdrag som handla, städa, köra ut mat, så social tid och promenader. Super!!! Detta gör att vårdutbildad personal räcker bättre till.
De yngre lockas förhoppningsvis till yrket och de har mer tid att lägga på de äldre.
Vad räknas som vårdinsatser? I artikeln beskrivs att en 17-åring hjälper till med hygien och tar upp äldre ut sängen.
 
Vad räknas som vårdinsatser? I artikeln beskrivs att en 17-åring hjälper till med hygien och tar upp äldre ut sängen.
HSL-insatser. Tex medicinhantering, såromläggning, benlindning.
Men intimvård tycker jag inte att så unga personer ska utföra. Inte heller förflyttningshjälp.
Det finns faror och krävs tekniker för förflyttning och intimvården är mycket viktig stt den sker korrekt. Många har problem med tex svamp el annat som ska skötas om.
 
Det stämmer.
För att få utföra vårdinsatser ska man ha fyllt 18. Detta är åldersgränsen för att få jobba i hemtjänst.

Men eftersom det råder extrem brist på personal så har man runt om i landet låtit yngre med A-traktor utföra uppdrag som handla, städa, köra ut mat, så social tid och promenader. Super!!! Detta gör att vårdutbildad personal räcker bättre till.
De yngre lockas förhoppningsvis till yrket och de har mer tid att lägga på de äldre.
Det håller jag med om. Om det är dessa uppgifter de gör så är det toppen :) !
 
Det håller jag med om. Om det är dessa uppgifter de gör så är det toppen :) !
Jag är fortfarande skeptisk till ensamarbete för minderåriga. En av de intervjuade ungdomarna i nyheterna var 15. Antar att just denna inte hade EPA som transportmedel, där är det väl 16 som gräns 🤔 Gör säkert ett utmärkt jobb men även sett till att det ändå inte är helt ovanligt att det är hemtjänstpersonal som upptäcker avlidna vårdtagare så känns det inte helt ok att göra sådant utan någon form av handledare i närheten.
 
Senast ändrad:
Jag är fortfarande skeptisk till ensamarbete för minderåriga. En av de intervjuade ungdomarna i nyheterna var 15. Gör säkert ett utmärkt jobb men även sett till att det ändå inte är helt ovanligt att det är hemtjänstpersonal som upptäcker avlidna vårdtagare så känns det inte helt ok att göra sådant utan någon form av handledare i närheten.
Men går de verkligen in i någons hus/lägenhet med nyckel? De kanske är instruerade att ringa kontoret om ingen öppnar när de kommer?

Jag håller med dig om att det inte är bra om ungdomarna kommer själva och upptäcker någon som är död i hemmet, men vi får väl hoppas att arbetsgivaren har tänkt på detta.
 
Men går de verkligen in i någons hus/lägenhet med nyckel? De kanske är instruerade att ringa kontoret om ingen öppnar när de kommer?

Jag håller med dig om att det inte är bra om ungdomarna kommer själva och upptäcker någon som är död i hemmet, men vi får väl hoppas att arbetsgivaren har tänkt på detta.
Jag fick uppfattningen av att det var en nödlösning för att få ihop sommarbemanningen och knappt riskbedömt ordentligt men det kan förstås vara bättre skött än vad inslaget gav bild av.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 261
Senast: Blyger
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 871
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 116
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 754
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp