Bukefalos 28 år!

De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Men en bra teknikrevolution är den här snillrika funktionen med att fälla in sidobackspeglarna vid låsning av nyss parkerad bil!

Eller snarare den lilla knapp som ofta finns för att styra funktionen ovan vid körning. Har man en lågt stående sol rakt i ryggen som bländar bakifrån så kan man styra bort solen från sina ögon. Man får ju lite sämre sikt bakåt i teorin. Men så är det ju inte i praktiken.

Och samma sak kan man ju använda som motmedel mot bilar med för entusiastisk LED-belysning, som lagt sig 75m bakom, och tänker följa en hela vägen in i garaget..!
 
Det här är en teknikrevolution som vid en första anblick kan upplevas som extremt trafiksäkerhetshöjande - men är det verkligen inte.

Vem älskar inte det knivskarpa och distinkta LED-skenet,
som plockar fram alla detaljer på vägrenen framför dig, som har exakta halvljussfärer där ljus finns innanför och inte bländar utanför, som lever längre än vilken random glödtråd som helst?


Vem?
Den som möter en sån här bil.
Ja, det är ju inget problem på slät väg mötandes ett fordon med samma (eller lägre) höjd än din.
Men möter du en SUV, buss eller lastbil med strålkastare i höjd med din vindruta - eller någon av er passerar ett krön, så att ni tillfälligt befinner er under mötande bils halvljuskägla - då bländar även ett halvljus såsom om det vore ett 1000W's konventionellt glödtrådshelljus.

För min del lägger jag också till en ålderskoefficient för mina egna problem.
Då jag var 20-25 år och blev bländad, såg jag någorlunda normalt ett par sekunder senare. Idag, då jag är mycket närmare 60 än 50, då tar denna återställning betydligt längre tid.


Jag vet inte vad som är mest trafiksäkert;
att jag fortsätter att köra framåt och inte ser vad som finns framför mig,
eller att jag stannar mitt på mörk landsväg varje gång jag blivit bländad?
Möter sällan min egen bil i trafiken, men visst är LED väldigt dominerande på helt nya bilar? Jag tänker att jag borde ha stor erfarenhet men mina pupiller och ögonnerver må vara extremt okänsliga i sin funktion.

Värre var det den gången både halvljusen gick med 100 meters mellanrum på XL-caravellen och man fick välja på antingen helt svart, helt helljus eller positionsljus som inte syntes nästan alls framåt. Minst omtyckta bilförare den kvällen innan jag kom hem och kunde vänta med nästa resa till lampförsäljare i bästa dagsljus. Från bländad grande till att bilen på riktigt försvann i det svarta, med enda alternativet att göra en bländattack till. Stackars medtrafikanter. Om man hade kunnat mörda med ljusblinkers så hade det varit kört.

Som tur är kunde de räknas på mindre än ena handens fingrar de kvällskilometrarna.
 
Just det, en sak till som är dåligt med strålkastarna nuförtiden.

Numera är det mycket oftare man möter bilar som är enögda.
Förr i tiden, när ett ljus försvann, så byttes det av en luttrad förare.
I snitt - gissar jag - kördes det en eller två kvällar med trasig strålkastare. Se'n hade föraren skaffat ny glödlampa, och avsatte 5-8 minuter på att byta.

Idag är det hart när omöjligt att själv byta ljus. En raketforskarutbildning på erkänt internationellt universitet räcker inte långt, om mörkret skulle vara framme. Ofta är det hela strålkastarinsatsen som behöver demonteras - och lika ofta är det exakta handgrepp som inte ens går att beskriva med ord - eller ens youtubefilm - för att vinkla och vränga ur insatsen ur sitt precist placerade läge. Eller för all del - få tillbaka insatsen dit den ska vara monterad.

Därför, verkar det, som om en bilförare idag har kapitulerat och kör med trasig strålkastare fram till nästa service.
 
Just det, en sak till som är dåligt med strålkastarna nuförtiden.

Numera är det mycket oftare man möter bilar som är enögda.
Förr i tiden, när ett ljus försvann, så byttes det av en luttrad förare.
I snitt - gissar jag - kördes det en eller två kvällar med trasig strålkastare. Se'n hade föraren skaffat ny glödlampa, och avsatte 5-8 minuter på att byta.

Idag är det hart när omöjligt att själv byta ljus. En raketforskarutbildning på erkänt internationellt universitet räcker inte långt, om mörkret skulle vara framme. Ofta är det hela strålkastarinsatsen som behöver demonteras - och lika ofta är det exakta handgrepp som inte ens går att beskriva med ord - eller ens youtubefilm - för att vinkla och vränga ur insatsen ur sitt precist placerade läge. Eller för all del - få tillbaka insatsen dit den ska vara monterad.

Därför, verkar det, som om en bilförare idag har kapitulerat och kör med trasig strålkastare fram till nästa service.
Det var en period för typ 15-20 år sedan när flera bilmodeller hade glödlampor som var mycket svåra att byta. Biltillverkarna tog till sig kritiken och bilar med glödlampor som tillverkats efter det brukar inte vara svåra att fixa. Att folk inte gör det ändå beror nog snarare på att de inte vill göra sånt längre, dels saknar de all form av praktiskt handlag, dels är de rädda att smutsa ner sig.
 
Det var en period för typ 15-20 år sedan när flera bilmodeller hade glödlampor som var mycket svåra att byta. Biltillverkarna tog till sig kritiken och bilar med glödlampor som tillverkats efter det brukar inte vara svåra att fixa. Att folk inte gör det ändå beror nog snarare på att de inte vill göra sånt längre, dels saknar de all form av praktiskt handlag, dels är de rädda att smutsa ner sig.
Säkert sant för en del bilmärken, men sannerligen inte sant för hela branschen.
Det är för lite pengar i att sälja en lampa, och för mycket pengar i att låta någon annan byta densamma.
 
Just det, en sak till som är dåligt med strålkastarna nuförtiden.

Numera är det mycket oftare man möter bilar som är enögda.
Förr i tiden, när ett ljus försvann, så byttes det av en luttrad förare.
I snitt - gissar jag - kördes det en eller två kvällar med trasig strålkastare. Se'n hade föraren skaffat ny glödlampa, och avsatte 5-8 minuter på att byta.

Idag är det hart när omöjligt att själv byta ljus. En raketforskarutbildning på erkänt internationellt universitet räcker inte långt, om mörkret skulle vara framme. Ofta är det hela strålkastarinsatsen som behöver demonteras - och lika ofta är det exakta handgrepp som inte ens går att beskriva med ord - eller ens youtubefilm - för att vinkla och vränga ur insatsen ur sitt precist placerade läge. Eller för all del - få tillbaka insatsen dit den ska vara monterad.

Därför, verkar det, som om en bilförare idag har kapitulerat och kör med trasig strålkastare fram till nästa service.
På min förrförra bil, en Mazda 323, var en hovkrats det ultimata verktyget för att pilla loss spärren för att byta lampan. På de jag haft därefter är det som du beskriver, trots att jag har både hovkrats och små händer är det helt omöjligt att byta själv.
 
Vilka bilmärken syftar du på då?

Tre exempel på "inte så användarvänliga lösningar":

VW Golf vii (2012-2020)

Hyundai Elantra (2019-2020)

Ford C-Max (2015-2019)



Volvo XC60.
En relativt lätt en. Men man måste ändå bort med insatsen.


Peugeot 308.
Hur det borde vara.
 
Just det, en sak till som är dåligt med strålkastarna nuförtiden.

Numera är det mycket oftare man möter bilar som är enögda.
Förr i tiden, när ett ljus försvann, så byttes det av en luttrad förare.
I snitt - gissar jag - kördes det en eller två kvällar med trasig strålkastare. Se'n hade föraren skaffat ny glödlampa, och avsatte 5-8 minuter på att byta.

Idag är det hart när omöjligt att själv byta ljus. En raketforskarutbildning på erkänt internationellt universitet räcker inte långt, om mörkret skulle vara framme. Ofta är det hela strålkastarinsatsen som behöver demonteras - och lika ofta är det exakta handgrepp som inte ens går att beskriva med ord - eller ens youtubefilm - för att vinkla och vränga ur insatsen ur sitt precist placerade läge. Eller för all del - få tillbaka insatsen dit den ska vara monterad.

Därför, verkar det, som om en bilförare idag har kapitulerat och kör med trasig strålkastare fram till nästa service.
Lite av problemet tror jag ligger i att jag fick lära mig att man byter båda lamporna om en är trasig för då kommer snart den andra att gå. Nu byter man den som är trasig, kör vidare och sen upptäcker man att den andra har gått sönder nån vecka senare.
 
Just det, en sak till som är dåligt med strålkastarna nuförtiden.

Numera är det mycket oftare man möter bilar som är enögda.
Förr i tiden, när ett ljus försvann, så byttes det av en luttrad förare.
I snitt - gissar jag - kördes det en eller två kvällar med trasig strålkastare. Se'n hade föraren skaffat ny glödlampa, och avsatte 5-8 minuter på att byta.

Idag är det hart när omöjligt att själv byta ljus. En raketforskarutbildning på erkänt internationellt universitet räcker inte långt, om mörkret skulle vara framme. Ofta är det hela strålkastarinsatsen som behöver demonteras - och lika ofta är det exakta handgrepp som inte ens går att beskriva med ord - eller ens youtubefilm - för att vinkla och vränga ur insatsen ur sitt precist placerade läge. Eller för all del - få tillbaka insatsen dit den ska vara monterad.

Därför, verkar det, som om en bilförare idag har kapitulerat och kör med trasig strålkastare fram till nästa service.
Ytterligare en fördel med LED-insatserna som har en livslängd i paritet med bilens. Även om det sedan kostar som en mindre beg bil att byta om oturen ändå härjar.

Den mest svårbytta bil jag stött på är en Volvo V40 T4 från början av seklet. Till och med verkstaden suckade och ville ha bilen hela dagen, samt öppen tid hos speciell mek. Men moderna bilar har blivit ganska svårhanterade för hemmameken på många olika sätt, bland annat är många väldigt trånga i motorrummet.
 
Ytterligare en fördel med LED-insatserna som har en livslängd i paritet med bilens. Även om det sedan kostar som en mindre beg bil att byta om oturen ändå härjar.
En nackdel med LED-replacements för bilar som inte har strålkastarinsatser byggda för LED, är att det kan bli överhettning.
Så tips från coachen: Byt inte från glödtråd till LED, om du inte vet att det kommer funka.
 
lysandet blev som dag när jag köpte den här bilen och fick LED-ljus istället för de halvdassiga glödlamporna på tidigare bilar - men det har inte direkt med automatik att göra, det är en annan slags teknikrevolution.
Fast sådana känns nästan som helljus för mig, man blir helt bländad. Någon gång har jag trott det var helljuset rent av.
 
Säkert sant för en del bilmärken, men sannerligen inte sant för hela branschen.
Det är för lite pengar i att sälja en lampa, och för mycket pengar i att låta någon annan byta densamma.
Ford Focus är hopplösa att byta på, tycker jag, som försökt men gett upp och kör in med den. Man måste ha hela strålkastarinsatsen i knäet halvstående och åla in en liten hand inuti bakom ngt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 487
Senast: Blyger
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 888
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 121
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 764
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp