Bukefalos 28 år!

De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Helt klart tycker jag man bör se över reglerna. Höja hastigheten till 50. Krav på bälte, vinterdäck och bes varje år. I min stad har vi väldigt många A traktorer. Det värsta är alla bilister som kör om på alla möjliga ställen eller när dom tvingar ner ungdomarna på väggrenen. Sedan skulle polisen lägga mer tid på flygande kontroller.
Så du tycker på allvar att det är lättare att köra om ett fordon som går i 50 på en 70 väg där det bara finns få ställen som alls lämpar sig för omkörning, än ett fordon som går i 30?

Tycker du på allvar att en väldigt ung person som ännu inte mognat in i form av impulskontroll och konsekvenstänk, ska få köra så snabbt så att personen framför ett dödligt vapen legalt?

Vid 30 km/t så finns en god chans att en fotgängare klarar sig relativt väl, Vid 50 km/t så är dödsrisken påtaglig.
 
Nej det är inte enkelt, och för den okunnige är det svårt att se hur det manipulerats med hastigheten. Jag personligen har satt mig in i hur jag kan upptäcka tecken på bruten plombering på h-reg. Däremot helt hundra kan jag aldrig vara.
Måste man verkligen in under plomberingen för att växla mellan laglig-läge och räjser-mode?

I min enfald trodde jag att man hade en liten extrasladd in i kupén, som man med en liten dold brytare togglade bilens styrelektronik till att ha regulator inkopplad (laglig-läge) och att ha regulator förbikopplad (räjser-mode)?
 
Så du tycker på allvar att det är lättare att köra om ett fordon som går i 50 på en 70 väg där det bara finns få ställen som alls lämpar sig för omkörning, än ett fordon som går i 30?

Tycker du på allvar att en väldigt ung person som ännu inte mognat in i form av impulskontroll och konsekvenstänk, ska få köra så snabbt så att personen framför ett dödligt vapen legalt?

Vid 30 km/t så finns en god chans att en fotgängare klarar sig relativt väl, Vid 50 km/t så är dödsrisken påtaglig.
De får ju köra moppe i 45 och då är de helt oskyddade.
Om A-traktorn hade fått gå i 45 så hade irritationen minskat och de hade inte stoppat upp lika mycket och därmed hade farliga omkörningar också minskat.
På 70-vägar och högre borde det inte vara ett problem att lätt komma förbi ett fordon i 45. Man kommer ju förbi en bred bondetraktor rätt lätt.
 
Så var det förr också, så inget nytt där egentligen. De vet hur de kan manipulera.
Har en bekant som pr ett år yngre som berättade hur de manipulerade deras a-traktor och det är väl säkert snart runt 20 år sedan och om det redan på den tiden var att trycka in lite knappar å ändra. 🤷🏼‍♀️

Jag har dock hört på ryktesvägar att de håller på att kolla på sätt så det inte går att manipulera som det går idag. Tror vi kommer få ev besked om det tidigast i november.

Jo, men förr var det en fysisk spärr i växellådan, nu är det ju (på mer moderna bilar) bilens dator som styr det hela.
 
Märkligt i truckar är det bälten och vissa företag kräver att det används.
Har bara sätt bälte i B1, D1 och D2. Dom få jag har sätt att bälte finns i så har det varit från om tvåpungtsbälte.
C kortstruckar har jag ingen kunskap om så möjligt det ser annorlunda ut där.
 
De får ju köra moppe i 45 och då är de helt oskyddade.
Om A-traktorn hade fått gå i 45 så hade irritationen minskat och de hade inte stoppat upp lika mycket och därmed hade farliga omkörningar också minskat.
På 70-vägar och högre borde det inte vara ett problem att lätt komma förbi ett fordon i 45. Man kommer ju förbi en bred bondetraktor rätt lätt.
Det är oproblematiskt att köra om en moped. Dessutom så skadas många i mopedolyckor i singelolyckor, snarare än vid sammanstötningar med andra fordon.

Många av de dödliga A-traktor olyckorna har varit singelolyckor.

På en smal och slingrig väg 70-väg, så går det oftast att relativt lätt att hitta platser där man kan köra om ett "långsamgående fordon", det må vara en jordbrukstraktor, eller en A-traktor.
På samma väg kan det vara i stort sett omöjligt att köra förbi en 45 km/t jordbrukstraktor och även en A-traktor.

Irritationen ökar, snarare än minskar.

Det här händer relativt ofta på det vägar jag kör, just att man kommer ikapp en jordbrukstraktor eller A-traktor, och det är inte speciellt kul att ligga i 45 km/t i tre mil. Just den vägen jag tänker mest på, har endast ett fåtal hus längs en tre mil lång sträcka, och inga avfarter till andra samhällen innan man når kommunens centralort. De flesta jordbrukstraktorförarna brukar svänga in på en busshållplats, timmeruppläggsplats eller liknande för att släppa förbi kön som bildas bakom (eller så är de framme dit de ska rätt snart).
Någon A-traktorförare som underlättat för kön bakom har jag ännu inte träffat på...

När farten dessutom kombineras med unga ungdomar med mindre omdöme, som inte har förstånd nog att hålla åt sidan, eller dämpa farten så att bakomvarande kan köra om på lämpliga platser så, nä, jag anser att du (och Tomas Eneroth - https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7663Vv/tomas-eneroth-om-nya-epa-regler-kan-hoja-hastigheten) har fel.
 
Du skrev rika och bortskämda! Det är fortfarande det jag reagerade på! Man behöver inte vara bortskämd för att man är rik!
Och om vi ska fortsätta så finns det något mellan rik och fattig. Och där har jag växt upp. Där man inte kan få allt men där mina föräldrar har prioriterar mig och min syster framför sig själva.
Det var det där jag tänkte på också det där ”mellan landet” eller vad man ska kalla det.

Jag räknade för skoja skull på det. Säg att varje förälder lägger undan 100kr i månaden, det är inte mycket pengar för en enskild individ som ligger i det ”mellan landet”, då blir det 1200kr på ett år, säg att man sparar tills barnet är 15, då är det 18 000kr och på två föräldrar är det 36 000kr och det kan man få helt okej a-traktorer för.

Har man sparat pengarna i fonder som gått bra så kan pengarna till och med förökat sig, så nja man måste inte va rik för att ha råd, men det kräver planering skulle jag nog säga.
 
Så du tycker på allvar att det är lättare att köra om ett fordon som går i 50 på en 70 väg där det bara finns få ställen som alls lämpar sig för omkörning, än ett fordon som går i 30?

Tycker du på allvar att en väldigt ung person som ännu inte mognat in i form av impulskontroll och konsekvenstänk, ska få köra så snabbt så att personen framför ett dödligt vapen legalt?

Vid 30 km/t så finns en god chans att en fotgängare klarar sig relativt väl, Vid 50 km/t så är dödsrisken påtaglig.
Ja, det skulle minska köbildning tex. Det skulle göra att idiotomkörningar minskar. En vanlig traktor idag gör ofta 50. Den får dom framföra med flera ton bakom. Många som idag kör A traktor bor på landet och har kört traktor i många år hemma på gården. Många av mina barns kompisar var duktiga förare. Däremot blir man väldigt förvånad och rädd hur vuxna uppför sig i trafiken. Dom måste om till varje pris. Spelar ingen roll om det är skymd sikt. Fram ska dom.

Sen är det väl upp till föräldrarna att avgöra om barnet är moget för ett fordon eller inte.
 
Vill bara inflika att det inte går med alla bilar, utan det är regler kring hur de ska byggas om. Vissa bilmodeller behöver inte ändras i konstruktionen speciellt mycket och går då att ändra tillbaka eftersom de chippas på något sätt för att ställa in hastigheten.
De tre gångerna jag tog vaccinet skulle man vänta i 15 minuter utifall att man fick en allergisk reaktion på vaccinet.

Ja, det gör de. Jag har en kollega som bor på landet som har ett barn som snart är i EPA-ålder. Där är planen att skaffa en EPA de sen kan göra om tillbaka till en vanlig bil igen.
Nu har jag inte läst igenom hela tråden än, så jag kanske är tvåa på bollen.
Men vi kollade upp det där med att konvertera en bil till A-traktor och sen konvertera tillbaka. Det är nästan omöjligt. Att konvertera till A-traktor är lätt iom att du ändrar i elektroniken och reg.besiktigar till A-traktor.
Men att ändra tillbaka, då krävs det tillverkarintyg och orginaluppsättning av elektroniken från tillverkaren för omreg till bil vid besiktningen.
Olika lätt att få tag i och olika kostnad beroende på bilmärke. Men visst går det, men det är billigare att köpa en ny bil. För oss som tittade på BMW gick det inte ens.
 
Ja, det skulle minska köbildning tex. Det skulle göra att idiotomkörningar minskar. En vanlig traktor idag gör ofta 50. Den får dom framföra med flera ton bakom. Många som idag kör A traktor bor på landet och har kört traktor i många år hemma på gården. Många av mina barns kompisar var duktiga förare. Däremot blir man väldigt förvånad och rädd hur vuxna uppför sig i trafiken. Dom måste om till varje pris. Spelar ingen roll om det är skymd sikt. Fram ska dom.

Sen är det väl upp till föräldrarna att avgöra om barnet är moget för ett fordon eller inte.
OK frihet alltså!

Låt vem som vill intyga att vem som helst är en lämplig bilförare.

Jag bor också på landet, med många yngre runt mig som kör jordbrukstraktor hemma på gården.

Jag kör själv jordbrukstraktor både på vägen med redskap på väg till åkern, och naturligtvis på åkern.

Att åka mellan fälten handlar om ofta några hundra meter eller kanske någon kilometer på en en väg på landet, sällan att det handlar om flertalet mils körning för de unga förarna, det är för dyra grejer.
Ingen av mina grannar har för vana att släppa iväg en 15-16-åring med en 200-hästars traktor med en balvagn som är full med ensilagebalar för att köra flera mil, eller låta 15-åringen köra balpressen vare sig i fält eller på långa transporter.

Men det är en jädra skillnad på att köra jordbrukstraktor på fältet, och på att befinna sig i en komplicerad trafikmiljö på en allmän väg.

Om föräldrarna verkligen hade "rätt" uppfattning, om vad just deras barn gör på vägen och om de egna barnens förmåga, så skulle nog flera av de svåra olyckorna som skett med A-traktorer varit en icke-fråga. Flera av olyckorna hade helt enkelt inte inträffat, föräldrarna hade sett till att bilen var laglig.

Kan du förklara hur köbildningen skulle kunna minska när det de facto blir svårare att köra om?
 
Jag bor i Stockholmsförort och jag håller på att bli galen. Dessa röda trianglar ÖVERALLT hela tiden. Förr var det på landet man fastnade bakom enstaka traktorer - nu fastnar man konstant bakom dessa bilar mitt i stan. Varför ska barn behöva köra bil??? Om de inte är mogna för att köra bil "på riktigt", varför ska de köra alls? Det är så jäkla bortskämt och slött att inte orka cykla, köra moppe eller åka kollektivt. Inte som att det är svårt att ta sig fram runt Stockholm utan bil. Suck.
 
OK frihet alltså!

Låt vem som vill intyga att vem som helst är en lämplig bilförare.

Jag bor också på landet, med många yngre runt mig som kör jordbrukstraktor hemma på gården.

Jag kör själv jordbrukstraktor både på vägen med redskap på väg till åkern, och naturligtvis på åkern.

Att åka mellan fälten handlar om ofta några hundra meter eller kanske någon kilometer på en en väg på landet, sällan att det handlar om flertalet mils körning för de unga förarna, det är för dyra grejer.
Ingen av mina grannar har för vana att släppa iväg en 15-16-åring med en 200-hästars traktor med en balvagn som är full med ensilagebalar för att köra flera mil, eller låta 15-åringen köra balpressen vare sig i fält eller på långa transporter.

Men det är en jädra skillnad på att köra jordbrukstraktor på fältet, och på att befinna sig i en komplicerad trafikmiljö på en allmän väg.

Om föräldrarna verkligen hade "rätt" uppfattning, om vad just deras barn gör på vägen och om de egna barnens förmåga, så skulle nog flera av de svåra olyckorna som skett med A-traktorer varit en icke-fråga. Flera av olyckorna hade helt enkelt inte inträffat, föräldrarna hade sett till att bilen var laglig.

Kan du förklara hur köbildningen skulle kunna minska när det de facto blir svårare att köra om?
Fast föräldrarna måste ta mer ansvar för om barnet är lämpligt i trafik eller inte.

Tja, det är ju 50 i stan. Då lär man slippa alla omkörningar.

Går dom i 50 så flyter dom med trafiken lättare. Det är ju enkelt och se när en traktor befinner sig på vägen. Det är inte alls lika mycket kö bakom.
Här är dock ungdomarna duktiga på att stanna och släppa förbi övrig trafik.
 
Fast föräldrarna måste ta mer ansvar för om barnet är lämpligt i trafik eller inte.

Tja, det är ju 50 i stan. Då lär man slippa alla omkörningar.

Går dom i 50 så flyter dom med trafiken lättare. Det är ju enkelt och se när en traktor befinner sig på vägen. Det är inte alls lika mycket kö bakom.
Här är dock ungdomarna duktiga på att stanna och släppa förbi övrig trafik.
Går det i 50 så dör både den dom kör på o dom själva med lite otur, då sitter jag hellre en stund längre bakom o svär tills jag kan köra om.
Både hemma o här finns det drösvis av A traktorer som kör lååååååååångt över tillåten hastighet och bilarna är inte att leka med heller, hyfsat nya Bmv, volvo,mm
 
Går det i 50 så dör både den dom kör på o dom själva med lite otur, då sitter jag hellre en stund längre bakom o svär tills jag kan köra om.
Både hemma o här finns det drösvis av A traktorer som kör lååååååååångt över tillåten hastighet och bilarna är inte att leka med heller, hyfsat nya Bmv, volvo,mm
Jo, dom bygger om allt möjligt nu.
Här har vi inte haft någon olycka med Atraktor som kör på folk. Det sköter dom vuxna bra ändå. Speciellt cyklister brukar råka ut för att bli påkörda. Men inte av ungdomar dock.
Vi har ett gäng här med som går för fort. Men ett samtal hem brukar hjälpa bra.
 
Har bara sätt bälte i B1, D1 och D2. Dom få jag har sätt att bälte finns i så har det varit från om tvåpungtsbälte.
C kortstruckar har jag ingen kunskap om så möjligt det ser annorlunda ut där.
Jag vet inte vilka truckar de har på sambons jobb men de har bälten och krav att använda.
 
Det var det där jag tänkte på också det där ”mellan landet” eller vad man ska kalla det.

Jag räknade för skoja skull på det. Säg att varje förälder lägger undan 100kr i månaden, det är inte mycket pengar för en enskild individ som ligger i det ”mellan landet”, då blir det 1200kr på ett år, säg att man sparar tills barnet är 15, då är det 18 000kr och på två föräldrar är det 36 000kr och det kan man få helt okej a-traktorer för.

Har man sparat pengarna i fonder som gått bra så kan pengarna till och med förökat sig, så nja man måste inte va rik för att ha råd, men det kräver planering skulle jag nog säga.
Precis som med en hund så är inte bara inköpspriset som avgör om man kan ha en a-traktor/epa. Den ska försörjas också. Skulle en 15 åring ha ett extrajobb bredvid skolan och tjäna så pass mycket att den har råd med reparationer, service och däck i tid och otid. Det är trots allt en bil..... en hund kan man köpa billigt och kostar faktiskt inte lika mycket i drift. En häst däremot, finns en anledning till att många fattiga inte har en häst, ens om de fick den gratis liksom.
 
Nu har jag inte läst igenom hela tråden än, så jag kanske är tvåa på bollen.
Men vi kollade upp det där med att konvertera en bil till A-traktor och sen konvertera tillbaka. Det är nästan omöjligt. Att konvertera till A-traktor är lätt iom att du ändrar i elektroniken och reg.besiktigar till A-traktor.
Men att ändra tillbaka, då krävs det tillverkarintyg och orginaluppsättning av elektroniken från tillverkaren för omreg till bil vid besiktningen.
Olika lätt att få tag i och olika kostnad beroende på bilmärke. Men visst går det, men det är billigare att köpa en ny bil. För oss som tittade på BMW gick det inte ens.
Hur kom min vaccinering i i diskussionen? :laugh:

Här kör ungarna omkring i porsche, audi, bmw och stora SUVar eller amerikanska pickuper. :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 313
Senast: Blyger
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 875
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 117
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 755
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp