Bukefalos 28 år!

De ökade problemen kring EPA-traktorer (utbruten från Vad gör vi? Del CLXIV)

Nu hittade jag något och det var som jag själv hört:

”Om du som förälder vet att din ungdom kör en manipulerad A-traktor och inte gör något åt det kan du fällas för tillåtande av olovlig körning. Det i sin tur kan leda till att ditt eget körkort blir återkallat, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.”

Misstänker att det säkert är olika från fall till fall och upp till polisen att bevisa att föräldrarna kände till det. Låter som föräldrar kan neka att de inte kände till det. 🤷🏼‍♀️

Idag är det ju oftast bara en knapp som är skillnaden mellan spärrad växellåda eller ej.
 
Ja jag förstår inte varför barn inte kan cykla idag? O ska de cykla vill de ha en el-cykel? Använd benen vetja! Vi cyklade överallt, oavsett om det var 100 m, 1 km eller 1 mil. Vi lärde oss att vara försiktiga i trafiken, att ta hänsyn och dessutom ”hade vi något att göra” så samhället slapp den enorma skadegörelse och nedskräpning som finns idag.
Jag hade roligt med mina cyklar när jag var barn och ungdom, min barn hade roligt med sina också när vi bodde på landet- märkligt nog. Sedan var det visst inte lika kul med cykel längre... jättemärklig utveckling av dagens ungar faktiskt.
 
Och jag anser att det är dags att ungarna får ta konsekvenserna för sitt handlande. VET man hur man ska köra och ändå kör för fort- för den största smällen hamnar på föräldern om de blir tagna, så nog tusan förtjänar de att sitta på anstalt en tid för det brott DE begick, och inte föräldern.

Med ett sådant resonemang tycker jag synd om föräldrarna. Det är ju vanligt att grupptrycket påverkar ungdomarna som kör så att de i stundens hetta handlar fel. Tycker inte att en förälder ska ta största smällen för att en 15-16 åring föll för grupptrycket, en person som kanske ofta annars sköter sig så att föräldrarna tror det ska gå bra.

Det är inte "andras (ouppfostrade) ungar" som gör sådant här..... det tål att tänkas på.
Stundens hetta tillåter inte modifiering av fordon till olaglighet och sedan fortkörning. Det är en tvåstegsraket, först modifierar man fordonet sedan låter man det brottet bygga förutsättningar för att köra för fort i stundens hetta.

Jag tänker att föräldrarna inte behöver drabbas första gången. Men efter punktmarkering och repeterad förseelse.
 
Jag tror starkt på att anlägga cykelbanor som sträcker sig från stan och långt ut på landsbyggden. Nu är det så många som har elcyklar, el-kickar så att cykla nån mil i tid och otid är inte lika orimligt som det kunde kännas förr. På cykelbanor kan man också köra moped.

Jag personligen tycker att en 15-16 åring inte är mogen för att köra bil oavsett hastighet.
 
Gäller detsamma om man köper en ponny eller golfklubbor?
Ja? En ponny är inte billig. Men att köpa en bil för kanske 10 000 och uppåt (o alla dessa nyare bilar-BMW, Audi, Volvo är inte billiga), köpa grejer, reparera bilen och dieselkostnad på 28 kr liter är nog något dyrare än ett gäng golfklubbor. Jag känner inte så många barn som spelar golf förvisso.
Däremot har jag många vänner med barn med EPA/A-traktorer där reparationskostnader senast blev 30 000 kr.
O sånt slantas det upp för. Och så har man mage att klaga på el och drivmedelskostnad?
 
Jag tror starkt på att anlägga cykelbanor som sträcker sig från stan och långt ut på landsbyggden. Nu är det så många som har elcyklar, el-kickar så att cykla nån mil i tid och otid är inte lika orimligt som det kunde kännas förr. På cykelbanor kan man också köra moped.

Jag personligen tycker att en 15-16 åring inte är mogen för att köra bil oavsett hastighet.
Det tror jag med. Om inte annat för folkhälsan.
 
Ja? En ponny är inte billig. Men att köpa en bil för kanske 10 000 och uppåt (o alla dessa nyare bilar-BMW, Audi, Volvo är inte billiga), köpa grejer, reparera bilen och dieselkostnad på 28 kr liter är nog något dyrare än ett gäng golfklubbor. Jag känner inte så många barn som spelar golf förvisso.
Däremot har jag många vänner med barn med EPA/A-traktorer där reparationskostnader senast blev 30 000 kr.
O sånt slantas det upp för. Och så har man mage att klaga på el och drivmedelskostnad?
Jag tycker att det är taskigt uttryckt av dig oavsett.
 
Idag är det ju oftast bara en knapp som är skillnaden mellan spärrad växellåda eller ej.
Så var det förr också, så inget nytt där egentligen. De vet hur de kan manipulera.
Har en bekant som pr ett år yngre som berättade hur de manipulerade deras a-traktor och det är väl säkert snart runt 20 år sedan och om det redan på den tiden var att trycka in lite knappar å ändra. 🤷🏼‍♀️

Jag har dock hört på ryktesvägar att de håller på att kolla på sätt så det inte går att manipulera som det går idag. Tror vi kommer få ev besked om det tidigast i november.
 
Har man råd att köpa bil till ett barn för att barnet ska nöjes-köra så är man både rik och bortskämd. Faktiskt.
Håller inte med dig här.

I killens fall har han och mamman gått ihop och köpt ett renoveringsobjekt till a-traktor, de pengarna som den sen ev i framtiden säljs för kommer gå till att betala körkortet.
Ingen av föräldrarna har råd att betala bränslet och sagt till tonåringen att ett jobb behövs och att denne får bekosta bränslet själv.

Killen och mamman delade på kostnaden för inköpet. Kille sålde en moped som först skulle använts men som inte blev aktuell och det blev lite pengar över efter inköpet av traktorn, de överblivna pengarna går till att renovera upp den, sen när de är slut får tonåringen lösa resten själv.

Så bortskämd vet jag inte om alla är. Tonåringen här har fått slipa ner lacken och lackar om den, och nu håller på att fixa i ordning. Förhoppningsvis kanske tonåringen blir mer rädd om traktorn när det är känt hur mycket tid och själ som lagts ner i den.

Så att säga att alla barn är bortskämda för de får köra a-traktor tycker jag blir fel.
 
Taskigt? Jag förstår inte riktigt, är det taskigt att jag tycker att sådana dyra hobbies är för de rika? Tror du fattiga människor har råd med sådant?
Jag lägger ingen värdering om man är rik eller fattig utan mer ett konstaterande att rika har råd, fattiga har inte det.
Ja det är taskigt uttryckt, jag skulle nog inte säga att killen jag är ihop med är rik, men det är flera års sparande som gjort det möjligt. Så att säga att det bara är rika som har råd är att spotta på alla dom som sparat ihop på annat sätt.

Man måste inte va rik för att få det att funka.
Vet många ungdomar som börjar med en billigare a-trakor och byter upp sig, alternativt lever den kvar tills de ska ta B-körkort.
 
Taskigt? Jag förstår inte riktigt, är det taskigt att jag tycker att sådana dyra hobbies är för de rika? Tror du fattiga människor har råd med sådant?
Jag lägger ingen värdering om man är rik eller fattig utan mer ett konstaterande att rika har råd, fattiga har inte det.
Rika och bortskämda skrev du.
Och jag anser inte att ett barn behöver vara bortskämt för att den får något som föräldrar har råd med.
Behöver inte heller vara så att föräldrarna är rika utan att de helt enkelt prioriterar så.
 
Hemma hos mig är det otroligt många A-traktorer av olika slag, allt från lastbil till BMW och annat tjusigt och sedan de som ser ut att kunna rasa ihop när som helst.

Gemensamt är att INGEN av dem kör "för att det är nödvändigt". :p Här kan förvisso vara en bit (max 2 km för mig då som bor längst in på vägen) till busshållplatsen men där finns en rejäl parkering och bussarna går alla vardagar en gång i halvtimmen, och stannar precis utanför alla 3 skolor längs vägen och sedan vid tågstationen, en sträcka på knappt 1 mil om man tar närmsta högstadiet som mål.

Inte en enda A-traktor står parkerad vid pendelparkeringen utan de körs hela vägen till skolan vilket ju knappast är nödvändigt eller praktiskt med tanke på att det tar längre tid än bussen.

Sen kan inte jag tycka att det är hela världen för en frisk 16-åring att knata/cykla 1,5-2 km till bussen när inte förälder ändå kan släppa av vid skolan? O_o
Sådana sträckor klarar ju min 6-åring utan knussel?
 
Ja det är taskigt uttryckt, jag skulle nog inte säga att killen jag är ihop med är rik, men det är flera års sparande som gjort det möjligt. Så att säga att det bara är rika som har råd är att spotta på alla dom som sparat ihop på annat sätt.

Man måste inte va rik för att få det att funka.
Vet många ungdomar som börjar med en billigare a-trakor och byter upp sig, alternativt lever den kvar tills de ska ta B-körkort.
Fattiga kan inte spara pengar i flera år?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 322
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 813
Senast: a1agnlju
·
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 109
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 725
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp