Bukefalos 28 år!

De värsta hundannonserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: De värsta hundannonserna

Fast det är inte blandrasvalpar, hur gärna du än vill det ;) Föräldrarna är renrasiga och registrerade. Dock finns det ju givetvis inget som bevisar att hanen verkligen är pappa till valparna.

Jag undrar mer varför man har så bråttom med att avla att man inte ens "hinner" göra vallprov? Tiken är fyra år liksom. Dessutom håller jag med, 10 000kr för oreggade valpar är vansinne.
 
Sv: De värsta hundannonserna

Det är blandrasvalpar i alla hänseenden som spelar roll - de går INTE att regga i SKK!
 
Sv: De värsta hundannonserna

Fast det är inte blandrasvalpar, hur gärna du än vill det ;) Föräldrarna är renrasiga och registrerade.

Jag är benägen att hålla med här. Jag har funderat på detta fram och tillbaka efter att ha pratat med en uppfödare som jag anser vara en av Sveriges mest seriösa som också säger att en oreggad hund efter renrasiga föräldrar är en blandras.

Det räknas som en blandras, men det är ju ingen för det i mina ögon. Det är ju just det påståendet som får folk att tro att det på något vis ska bli lättare att ha hunden alt skiter i att tillgodose hundens behov på annat vis, för det "är ju ingen BC, Rottweiler, Schäfer, you name it".
 
Sv: De värsta hundannonserna

Äkta blandraser väl när 2 5vägs korsningar möts och skapar en kull med 10vägs korsningar :D? Dvs när föräldrarna inte är renrasiga, renrasig + renrasig =korsning, fler än en ras inblandad =blandras.(dvs ingen har ngn aning om vad hunden har i sig)

En sån hund har jag haft , vet inte alla raser men schäfer, setter, hovawart, pyrenee o typ 4 till raser, men vilken underbar hund :love:
 
Sv: De värsta hundannonserna

Fast det är inte blandrasvalpar, hur gärna du än vill det ;) Föräldrarna är renrasiga och registrerade. Dock finns det ju givetvis inget som bevisar att hanen verkligen är pappa till valparna.

Jag undrar mer varför man har så bråttom med att avla att man inte ens "hinner" göra vallprov? Tiken är fyra år liksom. Dessutom håller jag med, 10 000kr för oreggade valpar är vansinne.

det beror väl på vad man ska ha hundarna till , i typ Australien är det fullt med oreggade duktiga vallhundar, och där är det hunden som är intressant, inte stammen...
 
Sv: De värsta hundannonserna

Fast de hundarna är inte vår typ av blandrashundar (dvs någon har en hund och vill ha valpar) utan mer av vad all hundavel var för hundra år sedan - någon har en fungerande, testad vallhund som är son eller dotter till andra testade, fungerande vallhundar och så lägger man på en annan testad fungerande vallhund som i sin tur är avkomma till andra fungerande, testade vallhundar med syfte att få fram nya fungerande vallhundar. Och när hundarna levereras, så tester man dem och om de inte fungerar, så blir de inte föräldrar till nya generationer. (Testad=arbetad med)

I min barndom hände det att svenska jägare tog fram hundar enligt samma principer och då var man ganska osentimental med de hundar som inte jagade eller som inte jagade på rätt sätt.

Jag bryr mig egentligen inte om ifall människor avlar fram renrasiga eller blandehundar - men jag blir upprörd när folk avlar på ett sätt som minskar möjligheterna att avkomman får bra hundliv t.ex. blandar extrema bruksegenskaper eller avlar på djur utan att ha kontrollerat och dokumenterat deras bruksegenskaper och hälsa. Jag ogillar också att folk köper hundar på så lösa boliner att det finns en marknad för puppy-mills. Fast jag blir minst lika upprörd på folk som köper renraser av raser där människan valt att avla på utseende på bekostnad av livskvalitet.
 
Sv: De värsta hundannonserna

kl
Vad sägs om Jackchi valpar?
*Länk raderad av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: De värsta hundannonserna

Eller vad sägs om en Bsennen/BC/Schä tik för det facila priset 1000 kr? Man kan oxå få två av hennes valpar, a 4000 kr/styck. Pappan är kungspudel.

Varför kan folk inte hålla koll på sina hundar?
 
Sv: De värsta hundannonserna

Hahaha här kommer man på egna raser! :p
En sådan där blandning är en mardröm i mina ögon. En av de "svåraste" terrierna med Chihuahua. Snacka om att få en stissig, skällig, envis och super aktiv vovve. Som antagligen hamnar hos oerfarna ägare (barn familjer eller någon som bara vill ha en liten söt vovve)

Suck:(
 
Sv: De värsta hundannonserna

Håller med dig. Eftersom valparna inte går att regga i SKK. Man får inte heller ställa ut hunden, tävla bruks och måste ha tävlingslicens för att tävla agility.
Ville de ha reggade hundar borde de ha gk vallprov och väntat med valpar. Tyvärr kommer nog en del köpare som inte är insatta i bc att bli besvikna när de inser sitt misstag, till det priset dessutom....
 
Sv: De värsta hundannonserna

Shih-tzu/Chihuahua

Som tur var är det tiken som är shih-tzu! Detta verkar vara planerat, och jag undrar hur man tänker när man blandar de här två raserna?
 
Sv: De värsta hundannonserna

Blandras:
Mormor: Am. Bulldog/ Cane Corso blandning.
Morfar: Br. Springer Spaniel.

Mor: är en ovanstående blandning
Far: Vit kungspudel

nio valpar av denna härliga korsning.. herre gud:banghead:
 
Sv: De värsta hundannonserna

Hej
Säljer mina två Boxer Amstaff 1 år gamla pga platsbrist!!
De är av samma familjen, en bror och en syster!

Är snälla mot andra hundar, är rumsrena, kan passar som vakt hundar, de kan hoppa högt!

Pris: 5000 kr för båda!

De kan hoppa högt? whhhhat?:crazy:
 
Sv: De värsta hundannonserna

Fast det är inte blandrasvalpar, hur gärna du än vill det ;) Föräldrarna är renrasiga och registrerade. Dock finns det ju givetvis inget som bevisar att hanen verkligen är pappa till valparna.

.

Jo, det är blandrasvalpar. Annars kan ju vem som helst säga att vilka fina meriterade djur som helst är föräldrar till deras valpar, om man ändå aldrig registrerar dem så vet ju ingen ens om det stämmer.
Registreringen är ju kvittot på att det man säger är sant och riktigt.
 
Sv: De värsta hundannonserna

Det räknas som en blandras, men det är ju ingen för det i mina ögon. .

Det måste det ju bli? Det är i mina ögon som att säga att den här bilen har gått igenom besiktningen men jag sket i att spara papprena som bevisar det.
 
Sv: De värsta hundannonserna

Precis så.

Dessutom så påstår sig säljaren "inte ha hunnit" ta VP med en fyra år gammal tik, men hävdar att hon funkar bra i vallningen(det gör hon säkert, om man tittar på stamtavlan). Har hunden förstått vad djurhanteringen är så klarar den ett VP utan problem. Dessutom kan man ta VP med föräldradjuren upp till 6 mån efter att kullen föddes, och då får man registrera valparna.

Så det verkar öht inte finnas nån ambition att göra rätt, jag tror de hoppas på att göra sig pengar på att sälja hundar.
 
Sv: De värsta hundannonserna

Jag har haft en jrt/chihuahua. En hemskt trevlig hund! Vår hemmaveterinär har en hög också och de är alla trevliga. Följer med lösa på ridturer. Men det är ju såklart ingen soffhund. Då hittar de på egna hyss ;) (det var därföe jag tog över honom, tidigare ägare hade inte tid). Men stissig, skällig och envis? Nej. Däremot bra på att ta möss och jättego med barn och valpar, och inga problem med att slappa en vecka.
 
Senast ändrad:
Sv: De värsta hundannonserna

För det första så kan det handla om bedrägeri: De angivna föräldrarna kanske inte alls är föräldrar till kullen.

För det andra så är användandet av hunden inom hundsport kraftigt begränsad: Du kommer ha mycket svårt att få starta en oreggad hund i ex. vallhundstävlingar.

För det tredje så finns rasklubbens registreringskrav av en anledning: det finns ett medvetet mål med aveln och man strävar efter att hålla en hög standard och minimera risken för genetiska defekter. Att medvetet ta fram kullar som inte följer kraven är knappast seriös avel.

Hundarna kan mycket väl bli kompetenta arbetshundar, problemet är att ingen som är ute efter en kompetent hund köper från en sån här kull - eftersom tiken inte är officiellt testad och valparna inte kommer gå att använda till tävling/avel. Det är alltså ett dubbelt problem, eftersom de (okunniga) köpare som väljer en sån här valp mycket väl kan hamna med en rejält driftstark och svår hund som de inte har resurser att hantera!
 
Sv: De värsta hundannonserna

En hund som inte ingår i en ras genpool är inte renrasig, kan knappast vara så svårt att begripa genpool = stambok.

BTW så har BCs inte helt stängda stamböcker. Ägaren skall vara medlem i ISDS, ha en hund som kommer först på 2 tävlingar svårare än våra Internationnals, dessutom måste startfältet bestå av minst 25 hundar. Tävlingarna skall inte vara på hemmaplan o dessutom måste det vara två olika domare. O för att göra det ännu mer komplicerat bör/måste hunden ha känd härstamning, min Fäis t ex skulle aldrig kunnat ROMas, eftersom han hade NZ blod i sin stamtavla.

O ja visst ja, två andra av varandra oberoende domare måste intyga att hunden ser ut som en BC.
Plättlätt mao. Innehavaren av Somollis har fixat detta med två av sina hundar, de var iofs SKK reggade innan.
:bow::bow:

Mera KL

I det fall som Migo skrev om så är hanen ägd/har ägts av en person som bor i Västerås/Eskilstuna trakten, det enda jag kan hitta i Vallreg. Den sk uppfödaren/tikägaren bor i Norrtälje.
Mitt lösenord till Vallreg funkar inte så jag kan inte se om någon utav dessa är medlemmar i respektive lokalklubb eller i SVaK öht.
Migo får gärna luska vidare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 337
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 852
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp