Bukefalos 28 år!

De värsta hundannonserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: De värsta hundannonserna

En oreggad hund, oavsett ras kan inte starta i vallhundstävlingar öht, annat än klubbtävlingar iofs.

Är man nybörjare/naiv så kan man få plats på vallhundskurser med sin oreggade/blandis etc.., under förutsättning att man behöver hunden för djurhanteringen på gården, samt att hunden har förutsättningarna/kapaciteten att kunna valla, t ex djurkänslan.
*Länk raderad av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: De värsta hundannonserna

Jo, det är blandrasvalpar. Annars kan ju vem som helst säga att vilka fina meriterade djur som helst är föräldrar till deras valpar, om man ändå aldrig registrerar dem så vet ju ingen ens om det stämmer.
Registreringen är ju kvittot på att det man säger är sant och riktigt.

Ok, men nej :) Blandras - en korsning mellan två raser.

Även om SKK anses allsmäktigt i Sverige, blir inte oreggade hundar en annan sort. Men visst förstår jag vad du säger. Och håller med, förutom att det behövs ett annat uttryck.

En blodtypning visar "enkelt" vilken ras och stam hunden tillhör. Efter det är det bara registreringskraven som står emellan hunden och dess ras på pappret.
 
Senast ändrad:
Sv: De värsta hundannonserna

Ok, men nej :) Blandras - en korsning mellan två raser.

Även om SKK anses allsmäktigt i Sverige, blir inte oreggade hundar en annan sort. Men visst förstår jag vad du säger. Och håller med, förutom att det behövs ett annat uttryck.

En blodtypning visar "enkelt" vilken ras och stam hunden tillhör. Efter det är det bara registreringskraven som står emellan hunden och dess ras på pappret.

Håller med dig! Ett annat ord hade varit att föredra.
 
Sv: De värsta hundannonserna

Jag är bara bekant med tikens mammas ägare, och har erfarenhet av tikens mamma - en kanontrevlig hund (som är nära släkt med tre av mina hundar;)). Folket vet jag inget om. Seriös avel är det inte oavsett...
 
Sv: De värsta hundannonserna

Jag brukar kalla detta en "purebred mutt" men vet inte ifall det ar vare sig korrekt eller ok. Hur man skulle oversatta detta vete katten (mutt = korsning).
 
Sv: De värsta hundannonserna

Ok, men nej :) Blandras - en korsning mellan två raser.

Även om SKK anses allsmäktigt i Sverige, blir inte oreggade hundar en annan sort. Men visst förstår jag vad du säger. Och håller med, förutom att det behövs ett annat uttryck.

En blodtypning visar "enkelt" vilken ras och stam hunden tillhör. Efter det är det bara registreringskraven som står emellan hunden och dess ras på pappret.

Jag ser nog användandet av ordet blandras i just de fallen ungefär som "Härkomst går ej att styrka."
Inom CITES-listade djur försöker många komma undan med godtyckliga förklaringar. Tex måste man ju på unga grekiska landsköldpaddor ha papper för att visa att de faller under den kontrollerade handeln, och inte är smuggeldjur, och då kör många med; "Men den här är ju född på min mammas köksgolv!!"
Ja, kanske, kanske inte, vem vet?
Samma med fåglar där svenskfödda djur ibland kan vara undantagna vissa regler OM de har en fast fotring (vilken bara går att trä på mycket unga fåglar) och givetvis kommer folk med fåglar utan ring och börjar argumentera för att deras fågel ju är svensk. Men det är den ju inte, eftersom de har struntat i det enda möjliga sättet att bevisa det. Så därför är en hund aldrig "renrasig" utan papper enligt mig. Om man sedan kallar det något annat må vara hänt, men tanken är densamma.
 
Sv: De värsta hundannonserna

Och skulle man börja säga att de är rasrena, hur lång tid skulle det ta innan de två schäferföräldrarna nog var iallafall 99% schäfer, eller kanske 95%, men de ser ju ut som schäfrar, och pappans pappa såg ju också ut mest som en schäfer? Iofs med hängande öron, men mest var det nog schäfer.
Om det räcker med att man bara säger hur man tycker att det är?
 
Sv: De värsta hundannonserna

Och skulle man börja säga att de är rasrena, hur lång tid skulle det ta innan de två schäferföräldrarna nog var iallafall 99% schäfer, eller kanske 95%, men de ser ju ut som schäfrar, och pappans pappa såg ju också ut mest som en schäfer? Iofs med hängande öron, men mest var det nog schäfer.
Om det räcker med att man bara säger hur man tycker att det är?

Jag räknar enbart första generationen. Hade det varit någon annan ras vore dessa valpar renrasiga, eftersom dom hade kunnat reggas. (Jag tycker BCs regkrav är BRA, och jag tycker absolut inte att man ska avla på hundar som medför att valparna inte får reggas. Inte heller ska man avla på oreggade hundar.)

Och som sagt, hundar är enkla att blodtypa för att säkerställa härstamning och rastillhörighet.
 
Sv: De värsta hundannonserna

Blodtypa vilka som är föräldrar är enkelt, att fastställa ras är osäkert eftersom alla rasers DNA ff inte kläckts.
 
Sv: De värsta hundannonserna

Vattenskalle och en lymfkörtel som inte är av denna värld. Herregud, stackars valp.
 
Sv: De värsta hundannonserna

Usch :( Dom har fött upp kullar tidigare enligt annonsen, ser dom inte att något är fel på valpen! :confused:
 
Sv: De värsta hundannonserna

Jag har en kompis som har en hund från den "uppfödaren", den var galet dyr just för att den var så naken. Men hundstackar'n har inga tänder, och den ser inte hälsosam ut på något vis....
 
Sv: De värsta hundannonserna

Hundarna i annonserna är uppenbara djurskyddsfall och säljaren bör omgående anmälas till länsstyrelsen i berört län. Eftersom inget efternamn eller telefonnummer finns i annonsen är säljaren svår att identifiera. Du som per omvägar visste vem det var, kan du ge mig fullt namn och ev. adress? (via PM)
 
Sv: De värsta hundannonserna

Hundarna i annonserna är uppenbara djurskyddsfall och säljaren bör omgående anmälas till länsstyrelsen i berört län. Eftersom inget efternamn eller telefonnummer finns i annonsen är säljaren svår att identifiera. Du som per omvägar visste vem det var, kan du ge mig fullt namn och ev. adress? (via PM)

Migo- Du har PM
 
Sv: De värsta hundannonserna

Djurskyddsanmälan gjord.

Det är synd och skam att denna annons inte är anmäld och borttagen sedan tidigare. Jag har sparat annonsen offline ifall blocket väljer att ta bort den innan djurskyddet hunnit se. Jag anmälde nämligen till Blocket också...

Enda sättet att minska dessa uppfödares möjligheter till inkomster är att begränsa deras marknadsföringsmöjligheter och se till att djurskyddet får ögonen på dem som går att knipa via djurskyddslagen. Tyvärr är byråkratin omfattande så det tar tid innan djuren får hjälp:( Anmälde skriftligen och bad om återkoppling, får se hur det går helt enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 262
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 802
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 164
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp