Bukefalos 28 år!

Decemberöverenskomelsen

Det verkar bli en intressant vårvinter
"”Om S och MP går fram med en egen budget är Alliansen den största partikonstellationen och då kan vi rösta på vår egen budgetmotion”, twittrade Erik Ullenhag, Folkpartiets ekonomisk-politiska talesperson, under söndagen"

Så "Svetsaren" måste svetsa samman ett budgetförslag med V, MP och S annars kan väl alliansen inom decemberavtalets ramar både lägga fram en egen budget och rösta på den ;)
 
Det som gör något till en nation är uppfattningen om att det är en nation. Det finns ju inga allmänrådande fysiska kriterier för vad som är en nation. Det finns olika uppfattningar och definitioner på vad nation innebär. Du t ex anser att den måste innehålla en homogen kultur vilket är en kontroversiell och väldigt snäv definition.

States, Nations and Nationalism av Hagen Schulze ger en bra överblick över hur begreppet har definierats över tid och rum samt hur det används idag. Jag ser det som en sakfråga hur begreppet används och inte en ideologisk sådan. Jag definierar inte heller en nation på det sättet du skriver att jag gör. En bättre om än lite väl förenklad definition saxat från Wikipedia: "Ett exempel på en relativt okontroversiell definition är: "en grupp människor som skiljer sig från andra genom gemensamma och specifika kulturdrag där språket är den viktigaste särskiljande faktorn.". En samling människor med skilda kulturer som har språket som gemensam faktor men i övrigt i stort sett saknar "gemensamma och specifika kulturdrag" ryms inte inom den vanliga användningen av nationsbegreppet.
 
Det verkar bli en intressant vårvinter
"”Om S och MP går fram med en egen budget är Alliansen den största partikonstellationen och då kan vi rösta på vår egen budgetmotion”, twittrade Erik Ullenhag, Folkpartiets ekonomisk-politiska talesperson, under söndagen"

Så "Svetsaren" måste svetsa samman ett budgetförslag med V, MP och S annars kan väl alliansen inom decemberavtalets ramar både lägga fram en egen budget och rösta på den ;)

Ja synnerligen intressant kan det bli. Många glömmer bort att alliansen faktiskt är större än s+mp.
 
Ja synnerligen intressant kan det bli. Många glömmer bort att alliansen faktiskt är större än s+mp.
Nu har jag ju inte läst överenskommelsen men så vitt jag förstod så skulle det blocket som var störst hålla regering o statsminister. och när man ser på dagens ministerlista förekommer ju bara S o MP och de är ju tillsammans mindre än alliansen så alliansen bryter inte mot överenskommelsen om man driver sin egen linje?! ;)
 
Nej och nu dummar du dig bara.

Visserligen tycker du inte om att V ingår i regeringsunderlaget, men likväl gör de.

Det beror förstås på vad man menar med regeringsunderlag. Jonas Sjöstedt har trots allt sagt att de i och med Decemberöverenskommelsen har en vågmästarroll. Jag kan inte - hur mycket jag än sympatiserar med V i många frågor - tycka att man både kan vara en del av ett stabilt regeringsunderlag och samtidigt bestämma sig för att ha en vågmästarroll. Här måste V bestämma sig.
 
States, Nations and Nationalism av Hagen Schulze ger en bra överblick över hur begreppet har definierats över tid och rum samt hur det används idag. Jag ser det som en sakfråga hur begreppet används och inte en ideologisk sådan. Jag definierar inte heller en nation på det sättet du skriver att jag gör. En bättre om än lite väl förenklad definition saxat från Wikipedia: "Ett exempel på en relativt okontroversiell definition är: "en grupp människor som skiljer sig från andra genom gemensamma och specifika kulturdrag där språket är den viktigaste särskiljande faktorn.". En samling människor med skilda kulturer som har språket som gemensam faktor men i övrigt i stort sett saknar "gemensamma och specifika kulturdrag" ryms inte inom den vanliga användningen av nationsbegreppet.

Fast kulturerna är inte skilda; det är en smältdegel av integrerade kulturer där man i olika grad anser sig tillhöra de olika hundratals kulturdimensionerna som finns att ta ställning till. Din syn på vad som är en kultur är ganska föråldrad och förenklad.
 
Nej och nu dummar du dig bara.

Visserligen tycker du inte om att V ingår i regeringsunderlaget, men likväl gör de.
Ja visst kan det låta dumt, men kom man inte fram till att det största blocket skulle ha regeringspositionen?
Alltså tittar jag på ministrarna i dagens regering, bara S och MP. och det blocket ÄR mindre än alliansen. Så vill Löfven vara säker på att avtalet ska hålla bör han ju plocka in ett av de extrema icke allianspartierna antingen V eller SD för att hans block ska bli störst.
Men du kanske räknar bättre ;)
 
Det beror förstås på vad man menar med regeringsunderlag. Jonas Sjöstedt har trots allt sagt att de i och med Decemberöverenskommelsen har en vågmästarroll. Jag kan inte - hur mycket jag än sympatiserar med V i många frågor - tycka att man både kan vara en del av ett stabilt regeringsunderlag och samtidigt bestämma sig för att ha en vågmästarroll. Här måste V bestämma sig.

De stod bakom budgeten och om S+Mp vill ha igenom nästa måste de få med sig V. Det är regeringsunderlag. Så länge inte V lägger en egen budget är de regeringsunderlag
Ja visst kan det låta dumt, men kom man inte fram till att det största blocket skulle ha regeringspositionen?
Alltså tittar jag på ministrarna i dagens regering, ;)

Och du tittar åt fel håll. Förmodligen mot din egen navel.


Det går inte att förklara för de som inte vill begripa.
 
De stod bakom budgeten och om S+Mp vill ha igenom nästa måste de få med sig V. Det är regeringsunderlag. Så länge inte V lägger en egen budget är de regeringsunderlag


Och du tittar åt fel håll. Förmodligen mot din egen navel.


Det går inte att förklara för de som inte vill begripa.
Å så länge V säger ja och amen till Löfven så är de regeringsunderlag.
Vad händer när de upptäcker det och börjar ställa krav då?
 
Men ingen på Buke tycker tydligen det är oanständigt och fruktansvärt att en mycket gammal man ska bajsa och kissa i sitt vardagsrum? Härmed dömer jag då er till samma fruktansvärda nesa när ni växer upp. Hoppas innerligt att ni får ert straff, empati för tiggare och invandrare är bra men våra egna gamla kan göra sitt behov varhelst det finns plats. Shame on you all.
 
Men ingen på Buke tycker tydligen det är oanständigt och fruktansvärt att en mycket gammal man ska bajsa och kissa i sitt vardagsrum? Härmed dömer jag då er till samma fruktansvärda nesa när ni växer upp. Hoppas innerligt att ni får ert straff, empati för tiggare och invandrare är bra men våra egna gamla kan göra sitt behov varhelst det finns plats. Shame on you all.

Det där var i särklass det mest korkade och ignoranta jag har läst. Kanske dags att nyktra till efter julhelgsfyllan?
 
De stod bakom budgeten och om S+Mp vill ha igenom nästa måste de få med sig V. Det är regeringsunderlag. Så länge inte V lägger en egen budget är de regeringsunderlag.

V måste stödja regeringens budget för annars är Alliansen det största blocket och kan då rösta på sin egen budget
 
V måste stödja regeringens budget för annars är Alliansen det största blocket och kan då rösta på sin egen budget

Nja, Alliansen har ju frånhändt sig den möjligheten i och med DÖ så lägger man ju ner sina röster för att regeringen
ska få igenom sin.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Sverigedemokraterna har av TV4:s Kalla Fakta avslöjats driva en trollfabrik. SD:s anonyma konton har spridit propaganda och även sådant...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
7 881
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
502
Senast: dobbis
·
Trädgård & Växter Med tanke på värmen och torkan som har hållit i sig ett bra tag nu och verkar fortsätta hålla i sig, kommer det bli färre mördarsniglar...
2
Svar
25
· Visningar
672
Senast: Otherside
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 294
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp med fundering
  • Vilken ras passar mig?
  • Allergiutredning

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp