Bukefalos 28 år!

Dejtingtråden del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skitdag, jag har haft tvivel om precis alla mina livsval idag. Så kom jag på att M sagt någonting om någon bild som jag skickade till honom i somras, jag var ju bortrest så vi pratade mycket på messenger. Gick in i vår gamla konversation och började scrolla tillbaka. Efter ett tag glömde jag helt bort vad det var jag letade efter. Ser bara "Jag saknar dig" och "Har vi någonting bra på gång här?"

M har ringt dig, 27 minuter och 14 sekunder
Du har ringt M, 43 minuter och 34 sekunder

"Du är en sån jag borde gifta mig med. Eller, vill."
"Det kanske vi gör någon dag."

Jag vill verkligen inte vara med M. Jag är glad över att jag träffat honom senaste veckan, för nu känner jag mig mer säker på det än någonsin. Men det gör mig så fruktansvärt ledsen att han inte var den jag trodde. När jag påmins om hur kär jag var, och hur säker jag var att han var den rätta för mig. Hur vi tänkte på varandra dygnet runt i somras, och jag bara längtade efter att få komma hem så vi kunde få vara tillsammans. Jag satt i mörkret ute på balkongen på kvällarna och tittade ut över risfälten och lyssnade på syrsorna, och jag fick höra hans röst över knackligt wi-fi. Den känslan var så stark, och det var inget mer än en illusion. Det gör mig så ledsen. Både att inte veta om jag någonsin kommer få känna så för någon igen, men också vetskapen att även om jag gör det så behöver det inte betyda ett skvatt. Det är bara inbillning.

Skitdag :(
 
Jag förstod det. Jag funderade bara på om uttalandet var av misstag men det verkar ju stå för ett lika ofräscht beteende irl.
Ok, vad är det för ofräscht betende i det? Exakt vad är det för äkel i det? jag märkte att jag spanade in tjejer som jag tykte var snygga. Är det ofräscht? Är det det för att jag är +40? är det för att jag är man? Vad i är det som gör det hela ofräscht? Är det min över vikit? äller är det för att du inte gillar att någon tittar just på dig. Jag är lesen om jag verkar upprörd. Men om jag inte frå skriva på dena tråd för att jag är man så säj det. För att då vet jag vad som gäller för mig här. När jag skrev om att jag inte vill föstöra vänskap med en kvinlig bekant trots inviter. då belv andra upprörda. och nu när jag märkte att jag spanade in tjejer då är jag något äkel.

Ska jag vara lika känslig när det skrivs om män på tråden?
 
Vad 9e klassare vill ha enligt nån bild på facebook

https://www.facebook.com/joakim.lam...993068695287/1556604224434163/?type=3&theater

9klass_5a1287dbddf2b3446848ff61.jpg
 
Oj.. Undrar hur diskussionen gick mellan lärare och elever efter det där.. Kan hoppas att läraren var vettig i alla fall. Även om jag inte ser poängen med en sådan lista?
Jag tror inte alla pojkar hade dessa värderingar, utan att gruppdynamiken drog fram detta. Kanske krävs det inte bara ett samtal om kvinnosyn, utan även om inflytandet en grupp kan ha på varandra.

Tänkte först att jag hoppades på att listan aldrig når fram till flickorna i klassen (räknar kallt med att de inte satt i klassrummet), men insåg snart att det antagligen satt i alla fall någon HBTQ-person i klassrummet och mådde illa.

Och varför kommer det där upp på Facebook, vad vill läraren med det?
Och varför kommer listan upp i denna tråd, vad vill du med det?
 
Oj.. Undrar hur diskussionen gick mellan lärare och elever efter det där.. Kan hoppas att läraren var vettig i alla fall. Även om jag inte ser poängen med en sådan lista?
Jag tror inte alla pojkar hade dessa värderingar, utan att gruppdynamiken drog fram detta. Kanske krävs det inte bara ett samtal om kvinnosyn, utan även om inflytandet en grupp kan ha på varandra.

Tänkte först att jag hoppades på att listan aldrig når fram till flickorna i klassen (räknar kallt med att de inte satt i klassrummet), men insåg snart att det antagligen satt i alla fall någon HBTQ-person i klassrummet och mådde illa.

Och varför kommer det där upp på Facebook, vad vill läraren med det?
Och varför kommer listan upp i denna tråd, vad vill du med det?
Jag tänker lite liknande, att det är en lista som grupptrycket skapat. Om barnen svarat på vad de tror att deras kompisar vill ha typ. Skulle det vara en helt anonym enkät där de uppmuntras att vara helt ärliga om vad som egentligen är viktigt tror och hoppas jag att svaren skulle bli annorlunda.
 
Ok, vad är det för ofräscht betende i det? Exakt vad är det för äkel i det? jag märkte att jag spanade in tjejer som jag tykte var snygga. Är det ofräscht? Är det det för att jag är +40? är det för att jag är man? Vad i är det som gör det hela ofräscht? Är det min över vikit? äller är det för att du inte gillar att någon tittar just på dig. Jag är lesen om jag verkar upprörd. Men om jag inte frå skriva på dena tråd för att jag är man så säj det. För att då vet jag vad som gäller för mig här. När jag skrev om att jag inte vill föstöra vänskap med en kvinlig bekant trots inviter. då belv andra upprörda. och nu när jag märkte att jag spanade in tjejer då är jag något äkel.

Ska jag vara lika känslig när det skrivs om män på tråden?

Vi har ju pratat lite tidigare om att kvinnor och män har lite olika upplevelser och erfarenheter av dejtingscenen. Jag tror att komplexiteten i den här tråden, på ett kvinnodominerat forum, blir att vi reagerar på saker som män skriver som är kopplade till våra egna erfarenheter. Många känner sig exempelvis väldigt obekväma när män blänger på dem på krogen. Det kan ha med tidigare dåliga erfarenheter att göra, objektifiering, utsatthet, ihärdiga typer osv. Som inte alls har med dig att göra, men det kan vara bra som man att veta hur många känner kring det. Vi har också många erfarenheter av att sexualiseras av vad vi trodde var vänner. Då blir det att vi läser in våra egna erfarenheter i det du skriver. Eftersom det inte är så många män på forumet så blir det kanske enkelt att mäns dåliga erfarenheter av dejtinglivet går förbisedda eftersom vi inte upplever dem själva, och ingen påtalar det. Så om du själv upplever att vi skriver någonting som du reagerar på, säg absolut det. Det behöver ju inte vara bara för sakens skull, "men nu skrev du ju att du blängde på en man?" utan om du faktiskt tycker att något vi skriver känns sunkigt. Jag tror vi är många här som är intresserade av mäns upplevelser av dejting och har säkert mycket att lära av det.

Däremot tycker jag generellt vi kan ha en trevligare ton i tråden när vi reagerar på saker. Det blir mer konstruktiva diskussioner av att fråga "Har du tänkt på att.."
 
Ok, vad är det för ofräscht betende i det? Exakt vad är det för äkel i det? jag märkte att jag spanade in tjejer som jag tykte var snygga. Är det ofräscht? Är det det för att jag är +40? är det för att jag är man? Vad i är det som gör det hela ofräscht? Är det min över vikit? äller är det för att du inte gillar att någon tittar just på dig. Jag är lesen om jag verkar upprörd. Men om jag inte frå skriva på dena tråd för att jag är man så säj det. För att då vet jag vad som gäller för mig här. När jag skrev om att jag inte vill föstöra vänskap med en kvinlig bekant trots inviter. då belv andra upprörda. och nu när jag märkte att jag spanade in tjejer då är jag något äkel.

Ska jag vara lika känslig när det skrivs om män på tråden?

Men skippa offerkoftan! Du uttryckte dig som att du gick runt och stirrade ner kvinnor. Det tycker jag lät rätt vidrigt.
 
....
Oj.. Undrar hur diskussionen gick mellan lärare och elever efter det där.. Kan hoppas att läraren var vettig i alla fall. Även om jag inte ser poängen med en sådan lista?
Jag tror inte alla pojkar hade dessa värderingar, utan att gruppdynamiken drog fram detta. Kanske krävs det inte bara ett samtal om kvinnosyn, utan även om inflytandet en grupp kan ha på varandra.

Tänkte först att jag hoppades på att listan aldrig når fram till flickorna i klassen (räknar kallt med att de inte satt i klassrummet), men insåg snart att det antagligen satt i alla fall någon HBTQ-person i klassrummet och mådde illa.

Och varför kommer det där upp på Facebook, vad vill läraren med det?
Och varför kommer listan upp i denna tråd, vad vill du med det?

Appropå vems uppgift det är att "lära ut" vad som är ok.
Anser du på riktigt att det är lärarens uppgift att berätta hur killar ska se på tjejer ?
Eller ska de komma ifrån föräldrarna ?

Om VI som råkar ut för "feltänk" inte diskuterar det med de vi anser gör fel HUR ska de som gör "fel" få reda på det ?

Det har ju kommit upp då och då i tråden VILKEN TUR de va att någon kom undan med blotta förskräckelsen då hen känt sej hotad av våldtäkt efter att ha hånglat utanför dörren tex.... Eller de gången någon känt sej sexuellt trakasserad utan att säga nåt. För VEM ska säga nåt ?
 
Appropå vems uppgift det är att "lära ut" vad som är ok.
Anser du på riktigt att det är lärarens uppgift att berätta hur killar ska se på tjejer ?
Eller ska de komma ifrån föräldrarna ?
Det är väl inget som hindrar att detta kommer från fler håll än ett? Jag tycker absolut att det är lämpligt att diskutera etik, moral, könsroller, normer, grupptryck osv i skolan där barn och unga har möjlighet att få bredda sin syn på detta om de nu inte har turen att ha engagerade föräldrar.
Tänker du samma om andra saker som skolan lär ut också? Typ att det finns något binärt system där det måste vara antingen föräldrarna eller skolan som lär barnen att läsa, räkna, vara en ba kompis osv?
 
....


Appropå vems uppgift det är att "lära ut" vad som är ok.
Anser du på riktigt att det är lärarens uppgift att berätta hur killar ska se på tjejer ?
Eller ska de komma ifrån föräldrarna ?

Om VI som råkar ut för "feltänk" inte diskuterar det med de vi anser gör fel HUR ska de som gör "fel" få reda på det ?

Det har ju kommit upp då och då i tråden VILKEN TUR de va att någon kom undan med blotta förskräckelsen då hen känt sej hotad av våldtäkt efter att ha hånglat utanför dörren tex.... Eller de gången någon känt sej sexuellt trakasserad utan att säga nåt. För VEM ska säga nåt ?
När man har sexualkunskap anser jag på riktigt att man bör prata om människorsyn, ja. Föräldrarna bör också ta upp det, men det bör också diskuteras under just sexualkunskapen.
Hur man ser på andra människor, hur man bemöter dom, vad som är ett okej sätt att förhålla sig till en den person man är i en relation med o.s.v.

En lärare kan självklart inte säga något om vad en elev blir attraherad av, men man kan ju sätta det i en vidare kontext och fundera över varför attraktionsnormerna ser ut som de gör idag. Det tycker jag är något dessa elever skulle kunna få göra ett arbete om. Blanda sexualkunskap med historia, samhällskunskap, biologi och kanske språk, men också bild och slöjd såklart. Ett jättebra ämne att arbeta ämnesöverskridande med tycker jag.

Men å andra sidan är jag konstnär och inte lärare.
 
Alltså anser ni att samhället ska ta tag i problemet... Som jag sagt tidigare är det VI som är samhället ... Alltså är det upp till den som råkar ut för ett "felaktigt" beteende att faktiskt ta upp det med personen som gör det...

Som Grynet sa "ta inte skit" ... Stå upp för er själva !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska kasta ut min nuvarande och köpa ny säng. Men hur i hela fridens namn väljer man en ny bekväm säng? Det är ju sjukt dyrt! Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
686
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 833
Senast: pepp
·
Svar
1 769
· Visningar
93 726
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp