Dejtingtråden nr 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där tycker jag är så himla intressant. Hur rättfärdigar man det för sig själv, att inte kunna vara med ngn som är lika mkt äldre som yngre?
Det har jag också frågat mig. Jag tycker jämt jag ser män som söker betydligt yngre kvinnor men som inte kan tänka sig någon som ens är jämngammal.

Antagligen inbillar de sig att de är så otroligt ungdomliga att ingen i deras egna ålder kan matcha det 😅
 
Det har jag också frågat mig. Jag tycker jämt jag ser män som söker betydligt yngre kvinnor men som inte kan tänka sig någon som ens är jämngammal.

Antagligen inbillar de sig att de är så otroligt ungdomliga att ingen i deras egna ålder kan matcha det 😅

Men det där att ens "vara" en ålder när det rör sig om vuxna människor är obegripligt för mig. Och varför är det viktigt? Till syvende och sist är det ju bara personliga egenskaper som spelar in.

OM man nu inte skulle tänka att det hade ngt med utseende att göra förstås, men så ytliga är de väl inte de här männen. :)
 
Det där tycker jag är så himla intressant. Hur rättfärdigar man det för sig själv, att inte kunna vara med ngn som är lika mkt äldre som yngre?
Jag tänker att det beror mycket på i vilken ålder man själv är. Jag är 30 år. Jag skulle inte ha några problem med att träffa en som är 40 år. Vi kan lätt leva samma typ av liv ändå och ha mycket gemensamt osv. Någon som är 20 däremot har knappt börjat leva vuxenliv och det skulle nog vara svårt att få det att fungera pga det. Däremot +/- 5 år, ja då blir skillnaden inte lika märkbar. De i min bekantskapskrets är ofta mellan ca 27-45 år gamla och tja, då är det troligt att potentiella partners hamnar i det spannet också. (Unga klättararen jag träffar nu är dock yngre än så, vilket också var en stor anledning till att jag var skeptisk till det hela. Men än så länge fungerar det förvånansvärt bra.)
 
Det finns väl ett scenario, beroende på ålder. Om mannen vill ha barn, men är i en ålder där många kvinnor inte kan. Men generellt är det nog bara gubbsjuka, det ska vara någon "ung och fräsch".

Ja, det är ju sant. Och det är kanske där det skaver ytterligare för mig. Jag har nämligen väldigt svårt för när män som betydligt äldre än typ 40 år skaffar barn.
 
Jag tänker att det beror mycket på i vilken ålder man själv är. Jag är 30 år. Jag skulle inte ha några problem med att träffa en som är 40 år. Vi kan lätt leva samma typ av liv ändå och ha mycket gemensamt osv. Någon som är 20 däremot har knappt börjat leva vuxenliv och det skulle nog vara svårt att få det att fungera pga det. Däremot +/- 5 år, ja då blir skillnaden inte lika märkbar. De i min bekantskapskrets är ofta mellan ca 27-45 år gamla och tja, då är det troligt att potentiella partners hamnar i det spannet också. (Unga klättararen jag träffar nu är dock yngre än så, vilket också var en stor anledning till att jag var skeptisk till det hela. Men än så länge fungerar det förvånansvärt bra.)

Ja, jag nämnde ju att jag menade vuxna personer. Är man precis kring 20 kanske man inte riktigt är vuxen ännu, dvs jag förstår hur du menar. Men jag tycker att det är en jäkla skillnad på en medelålders person som bara kan tänka sig 3 år äldre men däremot 20 år yngre som i @Zinfernias exempel.
 
Ja, jag nämnde ju att jag menade vuxna personer. Är man precis kring 20 kanske man inte riktigt är vuxen ännu, dvs jag förstår hur du menar. Men jag tycker att det är en jäkla skillnad på en medelålders person som bara kan tänka sig 3 år äldre men däremot 20 år yngre som i @Zinfernias exempel.
Helt enig! Jag tänker 20åringar som vuxna, men ja, "inte lika vuxna som en 30åring" :D Ofta när folk pratar om att man ska vara vuxen så verkar det snarare handla om myndig eller ej, därav att mitt svar blev som det blev.
 
Känner mig lite irriterad. Tidigare nämnd snubbe frågade förra helgen då vi sågs över lite vin och snack, vad vi skulle hitta på nästkommande helg alltså denna. Lite som en ledande fråga och ja, jag uppfattade det som att han ville fortsätta umgås ibland. Vi har tidigare hamnat på samma tillställningar och börjat prata med varandra och därefter varit ute med hund osv. Dvs inte regelrätta dejter men ändå ett uttalat intresse av att ses och hitta på saker. Jag svarade att jag skulle jobba lite och han skulle ju ha sitt barn men, eftersom det kom från honom antog jag att barnet inte var hindret. Så i fredags hörde jag av mig och frågade vad de skulle göra, de hade inget planerat men han gav frågan över till mig. Jag frågade då vad man hittar på som är barnvänligt, fick inget svar. Jag skrev senare på kvällen att jag hade tänkt åka ut en sväng i finvädret dagen därpå dvs igår, och han svarade att det kunde de ju kanske haka på. Sånt han själv nämnt att vi skulle kunna göra. Sedan dess har det varit knäpptyst.

Det som stör mig mest är att jag tänker på det och Det irriterar mig. Jag är inte den som sitter hemma och väntar hela helgen på att han ska höra av sig, eller nån annan för den delen. Jag gör mina andra planerade aktiviteter med hund och häst och nån kompis Men varför beter man sig så? Det är saken som stör mig. Nej herregud, jag förstår verkligen varför jag lever ensam. Han kanske tyckte att jag var för svårtillgänglig förra helgen, vem vet. Det blev för besvärligt att lära känna mig kanske. I vilket fall så passar en sån person inte ihop med mig så då kan det väl få rinna ut i sanden.
 
Han uttryckte sig även att han hade gjort ett medvetet val att ha sitt liv så enkelt som möjligt så han inte behövde tänka på så mycket annat än jobbet, och att jag kanske också skulle tänka i dom banorna för MIN skull?! Det lät som om han ansåg att jag inte skulle ha varken häst eller hund för det blev ju så stressigt för mig? Vad fan, det var ju HAN som stressade mig?!
Jag hatälskar när de försöker lösa bekymmer de tror man har.

Kom att tänka på det ex jag lånade ut en del pengar till under vår tid ihop. När relationen tog slut tog jag kontakt med honom för att få tillbaka pengarna. Jösses vad kränkt han blev! Till en början kom han med en massa ursäkter om varför han inte kunnat eller kunde betala tillbaka, att han haft tufft med begravning, bilen gått sönder, och hans bostadshyra var säkert mycket högre än min... Sedan ansåg han att jag måste ha ekonomiska bekymmer för att jag hörde av mig och ville ha tillbaka mina pengar, och hans lösning var att jag borde sälja hästen så skulle jag inte ha det längre.

Alltså what 😅 Jag hade inga ekonomiska bekymmer, jag ville bara ha mina pengar 🤷‍♀️

Önskar jag hade kvar konversationen, för den var skrattretande löjlig. Han gav med sig först när jag hotade med Kronofogden, då hade han plötsligt råd att betala tillbaka.
 
Det där tycker jag är så himla intressant. Hur rättfärdigar man det för sig själv, att inte kunna vara med ngn som är lika mkt äldre som yngre?
Haha, jag slängde ut frågan i Facebookgruppen om varför män så ofta söker så mycket yngre kvinnor.

Hittills har jag fått tre svar, samtliga från män som hävdar att det baaaara är biologiskt eftersom kvinnor undermedvetet söker äldre, trygga partners och män söker yngre, fertila kvinnor.
Jag köper inte det rakt av.
 
Haha, jag slängde ut frågan i Facebookgruppen om varför män så ofta söker så mycket yngre kvinnor.

Hittills har jag fått tre svar, samtliga från män som hävdar att det baaaara är biologiskt eftersom kvinnor undermedvetet söker äldre, trygga partners och män söker yngre, fertila kvinnor.
Jag köper inte det rakt av.

Borde inte biologin styra sig själv, dvs man behöver inte medvetet söka äldre/yngre utan det bör ju då ske per automatik? Här verkar det ju vara ett högst medvetet val.
 
Haha, jag slängde ut frågan i Facebookgruppen om varför män så ofta söker så mycket yngre kvinnor.

Hittills har jag fått tre svar, samtliga från män som hävdar att det baaaara är biologiskt eftersom kvinnor undermedvetet söker äldre, trygga partners och män söker yngre, fertila kvinnor.
Jag köper inte det rakt av.

Ser man till rent sexuellt så borde det vara tvärt om, dvs att kvinnan söker yngre män eftersom kvinnors sexlust ökar i medelåldern och männens prestationsförmåga minskar (rent generellt)
 
Haha, jag slängde ut frågan i Facebookgruppen om varför män så ofta söker så mycket yngre kvinnor.

Hittills har jag fått tre svar, samtliga från män som hävdar att det baaaara är biologiskt eftersom kvinnor undermedvetet söker äldre, trygga partners och män söker yngre, fertila kvinnor.
Jag köper inte det rakt av.
Jag tror det handlar mycket om bilder vi matas med, så som i fallet med så mycket annat. Det är status att ha en yngre kvinna/äldre (kanske även rikare) man vid sin sida. Har för mig också att jag läste någonstans om att det handlar om maktförskjutning, yngre kvinnor ska vara "enklare att forma" och är inte lika självständiga och med mindre skinn på näsan. Lite svårt att återge exakt för det var ganska länge sedan jag läste artikeln, men jag tror ni förstår vad jag far efter.
 
Vilket åldersspann folk söker i på dejtingsidor kan ju vara provocerande, men det är ju självreglerande, funkar det så funkar det, och tvärtom.

Men det är väldigt ointressant tycker jag med folk som skriver att de ”inte känner sig som sin ålder/ är ungdomliga för sin ålder”. Det blir bara dumt, det är ju väldigt individuellt och finns inget facit på hur det ska vara.

Jag gick på dejt med en som skrivit så om sig själv. Han var absolut inte ungdomlig för sin ålder och jag uppfattade honom snarare lite gubbig. Och då var han ändå inte mer än kanske fyra år äldre än mig. Och hade dessutom mestadels visat bilder på sig själv som yngre. Helt ok att ha ålderskris såklart, men det är ju fånigt att förneka för sig själv att man är den ålder man är.

Trist att ha så snäv världsbild att man inte noterat att det inte riktigt går att säga utifrån personliga egenskaper att tex en 40-åring är så och en 50-åring så. Det finns gubbar och tanter i 30-årsåldern och ungdomliga 50-60-åringar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 223
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 448
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp