Dejtingtråden nr 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
+ @Fetaost
Jag har begärt ut domar många gånger därifrån (både i jobbet och privat) och hittills har det stämt på pricken varje gång. Om det har varit mindre förseelser har det stått "strafföreläggande" istället för "åtalad i brottmål" 🙂
Alltså jag står som dömd i brottmål för att jag överklagade en fortkörningsbot (och fick inte rätt = dömd, hade jag bara betalat så hade jag inte stått med) så jag tycker du drar väldigt stora växlar på det.

Nu verkade väl inte just den här snubben nåt att ha ändå men du kan ju ha det i åtanke.
 
Alltså jag står som dömd i brottmål för att jag överklagade en fortkörningsbot (och fick inte rätt = dömd, hade jag bara betalat så hade jag inte stått med) så jag tycker du drar väldigt stora växlar på det.

Nu verkade väl inte just den här snubben nåt att ha ändå men du kan ju ha det i åtanke.

Precis den anledningen som gjorde att jag inte överklagade mitt "trafikbrott".
Blev av med kortet i en månad pga att jag inte hann uppmärksamma en fortkörare som körde utan ljus i en korsning. Japp, högerregel är högerregel men hade hen gjort som alla de andra som jag faktiskt såg och släppte förbi dvs köra i 50 km/h med ljuset på så hade jag inte begått "grov vårdslöshet i trafik" :meh:
Nu fick jag samma straff som ett rallfyllo.
 
Snickaren hörde av sig igår faktist! Hade hänt lite saker privat så han var väldigt låg nu.

Känner att jag inte vill vara ytterligare en ”press” åt honom just nu så jag sa så att han får höra av sig när han känner att han orkar, och att jag finns om han behöver prata av sig.

Svårt detta när man inte alls känner varandra, jag vill ju erbjuda mitt stöd, men samtidigt så är jag ju inget stöd eftersom vi i princip är främlingar för varandra.

Sagt att jag finns som en vän, helt utan krav om något alls, sen får vi se vad framtiden visar. Han skrev ju och bad om ursäkt att han varit tyst och anledningen till det, och det är just det jag känner att han inte ska behöva känna, att han MÅSTE höra av sig just nu.

Själv så har jag faktist ingen aning alls om det finns något att hoppas på i framtiden mellan oss, jag har sagt vart jag står just nu iallafall, sen får han höra av sig när/om så får vi se då helt enkelt hur allt ser ut den dagen.

Han sa att jag får inte glömma bort honom nu, men samtidigt så känner jag endå någonstans att det finns stor risk att det rinner ut i sanden.
Antingen för att jag inser att jag ska fortsätta vara själv endå för det är lugnast och skönast så, eller för att den här grejen gör så han inte orkar lägga tid på annat på ett bra tag.

Vi får se helt enkelt vad det blir av det. 🙂

Ta inte detta på ett dåligt sätt nu för det är välmenat.

Men jag läser det du skrev här efter detta originalinlägg. Och jag tror att du läser in saker helt i onödan! Du verkar ta ut nån slags förlust i förskott, men när man lyssnar på vad du säger om vad han skrivit så skulle jag tolka det _helt_ annorlunda.

Han har det tufft på nått vis men hör ändå av sig och berättar det, och ber dessutom dig att inte glömma bort honom bara för att han inte hör av sig så mycket. Varför reagera så neutralt/negativt på det? Varför bara finnas "som en vän" ? Varför inte fortsätta höras/ses även nu, bara i den mån eller frekvens som fungerar? Varför skjuta upp det till "framtiden, kanske, nångång" ?

"Svårt detta när man inte alls känner varandra, jag vill ju erbjuda mitt stöd, men samtidigt så är jag ju inget stöd eftersom vi i princip är främlingar för varandra."

Fråga dig själv varför du skriver detta. Varför inte bara erbjuda ditt stöd om du vill det? Det går visst att vara ett väldigt stort stöd även om man inte känt varann länge. Jag lovar verkligen det! Särskilt om du är öppen för att lyssna. Dra dig inte för det! Förstås, tvinga inte honom att berätta allt eller så, men föreslå att han gärna får berätta! Det är inte negativt att göra det, tvärtom!

Bara mina åsikter.
 
Alltså jag står som dömd i brottmål för att jag överklagade en fortkörningsbot (och fick inte rätt = dömd, hade jag bara betalat så hade jag inte stått med) så jag tycker du drar väldigt stora växlar på det.

Nu verkade väl inte just den här snubben nåt att ha ändå men du kan ju ha det i åtanke.
Jag känner spontant att jag hellre tar risken att dissa någon enstaka vettig som som står med av orsaker du anger än släpper på mina krav 🤷‍♀️ Precis som med allt annat, jag kompromissar inte ett dugg längre när jag vet att jag kan hitta den där ostraffade, trevliga, roliga killen med bra jobb och ekonomi 😅
 
Ta inte detta på ett dåligt sätt nu för det är välmenat.

Men jag läser det du skrev här efter detta originalinlägg. Och jag tror att du läser in saker helt i onödan! Du verkar ta ut nån slags förlust i förskott, men när man lyssnar på vad du säger om vad han skrivit så skulle jag tolka det _helt_ annorlunda.

Han har det tufft på nått vis men hör ändå av sig och berättar det, och ber dessutom dig att inte glömma bort honom bara för att han inte hör av sig så mycket. Varför reagera så neutralt/negativt på det? Varför bara finnas "som en vän" ? Varför inte fortsätta höras/ses även nu, bara i den mån eller frekvens som fungerar? Varför skjuta upp det till "framtiden, kanske, nångång" ?

"Svårt detta när man inte alls känner varandra, jag vill ju erbjuda mitt stöd, men samtidigt så är jag ju inget stöd eftersom vi i princip är främlingar för varandra."

Fråga dig själv varför du skriver detta. Varför inte bara erbjuda ditt stöd om du vill det? Det går visst att vara ett väldigt stort stöd även om man inte känt varann länge. Jag lovar verkligen det! Särskilt om du är öppen för att lyssna. Dra dig inte för det! Förstås, tvinga inte honom att berätta allt eller så, men föreslå att han gärna får berätta! Det är inte negativt att göra det, tvärtom!

Bara mina åsikter.
Jag hade också tolkat det lite så. I hans ställe skulle jag tro att du @Fibusen inte var så intresserad trots allt, nu när det blev lite jobbigt.
I hans ställe hade jag nämligen uppskattat ditt stöd och att du ville lyssna, och tolkat ditt svar som lite avvisande. Jag har själv i svåra situationer sökt stöd hos personer jag inte alltid känt så väl, för att jag ändå känt att den personen kan hjälpa mig på något sätt. Framförallt skulle jag ju vilja ha stöd från den jag dejtar, jag skulle ärligt talat förvänta mig det och om jag inte skulle få något stöd så hade jag nog tänkt att den personen kanske inte är någon för mig då trots allt. Inte alls säkert att han tänker som jag såklart, men jag hade hört av mig igen om jag varit du.
Inte minst för att det kan vara jobbigt att själv be om hjälp eller stöd när man är den utsatta, istället för att stödet/hjälpen kommer till en. Jag tycker att han markerade ganska tydligt för dig att han vill fortsätta ha en relation med dig när han skrev att du inte skulle glömma honom.
 
Den verkar långt ifrån alltid vara tillförlitlig (jag bor till exempel fortfarande i Sverige sådär åtta år senare. ;) ) och extremt obehaglig, men funkar det för dig så funkar det för dig förstås!
Har du meddelat svenska adressändring att du flyttat då? Annars står sista kända adress kvar om du inte meddelat att du flyttat utomlands.
 
Det vet man ju aldrig, om någon. Massor av våltäktsmän är ostraffade och folk dömda för flera brott kan vara hur härliga som helst 🤷‍♀️
Jo, man vet om man tar ut domarna! Det är inte svårare än så faktiskt. Och det är så värt att kolla vad man går in i för relation innan man går in i den. Jag kollar innan jag träffar någon okänd, och då är jag egentligen inte speciellt paranoid, utan det är helt enkelt bara så enkelt att det nästan är korkat att inte kolla.

En person som har överklagat en fortkörningsbot är ju inte riktigt samma fara som att någon är dömd för grov kvinnofridskränkning eller liknande. Sen är det klart att det finns massor med människor som aldrig är dömda för sina brott, men de som är dömda för våldsbrott slipper i alla fall jag träffa och påbörja någonting med.
 
Ta inte detta på ett dåligt sätt nu för det är välmenat.

Men jag läser det du skrev här efter detta originalinlägg. Och jag tror att du läser in saker helt i onödan! Du verkar ta ut nån slags förlust i förskott, men när man lyssnar på vad du säger om vad han skrivit så skulle jag tolka det _helt_ annorlunda.

Han har det tufft på nått vis men hör ändå av sig och berättar det, och ber dessutom dig att inte glömma bort honom bara för att han inte hör av sig så mycket. Varför reagera så neutralt/negativt på det? Varför bara finnas "som en vän" ? Varför inte fortsätta höras/ses även nu, bara i den mån eller frekvens som fungerar? Varför skjuta upp det till "framtiden, kanske, nångång" ?

"Svårt detta när man inte alls känner varandra, jag vill ju erbjuda mitt stöd, men samtidigt så är jag ju inget stöd eftersom vi i princip är främlingar för varandra."

Fråga dig själv varför du skriver detta. Varför inte bara erbjuda ditt stöd om du vill det? Det går visst att vara ett väldigt stort stöd även om man inte känt varann länge. Jag lovar verkligen det! Särskilt om du är öppen för att lyssna. Dra dig inte för det! Förstås, tvinga inte honom att berätta allt eller så, men föreslå att han gärna får berätta! Det är inte negativt att göra det, tvärtom!

Bara mina åsikter.

Jag förstår inte alls faktist vart jag tar ut det negativa? Eller läser in fel saker? Ni har inte hela bilden, men en ganska stor del där jag sagt att jag inte vet vad det blir, för att jag inte har någon aning! Detta kan vara något som tar vääääldigt lång tid med oklar utgång, så det är klart att ”vi” kan rinna ut i sanden? Även om jag självklart hoppas att det ordnar sig så skulle jag inte säga att jag tänker negativt, utan det är att se klarsynt på det. Och läser in fel saker, vart? Jag vet att han sagt att jag inte ska glömma bort honom, och att det är jättepositivt.

Varför vi inte kan ses/höras som vanligt? För att han mår dåligt, därför han inte orkar ses eller vara glad och positiv till något nu, därför han säger att jag inte får glömma bort honom, för han vill/kan/orkar inte ses just nu. Jag har erbjudit mig att lyssna om han vill prata om det, dag som natt, men just nu vill han inte det. Kanske det kommer sen när det lagt sig lite, kanske inte alls.

Klart jag fortsätter skriva, även om det är mindre och som en vän som sagt, det normala, flörtiga är borta, pratet om mysiga kramarna, om hans fina ögon osv, det är inte läge nu. Att jag bara går under jorden gör jag inte, jag skriver till honom, men HAN FÅR HÖRA AV SIG NÄR/OM HAN VILL/ORKAR. Och att han inte ska känna någon press.

Och det är svårt att veta vilket stöd man ska erbjuda till någon man inte känner. Som i mitt fall om livet skulle ta en vändning, då vill jag vara i fred. Jag vill inte att folk skriver och frågar hur det är, hur jag mår, och telefonen går varm, utan jag vill vara i fred. Jag skulle explodera om någon höll på att pusha mig i det läget!

Som jag skrivit tidigare i inlägget du tom svarade på så skrev jag att ”jag erbjudit mig att lyssna, och att han får höra av sig när han orkar prata om det.” För nu orkar han inte! Jag kan inte göra mer än att säga att jag kan lyssna om han vill.

Han är lika mig i mycket, och då när han säger att han inte vill/orkar vara som vanligt så tänker jag acceptera det. Jag har sagt till han att han inte ska tänka på oss alls nu, utan lägga sin energi på annat. Han vart väldigt tacksam för det, så jag ser inte vart jag har gjort fel, läst in fel, eller struntat i han?

Nu tycker jag vi lägger ner den här diskussionen, för det blir bara fel när ni inte har hela bilden, och när ni inte förstår hur vi ”introverter” hanterar saker. Av respekt för honom om inte annat.

Tiden får utvisa vad som händer helt enkelt. Det är både jag och han helt inne på. Ordnar det sig, underbart! Gör det inte det, tråkigt som fasiken!
 
Och det är svårt att veta vilket stöd man ska erbjuda till någon man inte känner. Som i mitt fall om livet skulle ta en vändning, då vill jag vara i fred. Jag vill inte att folk skriver och frågar hur det är, hur jag mår, och telefonen går varm, utan jag vill vara i fred. Jag skulle explodera om någon höll på att pusha mig i det läget!
/…/
Han är lika mig i mycket, och då när han säger att han inte vill/orkar vara som vanligt så tänker jag acceptera det. Jag har sagt till han att han inte ska tänka på oss alls nu, utan lägga sin energi på annat. Han vart väldigt tacksam för det, så jag ser inte vart jag har gjort fel, läst in fel, eller struntat i han?
Har han uttalat skrivit att han vill vara ifred och ha space? Eller är det mer en heads up att något har hänt och att han inte orkar vara likadan som innan?

Jag är ju tvärtom från dig. Har någonting hänt vill jag att telefonen går varm och folk frågar mig hur det är och att jag får bolla, älta och prata. Men samtidigt hade jag absolut kommunicerat till dejten att han kommer att märka en förändring i mig. Det innebär dock inte att jag inte vill höras eller ha en massa space. Det innebär bara att jag kanske inte är lika rolig, på, etc som tidigare.

Alla är vi ju olika tänker jag. Jag hade blivit ledsen ifall min dejt hade slutat höra av sig bara för att jag sa att livet var lite tungt just nu. Det är ju då jag behöver någon som mest tänker jag. För mig hade det blivit att han inte brydde sig och då hade jag skitit i det.
 
Har han uttalat skrivit att han vill vara ifred och ha space? Eller är det mer en heads up att något har hänt och att han inte orkar vara likadan som innan?

Jag är ju tvärtom från dig. Har någonting hänt vill jag att telefonen går varm och folk frågar mig hur det är och att jag får bolla, älta och prata. Men samtidigt hade jag absolut kommunicerat till dejten att han kommer att märka en förändring i mig. Det innebär dock inte att jag inte vill höras eller ha en massa space. Det innebär bara att jag kanske inte är lika rolig, på, etc som tidigare.

Alla är vi ju olika tänker jag. Jag hade blivit ledsen ifall min dejt hade slutat höra av sig bara för att jag sa att livet var lite tungt just nu. Det är ju då jag behöver någon som mest tänker jag. För mig hade det blivit att han inte brydde sig och då hade jag skitit i det.
Jag är lite mittemellan men är också typ ambivert. Jag känner väl att det är den andres uppgift att tacka för omtanken men "jag hör av mig till dig när jag orkar prata igen" om hen inte vill bolla/älta/ha stödet jag vill ge för tillfället. Men jag är själv i läget där jag tränar på att släppa in folk i mina "obekväma" känslor och också våga "bara vara" i nån annans obekväma känslor.
 
Jag känner spontant att jag hellre tar risken att dissa någon enstaka vettig som som står med av orsaker du anger än släpper på mina krav 🤷‍♀️ Precis som med allt annat, jag kompromissar inte ett dugg längre när jag vet att jag kan hitta den där ostraffade, trevliga, roliga killen med bra jobb och ekonomi 😅
Håller helt med dig! Kriminella/fd kriminella går fetbort.
 
Jo, man vet om man tar ut domarna! Det är inte svårare än så faktiskt. Och det är så värt att kolla vad man går in i för relation innan man går in i den. Jag kollar innan jag träffar någon okänd, och då är jag egentligen inte speciellt paranoid, utan det är helt enkelt bara så enkelt att det nästan är korkat att inte kolla.

En person som har överklagat en fortkörningsbot är ju inte riktigt samma fara som att någon är dömd för grov kvinnofridskränkning eller liknande. Sen är det klart att det finns massor med människor som aldrig är dömda för sina brott, men de som är dömda för våldsbrott slipper i alla fall jag träffa och påbörja någonting med.
Men precis. Det är absolut värt att kolla upp så att man redan innan kan avböja en grovt kriminell person. Jag ser det lite som en hästbesiktning - går inte hästen igenom ens grundundersökningen har vi ingen deal :D Det kan ändå dyka upp mängder av problem längs med vägen som ingen kan förutspå, jag behöver inte ha med det från början när jag har chansen att välja bort det.
Håller helt med dig! Kriminella/fd kriminella går fetbort.
Ja jag tänker lite att för varje dömd person finns det massor av vettiga män bredvid som aldrig varit varit i klammeri med rättvisan. Som 14-åring hade jag kanske tyckt det var lite coolt med någon kriminell. Numera, never ever.
 
Jag förstår inte alls faktist vart jag tar ut det negativa? Eller läser in fel saker? Ni har inte hela bilden, men en ganska stor del där jag sagt att jag inte vet vad det blir, för att jag inte har någon aning! Detta kan vara något som tar vääääldigt lång tid med oklar utgång, så det är klart att ”vi” kan rinna ut i sanden? Även om jag självklart hoppas att det ordnar sig så skulle jag inte säga att jag tänker negativt, utan det är att se klarsynt på det. Och läser in fel saker, vart? Jag vet att han sagt att jag inte ska glömma bort honom, och att det är jättepositivt.

Varför vi inte kan ses/höras som vanligt? För att han mår dåligt, därför han inte orkar ses eller vara glad och positiv till något nu, därför han säger att jag inte får glömma bort honom, för han vill/kan/orkar inte ses just nu. Jag har erbjudit mig att lyssna om han vill prata om det, dag som natt, men just nu vill han inte det. Kanske det kommer sen när det lagt sig lite, kanske inte alls.

Klart jag fortsätter skriva, även om det är mindre och som en vän som sagt, det normala, flörtiga är borta, pratet om mysiga kramarna, om hans fina ögon osv, det är inte läge nu. Att jag bara går under jorden gör jag inte, jag skriver till honom, men HAN FÅR HÖRA AV SIG NÄR/OM HAN VILL/ORKAR. Och att han inte ska känna någon press.

Och det är svårt att veta vilket stöd man ska erbjuda till någon man inte känner. Som i mitt fall om livet skulle ta en vändning, då vill jag vara i fred. Jag vill inte att folk skriver och frågar hur det är, hur jag mår, och telefonen går varm, utan jag vill vara i fred. Jag skulle explodera om någon höll på att pusha mig i det läget!

Som jag skrivit tidigare i inlägget du tom svarade på så skrev jag att ”jag erbjudit mig att lyssna, och att han får höra av sig när han orkar prata om det.” För nu orkar han inte! Jag kan inte göra mer än att säga att jag kan lyssna om han vill.

Han är lika mig i mycket, och då när han säger att han inte vill/orkar vara som vanligt så tänker jag acceptera det. Jag har sagt till han att han inte ska tänka på oss alls nu, utan lägga sin energi på annat. Han vart väldigt tacksam för det, så jag ser inte vart jag har gjort fel, läst in fel, eller struntat i han?

Nu tycker jag vi lägger ner den här diskussionen, för det blir bara fel när ni inte har hela bilden, och när ni inte förstår hur vi ”introverter” hanterar saker. Av respekt för honom om inte annat.

Tiden får utvisa vad som händer helt enkelt. Det är både jag och han helt inne på. Ordnar det sig, underbart! Gör det inte det, tråkigt som fasiken!
Det jag tänkte på, var att du väl skrev att du fanns där som en vän om han behövde stöd. Det tänkte jag skulle kunna tolkas som att du inte ville vara mer än just en vän, även om jag också fattar att du mest bara vill vara schysst och ta bort all potentiell press. :)
 
Jag sållar mig till kören som skulle bli väldigt glad om jag i en svår situation fick stötta på initiativ av en omtänksam dejt även om han bara funnits i mitt liv ett par veckor. (Och tre fysiska dejter) Jag hade sannolikt inte vågat be om det även om han sagt att han finns där för mig som en vän.

Jag har nästan alltid löst mina problem ensam och är inte van att be om hjälp, och har svårt att lita på att någon som inte är familj bryr sig om mig på ett sånt sätt att de vill engagera sig i mig när jag har det tufft, och inte bara när jag är glad och rolig att vara med.

Det skulle kunna behövas konkreta förslag efter det första ”hör av dig om du behöver” för att jag möjligen skulle nappa.

Jag isolerar mig lätt när jag mår dåligt/har det svårt, och kan lätt säga att jag inte orkar/vill fast jag egentligen har behov av sällskap men inte vill tynga någon med mina bekymmer.

Det här är väl inte nödvändigtvis en situation där allt riskerar att rinna ut i sanden, utan också en situation där det kan finnas behov av medmänsklighet av någon man inte känner så väl, men kanske skulle må bra av att få ha nära när orken finns. Det är ju ofta när man har det som värst som man har som mest behov av närhet. (Och svårast att säga det!)

Jag skriver inte detta för att vara besserwisser, och det kan ju vara så att han verkligen inte vill vara med dig nu, men det kan ju också tolkas som om du blir skrämd av att han inte har det så bra och därför vill vara vän istället. Många tror ju att psykisk ohälsa är så extremt avtändande och läskigt för omvärlden att man bör hålla sig för sig själv tills man är som folk. (Vad det än är som ligger bakom bekymren).

Det här var mitt perspektiv. Du behöver inte bemöta det alls. Jag har lite låg energi idag och väldigt tunt skal. Så om du svarar svara snällt är du snäll. :heart
 
Senast ändrad:
Jag tycker det ar jattesvart att avvaga vad som ar ratt balans i @Fibusen's situation - en sak som spelar mycket stor roll enligt mig ar ju hur ens liv ser ut i ovrigt, och vad det ar for stress/press man har i livet - en ny bekanskap/dejt i livet kan bade vara mycket valkommen saval som lite storande/stressande, sa jag tycker det nog ar en situation som kraver fingertoppskansla, och lite mer vetskap om den specifika kontexten gallande bade "forhallandet" och dejtens sitaution.
 
Mitt eget dejtande ligger helt på is. Jag har tagit professionell hjälp med vad jag lite försiktigt kallat ”mina issues” och är för det mesta golvad och överväldigad, och all energi går åt till att läka. Jag förstår nu varför jag haft så svårt att våga släppa folk inpå mig och att jag överhuvudtaget lyckats få iväg mig själv på dejter, eller vågat släppa Kapet inpå mig är en bragd. ”Mina issues” har nu namn som PTSD, dissociation mm. istället för det vaga och ibland starka namnlösa obehag jag känt. Och jag har alltid tänkt att ”det var väl inte så jäkla illa?” om vad jag varit med om och pushat mig själv rätt hårt trots att kroppen varit vettskrämd!

Jag har varit livrädd för att söka hjälp för det här, men det är det bästa beslut jag tagit på väldigt länge, och jag får ont i hjärtat när jag hör/ser andra prata om sina ”issues” i datingsammanhang, eller att de tänker att det är bäst att leva ensamma pga tidigare erfarenheter.

Det finns många olika terapiformer, och man behöver inte prata om specifika orsaker, man kan jobba med symptom och känslor utan ord. Kroppen minns och berättar.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 220
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 444
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp