Dejtingtråden nr 30!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min fd svärmor är sån där. I hennes fall handlar det inte så mycket om att mitt ex, som annars är en mycket kapabel person, inte klarar eller vill, utan det handlar mer om att han låter henne hållas. För i grund och botten gör hon det där för att känna sig behövd. Det blev bättre när hennes äldsta son skaffade barn så hon fick barnbarn att ro om, men hennes syfte med livet försvann liksom när mitt ex, som är yngst, flyttade hemifrån. Tyvärr. Hon och jag har pratat mycket om detta och hon gjorde sina barn till sin hobby. Hon jobbade heltid och sen var det bara barnen som gällde. Nu när de är över 40 år gamla, har egna barn etc, så finner hon att hennes liv inte har så stort syfte längre. Att hon liksom är klar.

Det är en typisk kvinnofälla tror jag, tillsammans med att hon har väldigt stort kontrollbehov. För hennes man, tillika pappa till barnen, är väldigt bra på att ta hand om hus och hem och han är fullt kapabel. Han har dessutom lite myror i brallan och måste ha någonting att göra hela tiden, så han fixar och pular med någonting mest hela tiden.
Visst kan det vara så i vissa fall, men då tänker jag att en medveten man kan nämna det för vännerna/kollegorna när han pratar med dem. Säga åtminstone att hon inte behöver men gärna vill, istället för att framställa det som en självklar grej som kvinnor gör av rent intresse.

För mig spelar det stor roll hur man pratar om vad andra gör. Har tex män i min närhet vars föräldrar tveklöst fastnat i negativa, stereotypa könsroller. Men då, när männen nämner något sådant så gör de det på ett sätt som gör det tydligt att de inte tycker om det. Jag skulle aldrig välja bort de männen för att deras föräldrar är som de är.
 
@Migo
Ja, jag vet att Sverige har det. Det var därför jag varnade dig ifall han mellanlandar, så att han har rätt dokument med sig DÄR, annars blir han satt på ett plan tillbaka. Det hände brorsans "granne" på flyget från USA då de skulle genom kontrollen på Amsterdam för att ta sig till anslutningsflyget till Sverige.
Som jag skrev var det inga större problem när han väl kom till Sverige.
Heathrow kräver inget sådant, har bokat den vägen.
 
Jovisst, men när det går igen i allting hela tiden, att det hela tiden "råkar" vara så att kvinnorna ska hjälpa sina vuxna söner med hushållsarbete, för att de råkar gilla det... När det ena dagen är fönstertvätt, andra dagen klädtvätt, tredje dagen dammsugning... Någonstans även OM det vore så att kvinnan gillade de sysslorna, så tänker jag att mannen borde vilja vara vuxen nog att sköta sitt egna hem lite också.

Ja, alltså då handlar det inte så mycket om könsroller men snarare om att männen inte är mentalt vuxna nog att vilja ta hand om sig själv, om du frågar mig..... (the word "mansbebis" springs to mind..)
 
Nja, jag vill inte komma dragandes med mina privata bekymmer. Jag delar väldigt lite sånt generellt och speciellt inte med nån där jag känner mig sårbar. Däremot har jag nämnt saker ibland väldigt mkt på ytan, tex att jag inte är en kramig person och att min integritet på samtliga plan är ruskigt hög. Jag tänker att sån info gör att han borde sluta höra av sig om han är ute efter ett enkelt ligg. Hoppas jag. Om inte annat borde han ha insett det efter 1,5 månad.
Han vet hur min vardag ser ut med avseende på djur, skiftjobb och andra projekt jag har. Men hur jag mår kring det håller jag för mig själv.

Jag har också erfarenhet av psykisk ohälsa i relationer, både min egen och partnerns. Det blir sällan så bra. Jag hatar att känna mig svag och att nån liksom ska ta hand om mig. På inget plan vill jag bli omhändertagen eller tyckt synd om. Avseende könsroller vill jag ännu mindre bli omhändertagen. Jag rår min skit ensam och har alltid gjort och jag behöver ingen som gör det åt mig. Ska jag ens ha en relation med nån ska den vara jämlik, jag vill varken ta hand om eller bli omhändertagen. En partner i mina ögon ska berika mitt liv, inte vara förutsättning för mitt liv. Eller hur jag ska uttrycka det.
Jag hade kunnat skriva precis allt det där själv :heart
Ffa att vara en känslomänniska som är iskall utåt. Bevisligen är det så, eftersom jag får kommentarer om att jag är en sån lugn person. Lugn?! Jag heter Stress i mellannamn. Så jag måste verkligen vara en stjärna på att utstråla nåt jag inte alls är.

Stor igenkänning på mycket.
Jag vet att jag också uppfattas som väldigt lugn och sval. Flera gånger fått höra av kollegor att du ser alltid så lugn ut, du verkar aldrig bli stressad. Men egentligen har jag varit skit stressad så jag egentligen vill lägga mig ner och gråta.

När jag slutade dejta den senaste killen pga. jag var/är så stressad och knappt klarar av mig själv, sa han lite skämtsamt att "du kanske bara ville ligga". Vilket är väldigt långt ifrån sanningen. Det är nog den delen jag saknar minst från att ha ett förhållande. Men jag har svårt att släppa in människor och svårt att bli intresserad på riktigt. Så jag antar att jag väl kanske uppfattas så.
 
När jag slutade dejta den senaste killen pga. jag var/är så stressad och knappt klarar av mig själv, sa han lite skämtsamt att "du kanske bara ville ligga". Vilket är väldigt långt ifrån sanningen. Det är nog den delen jag saknar minst från att ha ett förhållande. Men jag har svårt att släppa in människor och svårt att bli intresserad på riktigt. Så jag antar att jag väl kanske uppfattas så.

I alla mina relationer har det förr eller senare blivit klagomål på min känslokyla. Så ja, det blir väl uttrycket jag använder för att distansera mig. Egentligen är jag känslomässig kaos inuti. En av mina pojkvänner var arg på mig för att jag var så "bitter och ego" när jag i själva verket mest funderade på hur jag på bäst vis kunde ta livet av mig. Hans problem = jag kunde inte bjuda till och vara glad inför hans mamma, men det största problemet var att han inte fick ligga :grin: Med den erfarenheten (och fler liknande från olika partners) av att vara på samma våglängd i en relation är det inte så märkligt att mina förväntningar är låga. Saknaden av en partner likaså.
 
Heh. Fick precis upp reklam här på buke för någon "Seriös sugardatingsida". I samma annons står det även om att "hyra flickvän" :yuck:
Prostitution är prostitution, oavsett vilka ord man använder. "Roligaste" jag sett, var någon som letade efter en sugar daddy, men skrev att hon inte hade sex med denne. Eh, så du vill alltså ha pengar, men inte ge något i utbyte?
 
Jag tror inte vi har pratat jämställdhet eller könsroller en enda gång, så intresserade är vi 😅
Har dock aldrig känt något behov av det heller. Vi har delat och hjälpts åt med allt från dag ett. Planerar och diskuterar tillsammans, ingen är någon projektledare, ingen har något huvudansvar. Är ett dugg orolig att hamna i någon kvinnofälla. Vi ska heller ha inte ha barn.
Vardagen med V är extremt enkel, annars hade jag inte ens tänkt tanken på att flytta ihop 😅
Inga slöa mansbebisar i mitt hem 😒
 
Heh. Fick precis upp reklam här på buke för någon "Seriös sugardatingsida". I samma annons står det även om att "hyra flickvän" :yuck:

Såg en sådan stickers på en av soptunnorna i stan igår när jag var ute med hunden :yuck: Blev så jävla arg. Och lessen. Jag kände för att gräva en grop...
 
Prostitution är prostitution, oavsett vilka ord man använder. "Roligaste" jag sett, var någon som letade efter en sugar daddy, men skrev att hon inte hade sex med denne. Eh, så du vill alltså ha pengar, men inte ge något i utbyte?

Ja om man typ tycker att sex är det enda en person kan ge i utbyte i en sådan relation kanske man ska fundera på sina egna unkna och lökiga åsikter än att tycka andra är "roliga".
 
Jag fortsätter att träffa en person. Okomplicerat och inga krav förutom ömsesidig respekt och ärlighet. Mkt nice. Känner mig helt trygg med personen, tror det är första gången det händer för mig.

Laddade visserligen ner tinder igen pga hade tråkigt, men höll på att spy över hur mycket obehagliga män det finns så orkar inte ens gå in och kolla.
 
Ja om man typ tycker att sex är det enda en person kan ge i utbyte i en sådan relation kanske man ska fundera på sina egna unkna och lökiga åsikter än att tycka andra är "roliga".

Förstår inte vad som upprör? Vilka andra utbyten är vanliga tänker du? Och är de bättre på nått vis?
 
Roligt att du försöker tillskriva mig att jag är upprörd för att jag inte håller med en snubbes åsikter om att sex är det enda utbytet man kan ha i en sugarbaby/sugardaddy relation.
Okej, inte upprörd då. Glad? Oberörd? Neutral?

Men du tillskriver nu ju också att åsikten var att det är det enda man kan ha som utbyte. Som jag läste inlägget verkar han nu tycka det är det enda han hört om som utbyte i relation till termen, samt kanske det enda han tyckte var av värde i ett sånt utbyte. Inte riktigt samma sak?

Vad spelar det för roll?
 
Okej, inte upprörd då. Glad? Oberörd? Neutral?

Men du tillskriver nu ju också att åsikten var att det är det enda man kan ha som utbyte. Som jag läste inlägget verkar han nu tycka det är det enda han hört om som utbyte i relation till termen, samt kanske det enda han tyckte var av värde i ett sånt utbyte. Inte riktigt samma sak?

Vad spelar det för roll?

Varför är det viktigt för dig att berätta för mig hur jag känner?

Om man tycker att sex är det enda en kvinna kan ge, som är av värde, i ett sådant utbyte så har man rätt sunkiga åsikter ja.

Man kan alltid läsa på lite innan man antar saker och har "roligt" åt folk.
 
Senast ändrad:
Varför är det viktigt för dig att berätta för mig hur jag känner?

Om man tycker att sex är det enda en kvinna kan ge, som är av värde, i ett sådant utbyte så har man rätt sunkiga åsikter ja.

Man kan alltid läsa på lite innan man antar saker och har "roligt" åt folk.

Precis som du tolkar alla andras inlägg, tolkade jag även ditt. Att du nu aktivt feltolkar det till att "det är så viktigt för mig att berätta för dig hur jag känner" är bara en ful argumentationstaktik och inget annat.

Varför är sex ett mer sunkigt utbyte än tex att hon ska vara armgodis på en fest, eller förnedra sockerpappan i gengäld, eller annat? Om det är dealen så är det ju dealen? Vem är du att bedöma att en deal är mer sunkig än den andra? O_o

Du tycker det är hemskt att nån hade "roligt åt" folk, men vad gör du själv? Du tillskriver mig åsikter, du tycker andras åsikter (just de som inte delas av dig) är "sunkiga", samt påpekar att de som inte tycker som du ska "läsa på".

all right.
 
Precis som du tolkar alla andras inlägg, tolkade jag även ditt. Att du nu aktivt feltolkar det till att "det är så viktigt för mig att berätta för dig hur jag känner" är bara en ful argumentationstaktik och inget annat.

Varför är sex ett mer sunkigt utbyte än tex att hon ska vara armgodis på en fest, eller förnedra sockerpappan i gengäld, eller annat? Om det är dealen så är det ju dealen? Vem är du att bedöma att en deal är mer sunkig än den andra? O_o

Du tycker det är hemskt att nån hade "roligt åt" folk, men vad gör du själv? Du tillskriver mig åsikter, du tycker andras åsikter (just de som inte delas av dig) är "sunkiga", samt påpekar att de som inte tycker som du ska "läsa på".

all right.

Ungefär lika fult som att säga åt en kvinna att hon måste vara upprörd när hon inte håller med en snubbe.

Sex är inte ett sunkigt utbyte. Utan det är åsikten att en kvinna enbart kan erbjuda sex som utbyte som är lökig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 103
Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
18 205
Senast: MJLee
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
403
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 390
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp