Dejtingtråden nr 30!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår inte riktigt dock... åker du inte tillsammans med din kille om du ska nånstans? :P Fick en mental bild av hur ni kör i separata bilar överallt haha.
Jag skrev att jag inte vill vara den som kör varenda gång och i och med att jag inte vill låna ut min förmånsbil vill jag att min partner har egen bil.
 
Hur tar du reda på en dejts ekonomiska möjligheter?

Jag tänker att enda sätter att veta är vad de har på banken, i utgifter, inkomster och i skulder och det känns ju wired att fråga om :crazy:
De finns de som tjänar asbra och har stort fint hus men har skulder över öronen och noll koll och de som lever motsattsen.
Jag kan givetvis aldrig veta innan jag sett fullständiga utdrag men jag tänker lite att chansen att hitta någon med god ekonomi är betydligt större hos någon som äger sin bostad, åtminstone här i stan där lägenhetspriserna är ganska höga och man behöver ha bra marginaler för att ens kunna få lån.
 
Jag skrev att jag inte vill vara den som kör varenda gång och i och med att jag inte vill låna ut min förmånsbil vill jag att min partner har egen bil.


Förstår då ändå.

Jag själv mår dåligt om jag inte kör (typ kräks) så skulle inte vilja åka runt med någon som ville köra bilen. :p
 
Jag tänker lite att det är skillnad på att träffa någon på nätet mot att träffa någon i verkligheten. På nätet har jag betydligt större frihet att välja bort någon - bara för att jag kan. Hade jag träffat samma person i verkligheten hade jag kanske inte alls varit så negativt inställd men just eftersom det finns ett överflöd av män på dejtingsidorna kan jag ta mig friheten att avböja mig allt som inte är önskvärt :)

Verkligen. Jag vågar knappt skriva i den här tråden allt som jag swipade vänster på :crazy: Jag tror att jag ofta var uppe på 100 vänster-swipe på 1 höger. Det innebär ju inte att alla andra inte är älskvärda, men nåt måste man ju sålla på när det finns så många. Även efter att man chattat lite.
 
Nej?
För mig är det ekonomiskt, boende, framtidsplaner, barnfrihet, värderingar osv osv osv
Instämmer helt. För mig handlar den ekonomiska biten dessutom om att skydda mina egna tillgångar. Jag kommer inom ett spann på ungefär 10-15 år att kunna lösa lånet helt på min nya lägenhet och skulle vid försäljning få ett antal miljoner över om inget oväntat händer. Jag vill ha en partner med liknande möjligheter som gör att vi kan köpa den där 10-miljonersvillan om vi nu känner för det. Eller en större lägenhet i centrala stan om det lockar vid tidpunkten.

Som jag sagt förut - jag är inte sugen på att kompromissa 🤷‍♀️
 
Har en vän som enbart ville dejta personer med hög akademisk utbildning. Vännen är själv doktor inom sitt ämne och argumentet var att sannolikheten var större att de skulle vara på en någorlunda jämn nivå intellektuellt om dejten också har en akademisk utbildning. Jag tyckte att det var elitistiskt, men förstår också att sannolikheten var högre att träffa en jämlik om man dejtar i "akademikerpoolen" än om man dejtar utanför den i detta fall. Även om det, givetvis, finns väldigt många icke-akademiker som också är lika intellektuella. Det är väl en statistisk sannolikhet man tittar lite på i dessa fall.
 
Verkligen. Jag vågar knappt skriva i den här tråden allt som jag swipade vänster på :crazy: Jag tror att jag ofta var uppe på 100 vänster-swipe på 1 höger. Det innebär ju inte att alla andra inte är älskvärda, men nåt måste man ju sålla på när det finns så många. Även efter att man chattat lite.
Jamen så är det verkligen. Det är både en välsignelse och en förbannelse att utbudet är så stort, man väljer ju bort massor av människor som man egentligen hade kunnat ha riktigt trevligt tillsammans med men kan å andra sidan skräddarsy sina krav.
Jag tycker att det är rätt roligt när min omgivning frågar om det viktigaste inte är att han är schysst, rolig och smart snarare än välbetald och snygg. Det ena står ju inte i motsättning till det andra :D
 
Jamen så är det verkligen. Det är både en välsignelse och en förbannelse att utbudet är så stort, man väljer ju bort massor av människor som man egentligen hade kunnat ha riktigt trevligt tillsammans med men kan å andra sidan skräddarsy sina krav.
Jag tycker att det är rätt roligt när min omgivning frågar om det viktigaste inte är att han är schysst, rolig och smart snarare än välbetald och snygg. Det ena står ju inte i motsättning till det andra :D

Verkligen. Schysst, rolig och smart är ju dessutom egenskaper som man tyvärr inte kan sålla på över nätet eftersom man inte känner personer. Så då blir väl sållningarna mer ytliga och förhåller sig till det man vet om personen i det läget.
 
Instämmer helt. För mig handlar den ekonomiska biten dessutom om att skydda mina egna tillgångar. Jag kommer inom ett spann på ungefär 10-15 år att kunna lösa lånet helt på min nya lägenhet och skulle vid försäljning få ett antal miljoner över om inget oväntat händer. Jag vill ha en partner med liknande möjligheter som gör att vi kan köpa den där 10-miljonersvillan om vi nu känner för det. Eller en större lägenhet i centrala stan om det lockar vid tidpunkten.

Som jag sagt förut - jag är inte sugen på att kompromissa 🤷‍♀️

Jag förstår precis varför du väljer som du gör.
Varför ska man ens bry sig eller bli upprörd över andras val och preferenser?

Antar att majoriteten av män inte vill dejta mig pga hopplös hästnörd som lägger alla pengar på djuren, hatar att resa och tycker göra något roligt betyder att gå ut och promenera med min häst i regn och rusk.
Grattis V 🙄😂
Han har även blivit ofrivillig fölskötare när jag börjat rida mammahästen.
 
Har en vän som enbart ville dejta personer med hög akademisk utbildning. Vännen är själv doktor inom sitt ämne och argumentet var att sannolikheten var större att de skulle vara på en någorlunda jämn nivå intellektuellt om dejten också har en akademisk utbildning. Jag tyckte att det var elitistiskt, men förstår också att sannolikheten var högre att träffa en jämlik om man dejtar i "akademikerpoolen" än om man dejtar utanför den i detta fall. Även om det, givetvis, finns väldigt många icke-akademiker som också är lika intellektuella. Det är väl en statistisk sannolikhet man tittar lite på i dessa fall.
Jamen precis så känner jag också, inte det att jag vill ha en akademiker men själva tänket kring vilka man väljer. Det må vara elitistiskt men å andra sidan, det handlar väl i slutändan ändå om att hitta en så bra partner som möjligt för sig själv? Jag skulle säga att dejtingvärlden i sig är ytlig, elitistisk och fördomsfull och givetvis är det också människor som inte har så mycket att komma med (oavsett om det handlar om utseende, intelligens, ekonomi, sociala skills, etc) som inte heller blir så framgångsrika.
 
Jag förstår precis varför du väljer som du gör.
Varför ska man ens bry sig eller bli upprörd över andras val och preferenser?

Antar att majoriteten av män inte vill dejta mig pga hopplös hästnörd som lägger alla pengar på djuren, hatar att resa och tycker göra något roligt betyder att gå ut och promenera med min häst i regn och rusk.
Grattis V 🙄😂
Han har även blivit ofrivillig fölskötare när jag börjat rida mammahästen.
Men ja! Jag blir ju inte upprörd när män öppet söker efter blonda, smala och modellsnygga tjejer, jag inser bara att vi inte matchar, rycker på axlarna och går vidare till nästa.
Eller om någon med sjukt hög lön och en etagevåning i innerstan skulle dissa mig på grund av att jag inte kan nå upp till den standarden, helt okej.

Men V fick ju så mycket mer på köpet, han fick en skitsnygg, charmig, rolig och smart tjej! :love::love::love: Då får man stå ut med att komma hem genomblöt och stinka gödsel efter en dag i stallet :D
 
Äsch, det är bara att avslöja :D Det har nog funnits värre stormar i den här tråden genom åren skulle jag tro :D

haha, jag har nog aldrig blivit anklagad på det här forumet för att vara alldeles för diplomatisk och tyst med mina åsikter.. ;) Men jag är heller faktiskt ingen person som säger eller skriver saker enbart för att få reaktioner och uppröra. Mao jag skriver det om/när det passar in i konversationen/tråden, men inte "bara för att" :)
 
Vill bara vara tydlig med att jag frågade angående tillgång till egen bil eftersom jag själv inte tänker så 😊
Det är klart man ska få ha sina preferenser!

Personligen tror jag att det är en av sakerna jag har svårt för med nätdejting, att man gärna bedöms utifrån parametrar jag anser inte säger så mycket om mig som människa. Som detta med hur länge man varit singel t.ex som vi avhandlat tidigare och nu detta med körkort, inkomst etc.
 
För mig är problemet lite av det omvända. Jag har en väldigt bra inkomst, äger mitt hus, bil etc. Men har inget direkt sparkapital. Han jag dejtar har dock ett fett sådant vilket gör mig tveksam. Känns som en ojämn balans i det hela, plus att det är uppenbart när vi pratar hur en vill bo att vi har helt olika referensram över hur mycket det ska kosta. Nu är vi inte alls där trots ett långt dejtande men ändå. En tveksamhet hos mig.
 
För mig är problemet lite av det omvända. Jag har en väldigt bra inkomst, äger mitt hus, bil etc. Men har inget direkt sparkapital. Han jag dejtar har dock ett fett sådant vilket gör mig tveksam. Känns som en ojämn balans i det hela, plus att det är uppenbart när vi pratar hur en vill bo att vi har helt olika referensram över hur mycket det ska kosta. Nu är vi inte alls där trots ett långt dejtande men ändå. En tveksamhet hos mig.

Om du äger ditt hus (antar det iaf betyder att skulden på det då är rimlig?) så har du visst ett bra sparkapital trots allt :)
 
Jamen precis så känner jag också, inte det att jag vill ha en akademiker men själva tänket kring vilka man väljer. Det må vara elitistiskt men å andra sidan, det handlar väl i slutändan ändå om att hitta en så bra partner som möjligt för sig själv? Jag skulle säga att dejtingvärlden i sig är ytlig, elitistisk och fördomsfull och givetvis är det också människor som inte har så mycket att komma med (oavsett om det handlar om utseende, intelligens, ekonomi, sociala skills, etc) som inte heller blir så framgångsrika.

Såklart har vi alla preferenser och jag delar verkligen din uppfattning om att man mest sannolikt hittar en bättre match i samma "pool" som man själv tillhör. Men det som blir en smula otrevligt är ju när man vid uttryck av sina preferenser uttrycker sig nedlåtande mot de som har det sämre ställt. :)

Jag orkar inte läsa igenom dina senaste inlägg för att se om det är aktuellt den här vändan men det är sannerligen en känsla man fått flera gånger om sedan tidigare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 911
Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
18 095
Senast: MJLee
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 155
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp