Dejtingtråden nr 30!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ärligt talat aldrig varit på en middag där det varit ett problem, ta en taxi liksom... (Man kan lägga rätt många tusenlappar på taxi på ett år och ändå spara på totalkostnaden om man inte har behov av bil till vardags...) Jag skulle snarare vara mer negativt inställd till någon som har bil "för att man ska ha" utan att egentligen behöva den. Så jäkla onödigt och slöseri på miljö, plats och pengar...

Jag hade definitivt inte haft behov av bil om jag inte hade haft häst. Måste jag akut till veterinären med katterna är det bättre att ta taxi (eller låta någon annan köra poolbil), jag vill kunna fokusera på djuren om jag måste åka akut ändå... Bor man så att det inte är ett alternativ och är djurägare så är det i mina ögon mitt ansvar som djurägare att se till att det tex finns en möjlighet för djurvakt att lösa en akut situation.

Summa summarum: för mig är en partner inte ett praktiskt behov, och jag hade inte velat dejta någon som ser det så heller.
Och jag behöver friheten med en bil, dels har jag häst men också för att jag gillar att kunna dra iväg spontant över helgen eller liknande. Jag är impulsiv och har svårt att vara med någon som måste planera långt i förväg så en partner som inte är bilburen och måste kolla runt först bara för att kunna få tag på en bil är inte optimalt.

Jag har som sagt redan varit i relationer där jag var bilburen och partnern inte. Det fungerar inte för min del.
 
Jag med, vi åker på utflykter och gör väldigt mycket ihop.
Oftast till ställen där varken kollektivtrafik eller taxi är ett alternativ.
Men precis! En spontanutflykt över dagen blir ju så himla mycket krångligare om man inte kan ta bilen.

Det som är ironiskt med den här killen är att vi nu bor ungefär 800 meter ifrån varandra - i två månader till. Sen flyttar jag till en annan stadsdel :laugh:
 
Och jag som hela tiden sagt att jag ska vänta med all dejting tills att min nya lägenhet är klar och jag kan flytta in har nu pratat hela kvällen och natten med en trevlig kille 😂 Nu sitter jag på kontoret och är dödstrött eftersom jag knappt fått sova!

Det är ingen perfect match, dels bor han i hyresrätt och dels har han ingen bil vilket är stora nackdelar i mina ögon. Har han kapital nog att kunna köpa något sen är det en sak, det kan jag stå ut med, men avsaknaden av bil är helt klart problematisk. Jag får fundera ett varv till där 😅

Varför vill du inte dejta någon som bor i hyresrätt?
 
Varför vill du inte dejta någon som bor i hyresrätt?
För att jag vill ha allt eller inget. Om jag träffar någon jag verkligen gillar vill jag bo med personen och kunna ha möjlighet att köpa en större lägenhet eller hus tillsammans vilket kräver bra kapital. Som jag skrev, hyresrätt är okej så länge han har ekonomiska möjligheter att köpa i framtiden men chansen är större med någon som redan bor i bostadsrätt.
 
För att jag vill ha allt eller inget. Om jag träffar någon jag verkligen gillar vill jag bo med personen och kunna ha möjlighet att köpa en större lägenhet eller hus tillsammans vilket kräver bra kapital. Som jag skrev, hyresrätt är okej så länge han har ekonomiska möjligheter att köpa i framtiden men chansen är större med någon som redan bor i bostadsrätt.

Det hade nog min sambo önskat också men så träffade han en pank back-packer :D Kärleken är blind osv. Men det tar inte många år att komma ifatt med ekonomin om man vill, och har möjlighet att spara. Om några år kommer vi ha dessa möjligheter ändå och räknat på en livstid ihop är det ganska lite tid som vi fått bo på mindre yta.
 
Och jag behöver friheten med en bil, dels har jag häst men också för att jag gillar att kunna dra iväg spontant över helgen eller liknande. Jag är impulsiv och har svårt att vara med någon som måste planera långt i förväg så en partner som inte är bilburen och måste kolla runt först bara för att kunna få tag på en bil är inte optimalt.

Jag har som sagt redan varit i relationer där jag var bilburen och partnern inte. Det fungerar inte för min del.

Förstår inte riktigt dock... åker du inte tillsammans med din kille om du ska nånstans? :P Fick en mental bild av hur ni kör i separata bilar överallt haha.
 
För att jag vill ha allt eller inget. Om jag träffar någon jag verkligen gillar vill jag bo med personen och kunna ha möjlighet att köpa en större lägenhet eller hus tillsammans vilket kräver bra kapital. Som jag skrev, hyresrätt är okej så länge han har ekonomiska möjligheter att köpa i framtiden men chansen är större med någon som redan bor i bostadsrätt.

Hur tar du reda på en dejts ekonomiska möjligheter?

Jag tänker att enda sätter att veta är vad de har på banken, i utgifter, inkomster och i skulder och det känns ju wired att fråga om :crazy:
De finns de som tjänar asbra och har stort fint hus men har skulder över öronen och noll koll och de som lever motsattsen.
 
Är så himla glad över att min dejt står ut med mig känner jag när jag läser här! Han har jobb, körkort, bil och äger sin lägenhet. Jag är student, utan csn pga läst så länge och övningskör. Bor hemma pga typ ingen inkomst. Jag erbjuder mig att ta bussen till honom, men han hämtar mig frivilligt vid stationen, stackarn..
Ofta får jag dock tanken på att jag kanske förtjänar att vara singel med tanke på att jag inte verkar vara värd att ta i med tång enligt denna tråd!
 
Är så himla glad över att min dejt står ut med mig känner jag när jag läser här! Han har jobb, körkort, bil och äger sin lägenhet. Jag är student, utan csn pga läst så länge och övningskör. Bor hemma pga typ ingen inkomst. Jag erbjuder mig att ta bussen till honom, men han hämtar mig frivilligt vid stationen, stackarn..
Ofta får jag dock tanken på att jag kanske förtjänar att vara singel med tanke på att jag inte verkar vara värd att ta i med tång enligt denna tråd!

Äsch, jag tänker att det är naturligt att önska träffa någon med ungefär samma ekonomiska situation som en själv. Är man den med mest pengar, den enda med körkort och bil osv. så blir det ju ofta att man får dra ett tyngre lass och det kanske inte är så lockande för alla. Men en önskelista brukar ju just vara en önskelista, och när man väl blir kär eller väldigt intresserad av någon så är min erfarenhet att dessa saker inte är lika viktigt längre.

Men jag förstår vad du menar. Min sambo har betydligt bättre utbildning än mig, högre lön, större sparkapital osv. När vi började dejta kände jag mig ganska osäker eftersom jag upplevde att han och alla hans vänner hade det så väl ställt och var så utbildade. Själv hade jag bränt alla mina pengar på resor och bodde i hyresrätt. Att köpa boende var inte på kartan för mig. Jag kände nog också att jag inte förtjänade att dejta honom. Men tittar man på dessa saker med lite perspektiv, som jag skrev tidigare, så är det småsaker i sammanhanget. Alla som har körkort har ju någon gång övningskört och tagit det, alla som är välutbildade har nån gång pluggat och tagit CSN, alla har nån gång haft sitt första jobb osv. Om man nu tycker att ekonomi är viktigt så är det nog mer relevant att titta på sitt gemensamma liv på sikt och inte fastna vid "här och nu". Men att ekonomi är väldigt viktigt för en del, det får man nog bara acceptera utan att ta åt sig så mycket själv. Alla gillar olika osv :) Förhoppningsvis dejtar man själv personer som har ungefär samma uppfattning om vad som är viktigt i en relation ändå och det är ju huvudsaken.
 
Är så himla glad över att min dejt står ut med mig känner jag när jag läser här! Han har jobb, körkort, bil och äger sin lägenhet. Jag är student, utan csn pga läst så länge och övningskör. Bor hemma pga typ ingen inkomst. Jag erbjuder mig att ta bussen till honom, men han hämtar mig frivilligt vid stationen, stackarn..
Ofta får jag dock tanken på att jag kanske förtjänar att vara singel med tanke på att jag inte verkar vara värd att ta i med tång enligt denna tråd!

Verkar ju dock vara män som blir ratade pga dessa faktorer ;) Ganska traditionellt. Men samtidigt helt OK, IMO. Man får ha vilka preferenser man vill.
 
Är så himla glad över att min dejt står ut med mig känner jag när jag läser här! Han har jobb, körkort, bil och äger sin lägenhet. Jag är student, utan csn pga läst så länge och övningskör. Bor hemma pga typ ingen inkomst. Jag erbjuder mig att ta bussen till honom, men han hämtar mig frivilligt vid stationen, stackarn..
Ofta får jag dock tanken på att jag kanske förtjänar att vara singel med tanke på att jag inte verkar vara värd att ta i med tång enligt denna tråd!

Äsch, alla ha olika önskemål och olika preferenser.
Jag vill dejta någon som är på samma nivå som mig, samma förutsättningar och på samma plats i livet.

Sen har jag omvärderat en massa saker under min dejtingresa så allt är verkligen inte hugget i sten.

Folk gillar och vill ha olika saker, det betyder inte att man är dålig eller inte värd att gå dejta bara för att man inte uppfyller någon random persons önskemål.
 
Sen har jag omvärderat en massa saker under min dejtingresa så allt är verkligen inte hugget i sten.

När jag började dejta så var jag helt inställd på att jag ville ha en rolig och "witty"-kille. Lite sådär clownen i rummet. Träffade X-antal sådana killar och hade JÄTTEKUL några dejter tills alla hans baksidor kom tillbaks som en jävla slangbella och knockade mig. Unkna värderingar, skulder, hybris, lynnighet mm.

(Jaaa det finns säkert jättemånga jätteroliga och vettiga killar osv. men kriteriet sjönk i alla fall jävligt snabbt i takt med att andra saker som vettiga värderingar, inga skuldberg, ödmjukhet och tillit steg på listan).
 
Äsch, alla ha olika önskemål och olika preferenser.
Jag vill dejta någon som är på samma nivå som mig, samma förutsättningar och på samma plats i livet.

Sen har jag omvärderat en massa saker under min dejtingresa så allt är verkligen inte hugget i sten.

Folk gillar och vill ha olika saker, det betyder inte att man är dålig eller inte värd att gå dejta bara för att man inte uppfyller någon random persons önskemål.
Så samma nivå är endast ekonomiskt?
 
När jag började dejta så var jag helt inställd på att jag ville ha en rolig och "witty"-kille. Lite sådär clownen i rummet. Träffade X-antal sådana killar och hade JÄTTEKUL några dejter tills alla hans baksidor kom tillbaks som en jävla slangbella och knockade mig. Unkna värderingar, skulder, hybris, lynnighet mm.

(Jaaa det finns säkert jättemånga jätteroliga och vettiga killar osv. men kriteriet sjönk i alla fall jävligt snabbt i takt med att andra saker som vettiga värderingar, inga skuldberg, ödmjukhet och tillit steg på listan).

Som när jag hade min era med muskelberg som har marklyft som sin stora passion.
Märkte rätt snart att med dem kommer gärna kommer en riktiga män-inställning som inte var så fräsch 🙄

Och som du skrev, ja det finns säkert dem som är jättebra osv.
 
Det hade nog min sambo önskat också men så träffade han en pank back-packer :D Kärleken är blind osv. Men det tar inte många år att komma ifatt med ekonomin om man vill, och har möjlighet att spara. Om några år kommer vi ha dessa möjligheter ändå och räknat på en livstid ihop är det ganska lite tid som vi fått bo på mindre yta.
Jag tänker lite att det är skillnad på att träffa någon på nätet mot att träffa någon i verkligheten. På nätet har jag betydligt större frihet att välja bort någon - bara för att jag kan. Hade jag träffat samma person i verkligheten hade jag kanske inte alls varit så negativt inställd men just eftersom det finns ett överflöd av män på dejtingsidorna kan jag ta mig friheten att avböja mig allt som inte är önskvärt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 909
Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
18 094
Senast: MJLee
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 155
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp