Bukefalos 28 år!

Dejtingtråden nr 30!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du äger ditt hus (antar det iaf betyder att skulden på det då är rimlig?) så har du visst ett bra sparkapital trots allt :)

Så är det ju, det ligger en del kapital i det, och i en del andra tillgångar har jag också låst kapital. Men vi pratar ändå flera (många) miljoner kronor i skillnad mellan oss.
 
När jag började dejta så var jag helt inställd på att jag ville ha en rolig och "witty"-kille. Lite sådär clownen i rummet. Träffade X-antal sådana killar och hade JÄTTEKUL några dejter tills alla hans baksidor kom tillbaks som en jävla slangbella och knockade mig. Unkna värderingar, skulder, hybris, lynnighet mm.

(Jaaa det finns säkert jättemånga jätteroliga och vettiga killar osv. men kriteriet sjönk i alla fall jävligt snabbt i takt med att andra saker som vettiga värderingar, inga skuldberg, ödmjukhet och tillit steg på listan).

Känner så igen mig! Precis insett att 25-åriga surfer boys är vad jag vill ha i någon slags fantasivärld där jag bor i Australien, jobbar i en bar och ser solsken varje dag. Inte i verkligheten där jag är en tråkig och vanlig snart 30-årig akademikertjej som gillar rödvin och På Spåret. :meh::D
 
Håller fullständigt med om att möjligheten att ha just valmöjligheter också är anledningen till att en har en kravlista :) Varför inte liksom? Det är väl som när en köper häst, eller bil, eller bostad. Listan med "detta vill jag ha" och listan "detta vill jag inte ha" går ju att använda då eftersom en liksom står inför att välja nåt och inte redan har ställts inför det. Annat är det ju om en ramlar över någon i kassakön på Ica och blir blixtkär. Då får en helt enkelt ta reda på sånt där samtidigt som en lär känna varann.

Jag och vad-det-nu-är skulle aldrig ha träffats egentligen. Ingen av oss nätdejtar. Ingen av oss sökte eg en relation öht. Vi var båda rätt så nöjda som det var. Sen råkade vi träffas och det visade sig väl bli historia. Typ. Så nu måste vi lära känna varann samtidigt som vi får beta av listan och se vad som matchar och inte ;) Konstigt nog så har jag Aldrig träffat nån som jag matchat så bra med personlighetsmässigt. Vi har en sådan kemi som jag aldrig tidigare upplevt med någon som jag inte varit lite bekant med sedan innan. Och nej, inte ens då. Jag har kompromissat alldeles för mkt innan, nu har jag inte kompromissat alls. Det behövs inte. Barnet kan jag inte bortse från men det känns inte riktigt som hans personlighet utan snarare som nåt han har i sitt liv. Precis som jag har mina djur. Det ingår i paketet.

Om jag tänker mig in i situationen att det varit möjligt att gå efter nån sorts checklista innan vi träffades... nej då hade vi nog inte börjat ses. Dels har han barn, han har en halvtrasslig familjebakgrund, han ser för bra ut. Han har självsäker attityd, vilket förvisso är attraktivt men samtidigt kan jag inte rå för att jag kopplar ihop det med att inte vara så ödmjuk när det gäller folk jag inte känner så väl. Han skulle aldrig ha tilltalat mig helt enkelt om jag hade haft all info innan vi träffats och insett hur väl vi matchar känslomässigt. Men ja, vi gör det. Han är en mjukis men inte ett dugg mesig, han har fötterna på jorden, han har självinsikt och -distans, han är intelligent (trots total avsaknad av högskolepoäng ;) ), han är analytisk och kommunikativ utöver denna värld. Han kan vistas väldigt nära utan att jag känner mig trängd. Han backar inte undan eller blir osäker trots att jag är öppen med mina issues. Han ger mig luft och space utan att jag behöver be om det. Och jag är så-jäkla-kär-i-honom :heart :o
 
Jag kan givetvis aldrig veta innan jag sett fullständiga utdrag men jag tänker lite att chansen att hitta någon med god ekonomi är betydligt större hos någon som äger sin bostad, åtminstone här i stan där lägenhetspriserna är ganska höga och man behöver ha bra marginaler för att ens kunna få lån.
Om du bara visste hur många som äger lägenheter eller lite finare villor och samtidigt får brev om inkassokrav eller liknande :angel:
 
Om du bara visste hur många som äger lägenheter eller lite finare villor och samtidigt får brev om inkassokrav eller liknande :angel:

Jag kände mig sjukt låst och fast i ekonomin när jag ägde mitt boende. Så jäkla gött att veta varje månad EXAKT vad boendet kostar. Inga sura överraskningar. Jag har såååå mycket mer pengar över att göra kul grejer för och lägga på MIG :heart
 
Ang det där med att hitta någon på samma plan som en själv, så är jag helt inne på samma spår som @Modest, att det har så mycket att göra med HUR man uttrycker det. Att på olika sätt prata negativt om de som inte har lika tjusiga jobb, lika hög inkomst eller vad det nu än må vara känns riktigt unket för mig och om jag själv någon gång råkar uttrycka mig på sådant sätt så hoppas jag innerligt att någon säger ifrån.

För egen del känns det fortfarande lite bökigt att unga klättraren på många sätt utåt är så mycket "bättre" än mig (utbildning, inkomst, mer vältränad, duktigare än mig på mycket osv). Men samtidigt påminner han mig om att vi egentligen bara är olika, inte att den ena är bättre än den andra. Vi har levt olika liv och haft olika förutsättningar, men vi har samma värderingar och intressen. Dessutom kommunicerar vi på samma sätt och tja, bara fungerar allmänt bra ihop. Varje gång jag funderar på hur han ens kan vilja umgås med mig så förklarar han att han helt enkelt trivs utmärkt i mitt sällskap, och det behöver inte alltid vara så mycket mer komplicerat än så.
 
Såklart har vi alla preferenser och jag delar verkligen din uppfattning om att man mest sannolikt hittar en bättre match i samma "pool" som man själv tillhör. Men det som blir en smula otrevligt är ju när man vid uttryck av sina preferenser uttrycker sig nedlåtande mot de som har det sämre ställt. :)

Jag orkar inte läsa igenom dina senaste inlägg för att se om det är aktuellt den här vändan men det är sannerligen en känsla man fått flera gånger om sedan tidigare.
Ja, jag tycker personligen att det är oattraktivt med män som inte har bra jobb och stabil ekonomi. Jag tycker att det är oattraktivt med män som inte kommer vidare i sina karriärer utan nöjer sig med lågstatusjobb och jag tycker att det är oattraktivt med män som på grund av sämre ekonomi måste bo i hyresrätter i dåliga områden. Det är inget jag hymlar med, precis som jag tycker det är oattraktivt med män som har alldeles för mycket pengar 🤷‍♀️
 
Jag kände mig sjukt låst och fast i ekonomin när jag ägde mitt boende. Så jäkla gött att veta varje månad EXAKT vad boendet kostar. Inga sura överraskningar. Jag har såååå mycket mer pengar över att göra kul grejer för och lägga på MIG :heart
Och jag är tvärtom 😁 jag vill äga boendet för att jag vill ha kontrollen, jag vill kunna ändra så att det passar mig och inte vara beroende av hyresvärden. Vill jag renovera badrummet så gör jag det, vill jag lägga klinker i hallen gör jag det, vill jag riva en lättvägg så gör jag det. Jag skulle bli tokig på att inte få bestämma ytskikten i mitt egna hem.
 
Och jag är tvärtom 😁 jag vill äga boendet för att jag vill ha kontrollen, jag vill kunna ändra så att det passar mig och inte vara beroende av hyresvärden. Vill jag renovera badrummet så gör jag det, vill jag lägga klinker i hallen gör jag det, vill jag riva en lättvägg så gör jag det. Jag skulle bli tokig på att inte få bestämma ytskikten i mitt egna hem.
Det har aldrig varit ett problem för de jag hyrt av. Tvärt om har sånt mottagits varmt om jag velat.
Men åter igen. Att hyra är inget man automatiskt gör för att man måste. Det kan lika väl vara för att man faktiskt vill. Och även om du vill pimpa dina ytskikt så kanske snubben är mindre intresserad. Sorry men det osar fördom. Du har dragit upp detta så pass många gånger så det känns lite sunkit.
 
Det har aldrig varit ett problem för de jag hyrt av. Tvärt om har sånt mottagits varmt om jag velat.
Men åter igen. Att hyra är inget man automatiskt gör för att man måste. Det kan lika väl vara för att man faktiskt vill. Och även om du vill pimpa dina ytskikt så kanske snubben är mindre intresserad. Sorry men det osar fördom. Du har dragit upp detta så pass många gånger så det känns lite sunkit.
Ja, jag har absolut fördomar mot hyresrätter. Ingen jag umgås med bor på det sättet, antingen bor man i bostadsrätt eller hus så för mig har det aldrig varit aktuellt med något annat. För mig är det en livsviktig investering som längre fram ger mig mer ekonomisk frihet.
 
Ja, jag har absolut fördomar mot hyresrätter. Ingen jag umgås med bor på det sättet, antingen bor man i bostadsrätt eller hus så för mig har det aldrig varit aktuellt med något annat. För mig är det en livsviktig investering som längre fram ger mig mer ekonomisk frihet.
Fast tänk om man vill flytta runt? Fantastiskt opraktiskt att köpa bostad varje gång. Vilket jobb!

Edit: jag har absolut inte ekonomi att köpa bostad nu, men även om jag hade det måste jag ju först hitta en plats där jag trivs och vill investera tänker jag.
 
Ja, jag tycker personligen att det är oattraktivt med män som inte har bra jobb och stabil ekonomi. Jag tycker att det är oattraktivt med män som inte kommer vidare i sina karriärer utan nöjer sig med lågstatusjobb och jag tycker att det är oattraktivt med män som på grund av sämre ekonomi måste bo i hyresrätter i dåliga områden. Det är inget jag hymlar med, precis som jag tycker det är oattraktivt med män som har alldeles för mycket pengar 🤷‍♀️

Jag tycker att det är oattraktivt att inte vilja framåt. Endel vläjer sina yrkeskarriärer och andra sin fritidskarriär eller så är det samma sak. Det är så himla olika tycker jag. På en direkt fråga skulle jag svara nåt liknande det du skriver, men börjar jag fundera på det mer så blir det genast mer nyanserat.
En av mina ex har tex aldrig haft nåt högstatusjobb. Han har försörjt sig på lager, jobbat på ackord eller annat säsongsjobb. Det beror på att han satsat så mkt av sitt liv på sin musikkarriär. Idag är han frontperson i ett av landets största band i sin genre och han turnerar jorden runt. Den killen har ett driv som få har kan jag säga. Han skulle aldrig tas för lågstatus nånstans där han går. Han blir igenkänd på stan också.
 
Fast tänk om man vill flytta runt? Fantastiskt opraktiskt att köpa bostad varje gång. Vilket jobb!
Absolut, det är klart att det kan finnas såna anledningar. En kompis till mig bodde till exempel i hyresrätt i några månader innan hennes nybyggda lägenhet var klar.
Jag vill ju dock inte flytta, jag trivs i stan och vill ha något permanent och om jag träffar någon jag känner att jag kan skapa en framtid med så vill jag ha möjlighet att kunna köpa något större och bättre - inte behöva gå in med större delen av kontantinsatsen själv bara för att min partner inte har samma ekonomi.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast tänk om man vill flytta runt? Fantastiskt opraktiskt att köpa bostad varje gång. Vilket jobb!

Så är det för mig. Jag har ägt min bostad en gång, det var när jag trodde att jag hade landat. Det hade jag bevisligen inte, jag sålde efter 2,5 år och flyttade 100 mil... sen dess har jag bott i hyresrätt av praktiska skäl, för att kunna känna mig för. Jag har kvar vinsten från försäljningen så jag kan investera i nytt om jag vill, men jag vill inte köpa för köpandets skull. Jag vill känna att Här vill jag bo.
 
Jag tycker att det är oattraktivt att inte vilja framåt. Endel vläjer sina yrkeskarriärer och andra sin fritidskarriär eller så är det samma sak. Det är så himla olika tycker jag. På en direkt fråga skulle jag svara nåt liknande det du skriver, men börjar jag fundera på det mer så blir det genast mer nyanserat.
En av mina ex har tex aldrig haft nåt högstatusjobb. Han har försörjt sig på lager, jobbat på ackord eller annat säsongsjobb. Det beror på att han satsat så mkt av sitt liv på sin musikkarriär. Idag är han frontperson i ett av landets största band i sin genre och han turnerar jorden runt. Den killen har ett driv som få har kan jag säga. Han skulle aldrig tas för lågstatus nånstans där han går. Han blir igenkänd på stan också.
Jo men det är ju lite jag också menar, han har ju inte blivit kvar på lagret utan verkligen kommit längre än så 🙂 Jag syftar mer på (i mitt fall) män som nöjer sig med något enklare och inte vill framåt, det är inte tillräckligt intressant/attraktivt.
 
Absolut, det är klart att det kan finnas såna anledningar. En kompis till mig bodde till exempel i hyresrätt i några månader innan hennes nybyggda lägenhet var klar.
Jag vill ju dock inte flytta, jag trivs i stan och vill ha något permanent och om jag träffar någon jag känner att jag kan skapa en framtid med så vill jag ha möjlighet att kunna köpa något större och bättre - inte behöva gå in med större delen av kontantinsatsen själv bara för att min partner inte har samma ekonomi.

Sånt löser banken åt en. Jag skulle aldrig i mitt liv betala för nån annan även om jag har pengarna. Jag skulle heller inte avstå att köpa ett hus för att partnern inte har samma kapital. Banken får se till att göra en rättvis uppdelning av lånet helt enkelt. Jag har å andra sidan inga drömmar om en tiomiljonersvilla, jag nöjer mig med en för tre.
 
Så är det för mig. Jag har ägt min bostad en gång, det var när jag trodde att jag hade landat. Det hade jag bevisligen inte, jag sålde efter 2,5 år och flyttade 100 mil... sen dess har jag bott i hyresrätt av praktiska skäl, för att kunna känna mig för. Jag har kvar vinsten från försäljningen så jag kan investera i nytt om jag vill, men jag vill inte köpa för köpandets skull. Jag vill känna att Här vill jag bo.

Mina föräldrar har sålt sin stora villa och bor nu i hyresrätt för att de tycker att det är rätt skönt att slippa alla åtaganden det innebär att äga hus och gård. De har definitivt råd att köpa nytt eget, men gillar bekvämligheten. :) Kan finnas hundra små skäl till att välja hyresrätt. Så länge jag bor i lägenhet får någon annan gärna äga den, så slipper jag. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 430
Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
18 420
Senast: MJLee
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
486
Senast: hamilton1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 096
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp